Gå til innhold

Etisk dilemma. Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens herligste jente på 6 år.

Hun har veldig utstående ører, og hun har selv begynt å spørre om hvorfor ørene hennes er så store. De er altså ikke store men hun beskriver de slik. Venner har også kommentert at de "stikker ut av håret som trollører" men det er foreløpig ikke mobbing. Det er en konstantering av fakta. Likevel kan jeg se at min datter blir utilpass av disse kommentarene.

Fastlegen har sendt oss til utredning for en korrigerende operasjon. Jeg må være ærlig og si at jeg har bekymrer meg for at hun har slike ører fordi jeg er så redd hun skal bli mobbet og få dårlig selvtillit.

Nå er hun utredet og en klar kandidat. Vi har bestemt oss for å gjøre dette men samtidig river det i hjertet mitt. Hva slags mor er jeg som legger mitt barn i narkose fordi hun har utstående ører. Jeg føler jeg sender signaler om at hun ikke er fin nok. At utseende ikke er perfekt. For meg er hun jo de.

Hva synes dere. Hadde dere operert deres datter for å muligens forhindre mobbing og dårlig selvtillit?

Anonymous poster hash: 11f6a...162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen min gjorde det da hun gikk på barneskolen, gikk kjempefint :)

Anonymous poster hash: 24876...3a9
Skrevet

Ja det hadde jeg gjort. For jeg ville ha ønsket at mine foreldre hadde gjort det for meg hvis jeg hadde vært i en slik situasjon.

Anonymous poster hash: 1958f...dc5

Skrevet

Ja. Legen anbefalte på det sterkeste å gjøre dette så tidlig som mulig. Sjansen for en mislykket operasjon er større og større jo eldre man blir.

Skrevet

Når ørene gir henne store plager i hverdagen hadde ikke jeg hatt problemer med en korrigerende operasjon. Ser det litt som å gi tannregulering til barn som har feilstilling på tennene eller andre operasjoner som kan lette hverdagen til barnet.

Anonymous poster hash: 821fa...765
Skrevet

Datteren din uttrykker at hun selv ikke synes det er greit at ørene stikker ut. Og slikt skal man ta alvorlig, mener jeg! Det er jo en "enkel" operasjon..

Jeg skjønner problemstillingen, men jeg hadde som mor gått for operasjon. Vær obs på at du synes hun er fin uansett, så går nok dette veldig bra :)

Skrevet

Datteren din påpeker at det står ut, dere har til og med fått godkjennelse av lege til å korrigere de. For datteren din sin skyld ville jeg operert dette nå mens hun er så liten. Dette kan bli en sjenerende problem etterhvert

Anonymous poster hash: 576f7...67b

Skrevet

Jeg hadde uten tvil utført operasjonen. Da jeg gikk på barneskolen var det en gutt med veldig utstående ører. Det gikk greit til å begynne med, men etter hvert ble det mer og mer mobbing. Han tok operasjon til slutt. Greit å slippe at det evt går så langt.

Skrevet

Jeg synes dere skal gjøre det uten dårlig samvittighet. Det kommer til å forandre utseende totalt og til det bedre. Ikke det t det bør ha noe å si, men desverre er det slik. Lykke til!

Skrevet

Så bra dere er enig.

Jeg har hatet meg selv fordi jeg gir etter for skjønnhetsidealet. Men jeg styrer ikke andres reaksjoner og min største frykt er å få ett barn som blir mobbet og jeg VET at ører er noe man mest sannsynlig vil bli mobbet for.

Vi har snakket om dette og heldigvis får jeg si så har min datter selv opplevd at hun "bretter" øret når hun feks drar på seg lua så vi har fokusert på at det er fordi hun skal slippe slike ting vi opererer.

Skrevet

Ingen betenkeligheter ved en slik operasjon 👼

Anonymous poster hash: 3c8b1...140

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt et sekund. Jeg hadde blitt rasende på mine foreldre om de ikke hadde gjort dette på meg om jeg hadde slike ører.

Jeg har en lilletå som ligger feil. Foreldrene mine valgte å ikke operere. Dette førte til noe feilstilling i et par andre tær også pga press. Det er en sjult feil og plager meg svært lite. Men, synes likevel det var feil av mine foreldre å ikke operere. 

Anonymous poster hash: 1aa8a...c72
Skrevet

Jeg er operert for utestående ører. Ble gjort med lokalbedøvelse da jeg gikk i 8-klasse. Jeg ville kanskje ventet til hun var litt større slikt at hun ønsker det selv. Men det er bare å få fikset så får dere finne ut når det beste tidspunktet er. Ikke noe kult å gå rundt med ører rett ut ( og kaldt er det også :-) )

Anonymous poster hash: d140b...fee

Skrevet

Enig med de andre her. Tror det er det beste alternativet å gjøre det.

Anonymous poster hash: 928f6...fd5

Skrevet

Jeg er operert for utestående ører. Ble gjort med lokalbedøvelse da jeg gikk i 8-klasse. Jeg ville kanskje ventet til hun var litt større slikt at hun ønsker det selv. Men det er bare å få fikset så får dere finne ut når det beste tidspunktet er. Ikke noe kult å gå rundt med ører rett ut ( og kaldt er det også :-) )

Anonymous poster hash: d140b...fee

Ny forskning anbefaler slike operasjoner så tidlig som mulig før ti år pga brusken i øret. Operasjonen er mer vellykket som jeg har skjønt. Det blir gitt full narkose når de er så små.

Legen er veldig fin og har forklart masse og gitt oss mange valg men anbefaling er at jeg gjør det nå og ikke venter.

Jeg tenker også at det er greit å ta det FØR oppmerksomheten om ørene blir til mobbing. Så lang prater hun om at hun er anderledes og at hun har som tidligere nevnt "trollører"

Huff for et valg å ta.

Skrevet

Idealisten i meg vil gjerne svare nei. Det burde ikkje vere nødvendig å endre utsjånad på eit lite menneske for at folk skal la vere å kommentere, det burde vere sjølvsagt at folk bør få sjå ut som dei gjer frå naturens side.

Men eg ville nok gjort det. Folk er ikkje snille mot dei som er annleis på ein så openbar måte. Det krev ein sterk rygg for å drite i reaksjonane, og ein kan ikkje kreve av barnet at ho skal takle det.

Skrevet

Idealisten i meg vil gjerne svare nei. Det burde ikkje vere nødvendig å endre utsjånad på eit lite menneske for at folk skal la vere å kommentere, det burde vere sjølvsagt at folk bør få sjå ut som dei gjer frå naturens side.

Men eg ville nok gjort det. Folk er ikkje snille mot dei som er annleis på ein så openbar måte. Det krev ein sterk rygg for å drite i reaksjonane, og ein kan ikkje kreve av barnet at ho skal takle det.

Det er det jeg tenker. Det er forkastelig å måtte endre på utseende for å bli akseptert. Men vi vet jo at barn blir mobbet for de rareste ting.

Hadde en kusine som ble kalt Dumbo, Flyvertinna og FlaksFlaks pga ørene. Hun slet så med selvtilliten og led under dette i alle år på skolen.

Hun tok en operasjon i voksen alder.

Mobbing på skolen har ikke blitt noe bedre med årene heller.

Min datter er i mine øyne nydelig og vakker og jeg synes hun er fin med de ørene hun har.

Det gjør vondt når en på 6 år spør hvorfor hun ikke er lik de andre barna.

Mannen sier den siste avgjørelsen er opp til meg og han har like store problemer som meg rundt dette.

Skrevet

Det er det jeg tenker. Det er forkastelig å måtte endre på utseende for å bli akseptert. Men vi vet jo at barn blir mobbet for de rareste ting.

Hadde en kusine som ble kalt Dumbo, Flyvertinna og FlaksFlaks pga ørene. Hun slet så med selvtilliten og led under dette i alle år på skolen.

Hun tok en operasjon i voksen alder.

Mobbing på skolen har ikke blitt noe bedre med årene heller.

Min datter er i mine øyne nydelig og vakker og jeg synes hun er fin med de ørene hun har.

Det gjør vondt når en på 6 år spør hvorfor hun ikke er lik de andre barna.

Mannen sier den siste avgjørelsen er opp til meg og han har like store problemer som meg rundt dette.

Det er klart at nokon må gå foran om samfunnet skal endre seg. Effekten av at vi korrigerar avvikande øyrer er at det blir enda færre som har det, og dei blir ekstra synlige og lettare å plukke på. Men eg ville ikkje legge dette ansvaret på barnet mitt. Eitt er å velge for seg sjølv at ein skal tole det ein får av kommentarar, det er noko anna å velge det for barnet sitt.

Vi hadde trengt ei populær idrettsstjerne eller popstjerne med utståande øyrer som barna kan sjå opp til. Men det blir nok ikkje med det første, då dei fleste som kjem i problemstillinga naturlig nok velger å skåne barnet sitt. Så det vil vere forsvinnande få vaksne med utståande øyrer etter kvart.

Skrevet

Hun har veldig utstående ører, og hun har selv begynt å spørre om hvorfor ørene hennes er så store. De er altså ikke store men hun beskriver de slik. Venner har også kommentert at de "stikker ut av håret som trollører" men det er foreløpig ikke mobbing. Det er en konstantering av fakta. Likevel kan jeg se at min datter blir utilpass av disse kommentarene.

Fastlegen har sendt oss til utredning for en korrigerende operasjon. Jeg må være ærlig og si at jeg har bekymrer meg for at hun har slike ører fordi jeg er så redd hun skal bli mobbet og få dårlig selvtillit.

Nå er hun utredet og en klar kandidat. Vi har bestemt oss for å gjøre dette men samtidig river det i hjertet mitt. Hva slags mor er jeg som legger mitt barn i narkose fordi hun har utstående ører. Jeg føler jeg sender signaler om at hun ikke er fin nok. At utseende ikke er perfekt. For meg er hun jo de.

Hva synes dere. Hadde dere operert deres datter for å muligens forhindre mobbing og dårlig selvtillit?

Jeg fikk dem lagt inn da jeg var barn, etter anbefaling fra helsesøster.

Jeg er utrolig takknemlig over det, jeg orker ikke tenke på hvordan det ville vært nå om jeg ikke hadde fått gjort det som barn. Tenker ikke spesielt på mobbing, men det å føle seg vel med seg selv, kunne ha en hestehale i håret uten å tenke på de utstående ørene.

Hadde det ikke blitt gjort det som barn ville jeg nok gjort det som voksen, men da ville jeg følt at jeg mistet mye av tenåringstiden ved å måtte gjemme ørene og ikke kunne ha de samme hårfrisyrene som mine venninner.

Nå har jeg fått et barn selv med litt utstående ører og skal nevne det for helsesøster ved neste besøk. Jeg er ikke skeptisk til å få lagt dem inn på mitt barn, men er litt redd for narkosen..

Anonymous poster hash: 8f2fc...ce6

Skrevet

Min søster opererte ørene da hun var 7 år, sønnen hennes gjorde det samme. De ble så fine at:-)

Anonymous poster hash: 0a607...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...