Gå til innhold

Dere som er gravid i uke 20-22

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte går dere til kontroll og hvor mange ganger har dere målt SF-mål?

Jeg var til første kontroll i uke 15 og er ikke noe fornøyd med oppfølgingen fra legen. Han undersøkte nesten ingenting, målte ikke magen og mente at jeg trengte ikke å komme tilbake til kontroll før i uke 24 fordi jeg hadde normalt blodtrykk og ingen ødemer i uke 15. AT jeg har hatt 3 urinveisinfeksjoner og stadig har blod i urinen var visst ikke så farlig, trengte ikke engang å levere urinprøve etter avsluttet kur for å se at infeksjonen var helt borte.

Så er jeg gravid i uke 21 og har fremdeles ingen kryss på helsekortet mitt i SF-kurven og føler at det er så utrolig lenge mellom hver kontroll. Var på ul i uke 18 hvor alt var bra, men jeg kjenner ennå ikke noe liv og er jo spent på om den lille vokser og trives og sånt.

Er også litt frustrert fordi han nektet meg å få sykemelding da jeg spurte om jeg kunne jobbe litt redusert en periode fordi jeg var utrolig sliten og sliter med kvalme når jeg tar bussen. Har en veldig lang og svingete reisevei og kaster ofte opp. Men nei, det var normale plager man måtte regne med og det å ha lang reisevei var min egen feil, man kunne jo bare bytte jobb. Akk, ja hadde det bare vært så enkelt....er ikke akkurat førstevalget mitt å ha 1,5 times reisevei hver vei og måtte opp kl 05.00 hver morgen. Visste ikke at det var blitt så strengt med sykemeldinger at man ikke kunne få en gradert sykemelding så man kunne begynne en time senere i slitsomme perioder i graviditeten....sukk...

Anonymous poster hash: 6c6ae...fff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen din hørtes ikke veldig sympatisk ut.. er vel ikke bare å bytte jobb midt i et svangerskap uansett om du hadde hatt et tilbud...

Men meg har de også bare målt en gang, så det er nok normalt. Forrige gang målte de i uke 16 og 24.

Jeg har en del andre komplikasjoner så har vært på mange kontroller allerede, men kun målt Sf en gang. Tror uansett ikke de bryr seg veldig om det, jeg har kryss langt over streken uten at det har skremt noen.

Anonymous poster hash: 2aceb...72b

Skrevet

Merkelig! Jeg er i uke 20 og har allerede hatt 3 kontroller hos min fastlege... Urinprøve, blodtrykk, vekt, stikk i fingeren har blitt gjort hver gang. De 2 siste gangene er sf blitt målt. Skal sies at det ikke var noe vits i før nå vel å merke...

Var jeg deg, ville jeg nok gått til jordmor i steden, for legen din virker litt for bekymringsløs spør du meg... (Ikke det at det er farlig å være gravid altså ;) ) Bare virker litt useriøst bare.

Skrevet

Ja, jeg har altså 0 kryss på SF-mål da. Men har jo sett at babyen var normal i størrelse på ul, så det er vel ikke så farlig.

HI

Skrevet

Vært på kontroll uke 12 og skal ikke tilbake før etter ordinær UL. Tror det er helt normalt? Han gjorde ingen undersøkelser nå ved 12ukers, tror ikke det er noen vits. Kan du ikke ta kontakt med jordmor hvis du har behov for litt mer oppfølging?

Anonymous poster hash: a8cfc...7ef

Skrevet

Jeg er i uke 25, men svarer likevel. Det er vel vanlig med kontroll i uke 16, rutineultralyd i uke 18-19 og kontroll på nytt i uke 24. Symfysemålet sjekkes ikke før i uke 24, så fikk mitt første kryss der nå sist uke. Så i mine øyne høres det ut som du har fått vanlig oppfølging der.

Ang han legen din, så ville jeg bestilt meg time hos en annen lege på legekontoret der du går. Og tatt opp problemene med den legen, og så ville jeg ha krevet gradert sykemelding.

Anonymous poster hash: fab0d...f59

Skrevet

Husker ikke hvordan det var med meg ift SF-mål og sånn, men vil bare si at jeg har samme erfaring med legen min. Frekk var han, og spurte meg om det virkelig ikke var noen som advarte meg mot å bli gravid så tidlig etter forrige barn (15 mnd imellom). Da jeg ønsket å bli delvis sykemeldt (fordi arbeidsgiver tok fra meg alle tillegg om jeg skulle ha tilrettelagt arbeidstid), sa han at jeg hadde satt meg i situasjonen selv, og at jeg burde forstå at det var slitsomt å være gravid med et så lite barn i tillegg, sitat: "thats life"... Fikk grått meg til sykemelding da!

Prøv å bytt lege om du har mulighet, eventuelt ta alle kontroller hos jordmor (men hun kan vel ikke sykemelde?). Lykke til videre iallefall :)

Anonymous poster hash: 3e56b...3af
Skrevet

Nei, jeg har vel i grunn ikke noe spesielt behov utover det vanlige. Men er litt overrasket over hvor annerledes det er fra forrige gang jeg var gravid. Da fikk jeg mye tettere oppfølging og sf-målet er notert fra uke 12 og målt ganske jevnlig, noe som var greit pga det flatet ut da jeg var litt over halvveis. Hvis de ikke har målt tidligere så kan de jo ikke se om sf-målet har flatet ut eller ligget under hele veien f.eks?

Men det verste var vel egentlig den holdningen til legen, ikke noe hyggelig etter alt strev med å bli gravid (ivf), bite tenna sammen gjennom hormonkurer og mislykkede forsøk og stå på 100% på jobben og så når man nesten halvveis kommer til et punkt hvor man kjenner at man har behov for litt redusert arbeidstid så er det blankt nei og med beskjed om at det er ens egen feil at man har lang reisevei. Den var litt tung for en sliten, hormonell mamma. Lurer på om herr doktor har sjekket statistiskken over arbeidsløshet og forstår at det er ikke bare å peke på kartet og si hvor man vil jobbe....

HI

Skrevet

Jeg hadde kontroll i uke12 hos fastlegen, ultralyd i uke 20, og skal til jordmor i dag i uke 21.

Var innom legen i uke 18 for å fornye sykmeldingen, men da pratet vi bare litt,

Har ikke målt SFmål, kun vekt, bt og slikt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...