Gå til innhold

Dere som klager på skrivefeil hos andre, dere er klar over...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måten skrivefeil påpekes på her inne er ikke alltid like fin. Men samtidig må jeg si at "dysleksikortet" blir trukket lynkjapt her inne, og jeg nekter også å tro at alle feilene her inne enten det er stavefeil, og/å-feil eller orddeling skyldes dysleksi.

Min mann er dyslektiker, og han er allikevel en racer både på å lese og skrive. Hvorfor? Mye fordi han er interessert i å lære seg å skrive riktig istedenfor å bruke dysleksien som et fripass til å skrive som en full sjømann. Faktum er at svært mange, meg selv inkludert, har litt problemer med å ta folk helt seriøst når de skriver mye feil. Det må jeg bare beklage ovenfor de som er hardt rammet av dysleksi, men ovenfor de som ikke engang gidder å prøve vil jeg ikke unnskylde noe som helst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er nok en del skrive feil. Og det er merkelig at noen henger seg opp i dette framfor hva teksten sier.

Noen har dysleksi, noen er bare ikke så sterke i norskgrammatikk osv.

Men er det noen som tenker på at det faktisk kan gå litt fort i svingene og derfor blir en del feil?

Anonymous poster hash: 468d2...152
Skrevet

Det er mange utgaver av dysleksi, og det er selvsagt mange som skriver dårlig uten dysleksi, det kan skyldes latskap, lav interesser for språk eller diverse forhold som gjør at man ikke har fått inn det elementære på skolen. For noen dyslektikere er det mulig å nesten jobbe seg ut av problemene, for andre ikke. Ofte er det avhengig av den hjelpen du får. Ofte er det forbundet med skam. 

Uansett grunn, er det ingen grunn til å sette likhetstegn mellom dårlig språk og dumhet. Det kan sikkert være riktig i noen tilfeller, men i mange tilfeller ikke, og da bør man la være å dra det kortet. Å påpeke skrivefeil er en ting, å rette fokus på bedre språkopplæring i skolen er kjempebra, å ikke senke "toleransen" for dårlig språk spørs vel i hvilket fora det gjelder. Men at man ikke blir tatt seriøst pga dårlig språk, mener jeg er slemt, selv om det er vanlig. Utifra hva folk skriver ser man fort om folk er reflekterte og har noe å komme med, og har de det syns jeg ikke at man (under et nick, til og med) skal fortelle folk at de ikke er verdig å komme med sine meninger. Det kan såre veldig, og er mobbing. 

Anonymous poster hash: feb25...7e1
Skrevet

Jeg har dysleksi så jeg har måttet pugge masse for å skrive riktig. I dag er det svært få som merker jeg har det. Jeg har alltid vært flittig på skolen og har måttet jobbe så uendelig mye bare for å skrive riktig.

Noen ord klarer jeg den dag i dag å skrive feil men takk og lov så omgås jeg mennesker som ikke henger seg opp i skrivefeil og så lenge de forstår hva jeg mener blir jeg ikke skolert.

Og autocorrect er jo også til stor hjelp. :-)

Anonymous poster hash: de338...e2d

Skrevet

Måten skrivefeil påpekes på her inne er ikke alltid like fin. Men samtidig må jeg si at "dysleksikortet" blir trukket lynkjapt her inne, og jeg nekter også å tro at alle feilene her inne enten det er stavefeil, og/å-feil eller orddeling skyldes dysleksi.

Min mann er dyslektiker, og han er allikevel en racer både på å lese og skrive. Hvorfor? Mye fordi han er interessert i å lære seg å skrive riktig istedenfor å bruke dysleksien som et fripass til å skrive som en full sjømann. Faktum er at svært mange, meg selv inkludert, har litt problemer med å ta folk helt seriøst når de skriver mye feil. Det må jeg bare beklage ovenfor de som er hardt rammet av dysleksi, men ovenfor de som ikke engang gidder å prøve vil jeg ikke unnskylde noe som helst.

En ting er at du syns det er vanskelig å ta de med dårlig språk seriøst, men hvorfor må man gi uttrykk for det? Hva hvis det sitter noen med komplekser og skam på den andre tastaturet? Selv om DU synes det er viktig med korrekt språk, er det nødvendig å definere at andre ikke er verdig å uttale seg? Kanskje de ikke har dysleksi, kanskje de bare er late språklig, men de kan da ha noe å komme med likevel, eller? (Nå sier jeg ikke at du kritiserer noen åpent, det vet jeg ingenting om, men det er vel den typen ytringer som diskuteres her?) På generelt grunnlag synes jeg språk er kjempeviktig, og jeg vil at det skal vektlegges sterkt i skolen, men det er et politisk spørsmål og ingen grunn til å være nedlatende mot enkeltmennesker. Mener jeg da.

Skrevet

Jeg har dysleksi så jeg har måttet pugge masse for å skrive riktig. I dag er det svært få som merker jeg har det. Jeg har alltid vært flittig på skolen og har måttet jobbe så uendelig mye bare for å skrive riktig.

Noen ord klarer jeg den dag i dag å skrive feil men takk og lov så omgås jeg mennesker som ikke henger seg opp i skrivefeil og så lenge de forstår hva jeg mener blir jeg ikke skolert.

Og autocorrect er jo også til stor hjelp. :-)

Anonymous poster hash: de338...e2d

Det er imponerende! Godt å høre slike gode historier :) Min mann har også fått til mye, og jeg er mektig imponert over at han har greid en mastergrad i et vanskelig studium og med en flott karriere i ettertid. Men selv om han har jobbet flittig helt siden barneskolen er ikke skriftspråket så bra, og jeg leser ofte korrektur, fordi vi begge vet at han fort vil bli "uglesett" pga språket. Det er litt fasinerende, han leser masse litteratur og fortere enn meg, men "ser" ikke feks feil i dobbelkonsonanter og andre elementære ting som skriker til meg fra papiret. 

Men jeg vil også si at selv om du og min mann og mange andre med dysleksi har greid å "overvinne" dette (i forskjellig grad) pga hardt arbeid, så er det ikke alle som er skoleflinke og får til det, men det betyr jo ikke nødvendigvis at de er dumme… Noen ganger, ja, men mange ganger, nei. 

Skrevet

En ting er at du syns det er vanskelig å ta de med dårlig språk seriøst, men hvorfor må man gi uttrykk for det? Hva hvis det sitter noen med komplekser og skam på den andre tastaturet? Selv om DU synes det er viktig med korrekt språk, er det nødvendig å definere at andre ikke er verdig å uttale seg? Kanskje de ikke har dysleksi, kanskje de bare er late språklig, men de kan da ha noe å komme med likevel, eller? (Nå sier jeg ikke at du kritiserer noen åpent, det vet jeg ingenting om, men det er vel den typen ytringer som diskuteres her?) På generelt grunnlag synes jeg språk er kjempeviktig, og jeg vil at det skal vektlegges sterkt i skolen, men det er et politisk spørsmål og ingen grunn til å være nedlatende mot enkeltmennesker. Mener jeg da.

Jeg retter ikke på noen her inne selv. Så lenge jeg forstår hva folk mener ved å legge litt godvilje til så retter jeg ikke på folk som ikke har bedt om å bli rettet på.

Jeg kan allikevel glatt innrømme at jeg tar folk som kan skrive korrekt mer seriøst enn de som ikke kan det.

Jeg synes generelt at det er skremmende slapt med rettskrivning og det blir verre og verre. Gjennom jobben min leser jeg en del jobbsøknader, og jeg synes det er trist når folk ikke engang når de skal vise seg fra sin beste side prøver å anstrenge seg bittelittegrann for å skrive rett.

Det er ikke noe pluss.

Det samme gjelder forøvrig for folk som snakker kebabnorsk eller sier sjøtt, sjirke og sjino. Fortell meg gjerne at det er lov å si det, men jeg klarer faktisk ikke ta det seriøst.

Skrevet

… at det finnes noe som heter dysleksi? Og at det ikke har noe med hvor smart du er?? Leser ofte her inne at folk nærmest blir fortalt at de burde holde kjeft dersom de ikke kan skrive korrekt norsk. Blir utrolig provosert!! Sønnen min har akkurat fått bekreftet dysleksi og tanken på at han vil bli møtt med denne holdningen gir meg lyst til å grine….. :( Det er rimelig gammeldags å sette likhetstegn mellom ordblindhet og dumskap, og jeg håper han møter på færrest mulig av folk som dere.

Jeg er langt i fra noen ekspert i rettskriving så jeg er nok ikke den som retter på andre, men jeg vil foreslå at du heller tar til deg rådene og forsøker å lære noe.
Hvilke råd, forresten? Vil gjerne ha gode råd, men ser ikke så mange av dem ;)

Når noen skriver at feks hoppe skrives med to p'er er vel det ett råd?

Skrevet

Dysleksi eller ei, synes det et utrolig barnslig at folk skal bruke tid på å finne, rette på og klage på skrivefeil..

Men er vel kun de som kjeder seg, ikke har noe annet å finne på som gjør det.

Jeg fikk 5 på norsk skriftlig på skolen, men har nok tusenvis av skrivefeil/slurvefeil her inne. Mye Pga tlf og ordliste og at jeg rett og slett ikke gidder rette på det.

Folk klarer lese det som regel uansett..

Kall meg gjerne lat, i don't care :P

Gjest Julia1984
Skrevet

Dysleksi rammer 2-5% i Norge. Her inne er det vel isåfall oppe i 75%. Det er ganske mange som bare ikke gidder å lære seg å skrive ordentlig.

Godt skrevet!! Så enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...