Gå til innhold

Dusje uten såpe?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed av fastlegen min om å kutte ut all såpe og intimvask når jeg dusjet. Hun mente at grunnen til at man "må" vaske seg med såpe er fordi såpen gjør at kroppen generer behovet for vask. Hvis man kutter ut såpen vil man spesielt i underlivet merke at man ikke trenger såpe da det ikke vil bli produsert samme andel sekret... Hæ?

Prøvde å ikke bruke såpe når jeg dusjet i går kveld og føler meg ekkel!

Flere som ikke skal bruke såpe når de dusjer?

Var hos fastlegen da jeg har atopisk eksem, men mente det gjelder alle uansett hudtype..

Anonymous poster hash: 5a1cf...b68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skyller kun med rent vann i dusjen, bruker dusjhodet. Aldri hatt sopp, kløe mm

Ren er jeg også fordi jeg gjør dette 2 ganger daglig

Anonymous poster hash: 87c70...1d8

Skrevet

Bruker kun mild dusjolje i feks armhuler, føttene ol til vanlig, skyller kroppen i lunkent vann i dusjen morgen og kveld. Jeg skrubber hele kroppen en gang i uken med hjemmelaget kroppskrubb av kokosolje og salt. Har ren myk hud og blir ikke tørr i huden.

Anonymous poster hash: f16f4...81e

Skrevet

Jeg bruker kun olje til kroppsvask. Blir like ren :)

Men kan ikke bekrefte sekret-teorien :P

Skrevet

Bruker ikke såpe på kroppen, bare olje. Har så tørr hud. Har ikke brukt annet enn olje siden jeg var liten. Bruker dusjsåpe under armene og asan i skrittet.

Bakterier er fettløselig og grunnen til at man bruker såpe er at det inneholder olje (og masse andre ting) som gjør at bakterier og skitt renner bort.

Anonymous poster hash: c8033...6c1
Skrevet

Dusjer hver dag, bruker ikke såpe. Har fin hud og lukter aldri vondt. Bruker ikke såpe i underlivet heller.

Anonymous poster hash: 1c7d5...435

Skrevet

Jeg har ikke brukt såpe i dusjen, med unntak av sjampo en gang i uka, på over 8 år. Legen din har helt rett. Selv med trening flere ganger i uka har jeg ikke behov for såpe. Du må bare gi huden din, og muligens hodet ditt ;) noen uker til å tilpasse seg.

Anonymous poster hash: c51ab...8ee

Skrevet

Jeg bruker ikke såpe.

Legen din har rett :)

Skrevet

Hææ? Er det sant? Fortell mer! Jeg blir så stram i huden av såpe, men har prøvd slike 'såpefrie' dusjsåper og følte meg ikke like ren.

Såh, for en oljejomfu, hvordan gjør dere det? Vasker hele kroppen - inkl under armene og i skrittet - med babyolje? Og det skal altså bli rent?

Anonymous poster hash: 48ce0...01a

Skrevet

Hææ? Er det sant? Fortell mer! Jeg blir så stram i huden av såpe, men har prøvd slike 'såpefrie' dusjsåper og følte meg ikke like ren.

Såh, for en oljejomfu, hvordan gjør dere det? Vasker hele kroppen - inkl under armene og i skrittet - med babyolje? Og det skal altså bli rent?Anonymous poster hash: 48ce0...01a

jeg vasker rett og slett med vann, ingenting annet. De første ukene føltes det stramt i huden som du sier, men etter en stund hadde huden tilpasset seg og blir ikke tør eller stram lengre. Jeg bruker heller ikke fuktighetskrem eller noe annet "dill".

Anonymous poster hash: c51ab...8ee

Skrevet

Jeg bruker som regel ikke såpe jeg heller. Dusjer daglig. Bruker å skrubbe meg godt en gang i uken og bruker litt dusjolje da. Har kun hatt sopp noen få ganger for ca ti år siden. Da brukte jeg Asan og Dr. Greve daglig. Sluttet med dette og har ikke hatt sopp siden. Føler meg ren, men er fremdeles litt plaget med tørr hud.

Anonymous poster hash: 1beaa...0f6

Skrevet

Bruker heller ikke såpe.

Anonymous poster hash: 0da90...dbc
Skrevet

Såh, for en oljejomfu, hvordan gjør dere det? Vasker hele kroppen - inkl under armene og i skrittet - med babyolje? Og det skal altså bli rent?

Ikke babyolje, den er ekkel. Du må ha en naturlig olje, spør på apoteket eller helsekosten, det finnes oljer spesielt tilpasset tørr og atopisk hud.

Anonymous poster hash: 7cc59...467

Skrevet

Når man ser hvor mange som bare dusjer med vann, alt inkludert svette armhuler, mensblod, utflod, sperm osv så er det ikke rart det er så mange som går rundt og lukter vondt. Og nei, man merker som regel ikke selv at man lukter - de andre merker det lenge før deg selv.

Anonymous poster hash: f978a...468
Skrevet

Jeg vasker kroppen med såpefri dusjgele fra The Body Shop, men bruker aldri såpe i underlivet.

Anonymous poster hash: 46ce2...2d1
Skrevet

Jeg vasker ikke kroppen med såpe kun lactasyd under armene, rumpa og mellom beina. Alikevel har jeg tørr hud så må bruke krem

Skrevet

Jeg blir helt sjokkert når jeg leser sånne innlegg der de fleste innrømmer at de ikke bruker såpe og bruker de har klær flere ganger før de vasker dem. Æsj!

Anonymous poster hash: 87d0c...298

Skrevet

Man lukter ikke vondt om man ikke bruker såpe. Underlivet lukter mer om man bruker såpe enn om man ikke gjør det, for da produseres det mer sekret (som legen til HI sier). Selv såpe beregnet for underliv er dumt å bruke. Jeg har aldri brukt noe annet enn vann til å vaske meg i underlivet og har ikke noe problem med vond lukt.

På kroppen bruker jeg heller ikke mye såpe, kun under armene og på føttene og der bruker jeg enten vanlig såpe eller helst parfymefri dusjolje kjøpt på apoteket. Jeg er var på svettelukt og vet at jeg ikke lukter, for jeg har mange nok ærlige personer rundt meg til å vite at de ville sagt fra.

Anonymous poster hash: 683a3...e32
Skrevet

Jeg har lest kommentarer fra helsesøster/leger på de nettlegesidene der jeg har lest at de sier man ikke alltid blir kvitt all lukt i underlig uten å bruke noe såpe av noe slag. Kan gjerne bruke dr greve intimvask, som egentlig ikke er såpe en gang. Men det hold er for å få bort lukt.

Jeg hadde ikke klart å dusje uten såpe, iallfall ikke hver dag. Ikke at jeg synes andre er ekle om de gjør det altså. Men det er jo en grunn til at det anbefaler å bruke såpe til håndvask etter dobesøk, før matlaging osv. Det tar bort en del bakterier. Så ville iallfall ikke kuttet it såpe under armer og andre utsatte steder. Dessuten, blir du skitten på huden av en eller annen grunn, sand/sot osv så forsvinner ikke det synlige nødvendigvis bare med vann.

Anonymous poster hash: d8946...5c5

Skrevet

Bruker aldri såpe i underlivet, vasker med mild såpe bak og rundt skjeden. Det må klø veldig å vaske med såpe inni skjeden?

Skrevet

Ikke babyolje, den er ekkel. Du må ha en naturlig olje, spør på apoteket eller helsekosten, det finnes oljer spesielt tilpasset tørr og atopisk hud.

Anonymous poster hash: 7cc59...467

Takk for svar, jeg skal prøve! Men jeg er skeptisk, for synes normalt ikke noe annet enn såpe tar bort svettelukt.

Iallefall ikke lactacyd, den tar IKKE lukt og synes at folk som vasker seg kun med den lukter.

Skrevet

Aldri brukt såpe i underlivet men sliter med utflod/sårhet og kløe likevel. Bruker olje istedenfor såpe på kroppen, da jeg tror jeg har eksem

Anonymous poster hash: babd9...621

Skrevet

Min mann mente for noen år siden at man IKKE trengte såpe, kun vann! Jeg sa det til han hundre ganger han luktet VONDT, men han kjente det ikke selv, så han fortsatte å ikke bruke såpe. 

MEN ;) så hadde vi besøk av et vennepar. Da kom vi  inn på det at han ikke brukte såpe. Jeg sa igjen at han luktet. Min mann nektet - heldigvis sa kammeraten da: "Jo, du lukter ikke godt!" 

Hahahah! Han luktet det ikke selv.... men alle andre luktet det ;) Så etter det har han alltid brukt såpe. 

Kluet er å bruke en mild såpe tror jeg ;)

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke sterk kroppslukt selv etter trening, så jeg skal prøve ut dette. Er veldig overrasket over hvor mange som ikke bruker såpe/intimvask!

Takk for svar! Begynte å lure på om legen min var blitt sprø! ;)

Hi

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke sterk kroppslukt selv etter trening, så jeg skal prøve ut dette. Er veldig overrasket over hvor mange som ikke bruker såpe/intimvask!

Takk for svar! Begynte å lure på om legen min var blitt sprø! ;)

Hi

Men hvordan vet du at du ikke lukter? Og jeg antar at man vil begynne å lukte hvis man ikke får bort bakteriene.

Svettelukt i seg selv lukter ikke, det er når bakteriene på huden begynner å 'jobbe' med svetten at det oppstår lukt.

Så hvis du er ren i utgangspunktet vil det jo ikke lukte så ille..

Jeg er veldig interessert i å bruke mindre såpe selv, men er ikke interessert i å lukte.. Skal gi olje et forsøk, men går tilbake til såpe om det begynner å lukte.

Er bare redd ingen sier noe, og man kjenner det jo ikke på samme måte selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...