Gå til innhold

Å, herre min hatt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 åringen min (snart 11) har fått seg kjæreste. Og det er jo bare søtt og koselig, synes jeg. Men så i dag fant jeg ut at de har sendt hverandre nakenbilder av seg selv på snapchat. Da ble det bare ekkelt! De er jo bare barn.. Hvordan bør vi reagere på dette?

Anonymous poster hash: 85a82...765

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du har en spionapp som gjør at du kan se alle bilder de sender.

Anonymous poster hash: 1089b...e7b

Skrevet

Du bør snakke med ham om grenser på digitale- og sosiale medier, om at ting kan lagres og at ting kan komme på avveier.

Hans seksualitet er hans egen og der har du ingenting du skulle ha sagt, men du kan veilede, gå råd og snakke generelt om hva han deler av seg selv.

Anonymous poster hash: 6144b...ccd
Skrevet

På tide å lære ham litt om "nettvett" ja! 👼

Anonymous poster hash: 5f51c...348

Skrevet

På tide å lære ham litt om "nettvett" ja! 👼

Eller henne, hvis det er datter du har.. Helst de begge 👼

Skrevet

Hvordan fant du ut det?

Anonymous poster hash: 4d7ae...f9c
Skrevet

Jeg snikleste mld på tlf hans når han var på skolen. Ikke noe jeg er stolt av, men gjort er gjort... Derfor blir det vanskelig å konfrontere han med dette, for da må jeg innrømme hva jeg har gjort:-/

Skrevet

Jeg snikleste mld på tlf hans når han var på skolen. Ikke noe jeg er stolt av, men gjort er gjort... Derfor blir det vanskelig å konfrontere han med dette, for da må jeg innrømme hva jeg har gjort:-/

Dette er HI altså

Skrevet

Det er vel ikke noe som heter å sniklese når det er snakk om barnet ditt på 11??? Det er jo heller idioti å ikke følge med synes jeg. Jeg hadde gitt klar beskjed om at det var helt uaktuelt, og tatt full kontroll over den telefonen. Kvier deg til å ta det opp med han? Han er et barn!!! Du er mammaen hans! Hjelpes!

Anonymous poster hash: 93c24...672

Skrevet

Hadde sagt jeg hadde spionapp og sagt ifra til foreldrene til jenta hva som foregår.

Anonymous poster hash: 0ca49...f72
Skrevet

10 åringen min (snart 11) har fått seg kjæreste. Og det er jo bare søtt og koselig, synes jeg. Men så i dag fant jeg ut at de har sendt hverandre nakenbilder av seg selv på snapchat. Da ble det bare ekkelt! De er jo bare barn.. Hvordan bør vi reagere på dette?

Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

85a820caa8c73d4d7026b904f84b6765] 85a82...765 [/acronym]

Men forsvinner ikke snapchat-bildene med en gsng? Man får vel ikke åpnet de flere ganger? Hvordan fikk du til å se de bildene?

Det er uansett IKKE OK! Og de burde begge to få en aldri så liten (stor) nettvett-prat! Slike bilder kan desverre fort komme på avveie. Og om de sender på snapchat kan mottakeren kopiere bildet og det er da lagret på vedkommende sin tlf... Så bildene kan fort bli spredd :(

Skrevet

Det er vel ikke noe som heter å sniklese når det er snakk om barnet ditt på 11??? Det er jo heller idioti å ikke følge med synes jeg. Jeg hadde gitt klar beskjed om at det var helt uaktuelt, og tatt full kontroll over den telefonen. Kvier deg til å ta det opp med han? Han er et barn!!! Du er mammaen hans! Hjelpes!

Ett barn har også rett på privatliv!

Anonymous poster hash: 80fc0...b2f

Skrevet

Ett barn har også rett på privatliv!

Anonymous poster hash: 80fc0...b2f

Privatliv???

Er du klar over hva som kan skje med barn som er uforsiktige på nett og sosiale medier? Barn har ikke evne til å se disse farene, og det er foreldres fordømte plikt å følge med på hva barna deres foretar seg på nettet!!! Bare idioter av foreldre slipper barna sine løs i den verdenen uten å følge med!

Anonymous poster hash: 7fdb6...2ec

Skrevet

Sniklese på telefonen?
Det gjelder ikke for Snapchat. De bildene forsvinner innen et par sekunder.

SIkker på at du ikke bare tuller? Litt som 12åringen som skulle ha barn?

Anonymous poster hash: c2fac...a90
Skrevet

Bildene forsvinner etter noen sekunder ja, men det går faktisk an å ta screenshot av bildet før det forsvinner...og tar du screenshot på siste sekundet vil ikke senderen få beskjed om det heller.

Blir screenshot tatt før siste sekund, vil senderen få opp en blitz.

Anonymous poster hash: 641d8...a62

Skrevet

Finnes egne app'er som lagrer alt man får på snapchat. Ta en liten nettvettprat av typen "once in private, always on youtube". Hvis du vurderer det som at barnet ditt er gammelt nok, finn en artikkel hvor en eller annen på omtrent samme alder som barnet ditt står frem med problemstillingen private bilder som er spredt, og ta en prat med barnet om det. 

Da trenger du ikke si noe om at du har sett på telefonen (men barnet kan jo merke det uansett, hvis h*n ser en snap h*n ikke selv har åpnet), men kan ta unnskyldningen "siden du er så stor at du har fått kjæreste".

Noe annet som er viktig er at du pronto tar den mer alvorlige samtalen om sex, grenser, graviditet og prevensjon. SÆRLIG når du vet at de sender nakenbilder! Og før noen reagerer på det, det å snakke om prevensjon er IKKE å gi dem lov til å ha sex, men ansvarliggjøring. 

Kanskje du kan ta kontakt med lærer/helsesøster på skolen, si hva som skjer, og be om at de diskuterer slikt i alle klassene på det aktuelle trinnet? Hvis de er to som gjør det, er det garantert flere. 

Anonymous poster hash: 27b70...319

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...