Gå til innhold

Sushi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har holdt meg helt unna sushi  i 5 mnd, men fastlegen min sier nå at det er ufarlig å spise det? Ekspertene sier jo forskjellig, så usikker på hvem jeg skal tro på. Spiser du sushi som gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være trygt, bare hold deg unna tunfisk og kamskjell. Tror jeg leste det på helsedirektoratets gravid-sider :) 

Skrevet (endret)

Det stemmer at det er ok men smart å ta et par forholdsregler;

1. Ikke tunfisk el sjeldne fisker (laks og acampi er ok)

2. Lag hjemme eller se an stedet du bestiller fra (må ha ferske råvarer ellers kan det være listeria i det - be om å få de ferskeste råvarene siden du er gravid

Kos deg med maten. 😄

Endret av Corneliuss
Skrevet

Det stemmer at det er ok men smart å ta et par forholdsregler;

1. Ikke tunfisk el sjeldne fisker (laks og acampi er ok)

2. Lag hjemme eller se an stedet du bestiller fra (må ha ferske råvarer ellers kan det være listeria i det - be om å få de ferskeste råvarene siden du er gravid

Kos deg med maten.

Så om jeg kjøper salmalaks i butikken,  kan jeg spise dette rått som sushi?

Skrevet

Ja, salma går bra, men velg de pakkene som har lengst til går ut på dato. Ikke ta den som går ut i morgen. 😊🐟 altså ta den som går ut 20.01 i stedenfor den som går ut 11.01 (bare som eksempel).

Og ikke annen vakumpakket fersk fisk fra butikken (feks lerøy). Det er viktig fordi den ligger så lenge i butikken at den er delvis råtten før man bruker den om det nærmer seg datoen. Ligger nemlig 10-14 dager i butikken. Den bør brukes etter ca 3. Ikke lengre enn 5.

Har jobbet noen år for ulike norske matvareselskaper. Spør meg om ost om det er noe du lurer på. 😊 He he.

• 2 uker senere...
Skrevet

Bare husk å ikke spise det oftere enn to ganger i uka pga miljøgifter i fisken.

(bu-hu  :cry: Jeg har dilla på sushi!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...