Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Kan jo få svar på dette ved å spørre på NAV, men er litt redd for å formulere meg feil og bli misforstått, så spør her først... Så håper jeg at de som evt liker å misforstå her inne lar være å svare ;-) Altså: jeg er alenemor med tre barn. Jobber 80% og har i tillegg mottatt OS i et år nå til våren. Vet at man får OS i maks tre år, så da er det to år igjen. Bf er ikke veldig engasjert, så han har ikke vanlig samvær engang. Barna er derfor hos meg nesten hele tida. Jeg klarer greit å jobbe 80%, men det er jo slitsomt siden det er så mye å følge opp utenom jobben. Ikke vant til å bruke mye penger, men har jo ikke spesielt god råd heller. Trenger pengene. Mitt spm er derfor: Kan jeg - i disse to åra - redusere jobben til f.eks 50 eller 60% og få OS for den tapte inntekten? Eller vil ikke OS dekke dette inntektstapet? Jeg fyller jo fortsatt kravet om å være i arbeid. Liker jobben min veldig godt også, og ønsker slett ikke å IKKE jobbe, men redusere denne perioden om det går. Kjenner at det hadde vært veldig godt disse to åra nå når de to yngste er såpass små.... Som sagt er jeg veldig redd for å bli misforstått om jeg spør på nav. Er redd for å bli oppfattet som lat, arbeidssky, snylter osv.... Anonymous poster hash: 7a978...5f8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Ingen? Dytter................. Anonymous poster hash: 7a978...5f8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #3 Skrevet 14. januar 2014 Du får vel redusert Os nå? Vil vel tro at du får mer når du event går ned i stilling Anonymous poster hash: b4e4d...e4f
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 14. januar 2014 #4 Skrevet 14. januar 2014 Så lenge du er i minst 50% aktivitet mottar du overgangsstønad, den blir redusert ned når man begynner å tjene mer, og vil derfor også justeres opp om du går ned i stillingsprosent. Men det er ikke sikkert det du går opp i stønaden dekker alt det du da evnt mister av lønn.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Du kan gå ned i stilling, men må belage deg på en del lavere inntekt. OS dekker ikke tapet Du får litt mer, men stor forskjell. Anonymous poster hash: 686fe...3dc
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 NAV har en beregning som gjør at inntekt som reduseres/ økes med ca20% ikke vil føre til at du får mer penger. Dette skjedde med meg. Jeg gikk ned noen tusen i inntekt i mnd, men fikk ikke mer i os for det var så liten forskjell. Ring og hør med dem. Si at du har behov for å jobbe mindre nå pga personlige årsaker og at du vil være sikker på rettighetene dine. Det er jo ca en mnd behandlingstid også da. Lykke til!! Anonymous poster hash: da6cc...cbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå