Stella&My+2 Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Har holdt meg helt unna sushi i 5 mnd, men fastlegen min sier nå at det er ufarlig å spise det? Ekspertene sier jo forskjellig, så usikker på hvem jeg skal tro på. Spiser du sushi som gravid?
girasol Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Det skal være trygt, bare hold deg unna tunfisk og kamskjell. Tror jeg leste det på helsedirektoratets gravid-sider
Corneliuss Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 (endret) Det stemmer at det er ok men smart å ta et par forholdsregler; 1. Ikke tunfisk el sjeldne fisker (laks og acampi er ok) 2. Lag hjemme eller se an stedet du bestiller fra (må ha ferske råvarer ellers kan det være listeria i det - be om å få de ferskeste råvarene siden du er gravid Kos deg med maten. 😄 Endret 10. januar 2014 av Corneliuss
Stella&My+2 Skrevet 10. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2014 Det stemmer at det er ok men smart å ta et par forholdsregler; 1. Ikke tunfisk el sjeldne fisker (laks og acampi er ok) 2. Lag hjemme eller se an stedet du bestiller fra (må ha ferske råvarer ellers kan det være listeria i det - be om å få de ferskeste råvarene siden du er gravid Kos deg med maten. Så om jeg kjøper salmalaks i butikken, kan jeg spise dette rått som sushi?
Corneliuss Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Ja, salma går bra, men velg de pakkene som har lengst til går ut på dato. Ikke ta den som går ut i morgen. 😊🐟 altså ta den som går ut 20.01 i stedenfor den som går ut 11.01 (bare som eksempel). Og ikke annen vakumpakket fersk fisk fra butikken (feks lerøy). Det er viktig fordi den ligger så lenge i butikken at den er delvis råtten før man bruker den om det nærmer seg datoen. Ligger nemlig 10-14 dager i butikken. Den bør brukes etter ca 3. Ikke lengre enn 5. Har jobbet noen år for ulike norske matvareselskaper. Spør meg om ost om det er noe du lurer på. 😊 He he.
Bilingüe Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Bare husk å ikke spise det oftere enn to ganger i uka pga miljøgifter i fisken. (bu-hu Jeg har dilla på sushi!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå