Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #1 Skrevet 14. januar 2014 Hva hadde du svart? Hadde du leid ut din bolig til en leietaker med kommunal garanti? Anonymous poster hash: d3caf...92f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Nei takk. Stygt å si det, men nei. Anonymous poster hash: 8a3c8...4b3
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Nei, det hadde jeg ikke. Selv om jeg vet at det er mange ulike årsaker til at Nav må gå inn som garantist. Anonymous poster hash: 0118b...263 Anonymous poster hash: 0118b...263
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #5 Skrevet 14. januar 2014 Jeg vet sannelig ikke. Jeg har vært en sånn leietaker selv, betalte leia i tide og oppførte meg ordentlig. Men om det er snakk om vilt fremmede, så kunne jeg jo ikke visst om vedkommende var som meg. Og risikoen er vel større statistisk sett enn om du velger noen andre. Anonymous poster hash: 2ca6e...dcc
Gjest Skrevet 14. januar 2014 #6 Skrevet 14. januar 2014 Tja....er mange her i Norge som ikke har egenkapital og trenger en garanti for betalt husleie, men hadde krevd referanser fra andre boforhold og sjekket litt rundt
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #8 Skrevet 14. januar 2014 Sansynligvis ikke, men hadde det vært vansklig å få leid ut så ville jeg vurdert det. Jeg ville nok tenke at jeg burde ha i størrelsesorden 1-2.000,- ekstra pr mnd for en ikke så fin leilighet for å ta sjansen. Anonymous poster hash: a4b28...5a3
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Ikke visst det var en alenemamma som fikk overgangsstønad av NAV heller? Anonymous poster hash: 4577b...571
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Så trist at alle sier nei. At noen faktisk godtok en slik garanti er eneste grunnen til at jeg har ett sted å bo. Har bodd her i over fire år og er en pliktoppfyllende betaler selv om jeg ikke hadde nok til å kunne la en stor sum stå på en konto som depositum. Anonymous poster hash: 6ef94...518
Gjest Pusikatt Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Ville sagt ja, om mennesket virket ok og rusfri.
Musemorbr / Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Hvorfor ikke? Garanti fra nav betyr ikke narkoman, eller psykisk syk. Jeg måtte få det da jeg måtte flytte etter ulykken. Jeg kunne ikke gå i trapp og måtte ha hybel på gateplan. Hadde ikke depositum, og nav stillte derfor garanti.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Det kommer helt an på mennesket som skulle leid. Ved NAV-garanti, så er husleien sikret om ikke annet. Husbråk, ramponering og annen ufred har kun med personen å gjøre. Anonymous poster hash: 71d29...fce
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Hva hadde du svart? Hadde du leid ut din bolig til en leietaker med kommunal garanti? Anonymous poster hash: d3caf...92f Hadde vært skeptisk. Trodde nav-garantien gjaldt for en begrenset periode og da er det litt risky. Anonymous poster hash: b85cd...ea3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #15 Skrevet 15. januar 2014 Hvorfor ikke? Garanti fra nav betyr ikke narkoman, eller psykisk syk. Jeg måtte få det da jeg måtte flytte etter ulykken. Jeg kunne ikke gå i trapp og måtte ha hybel på gateplan. Hadde ikke depositum, og nav stillte derfor garanti. Og psykisk syk betyr ikke alltid gale mennesker som ikke kan oppføre seg Anonymous poster hash: 3877a...a5c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #16 Skrevet 15. januar 2014 Garanti fra NAV på jo ikke betryggende. Leid ut til en og bare tull med husleie. NAV har et opplegg der den som bor får pengene utbetalt og så skal de betale husleien selv. Ja det kan du tro. Det mangla alltid litt penger. Tusen den ene måneden tre den andre. Jeg ba NAV betale til meg og det kunne de ikke for det var SÅ viktig for den som fikk støtten å håndtere pengene selv. Var noe med selvfølelsen. Og det aller værste var at NAV ikke forsto at det gjorde noe at det manglet penger på innbetalingen. Det kom sikkert neste gang. Takk og lov ble jeg kvitt de. Anonymous poster hash: 3a79d...690
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #17 Skrevet 15. januar 2014 Vel. Jeg bor i en kommune med forholdsvis lite leiemarked. Vi har et i forbindelse med vgs/høgskule (lite tilbud, få elever) og Statoil. Resten er unge folk som er i vent på kjøp eller folk som økonomisk ikke er istand til og kjøpe eget,- eller leie eget..... Det som er av utleie er da ofte små hybler til enslige (studenter og pendlerbolig Statoil). Så kom noen på at småbarnsfamilier i startfasen er et marked. I starten gikk det kjempegreit, så ble det plutselig enklere og kjøpe enn og leie og en del større hybler/leiligheter ble ledig. Et yndet mål for NAV for sine bruker. De leilihghetskompleks "eid" av kommunen er brukt av alkoholikere/narkomane og asylsøkere. De har en ok standard, selv om det nå og da skjer "uhell" som krever større renovasjon, så er det aldri mye "tull" i forbindelse med disse. (de ligger ved skoler og barnehager alle sammen....) De private leiligheter som leies ut, er til ulike skjebner. Pr i dag vet jeg ingen som har leid ut via NAV som har hatt særlig lykkelig slutt på sine leieforhold. Dessverre. Om det har vært enslige mødre, enslige menn, småbarnsfamilier, ungdom som kommer fra barnevernsinstitusjon....Absolutt ALLE som har leid ut via NAV har kun negative oppleveler. Så de ender opp med tomme leiligheter heller enn og leie ut for så lite at de taper pga slitasje bruk medførere, eller de bygger om slik at de bruker hybelen selv.....Og leie ut til okmmune er blir så risikofylt at "ingen" tør det lenger. Man bør vireklig jobbe mer for og endre oppførsel til folk som MÅ ha hjelp av NAV, for ellers vil det være nesten umulig for de som TRENGER det og som ER "skikkelig" og få leie på denne måten. Ser jo at det kan være uheldig og ende opp i et kompleks fyllt av narkomane, eller utenlandske menn. Selv om begge disse gruppene gjerne består av trivelige mennesker. Anonymous poster hash: 99754...7d6
☆☆☆ Skrevet 15. januar 2014 #18 Skrevet 15. januar 2014 Nei. Fordi garantien ikkje gjeld som eit fullgodt depositum.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #19 Skrevet 15. januar 2014 Foreldrene mine leide ut til en med NAV garanti. De fik IKKE pengene sine. Kommer aldri til å leie ut til noen med slik garanti. Anonymous poster hash: 39247...128
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #20 Skrevet 15. januar 2014 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Anonymous poster hash: 9574d...cda
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #21 Skrevet 15. januar 2014 Nei det hadde jeg ikke gjort. Anonymous poster hash: 154a6...b1c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #22 Skrevet 15. januar 2014 Nei- synd å si det men ville ikke det. Har slektninger som har drevet med utleie, og de har hatt store problemer med mange av sosialklientene de har leid ut til. Mange av dem har dårlig boevne som det heter, dvs det stinker av søppel og sigaretter når de flytter ut. En gang var det plutselig masse rotter der?!?, for de hadde lagt masse søppel rett på utsiden av døra. Anonymous poster hash: e07db...689
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #23 Skrevet 15. januar 2014 Nei, det hadde jeg ikke. Den nav-garantien garanterer egentlig ingenting. Svogeren min har et tilfelle nå, en enslig mor med et barn på under 2 år, hun får penger av nav for å betale husleie, men bruker de opp selv istedenfor å betale til huseier. I fjor var det 6 mnd svogeren min ikke fikk leie for, og ikke fikk han kastet dama ut heller. Til slutt fikk han noen penger direkte fra nav, men ikke nok til å dekke opp det hun skyldte han. Nå har hun endelig måttet flytte også, men det tok lang tid altså, man setter jo ikke enslige mødre med barn på gata i dette landet heller, men svogeren min måtte jo betale sine avdrag på lånet og sleit med å få endene til å møtes pga denne dama. Anonymous poster hash: 7d70f...42c
Iiiiik Skrevet 15. januar 2014 #24 Skrevet 15. januar 2014 Ja, det tror jeg at jeg hadde. Ville selvsagt bedt om referanser og sett an leietakeren, men avviser det ikke umiddelbart. Jeg har selv prøvd å hjelpe ungdom å finne seg et sted å bo. Unge mennesker med foreldre som overhodet ikke fungerer, som ikke har noen som hjelper dem og som på toppen ikke klarer å finne seg et sted å bo fordi andre ikke vil leie ut til "sånne". Da er dessverre veien kort til den kompisen som ruser seg og som sier at du kan bo her.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2014 #25 Skrevet 15. januar 2014 Hjelpes så mye uvitenhet . Ta dere en tlf til NAV og forhør dere om kommunal garanti . Det gjorde vi når det kom en alenemor uten 20000 på konto til depositum . Den informasjonen vi fikk gjorde at vi uten tvil gikk for kommunal garanti . Den er i tillegg utvidet så den gjelder både husleie, hærverk, manglende utvasking ved flytting, erstatning av utstyr som vaskemaskin , komfyr etc så lenge det ikke overstiger 3 mnds husleie. Og da blir pengene utbetalt direkte til oss og ikke via leietaker. Eneste kriterie NAV har er at de får komme på befaring og se skader og at vi har kopi av brev som vi sender dersom husleien ikke blir betalt . Herregud dere ser jo ann mennesker på lik linje som man gjør ved vanlig depositum . Det må ikke være husbråk , narkomane og div selv om man ikke har flere tusen kr på kontoen til overs . Og dessuten er det faktisk mulig å få inn folk med uønsket adferd selv om de ikke trenger kommunal grarani. De aller fleste viser seg fra sin beste side på visning . Og referanser bør være viktigere enn kommunal garanti / depositum spm . Hva hadde du svart? Hadde du leid ut din bolig til en leietaker med kommunal garanti? Anonymous poster hash: d3caf...92f Anonymous poster hash: 1e46b...bf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå