Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Jenta mi er 3 år og går i bhg. Hun drikker ikke vann (jada, hun burde det, men etter å ha vært mye syk siden hun var 6 mnd så har det desverre blitt sånn), og i bhg er det ikke lov å ha med saft eller utvannet juice. De som vil har flaske stående på garderobeplassen som de kan drikke av når de vil. Men, den skal alltid stå på plassen. Nå har vi i hele høst og til nå fylt på vann på flaska og den blir ikke rørt. Ikke en dråpe. De får melk til lunsj, og da drikker hun ca. en halv liten kopp. Til fruktmåltidet drikker får de vann og da drikker hun ikke. Til frokost hjemme drikker hun en kvart kopp melk. Så i løpet av en hel dag i bhg drikker hun da kun en halv kopp melk. Under en kopp hvis vi tar med det hun drikker til frokost. Hun sliter med treg mage så er derfor avhengig av at hun drikker mye. Så nå er magen verre, og hun er så tørst når hin kommer hjem at hun er helt tullete. Så, skal vi bare fortsette å sende med vann å håpe hun til slutt drikker det? Eller hva? Hvordan er reglene i deres bhg? Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Jeg ville kjøpt vann med smak. Det funker for de fleste barn som ikke drikker vann. De er jo også å få kjøpt i drikkeflaske, så da er det vel lite barnehagen kan si på det. Det er jo vann:) Anonymous poster hash: 8b898...595
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Med tanke på tennene så er det ganske ugunstig å drikke juice utenom måltider, pga. syre som ikke brytes ned dersom man ikke spiser noe. Jeg ville forklart barnehagen og bedt om at hun får juice å drikke til maten. Hun kan sikkert få det på flaske, om det er et problem at de andre barna også vil ha juice. Så ville jeg øvd hjemme på å drikke vann. Det finnes mange som ikke liker vann, men hun er bare 3 år og kan helt sikkert venne seg til vann. Vann er sunt og det er billig. Det er en god tørstedrikk. Anonymous poster hash: f2776...441
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Der jeg hadde jobba:Kommer en forelder til meg å sier; "barnet mitt drikker ikke vann, vi har prøvd, og vi prøver, men det er viktig at hun får i seg væske, magen er ikke bra siden hun drikker så lite. Hun har annen drikke i flasken sin, som er på plassen.". Jeg: Helt i orden, fint at du sier i fra. :-)Hadde det vært mitt barn, hadde jeg sagt det samme jeg skrev til barnehagen til barnet mitt.(Melk kan gjøre magen treg, så viktig at hun får i seg drikke, ikke bare litt melk). Man vil heller gi unga annen drikke, enn at de ikke drikker. Så gi henne juce, eller saft i flasken du. Anonymous poster hash: 2a1ca...306
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Jeg har ikke snakket med bhg om det. Men, en annen mamma sa at de tømmer ut safta om de har med seg det, så har egentlig vært litt tilbakeholden med å ta det opp. Har inntrykk av at dette er noe de er veldig strenge på. Håper de har forståelse da. Mens vi er inne på det. Gjør det egentlig noe om de som vil har med seg litt tynn saft når flaska kun står i garderoben? Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Forklar situasjonen til barnehagepersonellet du, og jeg er sikker på at de vil forstå. Jeg har aldri likt vann, og jeg tåler ikke melk. Har drukket juice til brødmåltidene og saft uten sukker til middagen. Jeg skjønner barnet ditt veldig godt. Her må voksne bruke skjønn. Hva er viktigst? At barnet får i seg nok væske eller at en skal tviholde på prinsippene? Saft uten sukker er nok sunnest. Anonymous poster hash: c12d2...e4b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 send med saft,og snakk med pedagog el styrer,og si du ønsker at de gir henne det..det er viktig at hun får i seg drikke.det er fint at de har vann og melk til måltid men la henne ha flaska m saft tilgjengelig,så hun kan ta når hun blir tørst under lek,mellom måltider ol. det er viktigere at ditt barn får i seg nok drikke,enn å være så firkanta på regler fra bhg. vil de ikke respektere deg,får du med skriv fra lege. ingen regler uten untak. og jeg synes det var snodig at flaskene skal være i garderoben,det må jo bli mye flying.. Anonymous poster hash: 4c343...1d9
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Skal snakke med de. Vet det er noen andre foreldre som også sliter med at barna nesten ikke drikker i bhg. Er det virkelig så farlig? Tenker spesielt på at ettersom flaska ikke er tilgjengelig hele tiden, så går de jo ikke og super saft hele dagen. De drikker stort sett når de er på tur ut og når de kommer inn igjen. Er det da så farlig at de får litt saft? Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Dytter litt. Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Kjøp saft nesten uten farge, Fun har en med lime. Ha den på en farget flaske. Anonymous poster hash: 4f33e...923
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 Skal snakke med de. Vet det er noen andre foreldre som også sliter med at barna nesten ikke drikker i bhg. Er det virkelig så farlig? Tenker spesielt på at ettersom flaska ikke er tilgjengelig hele tiden, så går de jo ikke og super saft hele dagen. De drikker stort sett når de er på tur ut og når de kommer inn igjen. Er det da så farlig at de får litt saft? Anonymous poster hash: cf7f8...2d4 Hvorfor er ikke flasken tilgjengelig hele tiden? hva er vitsen da? I barnehagen til datteren min står de på en hylle hele tiden som er tilgjengelig for dem. Du må si ifra til barnehagen. De forstår nok dette. Men har dere prøvd og la hun drikke saft også tynnet den ut mer og mer over tid? sånn at hun evt kan venne seg til vann på sikt? Anonymous poster hash: 8057e...1ed
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Det dummeste du gjør er å gi henne drikke med sukker i. Det kommer til å ødelegge tennene hennes siden hun drikker det hver eneste dag. Jeg ville prøvd å gitt vann med smak, finnes masse forskjellige uten kullsyre. Mine barn liker olden med eplesmak. Kjøp inn litt forskjellig og la henne smake og se om hun finner noe hun liker:) Lykke til:) Anonymous poster hash: 40d9f...f0a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 Jeg vet egentlig ikke hvorfor flaskene ikke er tilgjengelig hele tiden. Skal kjøpe inn vann med smak, så håper jeg vi finner noe hun liker av det. Men, det jeg lurer på da, bortsett fra at det ikke er bra for tennene, er hvorfor det er er problem for bhg at de har med litt saft? Mulig jeg er fjern som ikke klarer å se problemet. Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #14 Skrevet 16. januar 2014 Da vil vel de andre barna også ha saft og bhg skal vel følge et sunt kosthold og der hører vel ikke saft hjemme. Anonymous poster hash: 010ef...a45
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #15 Skrevet 16. januar 2014 Skjønner at det kan være en greie. Men, på skolen så er det slik at de som vil har med saft/juice og de som vil har med vann. Er det verre om det gjøres slik i bhg? Bare spør jeg altså. Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
Well hello there! Skrevet 16. januar 2014 #16 Skrevet 16. januar 2014 'Akkurat nå virker det sikkert enklere og bedre å gi saft i barnehagen, men det er virkelig ikke bra for barnet ditt at hun ikke drikker vann, kun drikke med sukker og syre i. Skjønner at det er ekkelt for dere at hun ikke drikker, men tror rett og slett dere må ta en snuoperasjon hjemme,ikke innføre saft i barnehagen. Da lager dere problemet enda større og dermed enda verre å snu. For du ønsker vel ikke at ungen din skal fortsette slik som dette?Unger elsker søt drikke.Min velger alltid andre ting enn vann hvis sjansen er der. Lettere å gjøre noe nå enn om et par,tre år. Tror dere må la gå litt "cold turkey her": ingen saft og juice noen steder. Nå når hun vet at hun får den drikken hun ønsker hjemme, så klarer hun fint å holde seg til litt melk i løpet av dagen. Hvis hun vet at det kun er vann hjemme også, er det jo bare sånn at hun tilslutt MÅ drikke vann. Melk til måltidene feks. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser, men et problem må løses, selv om det er vanskelig. Hvis dere ikke orker kampen så er et annet alternativ: tynn gradvis ut safteen/juicen hjemme. Tynn den mer og mer ut som dagene går. Etterhvert blir det mer og mer som vann.Tilsutt drikker hun nok vann også. Ikke gå tilbake til uutvannet juice/saft/brus på en stund.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #17 Skrevet 16. januar 2014 'Akkurat nå virker det sikkert enklere og bedre å gi saft i barnehagen, men det er virkelig ikke bra for barnet ditt at hun ikke drikker vann, kun drikke med sukker og syre i. Skjønner at det er ekkelt for dere at hun ikke drikker, men tror rett og slett dere må ta en snuoperasjon hjemme,ikke innføre saft i barnehagen. Da lager dere problemet enda større og dermed enda verre å snu. For du ønsker vel ikke at ungen din skal fortsette slik som dette?Unger elsker søt drikke.Min velger alltid andre ting enn vann hvis sjansen er der. Lettere å gjøre noe nå enn om et par,tre år. Tror dere må la gå litt "cold turkey her": ingen saft og juice noen steder. Nå når hun vet at hun får den drikken hun ønsker hjemme, så klarer hun fint å holde seg til litt melk i løpet av dagen. Hvis hun vet at det kun er vann hjemme også, er det jo bare sånn at hun tilslutt MÅ drikke vann. Melk til måltidene feks. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser, men et problem må løses, selv om det er vanskelig. Hvis dere ikke orker kampen så er et annet alternativ: tynn gradvis ut safteen/juicen hjemme. Tynn den mer og mer ut som dagene går. Etterhvert blir det mer og mer som vann.Tilsutt drikker hun nok vann også. Ikke gå tilbake til uutvannet juice/saft/brus på en stund. Jeg er helt enig. Ta problemet hjemme i stedet for å overføre det til barnehagen. Å drikke saft/juice HVER dag er faktisk veldig ille. Håper og tror det ordner seg for dere :-) P.s jeg tviler på at vår barnehage hadde godtatt en saft-flaske blant ungene. Anonymous poster hash: 90cf0...cc1
det er berre mordi Skrevet 16. januar 2014 #18 Skrevet 16. januar 2014 Vatn med smak etsar bort emaljen, så det er ikkje lurt å gi ho. Blir ho tørst nok, så kjem ho nok til å drikke vatn - og så lenge ho får juice, kjem ho til å la vere.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #19 Skrevet 16. januar 2014 Problemet er jo at jeg ikke kan tyne henne slik pga treg mage og forstoppelse. Vi har prøvd, nettopp pga at det kun er lov med vann i bhg. Da endte det med at vi måtte gi henne avføringsmiddel. Så hva gjør man da? Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
scarecrow2011 Skrevet 16. januar 2014 #20 Skrevet 16. januar 2014 Hva med å ha noe i vannet? En eplebit, agurkskive o.l? Og drikke selv og si at dette var supergodt.
det er berre mordi Skrevet 16. januar 2014 #21 Skrevet 16. januar 2014 Problemet er jo at jeg ikke kan tyne henne slik pga treg mage og forstoppelse. Vi har prøvd, nettopp pga at det kun er lov med vann i bhg. Da endte det med at vi måtte gi henne avføringsmiddel. Så hva gjør man da? Anonymous poster hash: cf7f8...2d4 [/acronym Klistremerkebelønning? Piknik i stova med småpikeporselenet - med vatn og søl?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #22 Skrevet 16. januar 2014 'Akkurat nå virker det sikkert enklere og bedre å gi saft i barnehagen, men det er virkelig ikke bra for barnet ditt at hun ikke drikker vann, kun drikke med sukker og syre i. Skjønner at det er ekkelt for dere at hun ikke drikker, men tror rett og slett dere må ta en snuoperasjon hjemme,ikke innføre saft i barnehagen. Da lager dere problemet enda større og dermed enda verre å snu. For du ønsker vel ikke at ungen din skal fortsette slik som dette?Unger elsker søt drikke.Min velger alltid andre ting enn vann hvis sjansen er der. Lettere å gjøre noe nå enn om et par,tre år. Tror dere må la gå litt "cold turkey her": ingen saft og juice noen steder. Nå når hun vet at hun får den drikken hun ønsker hjemme, så klarer hun fint å holde seg til litt melk i løpet av dagen. Hvis hun vet at det kun er vann hjemme også, er det jo bare sånn at hun tilslutt MÅ drikke vann. Melk til måltidene feks. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser, men et problem må løses, selv om det er vanskelig. Hvis dere ikke orker kampen så er et annet alternativ: tynn gradvis ut safteen/juicen hjemme. Tynn den mer og mer ut som dagene går. Etterhvert blir det mer og mer som vann.Tilsutt drikker hun nok vann også. Ikke gå tilbake til uutvannet juice/saft/brus på en stund. Enig! Hun er ikke tørst om hun bare drikker en halv kopp melk altså. Og hun er gammel nok til å ta en prat om dette, enten drikker hun f.eks. Et halvt glass vann med mye ros og oppmuntring, ellers får hun ingenting OG blir fratatt et gode. Hun har ikke forutsetning til å forstå at straffen for ikke å drikke er forstoppelse, så dere må være strenge og ta fra henne et gode slik at hun forstår at det er kjipt å la være. Vann smaker ingenting, og man blir ikke syk av det, hun kan godt "tvinges" til å lære seg å drikke det. Det vil være å gjøre henne en stor tjeneste for resten av livet! og motsatt; å fortsette å la henne bælme juice og saft vil få negative konsekvenser for henne, og det vet dere. Forbered dere på en kamp hjemme, og kjøp inn svisker, blåbær ol. som er bra mot forstoppelse. Anonymous poster hash: 04fa5...3c9
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #23 Skrevet 16. januar 2014 Har prøvd med belønning. Da tar hun en minislurk og vil ha belønning. Nekter å drikke mer. Piknikk har vi ikke prøvd, så det kan prøves. Har også prøvd med fruktbiter i vannet. Anonymous poster hash: cf7f8...2d4
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2014 #24 Skrevet 17. januar 2014 Herrefred... Dummeste jeg har hørt. Er hun tørst, drikker hun vann. Men selvfølgelig lettere å gi juice og saft, selv om det ikke akkurat er gunstig om tennene råtner i munnen hennes. Anonymous poster hash: 162e4...ac6
soleia Skrevet 17. januar 2014 #25 Skrevet 17. januar 2014 Trur eg ville prøvd å tynne ut safta meir og meir for kvar gong heime, og på den måten vent ho til å drikke vatn. Kanskje kan du prøve ei saft med lite farge, feks eple-pæresaft under prosessen. Synes det er ein uting å vere avhenging av søt drikke. (- men har ein slektining på godt over 80 som heller ikkje drikk vatn, men likevel er frisk og har dei fleste tennene i behald, så heilt krise er det ikkje )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå