Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg vil bli lærer, på vgs-nivå. Jeg er ikke flink i realfag, har kun generell studiekompetanse. Jeg vil ha mulighet til å jobbe utenlands etterhvert, i hvert fall i Norden. (derfor ikke norsklærer.) Godt arbeidsmarked er et pluss. Tips til hva jeg kan studere? Anonymous poster hash: 01837...03b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #2 Skrevet 13. januar 2014 http://www.ntnu.no/studier/mlsam Lektorutdanningene på NTNU. 5-årig master med pedagogikk i tillegg, dvs mer fleksibilitet i arbeidsmarkedet. Enten historie, geografi eller samfunnskunnskap. Anonymous poster hash: 12ec1...ca4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Jeg vil bli lærer, på vgs-nivå. Jeg er ikke flink i realfag, har kun generell studiekompetanse. Jeg vil ha mulighet til å jobbe utenlands etterhvert, i hvert fall i Norden. (derfor ikke norsklærer.) Godt arbeidsmarked er et pluss. Tips til hva jeg kan studere? Anonymous poster hash: 01837...03b Da syns jeg du skulle satse på språkfag eller samfunnsfag på universitetet pluss pedagogikk. Anonymous poster hash: 512c7...3f8
sug lut Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Hva er du god til? Hva kan du lære deg godt fordi du har interesse for det OG evner? Er du en ledertype, har du naturlig autoritet, og kan du formidle og skape interesse for noe du selv er opptatt av? Kan du omgås ungdommer uten angst og uten å late som du selv er 19 for å være kompis?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Det Luten sa. Du bør først og fremst ha en egen interesse eller lidenskap for å velge deg et fag å studere, først for din egen skyld, for så deretter ha et ganske brennende ønske om å lære det bort, da til en salig blanding av hormonforvirrede tenåringer, som også oftest vil opptre svært uinteresserte. Og det kan høres ut som om du bør tenke språkfag. Vær da klar over rettebyrden. Norsklærere er det forresten mangel på om dagen, så det er lett å få jobb uten å måtte ta for høy utdanning, men det er en grunn til at det er så få norsklærere også da, så du bør ha det i tankene også. Anonymous poster hash: 53942...520
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Jeg er i hvert fall empatisk, har teorier om hvordan god læring kan foregå, har hatt gode lærere som forbilder i skoletiden, jeg liker ungdom og har vært borti "litt av hvert". Veldig interessert i religion, samfunnsfag og språk, er desverre ikke spesielt god i engelsk og kan ikke andre språk. Alenemor og trenger 9-4 jobb, retting synes jeg høres gøy ut. HI Anonymous poster hash: 01837...03b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Det Luten sa. Du bør først og fremst ha en egen interesse eller lidenskap for å velge deg et fag å studere, først for din egen skyld, for så deretter ha et ganske brennende ønske om å lære det bort, da til en salig blanding av hormonforvirrede tenåringer, som også oftest vil opptre svært uinteresserte. Og det kan høres ut som om du bør tenke språkfag. Vær da klar over rettebyrden. Norsklærere er det forresten mangel på om dagen, så det er lett å få jobb uten å måtte ta for høy utdanning, men det er en grunn til at det er så få norsklærere også da, så du bør ha det i tankene også. Anonymous poster hash: 53942...520 Kan du utdype det med norsklærer og utdanning? Kan f.eks årsstudie med PPU være nok for å få et vikariat? Anonymous poster hash: 01837...03b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Jeg er i hvert fall empatisk, har teorier om hvordan god læring kan foregå, har hatt gode lærere som forbilder i skoletiden, jeg liker ungdom og har vært borti "litt av hvert". Veldig interessert i religion, samfunnsfag og språk, er desverre ikke spesielt god i engelsk og kan ikke andre språk. Alenemor og trenger 9-4 jobb, retting synes jeg høres gøy ut. HI Anonymous poster hash: 01837...03b Kanskje studere religion og samfunnsfag da? Du kan jo ha religion som hovedlinje og så ta samfunnsrelaterte emner som valgfag? Med det og en ettårig PPU står du sikkert sterkt :-) Denne f.eks? http://www.uio.no/studier/program/religion-samfunn/index.html Dine egne teorier om hvordan god læring kan foregå og ideer fra barndommer er kanskje greit å ha, men virkeligheten er gjerne noe helt annet enn det du tror. Så ikke gå for mye på det! Anonymous poster hash: b010d...e23
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Jeg er i hvert fall empatisk, har teorier om hvordan god læring kan foregå, har hatt gode lærere som forbilder i skoletiden, jeg liker ungdom og har vært borti "litt av hvert". Veldig interessert i religion, samfunnsfag og språk, er desverre ikke spesielt god i engelsk og kan ikke andre språk. Alenemor og trenger 9-4 jobb, retting synes jeg høres gøy ut. HI Anonymous poster hash: 01837...03b Kanskje studere religion og samfunnsfag da? Du kan jo ha religion som hovedlinje og så ta samfunnsrelaterte emner som valgfag? Med det og en ettårig PPU står du sikkert sterkt :-) Denne f.eks? http://www.uio.no/studier/program/religion-samfunn/index.html Dine egne teorier om hvordan god læring kan foregå og ideer fra barndommer er kanskje greit å ha, men virkeligheten er gjerne noe helt annet enn det du tror. Så ikke gå for mye på det! Anonymous poster hash: b010d...e23 Dette studiet virket jo interessant! Flere? Andre studier er også av interesse, også fagskoler o.l Det viktigste er egentlig dagjobb, og jobbmuligheter utenfor storbyen. Tenker også litt på Montessori-pedagogikk, som kanskje ligner litt mer på mine ideer og erfaringer. Noen som har vet noe om dette? Anonymous poster hash: 01837...03b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå