Gå til innhold

baby og utelek med eldre barn.. tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en treåring og en på ni mnd. Vil gjerne være mye ute med eldste og leke, men synes det blir så vanskelig med minste.. Må liksom bare stå og holde han eller ha han i sele.. Blir bare stående og se på eldste da,og han vil jo at jeg skal være med i leken.

Hvordan gjør dere andre det? Vi er en del ute og går tur, men å bare være ute i hagen og leke synes jeg blir så vanskelig :-/

Når det blir mer snø vil jeg også ha med eldste ut og ake osv,men minste er jo litt liten enda.. Gleder meg til babytiden er over :-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babytiden er noe herk, men man må jo gjennom den ;)

Jeg lot babyen være en del nede på bakken på den alderen. Godt kledd så klart. De har også akt og lignende på den alderen, bare at da har de sittet på fanget til meg eller mannen og kun i slake bakker der vi har hatt god kontroll. Ellers så har det blitt mest uteleking når minsten har sovet i vognen.

Her er yngste blitt 4 år nå og det er en helt annen verden :) Du har mye å glede deg til!

Anonymous poster hash: 94502...be5
Skrevet

Prøver å gjøre det når babyen sover. Har han da med på lekeplassen i vogna. Ellers går enten jeg eller faren ut med eldste alene. Hun er i barnehagen på dagtid, så det blir uansett bare en kort tur ut på ettermiddagen. I helgene går vi ut hele familien når babyen sover og en stund når den er våken. Når babyen er lei, går en av oss inn med han mens de andre er ute litt til.

Anonymous poster hash: f2138...3b4

Skrevet

Babytiden er noe herk, men man må jo gjennom den ;)

Jeg lot babyen være en del nede på bakken på den alderen. Godt kledd så klart. De har også akt og lignende på den alderen, bare at da har de sittet på fanget til meg eller mannen og kun i slake bakker der vi har hatt god kontroll. Ellers så har det blitt mest uteleking når minsten har sovet i vognen.

Her er yngste blitt 4 år nå og det er en helt annen verden :) Du har mye å glede deg til!

Anonymous poster hash: 94502...be5

Takk for svar!

Skal prøve å ha han mer på bakken, er bare redd for at det skal bli for kaldt. Har vært mye regn og vind her siste tiden så da har det bare blitt korte turer ut der jeg har hatt minste i sele..

Får håpe det kommer litt mer snø og ikke så veldig kaldt framover :-)

Han sover lengst første hvilen, men det er fra kl ni, da er det jo mørkt enda. Syns det er litt tidlig å gå ut, trenger gjerne å hvile litt selv også:-P

Gleder meg til de blir litt eldre ja :-) :-)

Skrevet

ta med sitte/liggeunderlag ut, så babyen kan sitte på noe "varmt"

Anonymous poster hash: a2045...bd4
Skrevet

Ja kan ha med sitteunderlag :-) hvis han vil sitte der :-)

Skrevet

Har du ikke vogn?

Anonymous poster hash: 0240d...64c
Skrevet

Du kan også ha lammefell i babyakebrettet.

Anonymous poster hash: 7c86e...ee1
Skrevet

Babytiden er jo KOS!!!! :) Han på ni mnd kan vel sitte en god stund i vogna si og titte på at dere leker? :) 

Anonymous poster hash: 7d0f8...174
Skrevet

Jo vi har vogn :-) men han har ikke vært så ivrig på å sitte der når han er våken. Men skal prøve litt mer

Skrevet

Dytter på denne for deg for jeg har en 3 åring og en som nettopp ble 10 mnd, og har akkurat samme problem. I går var vi ute og babyen satt i vogn mens jeg og største tok to kjappe turer på akebrettet. Men da var babyen ferdig med å sitte i vogn så da måtte vi gå tur istede. Min liker heller ikke å sitte i sele, så vogn er eneste mulighet, men den skal da være i bevegelse. Han sitter ikke selv heller så sitteunderlag tror jeg ikke funker for oss. I tillegg så kryper han bare så ser for meg han bare kommer til å tryne i snøen rett og slett.

Så jeg har egentlig bare innsett at det blir lite utelek akkurat nå. Jeg prøver å få til utelek alene med 3åringen når pappaen kan ta babyen. Eller vi alle fire er ute så ofte som mulig.

Håper du får flere tips:)

Anonymous poster hash: 98d5a...813
Skrevet

Jeg lot minsten krype der han ville selv. Hadde han i sånn trehjulsykkel med sete, satte han ned i en sandkasse, eller jord med en spade i hånda. Han fikk skli, ronse, og vippe (med hjelp) fra ganske tidlig. Han gikk ute med en gåvogn.. Osvosv.. Er mye babyer og kan gjøre ute. :)

Nå er det snø her, og minsten er mer bevegelig, syns nesten det er verre enn før, for nå må jeg passe han mer enn før, og han vil gjerne gjøre alt storebror gjør, så han renner i store bakker, tar store sklier og vil sitte på akebrettet han og. :P Ting jeg syns han er for liten til, men han får det jo til. :P

Anonymous poster hash: 643c9...d95
Skrevet

Hvis babyen sitter stødig, går det an å ha et babyakebrett, evt med lammeskinn i, og bruke det. Både å dra det bortover og også nedover slakke bakker.

Anonymous poster hash: 58e37...dc5
Skrevet

Har 3 barn på 6,7 og 16 mnd. Ergo samme problem. Har eliminert bort det å dra å leke i snøen når jeg er alene med barna. Vi må være to, eller minste må være hjemme med pappaen. De eldste kan jo selvfølgelig leke ute alene, men for å ake så må vi gå et stykke, og synes jeg må være med da. Samme når de skal gå på ski. Bor i lavlandet, så de er ikke akkurat stødige på skia....:)

Anonymous poster hash: 827d6...eef
Skrevet

Takk for mange svar. På en måte greit å se at flere har samme "problem".. :-) tror jeg får bare slå meg til ro med at det blir mest innetid framover, er som regel alene med barna..

Men skal prøve vogna mer, og se om han vil krype litt rundt på bakken etterhvert. Han har nettopp begynt å åle seg framover,så tror ikke han er så mobil ute riktig enda med utedress på :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...