Mrs.Veiby Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Hva synes dere om utsagnet til sinnasnekkern i dag? Hvordan vil dere helst fordele permisjonen hjemme og hvorfor? http://hulemamma.wordpress.com/2014/01/16/kast-likestillingen-ut-av-vinduet/
Surremusa Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Hva synes dere om utsagnet til sinnasnekkern i dag? Hvordan vil dere helst fordele permisjonen hjemme og hvorfor? http://hulemamma.wordpress.com/2014/01/16/kast-likestillingen-ut-av-vinduet/ Jeg antar vel at Otto erter på seg en del sinte meninger etter sine uttalelser om at pappaperm er tull mens barnet er liten? Men altså, jeg mener det er opp til hver enkelt familie å løse det på en måte som passer alle. Med datteren vår så tok samboeren min aldri ut sin permisjon fordi han har en del fri i jobben (det hører med til historien at vi ikke visste han måtte søke om å utsette sin del før min permisjonstid var omme, og NAV er jo som dere vet, NAV...) Dersom vi skulle hatt flere barn nå, så ville jeg nok ha foretrukket å være hjemme i alle fall de første 6-7 månedene på grunn av ammingen, eventuelt jobbe litt midt mellom to perioder i permisjonen for å slippe til far - og å få kommet meg litt ut blant folk dersom jeg blir rastløs. Ellers går vel denne babyperioden såpass i ett at man sjelden (i hvert fall for mitt vedkommende) rekker å savne jobben nevneverdig Når det er sagt, så er jeg veldig nøye på at han skal få så mye av permisjonen som han selv ønsker (gitt at det går opp med amming - ellers kan man jo pumpe), men jeg er innstilt på å gå hjemme størsteparten av perioden dersom vi finner ut at det er best:) Hvorfor, ja. Tja - jeg tror det kommer mye an på hvordan man føler det - noen vil jo føle det helt utenkelig å skulle være borte fra barnet før de er nærmere 1 år, men andre igjen synes det er like verdifullt om pappa får den samme kvalitetstiden med gullet
Mrs.Veiby Skrevet 17. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 17. januar 2014 Hva synes dere om utsagnet til sinnasnekkern i dag? Hvordan vil dere helst fordele permisjonen hjemme og hvorfor? http://hulemamma.wordpress.com/2014/01/16/kast-likestillingen-ut-av-vinduet/ Jeg antar vel at Otto erter på seg en del sinte meninger etter sine uttalelser om at pappaperm er tull mens barnet er liten? Men altså, jeg mener det er opp til hver enkelt familie å løse det på en måte som passer alle. Med datteren vår så tok samboeren min aldri ut sin permisjon fordi han har en del fri i jobben (det hører med til historien at vi ikke visste han måtte søke om å utsette sin del før min permisjonstid var omme, og NAV er jo som dere vet, NAV...) Dersom vi skulle hatt flere barn nå, så ville jeg nok ha foretrukket å være hjemme i alle fall de første 6-7 månedene på grunn av ammingen, eventuelt jobbe litt midt mellom to perioder i permisjonen for å slippe til far - og å få kommet meg litt ut blant folk dersom jeg blir rastløs. Ellers går vel denne babyperioden såpass i ett at man sjelden (i hvert fall for mitt vedkommende) rekker å savne jobben nevneverdig Når det er sagt, så er jeg veldig nøye på at han skal få så mye av permisjonen som han selv ønsker (gitt at det går opp med amming - ellers kan man jo pumpe), men jeg er innstilt på å gå hjemme størsteparten av perioden dersom vi finner ut at det er best:) Hvorfor, ja. Tja - jeg tror det kommer mye an på hvordan man føler det - noen vil jo føle det helt utenkelig å skulle være borte fra barnet før de er nærmere 1 år, men andre igjen synes det er like verdifullt om pappa får den samme kvalitetstiden med gullet Hehe ja må nokk si meg enig i at det beste er om man som familie kan velge selv. Men nå er jo ikke det situasjonen i Norge. Ikke uten at barnet taper uker hjemme. Synes det høres ut som dere fint greier å bli enige dere to.. Så hvorfor kan ikke staten skjønne det?
Surremusa Skrevet 18. januar 2014 #4 Skrevet 18. januar 2014 Hehe. Nei, si det du! Men nå er det jo ikke alle mødre som deler mitt synspunkt om at barnet kan ha like godt av å være hjemme med pappa da. Forresten så står det KUN i mors vedtak om foreldrepenger at far må søke om utsettelse før mors periode er omme. Med andre ord kan mor være en kjempedust å unnlate å informere far om dette (de som skiller lag før barnet blir født for eksempel og som bærer nag av en eller annen grunn), og det er jo så høl i huet at man kan jo begynne å lure på om noen burde tatt en skikkelig gjennomgang av rutinemessige utsendelser fra NAV...
Ugl@ ruger... Skrevet 18. januar 2014 #5 Skrevet 18. januar 2014 Her skal mannen ha fedrekvoten minst, kansje litt mer, vi får se. Synes folk har nok valgmulighet slik det er, vi har lang foreldrepermisjon og pappaperm er bra for likestilling og ikke minst for far og barns tilknyttning. Hvis de ikke greier eller ønsker å skifte bleier, trille turer og ha ansvar alene for sitt eget barn noen timer alene for dagen i noen uker, så bør kansje disse karene revurdere å få barn overhode.
Påfuglbarn Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 Her har ikke mannen krav på permisjon da han er student (og permisjon fra studiet er jo uaktuellt). Men siden han er student har han jo fleksible dager og er mye hjemme med oss. Jeg skulle gjerne ha vært tilbake i studier og jobb selv men ammer så da må jeg jo være hjemme.. Men kjenner at småbarnsperioden ikke er noe for meg. Hadde det ikke vært for ammingen kunne mannen gjerne tatt majoriteten av permisjonen for min del!
Giss Skrevet 20. januar 2014 #7 Skrevet 20. januar 2014 Min x-mann var ikke typen som skjønnte poenget med pappapermen. Han la planer for å bruke den på alt mulig annet og klagde veldig for at han kunne jo ikke få noe gjort (gått på kontoret og levert inn skattekortet sitt, f eks) når han måtte ha med babyen. (Vis meg den mammaen som ikke har måttet gjøre både det og mere til med en baby på armen...) Så han plagde veldig på meg at jeg måtte få tidlig fri fra jobben så han kunne komme seg på fjeldet med kompisene, få snekret hos faren sin osv. Kjempe slitsomt for meg - og samtidig var han jo veldig sta på at han i hvert fall skulle ha full pappaperm og gjerne mer av "ferien" som han kaldte det. Han mente det var uretferdig at jeg skulle få gå så lenge hjemme og "slappe av". I tillegg var han ekstremt nøye med at alt husarbeid var gjort og kjøkkenet var strøkent når han kom fra jobb sålenge jeg hadde permisjon. Jeg hadde jo hele dagen til det så det var da det minste jeg kunne gjøre. Da han så måtte ta over var det jo klart at det altid var en unnskyldning og grunn hvorfor hele huset fløt når jeg kom fra jobb. Han hadde jo ikke tid til slikt så klart.... Så for å være helt ærlig ønsket jeg flere ganger at jeg kunne ha hatt noe mer av permisionen selv. At han gikk hjemme gav bare meg ekstra jobb og mer stress. Enkelte menn tror de får en betalt ferie, og da kan det egentlig være det samme. Andre menn er råflinke til å ta ansvar og bruke permisionstiden på det den egentlig skal handle om. Det er i utgangspunktet fint at menneske skal få gå hjemme en stund med babyen de også - desværre er det visst bare alt for mange menn som enten sender babyen videre til andre (konen, besteforeldrene, naboen...) for selv å ta fri eller slett ikke tar permision uanset, og da taber jo babyen på to fronter.
helixxx Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 Tenker at dette bør vere opp til kvar familie. Her er far sjølvstendig næringsdrivande og det blir veldig vanskeleg viss han skal ta permisjon 14 veker (som no er 10). For oss hadde det vore best om eg tok heile permisjonen. Forøvrig er pappaen ein heilt fantastisk far (vi har 2 frå før av) og eg er sikker på han blir det for dei 2 som kjem no og. Og sjølv om han ikkje hadde tatt permisjon, så er han jo i familien både på ettermiddag, kveld og helg. Det er jo ikkje slik at han ikkje tar sin del og ikkje blir kjent med barna. Berre for å presisere her så er eg absolutt ikkje "husmortypen" og i familien er det vel egentleg eg som er "business woman". Eg har vanlegvis ein travel jobb med masse reising; og då er det jo mannen som tar ansvaret heime. Slik eg har beskrevet er det for oss; og så er det sikkert annleis for andre. Men det at staten bestemmer korleis fordelinga skal vere er eg sterkt ueinig i. I alle fall 14 (10) veker. Ser den at noken fedre ikkje stiller opp dersom dei ikkje må, men blir det verkeleg betre av å tvinge dei å vere heime? Likestilling - ja! Tvang - nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå