Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Det har hun gjort i over en uke nå. Hun gjør det flere ganger i minuttet, hele dagen. I begynnelsen ba jeg henne vaske hendene, men det hjalp ikke. Har luktet på dem selv, og de lukter bare såpe/ingenting. Har spurt om hvorfor hun gjør dette, men da virker det som hun ikke skjønner hva jeg mener. Det er såpass ille at hun må ta pauser når hun snakker og spiser for å få luktet. Hvis jeg ser på henne eller nettopp har spurt om de lukter godt eller rart, gjør hun det liksom litt i smug (later som det klør på nesa eller lignende.) Hva kan dette være? Anonymous poster hash: d132d...534
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 Høres ut som hun sliter litt med såkalte tvangshandlinger. Jeg slet selv med dette da jeg var rundt 7-8 år, det startet med at jeg luktet på fingrene mine, så ble det tilslutt hele hånden. Merkelige greier som ikke helt kan forklares, jeg slet også med slike uvanner som rare lyder osv. Det er nok noe hun vokser av seg etterhvert. Anonymous poster hash: a801e...659
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Hun er 6 år. Jeg har også tenkt på tvangstanker eller tics. Hun har hatt perioder med andre ting tidligere, for eksempel blunking. Hvor lang tid tok det før du sluttet med det, #3? Skal man gjøre noe med det eller bare la det være? HI. Anonymous poster hash: d132d...534
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Hvis du ser at det hemmer henne i dagligdagse gjøremål kan du kanskje nevne det for helsesøster på skolen eller din fastlege i første omgang? Høre om de har noen tips. Dette er noe hun kan vokse av seg, eller ikke.. Det kommer vel helt an på. Det går kanskje i bølger, eller tar en annen form senere f.eks. Anonymous poster hash: 7f07e...267
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Jeg gjør det samme, men begynte vel ikke med det før på ungdomsskolen. Jeg er også sånn at jeg later som om jeg klør meg på nesen, snufser eller tar vekk et hår eller noe. Det er kun uskyldige tvangshandlinger (jeg har en del av dem, da), men så lenge det ikke hindrer meg i hverdagen gjør det meg ingenting. Jeg legger ikke alltid merke til det selv heller, men får litt kommentarer på det. Nevn det for helsesøster eller legen. Kanskje hun vokser det av seg, eller blir kvitt det med litt hjelp Anonymous poster hash: 147cf...129
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Jeg ville nok tatt det opp med lege, Mine foreldre gjore det samme med meg, uten at de kom noen vei med det. Jeg hadde også perioder med blunking som du forklarer, så skal ikke se bort ifra at det er det samme. Jeg fant ikke ut av det før jeg var rundt 16-17 da jeg fikk konstantert ADHD og depresjon, da startet legene en lang utredning og det kom frem at jeg også hadde tourettes. Dette fant de ut bland annet fordi jeg på den tiden slet med både tvangstanker og tvangshandlinger i perioder der livet var litt tøft. Fikk da forklart at slike ting brukte å vise seg allerede tidlig i barneårene og kan med rett hjelp holdes i sjakk og behandles. Så jeg ville absolutt tatt en tur til legen, her er det ingenting og tape Jeg for min del hadde stor effekt av behandling og ble raskt frisk igjen Lykke til Anonymous poster hash: a801e...659
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Min datter er 7 år, blir 8. Hun har hatt flere tics, som f.eks blunking, laget grimaser i ansiktet (det var det verste), og nå ser jeg hun lukter på fingrene, men bare en gang i blant, men minimum en gang for dagen. Jeg snakket med helsesøster da hun holdt på med grimasene. Hs sa at dette er vanlige barnetics og man bare skulle overse det. Da vi sluttet og kommentere det, ble det mye mindre, og nå er det som sagt bare av og til, og gangske diskret, selv om jeg som mor legger merke til dette. Men snakk med helsesøster.... Det er jo greit å lufte det..... Anonymous poster hash: f1191...3b8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Tvangshandling. Min bror hadde noe lignende i flere år. Hver gang han hadde tatt på noe måtte han lukte på hendene sine. Ble borte når han ble større. Anonymous poster hash: 89e08...04c
Mamalarma Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 Guttungen gjorde det en periode rett etter at han fylte 5 år. Fikk da beskjed om at guttungen utviklet luktesans med å kjenne på lukt på henda etter at han hadde tatt på noe. Var helt vanlig vistnok. Hos oss gikk det over av seg selv etter 3 - 4 uker. Etter at vi sluttet å kommentere det. Har ikke noe råd, men kanskje se det an litt til, om det går over av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 Koko Anonymous poster hash: b0372...435
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 Tvangstanker ja, ta henne med til psykolog. Anonymous poster hash: 6f47d...bfc
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Takk for svar, alle sammen. Dere bekrefter bare hva jeg selv tenker. Hun er til utredning for en del andre adferdsvansker, så jeg tenkte kanskje dette hadde sammenheng. Skal ta det opp med legen neste gang. HI. Anonymous poster hash: d132d...534
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Gutten min hadde akkurat samme når han var fem år. Både blunking, snøfting og dette med å lukte på hendene. Det var liksom en periode med hver av disse tingene. Gikk over etter et par-tre måneder og så aldri noe mer til det. Husker jeg kommenterte dette med å lukte på hendene. Angrer litt på det nå, han kunne jo ikke noe for det liksom. La henne holde på. Anonymous poster hash: 72487...cb4
Iiiiik Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Det er fint dere er under utredning, det kan være både tics og tvangshandlinger det du beskriver. Hvis du nevner det for utreder, så blir hennes problemer bedre belyst. Lykke til med veien videre
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Det er fint dere er under utredning, det kan være både tics og tvangshandlinger det du beskriver. Hvis du nevner det for utreder, så blir hennes problemer bedre belyst. Lykke til med veien videre Tusen takk for det. HI. Anonymous poster hash: d132d...534
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Jeg hadde veldig mange "uvaner" (som det ble kalt) i den alderen, a la det du beskriver. Men mye mer og underlige ting også. Dette er jo egentlig tics. Jeg vet ikke om det er det datteren din har da. Men jeg har ikke tourettes eller noe altså. Slutta med det i tenårene, og har ikke gjort noe av dette siden. Var aldri til lege e.l. for dette. Anonymous poster hash: 886a0...ee2
Iiiiik Skrevet 17. januar 2014 #18 Skrevet 17. januar 2014 Gutten min hadde akkurat samme når han var fem år. Både blunking, snøfting og dette med å lukte på hendene. Det var liksom en periode med hver av disse tingene. Gikk over etter et par-tre måneder og så aldri noe mer til det. Husker jeg kommenterte dette med å lukte på hendene. Angrer litt på det nå, han kunne jo ikke noe for det liksom. La henne holde på. Anonymous poster hash: 72487...cb4 Det er ikke sikkert du bør angre på at du kommenterte det. Heller du enn jevngamle, for å si det sånn. Dessuten kan tics behandles, både medikamentelt og ved behandling. Med god effekt også faktisk. http://bmo.sagepub.com/content/29/6/803.short
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #19 Skrevet 17. januar 2014 Gutten min hadde akkurat samme når han var fem år. Både blunking, snøfting og dette med å lukte på hendene. Det var liksom en periode med hver av disse tingene. Gikk over etter et par-tre måneder og så aldri noe mer til det. Husker jeg kommenterte dette med å lukte på hendene. Angrer litt på det nå, han kunne jo ikke noe for det liksom. La henne holde på. Anonymous poster hash: 72487...cb4 Det er ikke sikkert du bør angre på at du kommenterte det. Heller du enn jevngamle, for å si det sånn. Dessuten kan tics behandles, både medikamentelt og ved behandling. Med god effekt også faktisk. http://bmo.sagepub.com/content/29/6/803.short Jobber du med dette, siden du vet så mye om dette? Jeg lurer på om du har svart meg tidligere også. HI. Anonymous poster hash: d132d...534
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå