Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Sønnen min på fem har ganske ofte gråblek avføring. Den er da litt løs i konsistensen, ikke diare-aktig, men ikke helt fast. Dette er ikke hver gang, i blant er den også helt normalt brun. Jeg har prøvd å søke opp informasjon om dette på nett, men da står det alltid i sammenheng med mørk urin. Det har han ikke, så vidt jeg har observert. Han har egentlig hatt det lenge - kan ikke huske jeg reagerte på det da han brukte bleie. Er det noe å ta opp med lege? Han er frisk og i god form, bortsett fra at jeg synes han ser veldig blek ut for tiden (litt over normalen). Erfaringer?? Anonymous poster hash: a7b80...8c5
soleia Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Har ikkje så mykje erfaring, men tenkjer litt på cøliaki med dei symptoma. Har han normal vekst og vektutvikling? http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/coliaki-symptomer-7210.html
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har hørt at det betyr lite jern. Anonymous poster hash: 68ff6...617
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Han har normal vekst og utvikling ja, er en lang og sterk gutt. Han har tilnærmet melkefri diett pga allergi. Jeg tror ikke avføringen har sammenheng med melkeallergien, men det kan jo hende jeg tar feil. Han har ikke vondt i magen eller dårlig fordøyelse, bare rar farge. Lite jern kan jo være tilfelle. Særlig siden jeg synes han er blek også. HI Anonymous poster hash: a7b80...8c5
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Høres ut som cøliaki. Jeg har jernmangel, men har ikke blek avføring. Skjønner ikke hvordan dette skal ha sammenheng i det hele tatt. Det er ikke jern som setter farge på avføringen. Anonymous poster hash: 9421a...cff
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Høres ut som cøliaki. Jeg har jernmangel, men har ikke blek avføring. Skjønner ikke hvordan dette skal ha sammenheng i det hele tatt. Det er ikke jern som setter farge på avføringen. Anonymous poster hash: 9421a...cff Altså, med mindre man spiser store mengder. Anonymous poster hash: 9421a...cff
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Cøliaki ja? Begge mine sønner har cøliaki, og de har hatt tilsvarende symptomer. Når det er sagt var det symptomene de hadde. Fin og jevn kurve på percentilen. Ta en blodprøve på antistoff og vevsprøve hos legen hvis det varer er mitt tips. Lykke til uansett! Anonymous poster hash: e68c3...d66
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Trodde man var langt mer plaget med magesmerter og diare ved cøliaki? Han later ikke til å plages, men det kan jo være ubehag han ikke gir uttrykk for. Var symptomene så uttalte at det var selvsagt å ta barna dine med til legen nr 7? Det er først nå at jeg lurer på om jeg burde sjekke det - og det har som sagt vært sånn en stund. Eller er dette vanlig og normal? Nei, ok nr 5, da kan jeg se bort fra at det har noe med jern å gjøre, bra med info om ting en ikke vet :-) Anonymous poster hash: a7b80...8c5
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Trodde man var langt mer plaget med magesmerter og diare ved cøliaki? Han later ikke til å plages, men det kan jo være ubehag han ikke gir uttrykk for. Var symptomene så uttalte at det var selvsagt å ta barna dine med til legen nr 7? Det er først nå at jeg lurer på om jeg burde sjekke det - og det har som sagt vært sånn en stund. Eller er dette vanlig og normal? Nei, ok nr 5, da kan jeg se bort fra at det har noe med jern å gjøre, bra med info om ting en ikke vet :-) Anonymous poster hash: a7b80...8c5 Man trenger ikke ha utpregede symptomer ved cøliaki. Noen får diare, noen blir oppblåst, noen blir slitne. Men veldig mange får den bleke avføringen. Ta en tur til legen du, lykke til Anonymous poster hash: 9421a...cff
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Du verden, det hadde ikke falt meg inn i det hele tatt. Jeg tror jeg bestiller en time hos legen jeg da, kan jo få sjekket litt vitaminstatus på bleikfisen min også :-) Så får vi se hva som kommer ut av det. Han er forsåvidt litt oppblåst og prompete. Og struttemage etter måltider. jaja, da fikk en mamma vann på tankemølla utover kvelden.... ;-) Anonymous poster hash: a7b80...8c5
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Du verden, det hadde ikke falt meg inn i det hele tatt. Jeg tror jeg bestiller en time hos legen jeg da, kan jo få sjekket litt vitaminstatus på bleikfisen min også :-) Så får vi se hva som kommer ut av det. Han er forsåvidt litt oppblåst og prompete. Og struttemage etter måltider. jaja, da fikk en mamma vann på tankemølla utover kvelden.... ;-) Anonymous poster hash: a7b80...8c5 Oppblåst mage etter måltider er veldig typisk for alle typer allergi. Jeg har hveteallergi, og jeg hadde magesmerter og enorm mage etter jeg hadde spist hvete, men ikke voldsomme symptomer som diare og slikt. Heldigvis er det mye god allergimat der ute Anonymous poster hash: 9421a...cff
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Legen vår testet for cøliaki pga flere litt diffuse mageproblemer, bla treg og løs mage om hverandre, ofte avføring+++ Hun tok ikke en blodprøve for å sjekke antistoffer, men en blodprøve som ble brukt til å undersøke om han har genet man må ha for å ha cøliaki. Han hadde det heldigvis ikke, så vi slapp videre testing i forhold til det. Anonymous poster hash: 36d8f...043
Isola&Lille+julegave Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Hvit avføring kan tyde på problemer med lever/galle. Ta en tur til legen med han, du.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #14 Skrevet 13. februar 2014 Lenge siden jeg lagde tråden her - men takk for at dere svarte meg! Har vært hos legen med gutten, og fikk en telefon med prøvesvar i dag. Hun var ikke helt spesifikk i det hun sa, men hun kunne ikke utelukke at han reagerte på gluten, så vi får henvisning til Ullevål for testing. Det var litt utslag på melkeprotein og eggehvite også. Melk visste jeg jo, men eggehvite? Hm. Glad jeg somla oss til lege! Anonymous poster hash: a7b80...8c5
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2014 #15 Skrevet 13. februar 2014 Min sønn hadde også lys avføring i den alderen, og det var jernmangel, så pass på å få testet han for det også. Barn trenger mye jern, og spiser kanskje ikke nok jernrik mat. Anonymous poster hash: d4501...548
Våryr ✿ Skrevet 13. februar 2014 #16 Skrevet 13. februar 2014 (endret) Hvit avføring kan tyde på problemer med lever/galle. Ta en tur til legen med han, du.Ja, du bør ta en tur til legen Men er det lever/galle så er avføringen mer hvit. Ikke grå. Endret 13. februar 2014 av Våryr ✿
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå