Gå til innhold

Leselekser 1. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags leselekser har 1. klassingene deres? Leser de små og store bokstaver? Er leseleksene tilpasset den enkeltes leseferdigheter?

Anonymous poster hash: 8db92...d0a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er leseleksene tilpasset barnas nivå. De er delt i grupper og er på gruppe med barn på deres nivå, altså en nivå deling. Min gutt som er 6,5 år leser små og store bokstaver så lenge der er stor skrift. Søstra som går i 5 klasse nå brukte samme systemet da hun lærte og lese så dette fungerer på skolen til barna mine. husker ikke hva systemet heter men det har et bestemt navn....

Anonymous poster hash: 88b96...c2f
Skrevet

De har noen leselekser som er like for alle. De består av korte vers el de skal lese sammen med en voksen. Vår gutt kunne ikke lese da han begynte, men han kunne mange av bokstavene, så da stavet han ordene og så leste vi dem etterpå. Nå leser han det aller meste selv, vi bare hjelper han med ord som uttalen er vanskelig på. (Når skal o uttales som å og når som o, rs etter hverandre blir ofte sj osv). Disse leksene består av kun store bokstaver.

I tillegg har de lesehefte etter hvilket nivå de er på. De første leseheftene er egentlig bare ord med bilde ved siden av, de neste 2-3 ord etter hverandre med mye gjentagelse og etterhvert korte setninger. Vår gutt har fortsatt hefter med kun store bokstaver, men han fortalte her om dagen at noen av de andre hadde fått hefter med små bokstaver også.

Anonymous poster hash: eb809...fc9
Skrevet

Jenta mi leser små bokstaver og jeg har inntrykk av at en del i klassen gjør det nå, kanskje rundt halvparten. De har ikke begynt å lære små bokstaver på skolen ennå, men de som kan fikk bytte til en annen leselekse enn den de hadde felles til å begynne med. Det var vel etterhvert som de ble kjent med barna og fikk kartlagt hva hver enkelt kunne. Det er en serie med lesehefter i 3 nivåer, tror de er gule, blå og røde. Jenta mi leser de blå nå og det er små historier med 2-3 setninger på hver side og litt mer kompliserte ord enn i de gule heftene hvor det var en kort og enkel setning pr side. De røde heftene har jeg ikke sett ennå, regner med hun begynner med dem i løpet av våren.

Skrevet

De leser en side i leseboka (Tuba Luba) hver dag, og det har vært små bokstaver helt fra begynnelsen av. Men det er mye av de samme orda opp og igjen og opp igjen, f.eks "Vi ser ...".

Anonymous poster hash: 35a31...c4a
Skrevet

Her lærer de små og store bokstaver samtidig og leser selvfølgelig da begge deler med en gang.

Hadde tilfeldigvis ukeplanen til min 1.klassing på bordet her og dette er ukens leselekse som alle skal lese:

Ku, kam og kule

Kake, mark og kål

Mor fikk en rose

Far fikk en pose

Frivillig leselekse:

Kjære lille krokodille,

spis litt kål

og kruspersille,

frisk spinat og løk og dill, 

I tillegg har de lesehefter etter nivå.

for da blir du

stor og snikk!

Anonymous poster hash: d9b16...89b
Skrevet

Her lærer de små og store bokstaver samtidig og leser selvfølgelig da begge deler med en gang.

Hadde tilfeldigvis ukeplanen til min 1.klassing på bordet her og dette er ukens leselekse som alle skal lese:

Ku, kam og kule

Kake, mark og kål

Mor fikk en rose

Far fikk en pose

Frivillig leselekse:

Kjære lille krokodille,

spis litt kål

og kruspersille,

frisk spinat og løk og dill, 

I tillegg har de lesehefter etter nivå.

for da blir du

stor og snikk!

Siste setningen i krokodilleverset falt viss ut, skulle avsluttes med:

for da blir du 

stor og snill!

Skrevet

På skolen der datteren min går har de leselogg. De er delt inn i ulike grupper etter leseferdigheter. Får en liten bok/hefte på ca 10 sider som de skal lese. Tror de fleste bøkene er med små bokstaver, men stor skrift og ikke så mye tekst. Så skal vi snakke om boken og skrive logg. Vet ikke hva slags bøker de andre gruppene får. Datteren min kan lese.

Anonymous poster hash: 6e238...226
Skrevet

De lærer store og små samtidig, bruker Zeppelin lese og skrivebok.

Skrevet

Her bruker de en metode som kalles voksenveiledet lesing (som er en del av en New Zealandsk metode - der det undervises ved arbeidsstasjoner i klasserommt). Barna er delt inn i grupper etter hvor mye de kan lese. Hvert barn får med seg et lite hefte/bok som de skal lese hver uke. Noen får et hefte med kun bilder (1. nivå), mens andre har hefter med flere setninger på hver side (3. eller 4. nivå). Det er både store og små bokstaver. Jenta vår, som kunne lese da hun startet på skolen, er på nivå 4. Denne uka består heftet/boka hun har med seg hjem av en historie der det er 5-6 vanlige setninger på hver side i boka (ca 10 sider). Det er hun og 2 andre jenter som har kommet til nivå 4. Ser ut til at denne metoden fungerer veldig bra, og at ungene knekker lesekoden raskt. De startet med denne metoden i år.

Anonymous poster hash: 58ba1...ce8

Anonymous poster hash: 58ba1...ce8

Skrevet

Leseleksene er tilpasset den gruppa barnet er i. Lillebror leser både små og store bokstaver.

De øver veldig masse på ord med bokstavene som de har lært og en del tekster. Det er en del gjentagelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...