Gå til innhold

Hjelm ved aking. Synspunkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å kjøpe hjelm til unga.Tanken var først og fremst for bruk på skøyter. Men så har vi en ganske heftig akebakke her som er litt skummel. Mye trær og lyktestolper, pluss at den ender rett ut på skøytebanen. Mange barn som bruker den både til ski, snowboard og aking.Er ikke en hønemor, men etter å ha jobbet med barn i mange år har jeg sett flere ulykker. Er jeg den overbeskyttende og hysteriske mora hvis jeg setter på hjelm?? Ønsker en saklig debatt da dette engasjerer meg.

Anonymous poster hash: a71e1...3e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Om du føler at det er riktig å ha på barnet hjelm i akkurat den akebakken så syns jeg du skal sette på hjelm. Fikk selv hjernerystelse som barn da jeg akte rett inn i ett tre. Har dere ikke en akebakke i nærheten som er litt tryggere? Må barnet ake i akkurat den bakken? 

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis, men det er der "alle" de andre aker...altså naboer osv. Også blir det ofte arrangert ake- og skøytedager. Det er et steinkast fra huset, så det faller seg naturlig å gå dit.Det blir nok hjelm uansett ja😊

Hi

Skrevet

Dersom du tenker de lett kan møte en lyktestolpe eller ett skøytejern når de aker, så hadde jeg tatt på hjelm. Det spørs jo litt på snøforholdene også. Er det nysnø og tregt akeføre, er det ikke nødvendig, men er det glatt og hardtrampet osv, så er det en annen sak.

Vi aker ikke på steder som du beskriver og bruker derfor ikke hjelm. Skulle vi f.eks. dratt til korketrekkeren tor jeg nok hele familien hadde hatt hjelm.

Anonymous poster hash: f663f...d24
Skrevet

Det eneste man bør være obs på er hengningsfaren hvis barna leker med hjelm...

Anonymous poster hash: f55b4...7cc

Skrevet

Jeg var på jobb i akuttmottaket og tok i mot et barn på 5 år som kom inn med skade etter akeulykke. Hadde aka og truffet noe nedi bakken. Store skader i hodet, helt forferdelig opplevelse og jeg kommer aldri til å glemme det der. En ukes tid etterpå kjørte foreldrene hjem sitt lille barn i en kiste.

Så ja, er bakken så bratt at det blir en viss fart og det er noe å krasje i, så blir det hjelm på mine. Men ser det an ifht bakken.

Anonymous poster hash: b79aa...2a7
Skrevet

Unødvendig :)

Anonymous poster hash: 8e1aa...e0f

Skrevet

I vår barnehage må de ha hjelm når de aker, flott at barnehagen tar sikkerhet på alvor.

Anonymous poster hash: f094f...a06

Skrevet

Jeg kommer til å utstyre mine med hjelm i akebakker. Folk må gjerne le og kalle meg hysterisk. Vi mistet en elev i en akeulykke (skjedde på fritiden). Det var helt forferdelig!

Anonymous poster hash: bb888...adb

Skrevet

Mine skal bruke hjelm fra nå av!

Anonymous poster hash: e2d9c...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...