Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg er lærer. Har ikke fast jobb, går i vikariat. Nå er jeg tilbudt å overta 1.klasse neste år. Problemet er bare at da begynner også mitt eldste barn på skolen. Skal jeg bruke første skoledag på andres barn og gå glipp av en stor hendelse i mitt eget barns liv? ( far kan følge, ikke noe problem) - eller er dette grunn til å takke nei til jobben, og måtte prøve å finne seg en ny jobb på en annen skole? Det er jo ikke alle som har mulighet til å få fri og følge første skoledag, men jeg har nok om jeg har en annen klasse... Anonymous poster hash: 68995...3b5
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Har dere råd til at du takker nei og kanskje ikke får annen jobb? Anonymous poster hash: 7194b...99b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Så lenge far kan følge så går det fint. Sånn er arbeidslivet. Anonymous poster hash: 889d6...4b3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Det er da helt vanlig at bare en av foreldrene er tilstede ved skolestart. Far fikser den jobben, tar flotte bilder av den store dagen og så snakker dere om de spennende dagene dere har hatt rundt middagsbordet. Du får sikkert litt klump i halsen av å se mange andre førsteklassinger på sin store dag og vite at barnet ditt er like spent som disse, men det kommer også til å bli en viktig dag i ditt liv hvis du ikke lar sjansen gå fra deg. Hos oss var det bare jeg som hadde mulighet til å ta fri første skoledag, litt vemodig for far, men vi hadde en koselig ettermiddag når han kom hjem fra sin jobb og så på bilder og snakket om alt det spennende. Hvis du følger til innskrivingen, så får du se mye av det samme:) Anonymous poster hash: df6da...23c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Det er ikke grunn til å takke nei. Anonymous poster hash: d3327...999
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 (endret) Jeg hadde tatt jobben og latt far fylle barnet første skoledag. Hadde hatt en klump i magen og tenkt på barnet mitt, men hadde også visst at barnet hadde det bra. Det var ikke mange barn som hadde begge foreldrene med når mine barn startet på skolen. Jeg har forresten fylt begge barna mine på skolen første dag. Tok litt lenger ferie enn mannen med storesøster og tok det i forbindelse med start i ny bhg til lillebror. Når lillebror nå bjunte hadde jeg mulighet siden jeg går på aap. Endret 15. januar 2014 av moota m storesøster&lillebror
Gjest Julia1984 Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Jeg er lærer og man har rett på permisjon 1 skoledag for å følge eget barn. Jeg har hatt 1 kl to ganger, ene gangen begynte min egen sønn som jeg selvfølgelig fulgte!! Du gir bare rektor beskjed i god tid! Han takker jo ikke nei til en dyktig lærer fordi vedkommende ikke er tilstede 1 skoledag.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Lærere har rett til perm for å følge eget barn til første skoledag i 1 klasse. Selvfølgelig takker du ja til jobben nå samtidig som du informerer ledelsen Anonymous poster hash: dd7d5...97a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #9 Skrevet 15. januar 2014 Lærere har rett på fri for å følge eget barn første skoledag, men det er helt unødvendig at både mor og far gjør det. Med mindre far er Nordsgøarbeider eller noe i den dur, bør han ta jobben med å følge barnet den dagen. En lærer bør gjøre mye for å komme seg på jobb 1. Skoledag i 1. Klasse. Anonymous poster hash: d3327...999
Iiiiik Skrevet 15. januar 2014 #10 Skrevet 15. januar 2014 Da takker du ja og informerer samtidig om at du har et barn som begynner på skolen til høsten og at du gjerne vil være med ham/henne denne dagen hvis det lar seg gjøre. Jeg hadde en som begynte på skolen i år og læreren hans var ikke til stede fordi hennes datter begynte på skolen samme dag. Litt dumt der og da, men helt uproblematisk nå i etterkant. Hos oss deltar forresten både mor og far fra de fleste familiene.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #11 Skrevet 15. januar 2014 Vi var til stedet ca 1 time første skoledag, da gikk alle foreldrene. Den timen var det samling, hilsing på rektor og så inn i klasserommet. Barna fant pulter, ble tatt bilder av osv. De fant navnet sitt på tavla. Så skulle læreren lese for barna og da aller fleste foreldrene gikk! Dersom du blir med barnet ditt i starten så kan du jo reise til din egen skole og være med på resten sv skoledagen! Anonymous poster hash: 37603...8b4
Sol-regn-latter Skrevet 15. januar 2014 #12 Skrevet 15. januar 2014 Hi her: Takk for alle innspill. Som dere sier er det ikke alle som har mulighet til å følge første dag. Takk også til dere som skrev at man kan få permisjon, selv om man jobber 1. klasse. Jeg har nå snakket med rektor og det vil ordne seg at jeg får permisjon til å følge barnet som andre her skrev er det kun en kort seanse det foreldrene er med, også durer jeg på jobb etter det. Så heldig jeg er, det løste seg jeg gleder meg til å ha en førsteklassing hjemme, og til å bli førsteklasselærer
Sol-regn-latter Skrevet 15. januar 2014 #13 Skrevet 15. januar 2014 Ikle anonym lenger, men det gjør ikke noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå