Gå til innhold

Syns dere en snøborg er "privat"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

8-åringen har brukt 4 timer sammen med en kamerat på å lage en snøborg i gata (fellesområde i rekkehusfelt med mange barn). Nå er hun på skitur, og jeg ser fra vinduet at noen 4- åringer aker på den / graver videre. Jenta mi kommer til å bli veldig lei seg.

Jeg får meg ikke til å si fra- vil ikke være noen sur kjerring som bryr seg med sånt.

Selv syns jeg det er helt greit å bruke andres snøborger, men ikke grave videre/ ødelegge. Og er det noen som bør si fra, er det vel heller foreldrene. 4- åringer skjønner ikke sånt av seg selv.

Vel, dette er ikke veldig viktig for meg, og det er er jo bare snø. Men hva syns dere om å grave videre / "ødelegge" andres snøborger? Hva gjør dere i slike situasjoner?

Anonymous poster hash: 14ea2...c1e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tuller nå???

Om den hadde vært på privat eiendom så, men om den er på fellesområde - så anser jeg den som fritt "vilt" :) 

Skrevet

Du tuller nå???

Om den hadde vært på privat eiendom så, men om den er på fellesområde - så anser jeg den som fritt "vilt" :)

What she said

Anonymous poster hash: e5cde...76c

Skrevet

Hvis dattera di blir lei seg så får du bare forklare at sånn er verden. Man kan ikke skåne dem for alt som stikker litt. Hallelujah

Anonymous poster hash: 6fe39...33c
Skrevet

En snøborg bygd på privat grunn er privat

En snøborg bygd på offentlig grunn er...wait for it...OFFENTLIG!

Skrevet

Henger meg på de andre! Vi har snøborg på jordet vårt og den tilhører de som har bygd den så andre må spørre om å få låne eller være med. Derimot bygde vi også en snøborg på den lokale stadion her, den er ikke vår og hører til alle.

Hvis dattreren din vil ha borgen sin i fred får hun bygge den i hagen ( evt på ballkongen)

Anonymous poster hash: e9b88...3d5
Skrevet

Jeg forklarer min fireåring at ting vi lager ute, som snømann, tunnel i sandkassa og lignende, mest sannsynlig kommer til å bli ødelagt av andre barn. Sånn er det bare. Du kan synes det er kjipt at disse barna rører snøborgen, men du kan ikke si noe på det.

Skrevet

Helt enig med de andre her. Hadde det vært i deres hage hadde det vært en ting. Hva når mandagen kommer, skal dere da hange opp skilt der det står hvem eieren er? La det være du, og en 8-åring bør forstå at det er sånn det er :)

Anonymous poster hash: 950dd...fb6
Skrevet

Takk for svar!

Ja, vi har jo snakket om at borgen kan bli ødelagt, så det vet hun. Jeg kommer ikke til å si til henne hva jeg syns, og sier heller ikke noe til noen barn/ voksne. Det har jeg aldri gjort. Så sånn sett er ingen skade skjedd, selv om jeg tenker som jeg gjør..... Syns bare barna kunne lekt med annen snø- er jo masse å ta av! Evt lekt i borgen uten å ødelegge den......

Men som jeg nevnte: Dette er ikke så viktig for meg, altså! Har faktisk aldri tenkt over problemstillingen- satt bare her og tenkte litt for meg selv.........

HI.

Anonymous poster hash: 63368...321
Skrevet

Alt på egen tomt er privat, ting andre steder er felles. Så lager ungene her snøborg i gata, må de være forberedt på at andre kan ødlegge den, bruke den eller bygge vidre på den.

Av den grunn lager ungene det i hagen vår. Vi har hage som går mot veien, så ingen problem for oss. Men har skjedd at andre har ødelagdt den i hagen vår, da har jeg vært ei skikkelig sur kjærring. Vår hage er privat. Foreldrene kom og skulle kjefte på meg, men de kom ikke langt, for jeg var skikkelig sur (ungene eier ikke folkeskikk. Har funnet de flerer ganger inne i huset vårt uten at de har blitt bedt inn ell leker med ungene. De kom støtt og stadig og ødela, og da mener jeg ødela tingene til ungene i hagen. Og det er ikke bare vi som har det problemet med de) Så de fikk beskjed om å passe på sine egene unger, lære de hva som er lov og ikke lov, og lære de folkeskikk.

Og jeg moret meg enda mer når jeg hørte de ble stoppet av mannen i nabohuset om krav om at de måtte kjøpe ny spark til ungen deres siden ungene hadde gått inn i garasjen og ødelagt den. Han hadde tatt bilde av ungene mens de ødela den også.

Jeg skjønner ikke at foreldre har så litn kontroll ovr ungene sine og atpå til kommer for å klage på naboene når ungene deres ødlegger og ikke eier noen form for folkeskikk. Ungene mine og naboungene kommer til meg og ber meg være sinna kjærring nå. Jeg finner meg ikke i noe fra de lengre, så de får så øra flagrer. Nå går de bare de ser meg.... Så det går noe inn hvertfall. Synd for barns, men tolmodigheten min forsvsnt for msnge år siden. Og utifra hvor mange barn som er her hver dag så er jeg vist ganske grei. Idag har vi bare hatt tre unger innom, men serdet er noen i hagen og leker nå. Vennene til ungene og naboungene får lov å være her. Mine unger og oen nabounger leker hos hverandre, omhverandre. Hos oss har de hoppbakke og snøborg som de lager sammen. Hos ene naboen hopper de fra garasjetaket og en mur. Muren er veldig gøy, for det er skrått på nedsiden, så forskjellige høyder. De måker og ordner, slik st det blir mykt å lande. Men det viktige er at slle ungene vet hva som er greit og ikke greit. Vi voksne har snakket sammen og syns dette bare er veldig hyggelig. Passer dey ikke at de leker i hagen vår endag er det bare å si det ikke passer og ungene går ett annet sted uten sure miner.

Anonymous poster hash: 0d80c...bc0

Skrevet

8-åringen har brukt 4 timer sammen med en kamerat på å lage en snøborg i gata (fellesområde i rekkehusfelt med mange barn). Nå er hun på skitur, og jeg ser fra vinduet at noen 4- åringer aker på den / graver videre. Jenta mi kommer til å bli veldig lei seg.

Jeg får meg ikke til å si fra- vil ikke være noen sur kjerring som bryr seg med sånt.

Selv syns jeg det er helt greit å bruke andres snøborger, men ikke grave videre/ ødelegge. Og er det noen som bør si fra, er det vel heller foreldrene. 4- åringer skjønner ikke sånt av seg selv.

Vel, dette er ikke veldig viktig for meg, og det er er jo bare snø. Men hva syns dere om å grave videre / "ødelegge" andres snøborger? Hva gjør dere i slike situasjoner?

Anonymous poster hash: 14ea2...c1e

Synes du fint kan si til dem at de må være forsiktige, men privat kan du ikke forvente at den skal være. Da måtte dere ha bygget den på privat område/ i hagen.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, vi har jo snakket om at borgen kan bli ødelagt, så det vet hun. Jeg kommer ikke til å si til henne hva jeg syns, og sier heller ikke noe til noen barn/ voksne. Det har jeg aldri gjort. Så sånn sett er ingen skade skjedd, selv om jeg tenker som jeg gjør..... Syns bare barna kunne lekt med annen snø- er jo masse å ta av! Evt lekt i borgen uten å ødelegge den......

Men som jeg nevnte: Dette er ikke så viktig for meg, altså! Har faktisk aldri tenkt over problemstillingen- satt bare her og tenkte litt for meg selv.........

HI.

Anonymous poster hash: 63368...321

Du... Selvfølgelig blir man "lei seg" pga alt mulig her i verden som gjør barna det minste vondt. Men "kunne lekt med annen snø"? Når det er en borg der og man er fire år?! Nå må du heve blikket litt, mor! :-)

Skrevet

Nei den er ikke privat, og andre barn har lov til å leke med den. Men å ødelegge bare for å ødelegge er uansett dårlig gjort, og ikke noe jeg ville latt mine barn få lov til. Men det er ikke noe man kan gi andres barn tilsnakk for mener jeg.

Anonymous poster hash: ab4a1...fb7
Skrevet

Syns barna er uoppdragne og ekle som ødelegger, men siden det står på offentlig grunn er det ikke så mye du kan gjøre =/

Anonymous poster hash: 99169...24d
Skrevet

Syns barna er uoppdragne og ekle som ødelegger, men siden det står på offentlig grunn er det ikke så mye du kan gjøre =/

Hun skrev ikke at de ødelegger, de graver videre og aker på den. Så uoppdragne og ekle er de så langt i fra.

Anonymous poster hash: 62788...e2c

Skrevet

Hun skrev ikke at de ødelegger, de graver videre og aker på den. Så uoppdragne og ekle er de så langt i fra.

Anonymous poster hash: 62788...e2c

Lenger ned skriver hun ødelegger.

Jeg syns det er uoppdragent og ekkelt. Jeg har lært barna mine at man skal ha respekt for hva andre har laget.

Skrevet

Jeg synes det er uoppdragent at de aker på den for da blir den trolig ødelagt. Man MÅ ikke ødelegge noe bare fordi det står på offentlig grunn.

Anonymous poster hash: ebd1a...cd4

Skrevet

Det er 4-åringer det er snakk om her altså.

Skrevet

Kommer det et snøfall til er den borte uansett.

Det er ikke være at unger bruker andres snøborger enn at voksne bruker skiløypene eller bålstedene andre har opparbeidet.

Anonymous poster hash: b5ef0...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...