sologsommer Skrevet 13. januar 2014 #1 Skrevet 13. januar 2014 Er ikke i tvil om at han er varm nok, men lurer mere på pusten og kinnene hans. Hva gjør du?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 Så lenge det ikke er vind/står på et lunt sted, syns jeg det ikke er noe problem. Ha på kuldekrem Anonymous poster hash: 49f31...b8e
mbea Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Har ei jente på 11 måneder som sover inne i dag. Men hos oss er det mye vind og -4 grader. Hadde det ikke vært noe vind så hadde hun nok sovet ute.. Sover jo bedre ute.
☆☆☆ Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Legg ikkje ungane ut når det er så kaldt, er redd for kuldeastma. Men eg har generelt lite tru på at utesoving er så saliggjerande, innesoving funkar like bra så lenge ein likevel er heime meinar eg.
Tordensky Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Vi gjør ikke det. Men jeg er ikke fagpersonell, så kan ikke uttale meg annet en hva vår vurdering er. Jeg syns selv det er ubehagelig å være ute i kaldere enn -10, så da setter vi vognen i gangen (halvkaldt rom) når det er så kaldt ute. Han er 15mnd.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Jeg synes det komme ran på luftfuktigheten.om det er høy luftfuktighet, er lufta kaldere og våtere og kjennes ikke god ut.Om det er helt tørt så kjennes det heller ikke så kaldt ut. min grense går ved minus 12 ish.I dag er det minus 17,så det er helt uaktuelt Anonymous poster hash: e4084...647
Våryr ✿ Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Legg ikkje ungane ut når det er så kaldt, er redd for kuldeastma. Men eg har generelt lite tru på at utesoving er så saliggjerande, innesoving funkar like bra så lenge ein likevel er heime meinar eg. Barn er forskjellige. Når min eldste var baby våknet han med en gang han kom inn. (bodde i 1. etg, ingenting som kunne vekke han på veien inn). Trillet jeg han ut, sovnet han igjen med en gang. Han sov mye bedre ute enn inne. Nr 2, sover for det meste inne i vinterhalvåret. Hvis vi ikke er på tur.
Cambri Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har sagt i bhg at mine kan sove ute selv om det er 12-13 kuldegrader. Med mindre det er vind ute da. Det er lunt nede i vognposen, og med saueskinn i bunn og varmeflaske i posen blir de absolutt ikke kalde. Men det er selvfølgelig en vurdering man må gjøre. Har ungen astma, hoster mye el bør de nok ikke sove ute når det er så kaldt.
☆☆☆ Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Legg ikkje ungane ut når det er så kaldt, er redd for kuldeastma. Men eg har generelt lite tru på at utesoving er så saliggjerande, innesoving funkar like bra så lenge ein likevel er heime meinar eg. Barn er forskjellige. Når min eldste var baby våknet han med en gang han kom inn. (bodde i 1. etg, ingenting som kunne vekke han på veien inn). Trillet jeg han ut, sovnet han igjen med en gang. Han sov mye bedre ute enn inne. Nr 2, sover for det meste inne i vinterhalvåret. Hvis vi ikke er på tur. Jada, barn er forskjellige. Mest når det gjeld kva dei er vant til. Eg trur ikkje norske barn er genetisk programmert annleis enn dei i resten av verda, som søv inne. Uansett, det viktigaste er at ungane får den søvna dei treng Det var korleis eg gjorde det eg svarte på, ikkje kva som er "fasit". Og for min del er vogn supert når vi er på farten og temperaturen ikkje er for lav, men eg har ikkje tru på at det er usunt å sove inne, slik mange ser ut til å tru. Og i meir enn 10 minus trur eg utesoving er direkte usunt.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har god tro på utesoving, det er sunt å puste i frisk luft. Ingen av mine var mulig å få til å sove innendørs på dagtid, ut var det eneste som gjaldt. Minus 19 er det kaldeste en av mine har sove ute i. Men da var det med ekstra lag ull og svært nøye oppsyn, og selvfølgelig; det var helt vindstille. Utsovet og bli som ei sol da han kom inn. Anonymous poster hash: 16c28...33b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 Har noen av dere forsøkt utesoving selv? Man sover faktisk mye bedre! Skikkelig deilig med frisk luft, gjerne kaldt så lenge man er godt kledd og ligger lunt! Anonymous poster hash: c87c6...aee
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #12 Skrevet 13. januar 2014 Her hvor jeg bor hadde barn sjeldent sovet ute i vinterhalvåret dersom grensen hadde vært på minus 10. Anonymous poster hash: c87c6...aee
sologsommer Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #13 Skrevet 13. januar 2014 Da er han våken igjen Var deilig god og varm. Hadde teppe foran halve kalesjen ( hjelper sikkert ingen ting, men føltes litt godt og pylre om ham....)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #14 Skrevet 13. januar 2014 Uff, blir vel et styr å få jenta mi til å sove i dag som jeg ikke lar hu sove ute:( Håper det fort blir varmere igjen! Anonymous poster hash: 49da4...4ff
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #15 Skrevet 13. januar 2014 Nei, ikke greit! Anonymous poster hash: 6e36a...f14
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #16 Skrevet 13. januar 2014 Nei . Anonymous poster hash: 5a706...da6
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #17 Skrevet 13. januar 2014 Min plugg på 10 mnd sovet mye bedre ute (sliter med å sove inne), men i dag var det -12 her så da ble det vogn inne på soverommet vårt med ventilen åpen. Håper han sover mer enn 30 min, hvis ikke blir det noen lange dager fremover 😜 Han har hoster endel den siste tiden så da vil jeg ikke ha han ute når det er såpass kaldt. Anonymous poster hash: a26ae...bf2
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #18 Skrevet 13. januar 2014 Noen som vet om det er ok å gå et kvarters tur ute med et barn på 14 mnd i -20? Han vil sitte lunt i vogna og det er så og si vindstille her. Hunden må luftes, ellers ville jeg ikke vurdert det. Anonymous poster hash: 6d5b6...9a0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #19 Skrevet 13. januar 2014 Har satt grensa på -10 og holder på det. Anonymous poster hash: 4c221...b13
Gjest Julia1984 Skrevet 13. januar 2014 #20 Skrevet 13. januar 2014 Går fint å sove ute i -11 eller litt kaldere. Husk at barnet ligger nede i en pose, lunt under kallesjen. Bare putt en gradestokk der hvor barnet har hodet. Min 1 åring sov ute i går, det var da -9, men hvor hun hadde hodet var det 0 grader fordi hun lå godt nede i posen, ikke ansiktet sånn fritt ute. Hun hadde godt med både ull, fleeze og dunpose. Var veldig god og varm da hun våknet etter 1,5 timer....
Vinterlilje Skrevet 13. januar 2014 #21 Skrevet 13. januar 2014 Så lenge du ikke bor et sted med høy luftfuktighet er det ikke noe problem. Det er kald luft + fukt som kan være farlig.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #22 Skrevet 13. januar 2014 Mine to på 20 mnd sover inne nå. Anonymous poster hash: 52a9d...dcf
MammantilNurket Skrevet 13. januar 2014 #23 Skrevet 13. januar 2014 Legg ikkje ungane ut når det er så kaldt, er redd for kuldeastma. Men eg har generelt lite tru på at utesoving er så saliggjerande, innesoving funkar like bra så lenge ein likevel er heime meinar eg.Enig!Jeg synes forøvrig at det er det glade vannvidd å ta ut barn under tre år dersom det er kaldere enn 10 minus. Hvert år (når kulden kommer) kan du banne på at det dukker opp minimum et innslag TV fra en eller annen barnehage Kautokeino e.l. De holder gjerne til i en lavvo, fôrer ungene med rått isbjørnkjøtt (?), fanger laks med bare hendene og leker ute i 30 minus. Ungene gliser i snøen og barnehagetantene gliser enda bredere mens de forklarer at det "bare er hå ha på ull". Resten av Europa synes at vi er hakkende gale her oppe i nord som lar smårollingene sove utendørs midtvinters - og jeg er enig! Kan vi ikke en gang for alle få slutt på det norske friskusdiktaturet? Frisk luft er flott - i moderate doser. Når det gjelder "Minus 10"-regelen må man selvsagt bruke skjønn: man må se det i sammenheng med hvor i landet man befinner seg, luftfuktighet og vindforhold. Minus 10 grader i Oslo kjennes grusomt, på Lillehammer føles det friskt
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #24 Skrevet 13. januar 2014 Legg ikkje ungane ut når det er så kaldt, er redd for kuldeastma. Men eg har generelt lite tru på at utesoving er så saliggjerande, innesoving funkar like bra så lenge ein likevel er heime meinar eg.Enig!Jeg synes forøvrig at det er det glade vannvidd å ta ut barn under tre år dersom det er kaldere enn 10 minus. Hvert år (når kulden kommer) kan du banne på at det dukker opp minimum et innslag TV fra en eller annen barnehage Kautokeino e.l. De holder gjerne til i en lavvo, fôrer ungene med rått isbjørnkjøtt (?), fanger laks med bare hendene og leker ute i 30 minus. Ungene gliser i snøen og barnehagetantene gliser enda bredere mens de forklarer at det "bare er hå ha på ull". Resten av Europa synes at vi er hakkende gale her oppe i nord som lar smårollingene sove utendørs midtvinters - og jeg er enig! Kan vi ikke en gang for alle få slutt på det norske friskusdiktaturet? Frisk luft er flott - i moderate doser. Når det gjelder "Minus 10"-regelen må man selvsagt bruke skjønn: man må se det i sammenheng med hvor i landet man befinner seg, luftfuktighet og vindforhold. Minus 10 grader i Oslo kjennes grusomt, på Lillehammer føles det friskt Men kjære deg da. Ro deg ned. Friskusdiktatur?!? Hos meg vil ingen av barna sove inne.. Jeg ender da opp med en trøtt sutrete unge. OG en frustrert mor! Det er veldig individuelt hvordan barn trives. Mitt barn ligger nå ute i vogna si og sover godt. Godt pakket inn i ull og dun. Jeg vet at noen sier at de ikke tåler den kalde tørre luften når de er små. Men de ligger jo oppi en vogn lunt og godt, uten at det blåser. Hva er så farlig med det?? Jeg syns igrunn DU er ganske hysterisk jeg..... Anonymous poster hash: 307e2...d21
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #25 Skrevet 13. januar 2014 Legg ikkje ungane ut når det er så kaldt, er redd for kuldeastma. Men eg har generelt lite tru på at utesoving er så saliggjerande, innesoving funkar like bra så lenge ein likevel er heime meinar eg.Enig!Jeg synes forøvrig at det er det glade vannvidd å ta ut barn under tre år dersom det er kaldere enn 10 minus. Hvert år (når kulden kommer) kan du banne på at det dukker opp minimum et innslag TV fra en eller annen barnehage Kautokeino e.l. De holder gjerne til i en lavvo, fôrer ungene med rått isbjørnkjøtt (?), fanger laks med bare hendene og leker ute i 30 minus. Ungene gliser i snøen og barnehagetantene gliser enda bredere mens de forklarer at det "bare er hå ha på ull". Resten av Europa synes at vi er hakkende gale her oppe i nord som lar smårollingene sove utendørs midtvinters - og jeg er enig! Kan vi ikke en gang for alle få slutt på det norske friskusdiktaturet? Frisk luft er flott - i moderate doser. Når det gjelder "Minus 10"-regelen må man selvsagt bruke skjønn: man må se det i sammenheng med hvor i landet man befinner seg, luftfuktighet og vindforhold. Minus 10 grader i Oslo kjennes grusomt, på Lillehammer føles det friskt Høres ut som noen har dårlig samvittighet fordi hun liker sofaen mye bedre enn en søndagstur,og for å dekke dette, må hun rakke ned på andre som liker å være ute... Barna mine sover mye bedre ute,sånn er det bare. Og at barnehagenbarn er ute i frisk luft er vel ikke verdens verste ting,eller..? For om det er det,så har DU et problem..! Anonymous poster hash: e4084...647
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå