Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Min sønn kan bokstavene, og kan si enkelte ord som begynner på bokstavene. Hvor langt fram er det da til å kunne lese? Noe vi kan gjøre for å hjelpe ham å knekke lese koden? Anonymous poster hash: 1a4ef...511
geitemarken Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Jenta vår kunne alle bokstavene da hun var 4 år og hun kunne si ting/navn med bokstavlydene. Men hun lærte ikke å lese før hun begynte på skolen. Vi stresset ikke med det heller, så jeg har ingen gode tips annet enn å bruke bokstavene i hverdagen (som skilt etc).
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Det er helt umulig å svare på. Det kan gå fra to dager til mange år. Egentlig er det veldig liten sammenheng mellom det å lære bokstavene tidlig og det å lære å lese. Mange barn husker bokstavene som et bilde ikke som en lyd. Det er først når de forbinder bokstaven med lyden og ikke navnet de nærmer seg å lære å lese. Anonymous poster hash: 8e775...d22
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Jenta vår kunne alle bokstavene da hun var 4 år og hun kunne si ting/navn med bokstavlydene. Men hun lærte ikke å lese før hun begynte på skolen. Vi stresset ikke med det heller, så jeg har ingen gode tips annet enn å bruke bokstavene i hverdagen (som skilt etc). Vi stresser ikke med det vi heller, men han elsker bøker så tenker han hadde kunne kost seg enda mer med dem om han kunne lese selv. Når han spiller på nettbrettet vet han at han skal lete etter start eller play for å komme igang om det er ett nytt spill feks. Han gjenkjenner symboler og skilt, men han LESER dem jo ikke, bare kjenner igjen. Han har VELDIG god hukommelse. Så kanskje det at han kan pugge ting ikke gjør at han kan forstå det å lese...? Anonymous poster hash: 1a4ef...511
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Det er helt umulig å svare på. Det kan gå fra to dager til mange år. Egentlig er det veldig liten sammenheng mellom det å lære bokstavene tidlig og det å lære å lese. Mange barn husker bokstavene som et bilde ikke som en lyd. Det er først når de forbinder bokstaven med lyden og ikke navnet de nærmer seg å lære å lese.Anonymous poster hash: 8e775...d22 Er vel inne på noe der ja, han gjenkjenner dem kanskje mest som bilde ikke lyd... hmmm... Anonymous poster hash: 1a4ef...511
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 er ikke noe fasitsvar. vår kunne de fleste bokstaver da hun car 2.5-3 år og visste flere eksempler på hvilket navn som startet med hvilken bokstav. nå er hun over 4 år og kan fortsatt ikke lese, men hun kan stave navnet sitt. har ikke stresset med dette... hun har bare hatt interesse for bokstaver og spurt mye om dem. Anonymous poster hash: 22c19...13f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Det er grunnen til at det er så viktig å lære barna bokstavlyden og ikke navnet til bokstaven. Om de vet at G heter ge og R heter år hjelper ikke det mye for å stave GRIS. Barnet tenker jo da Geæries. Da blir det ikke så enkelt å forstå sammenhengen. Anonymous poster hash: 8e775...d22
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Min sønn kan bokstavene, og kan si enkelte ord som begynner på bokstavene. Hvor langt fram er det da til å kunne lese? Noe vi kan gjøre for å hjelpe ham å knekke lese koden? Anonymous poster hash: 1a4ef...511 Skolen blir veldig kjedelig om en kan for mye... De går saaaaaaakte frem, så jeg husker jeg slet med konsentrasjonen fordi alt ble for lett... Ble en urokråke fordi det var så lett og dermed kjedelig. Anonymous poster hash: a542b...9a4
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #9 Skrevet 14. januar 2014 Det er grunnen til at det er så viktig å lære barna bokstavlyden og ikke navnet til bokstaven. Om de vet at G heter ge og R heter år hjelper ikke det mye for å stave GRIS. Barnet tenker jo da Geæries. Da blir det ikke så enkelt å forstå sammenhengen.Anonymous poster hash: 8e775...d22 Han lærer jo begge deler, og skjønner jo det med å finne ord som begynner på bokstaven. Da må han jo tenke lyd...? Men det kommer jo etterhvert, han er jo bare såvidt 2 år så. Anonymous poster hash: 1a4ef...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Min sønn kan bokstavene, og kan si enkelte ord som begynner på bokstavene. Hvor langt fram er det da til å kunne lese? Noe vi kan gjøre for å hjelpe ham å knekke lese koden?Anonymous poster hash: 1a4ef...511 Skolen blir veldig kjedelig om en kan for mye... De går saaaaaaakte frem, så jeg husker jeg slet med konsentrasjonen fordi alt ble for lett... Ble en urokråke fordi det var så lett og dermed kjedelig.Anonymous poster hash: a542b...9a4 Du hadde nok blitt det uansett. Jeg leste og skrev når jeg var 4 og gjorde matteleksene til min eldre søster. Men kjedet meg ikke på skolen pga det. Tvertimot. Jeg følte meg kjempeflink og smart. Veldig mestringsfølelse. Skulle foreldrene mine nektet meg å lære dette da eller? Jeg elsket å lære og hadde stor glede av å lese bøker selv når mor og far ikke kunne. Anonymous poster hash: 1a4ef...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Barnet mitt kunne bostavene før skolestart, men lærte ikke å lese skikkelig før i starten på 2. klasse.. Det der er helt forskjellig fra barn til barn Anonymous poster hash: f5ce1...f5a
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2014 #12 Skrevet 14. januar 2014 Min eldste kunne bokstavene (riktignok ikke alle, men de fleste) fra han var 3 år gammel. Lærte likevel ikke å lese før slutten av andreklasse. Vår fireåring kunne bokstavene fra hun var tre, og lærte å lese når hun var fire. Hun leser nå ord med alle bokstavene, men er ordene for lange kan det gå litt i krøll. Men hun bokstaverer seg frem, og gjentar deretter ordet korrekt. Dette har hun lært helt selv (selvsagt har hun jo hørt på når vi har øvd på leksene med storebror da), men vi har ikke øvd med henne. For å få din gutt til å lære å lese, må han som flere har skrevet, forstå at bokstavene står for en lyd, ikke bare er ett symbol. Deretter må han bokstavere frem lyd for lyd, og klare å trekke dette sammen til et ord. Dersom dere bokstaverer når dere leser for han, og begynner med lette ord som is, lo sol osv, kan det være han etterhvert lærer det selv. Men når han knekker lesekoden, er jo vanskelig å si. Anonymous poster hash: 5b0bf...aef
aanonym Skrevet 14. januar 2014 #13 Skrevet 14. januar 2014 Min sønn kan bokstavene, og kan si enkelte ord som begynner på bokstavene. Hvor langt fram er det da til å kunne lese? Noe vi kan gjøre for å hjelpe ham å knekke lese koden?Anonymous poster hash: 1a4ef...511 Det er veldig vanlig at barn kan mange/alle bokstavene samt ord som begynner på de enkelte bokstaver allerede i 2-3-årsalderen. Det kan imidlertid gå mange år før de leser, har jeg erfart.
aanonym Skrevet 14. januar 2014 #14 Skrevet 14. januar 2014 Jenta vår kunne alle bokstavene da hun var 4 år og hun kunne si ting/navn med bokstavlydene. Men hun lærte ikke å lese før hun begynte på skolen. Vi stresset ikke med det heller, så jeg har ingen gode tips annet enn å bruke bokstavene i hverdagen (som skilt etc). Vi stresser ikke med det vi heller, men han elsker bøker så tenker han hadde kunne kost seg enda mer med dem om han kunne lese selv. Når han spiller på nettbrettet vet han at han skal lete etter start eller play for å komme igang om det er ett nytt spill feks. Han gjenkjenner symboler og skilt, men han LESER dem jo ikke, bare kjenner igjen. Han har VELDIG god hukommelse. Så kanskje det at han kan pugge ting ikke gjør at han kan forstå det å lese...?Anonymous poster hash: 1a4ef...511 De nettbrettene og spillene er genialt utformet, så intuitivt at selv bittesmå barn behersker symbolene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå