Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Kan jeg nekte bf å ha barnet på overnatting/samvær uten meg pga dårlige venner? Han omgår folk jeg ikke vil ha rundt barnet mitt. Det er snakk om folk som har blitt tatt for salg og bruk av div stoffer, og jeg vet ikke om bf også bruker når han er med disse.. Anonymous poster hash: 17c05...f76
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Snakk med familievernkontoret eller barnevernet. Barnevernet kan i alle fall gi deg råd om hva du kan gjøre. Jeg ville nektet samvær i det tilfellet du beskriver! Anonymous poster hash: 01279...d64
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Nei, du kan i utgangspunktet ikke nekte samvær på slikt grunnlag (udokumentert). Du er imidlertid ansvarlig for at barnet ditt ikke utsettes for omsorgssvikt under samvær, så pliktig til å nekte om det skjer. Det er en ganske juridisk håpløs greie. Anonymous poster hash: 50bd5...f3b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Få deg en time med familievernkontoret, og forklar problemet.. du kan også snakke med barnevernet, men er lite de kan bidra med i og med at det ikke er en barnevernssak. Jeg har vært borte i noelunde det samme.. Fikk fvk til å innkalle bf til samtale og sener mekling, og her ble det avtalt samvær med tilsyn.. barnefar gikk med på dette og her fungerer det sånn noenlunde. Egentlig er ikke barnefar så veldig interresert i samvær i det hele tatt, så for vår del er hele samværet i ferd med å skli ut. Anonymous poster hash: 45cdc...265
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Nei, du kan i utgangspunktet ikke nekte samvær på slikt grunnlag (udokumentert). Du er imidlertid ansvarlig for at barnet ditt ikke utsettes for omsorgssvikt under samvær, så pliktig til å nekte om det skjer. Det er en ganske juridisk håpløs greie. Anonymous poster hash: 50bd5...f3b Hvordan kan jeg få det "dokumentert"? Tenker du da på bf eller vennene, at de er tatt for salg osv står i papirer hos politiet. Anonymous poster hash: 17c05...f76
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Nei, du kan i utgangspunktet ikke nekte samvær på slikt grunnlag (udokumentert). Du er imidlertid ansvarlig for at barnet ditt ikke utsettes for omsorgssvikt under samvær, så pliktig til å nekte om det skjer. Det er en ganske juridisk håpløs greie. Anonymous poster hash: 50bd5...f3b Hvordan kan jeg få det "dokumentert"? Tenker du da på bf eller vennene, at de er tatt for salg osv står i papirer hos politiet. Anonymous poster hash: 17c05...f76 Det at han omgås noen med en kriminell fortid er ikke i nærheten av omsorgssvikt i seg selv. Det som vil kunne kvalifisere er om du kan dokumentere at barnefar selv ruser seg eller tar med barnet til andre som er rusa i det barnet er der. Det kan du neppe. Men et alternativ er jo å be om at barnefar tar urinprøver før samvær, dersom du er bekymret for om han bruker rus. Du kan ikke tvinge ham til det. Anonymous poster hash: 50bd5...f3b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Kan jeg nekte bf å ha barnet på overnatting/samvær uten meg pga dårlige venner? Han omgår folk jeg ikke vil ha rundt barnet mitt. Det er snakk om folk som har blitt tatt for salg og bruk av div stoffer, og jeg vet ikke om bf også bruker når han er med disse.. Anonymous poster hash: 17c05...f76 Ja, det kan du. Dette med annenhver helg er kun veiledende, og ikke lovbestemt. Du og faren kan avtale hva dere vil, og er du bekymret for barnet kan du sette begrensninger. Du kan tilby samvær annenhver helg f.eks men ikke overnatting. Jeg har vært i din situasjon. Og jeg tilbydde samvær uten overnatting noe faren tok imot. Jeg ble likevel truet om at han kom til å få omsorgen og Fvk mente jeg ikke hadde rett gjøre det siden jeg ikke hadde bevis. En dag ble han tatt for bruk og salg. Politi sender rutinemessig melding til barnevernet og bekymringsmelding kom i posten til meg. Var det beste som kunne skje, jeg fikk bevis og mye skryt hos bv for å ha skånet barnet. Fikk brev dagen etterpå om henlagt sak siden mor var i god stand til å ta avgjørelser som ivaretok barnet. Hadde jeg derimot sendt barnet til far hadde saken ikke blitt henlagt. Hadde barnet vært tilstede når han ble tatt hadde barnet havnet i beredskapshjem! Anonymous poster hash: 4cbd1...420
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Takk for tilbakemeldinger. Jeg får bestille time på fvk, og høre hva de anbefaler. Anonymous poster hash: 17c05...f76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå