Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Kjenner jeg blir litt gal her..! Har vært inne siden helga pga kulde og vind og fortsatt er det iskaldt ute!! Har ei jente på 8 mnd,og tror nok hun tåler kulda nede i en lun og god vogn,men jeg lurer på om jeg takler å gå meg en times tur ute nå... Hva gjør du på slike dager,går du ut eller er du bare inne? Anonymous poster hash: 42544...885
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Må du være ute så lenge da?? Anonymous poster hash: b267b...bcf
klishe89 Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Vært på joggetur hver dag :-) bare kle seg det.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Minus 9? Ni grader? Skulle jeg holdt meg inne når det ikke er kaldere enn minus 9, så hadde jeg neimen ikke kommet meg mye ut i løpet av vinteren... Kom deg ut! Anonymous poster hash: 01cce...05a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Bor i Finnmark og skulle vi vært inne når det bare er minus 9 så hadde det blitt en laaaaaang vinter.... Anonymous poster hash: 152ed...244
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Har vært ute og jogga i minus 12 og litt vind. Går greit det. viktig med VINDtette klær, også selvsagt ull underst (ta gjerne ulltøy på FØR BH..).Også buff over hake/kinn og lue på.. Med godt skotøy og vanter er det null problem: Går man fort så trenger man ikke mer enn et lag ull, så vindbukse på på bena og ull så fleece så et vindstopp lag på overkropp.. Ører/føtter og hender er veldig individuelt. Mannen går på ski/jogger i 20 minus uten hansker, jeg bruker det allerede når det er et par varmegrader.... Anonymous poster hash: 69496...d7a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 haha,ok da... Men jeg HATER å fryse!! forresten så hater jeg kulda..! og kanskje synes jeg litt synd på meg selv som må ut... HI Anonymous poster hash: 42544...885
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Er minus 7 her idag, jeg er litt hysterisk for babyens lunger, så blir inne. Ikke så ofte det er så kaldt her da. Anonymous poster hash: 2a902...169
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Det er ikke noe problem å gå en tur på en time i den temperaturen så lenge du har ok klær og støvler, men om du er usikker kan du jo bare gå litt kortere i første omgang. Husk bare gode votter. Det kan være kaldt å holde på vogna om du bare har tynne vanter eller liknende. Resten av kroppen blir gjerne mer enn varm nok om du langer ut litt. Anonymous poster hash: fc7bb...933
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 haha,ok da... Men jeg HATER å fryse!! forresten så hater jeg kulda..! og kanskje synes jeg litt synd på meg selv som må ut... HI Anonymous poster hash: 42544...885 Du kan ikke snakke om kulde i samme setning som 9 kuldegrader! Det er ikke kulde, det er helt normal vintertemperatur. For ikke å snakke om nesten litt varmere enn normal vintertemperatur. Du kan begynne å snakke om kulde når det bikker 20-25 kuldegrader. Et sted jeg bodde for en del år siden var det først snakk om "kulde" og "kaldt" når gradestokken rundet minus 30. Skolen stengte på minus 40... Anonymous poster hash: 01cce...05a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 om du takler det kan jo bare du svare på.. men det er jo ikke farlig for deg! og selvfølgelig er det ikke farlig for ungen din heller å være ute en liten tur i minus 9. Den anbefalte grensa er på minus 10, men den er jo satt for å være helt sikker.. Det er jo ikke sånn at det skjer noe magisk når temperaturen synker under minus 10.. minus 9,5 er greit, minus 10 er ikke liksom!! ut på tur aldri sur - finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær - at med måte - og sist men ikke minst: bruk sunn fornuft! (sorry utblåsningen, men blir helt gal av 'babyen min er 5 måneder og 28 dager, men han kan ikke begynne med 6 måneders grøt før om 2 dager'-opplegg) Anonymous poster hash: 6c7dd...983
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Her er det -9 grader og stiv kuling. Ikke snakk om at jeg og baby går ut i dag. Husk at det er effektive kuldegrader som teller. Anonymous poster hash: 1db71...acb
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 om du takler det kan jo bare du svare på.. men det er jo ikke farlig for deg! og selvfølgelig er det ikke farlig for ungen din heller å være ute en liten tur i minus 9. Den anbefalte grensa er på minus 10, men den er jo satt for å være helt sikker.. Det er jo ikke sånn at det skjer noe magisk når temperaturen synker under minus 10.. minus 9,5 er greit, minus 10 er ikke liksom!! ut på tur aldri sur - finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær - at med måte - og sist men ikke minst: bruk sunn fornuft! (sorry utblåsningen, men blir helt gal av 'babyen min er 5 måneder og 28 dager, men han kan ikke begynne med 6 måneders grøt før om 2 dager'-opplegg) Anonymous poster hash: 6c7dd...983 Som jeg sa,jeg tenker ikke på ungen min og kulda,men meg selv..! HI Anonymous poster hash: 42544...885
Superdolly Skrevet 15. januar 2014 #14 Skrevet 15. januar 2014 Jeg tok meg en lang, god tur i -23 her om dagen. Jeg forstår ikke problemet.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Nei. Det r hva det føle som teller. Det kan fort føles -16 hvis det blåser litt, og det er ikke bra for babyen. Fem min går nok, men en time, nei Anonymous poster hash: a6bf4...325
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Her er det -9 grader og stiv kuling. Ikke snakk om at jeg og baby går ut i dag. Husk at det er effektive kuldegrader som teller. Anonymous poster hash: 1db71...acb HI nevnte ingenting om vind, så derfor gikk jeg utifra -9 og vindstille. -9 og vind er en helt annen sak! Anonymous poster hash: 01cce...05a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 Er barnet ditt disponibelt for astma? Hvis ikke ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal ta dere en liten tur ut i lag:) Anonymous poster hash: 33b1b...a19
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 om du takler det kan jo bare du svare på.. men det er jo ikke farlig for deg! og selvfølgelig er det ikke farlig for ungen din heller å være ute en liten tur i minus 9. Den anbefalte grensa er på minus 10, men den er jo satt for å være helt sikker.. Det er jo ikke sånn at det skjer noe magisk når temperaturen synker under minus 10.. minus 9,5 er greit, minus 10 er ikke liksom!! ut på tur aldri sur - finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær - at med måte - og sist men ikke minst: bruk sunn fornuft! (sorry utblåsningen, men blir helt gal av 'babyen min er 5 måneder og 28 dager, men han kan ikke begynne med 6 måneders grøt før om 2 dager'-opplegg) Anonymous poster hash: 6c7dd...983 Som jeg sa,jeg tenker ikke på ungen min og kulda,men meg selv..! HI Anonymous poster hash: 42544...885 og derfor svarer jeg at om du takler det eller ikke kan bare du svare på.. For du kan jo umulig lure på om et er farlig for deg selv å være ute i minus 9 grader??? Anonymous poster hash: 6c7dd...983
Husbygger Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Det er da forskjell på hvor i landet disse 9 minusene er også. 9 minus på sør vestlandet føles mye kaldere en 9 minus på Svalbard. Luftfuktigheten har utrolig mye å si for hvor kaldt det føles!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Effektive kuldegrader i vogna er ikke det samme som effektive kuldegrader for oss som går tur...De ligger i le for vinden og blir derfor ikke utsatt for den raskere nedkjøling vi voksne bli rutsatt for: det er jo ikk ekaldere i lufta selv om det blåser, men i vinden blir man nedkjøt like raskt som om det var kaldere...I vogna, der det er vindstille er det altså IKKE noe hensyn og ta mtp vind..Annet enn at man må sjekke om kulda trekker gjennom vogn, madrass, ull og voksipose og klærne til barna... Anonymous poster hash: 69496...d7a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #21 Skrevet 15. januar 2014 Min ligger ute og sover i minus 9 så det er ikke noe problem så lenge de er varme Anonymous poster hash: 2f508...a35
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #22 Skrevet 15. januar 2014 både du og ungen har gått og komme dere ut,bare ikke det ikke er over - 10 Anonymous poster hash: 4437c...d85
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #23 Skrevet 15. januar 2014 jaja,det ble ikke noe av turen likevel.akkurat da jeg hadde kledd på meg og var på vei ut døra,ringer barnehagen og forteller meg at jenta mi har kasta opp...så det var bare å hente istedet... hadde faktisk gleda meg til turen! Men nå blir det innedag både i dag og i morgen da,og sikkert fredagen også...BLAH!! HI Anonymous poster hash: 42544...885
wilmus Skrevet 15. januar 2014 #24 Skrevet 15. januar 2014 Her hadde vi 28 minus på mandag. Øyevippene mine frøys seg sammen på tur med bikkja… Samojeden syns det var helt superdupert 1-2 timers tur hver dag skal man uansett vær, må vite! Frøkna er litt over trilleturstadiet, og var ute en 20 min ca, men merket på henne at hun nok syns det var VELL friskt.. Nå er det også stor forskjell på luftfuktighet. 10 blå i oslo kjennes feks minst like kaldt som 20 blå her oppe.. Hjelper med tørr fjellluft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå