Gå til innhold

Du som går til behandling til psykolog/psykiater...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan foregår det? Jeg spør fordi dette er første gang jeg går til behandling og vet ikke helt hva jeg kan forvente. Har gått en stund, går en gang i uken. Jeg snakker som regel mest, får spm og svarer. Og etter timen så føler jeg at jeg har fått ut det meste, og det er godt....

Men, jeg får ikke noen oppgaver, behandleren sier ikke til meg " du må prøve å gjøre ditt og datt " eller " du må prøve å tenke sånn ". Alt jeg får er bare spm, og jeg svarer, og sånn hele veien rundt...

Anonymous poster hash: 194fc...c31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det foregår på den måten du beskriver. Selv fikk jeg heller ingen oppgaver i starten, da behandler trengte tid på å bli ordentlig kjent med meg først.

Skrevet

Det foregår på den måten du beskriver. Selv fikk jeg heller ingen oppgaver i starten, da behandler trengte tid på å bli ordentlig kjent med meg først.

Jeg har gått i 9 mnd i behandling. Tror det er lenge nok til å bli kjent.

Skrevet

Gir du uttrykk for at du trenger konkret hjelp med noe da?

Jeg kjenner ikke til din historie, og alle behandlere er forskjellige, men om du gir uttrykk for at du ønsker råd/ oppgaver du kan ta med deg videre så er det en god start.

Men du skal heller ikke glemme at mange som jobber innen psykiatrien ikke egner seg til jobben, det har jeg dessverre erfart ett par ganger for mye, enkelte gangen kan løsningen være å få byttet psykolog om kjemien ikke stemmer og man føler man ikke får den hjelpen man behøver.

Håper det ordner seg for deg :)

Skrevet

Jeg går ikke til behandling nå, men har gjort det tidligere. Jeg opplevde en behandler som virkelig tok oppgaven sin på alvor, og hun hjalp meg masse, med oppgaver og utfordringer og "hjemmelekser", og jeg ble friskmeldt. Men så har jeg også opplevd behandlere som bare sitter og spør dumme spørsmål, antar ting, skriver ut medisiner og er overfokusert på diagnoser. Blir ikke frisk av slik, jeg ble bare dårligere faktisk. Men tror dessverre det ofte er slik det foregår, enten det er fordi psykologen ikke egner seg, enten i jobben sin eller i kjemi med deg.

Om du har ressurser til det, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med private behandlere i tillegg. Ikke nødvendigvis psykolog, men veiledere, kineosologi, eller annen alternativ behandling. Det er litt mer konkret og har større konsentrasjon for helbredelse.

Anonymous poster hash: 52e94...bbe
Skrevet

Gir du uttrykk for at du trenger konkret hjelp med noe da?

Jeg kjenner ikke til din historie, og alle behandlere er forskjellige, men om du gir uttrykk for at du ønsker råd/ oppgaver du kan ta med deg videre så er det en god start.

Men du skal heller ikke glemme at mange som jobber innen psykiatrien ikke egner seg til jobben, det har jeg dessverre erfart ett par ganger for mye, enkelte gangen kan løsningen være å få byttet psykolog om kjemien ikke stemmer og man føler man ikke får den hjelpen man behøver.

Håper det ordner seg for deg :)

Takk. Detter er min andre behandler.

Skrevet

Jeg går ikke til behandling nå, men har gjort det tidligere. Jeg opplevde en behandler som virkelig tok oppgaven sin på alvor, og hun hjalp meg masse, med oppgaver og utfordringer og "hjemmelekser", og jeg ble friskmeldt. Men så har jeg også opplevd behandlere som bare sitter og spør dumme spørsmål, antar ting, skriver ut medisiner og er overfokusert på diagnoser. Blir ikke frisk av slik, jeg ble bare dårligere faktisk. Men tror dessverre det ofte er slik det foregår, enten det er fordi psykologen ikke egner seg, enten i jobben sin eller i kjemi med deg. Om du har ressurser til det, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med private behandlere i tillegg. Ikke nødvendigvis psykolog, men veiledere, kineosologi, eller annen alternativ behandling. Det er litt mer konkret og har større konsentrasjon for helbredelse. Anonymous poster hash: 52e94...bbe

Du skjønner, da jeg var hos fastlegen og sa at jeg trengte proff hjelp, så sendte hun meg til psykiater. Big mistake!

Gikk en stund til psykiater som tvunget meg til å ta piller ( har pilleangst ) og hver gang ble jeg ti tusen ganger verre. Og fastlegen henviste meg til Dps. Og går til behandling, hos psykiater igjen. Men hun tvinger meg ikke til å ta piller, stiller spm, spørr om følelser osv... Nevner piller hver gang og har fått oppgave nå at jeg skal ta ei pille, for å se hva som skjer.

Skrevet

Jeg går ikke til behandling nå, men har gjort det tidligere. Jeg opplevde en behandler som virkelig tok oppgaven sin på alvor, og hun hjalp meg masse, med oppgaver og utfordringer og "hjemmelekser", og jeg ble friskmeldt. Men så har jeg også opplevd behandlere som bare sitter og spør dumme spørsmål, antar ting, skriver ut medisiner og er overfokusert på diagnoser. Blir ikke frisk av slik, jeg ble bare dårligere faktisk. Men tror dessverre det ofte er slik det foregår, enten det er fordi psykologen ikke egner seg, enten i jobben sin eller i kjemi med deg.

Anonymous poster hash: 52e94...bbe

Kunne ikke vært mer enig! 

Som pasient i psykiatrien er man mer eller mindre avhengig av å bli forstått. Og en psykolog som sitter der som en annen nikkedukke og stiller idiotiske spørsmål kommer man ikke langt med! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...