Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #1 Skrevet 8. januar 2014 Nye problem dukker stadig opp og jeg blir bare mer og mer frustrert. Har spurt etter råd flere ganger uten at de ser ut til å virke. Min 20 mnd gamle gutt har ALDRI likt å sove og jeg tror nesten han er og har vært en high need baby. Det tok godt og vel ett år før han begynte å sove lenger enn 2 timer sammenhengende. Kuttet smokken ved 10 mnd og gradvis begynte det å hjelpe på søvnen, selv om han aldri sov lenger enn 20 min sammenhengende på dagtid. Vi er forresten hjemmeværende begge to, jeg er nå høygravid og venter barn igjen i løpet av få uker. Noe jeg gruer meg veldig til pga. situasjonen med storebror. Så vi har rolige dager og prøver å få til en god tur ut for leking og så må han trilles for dupp. Ved ca 16 mnd alder gikk det også an å gå ut av soverommet så han sovnet alene uten at han sa noe på det. Og det var så deilig noen mnd når han faktisk sovnet uten at jeg måtte ligge ved siden av og at han sov hele natten gjennom til klokken 9:30. Så begynte trøblinga med at han ikke var trøtt nok for dagduppen. Prøvde å skyve på tidspunkter, uten at det hjalp. Fant ut at det eneste som så ut til å hjelpe litt var å stå opp tidligere. Så for at han skal bli trøtt nok til dagdupp må vi våkne kl 08:15. Han sover da dagdupp ca kl 12:45 fordi han ikke sovner før. Dropper vi dupp er han enkel å legge om kvelden, men våkner veldig ofte hele kvelden og natten. Det fører da til en ond sirkel hvor vi begge er kjempetrøtte når vi egentlig skal våkne og sover da ofte over alarmen og til klokken 10:00. Som igjen fører til null dupp osv. Har jo lest at de bør legge seg senest 19:00 i denne alderen, men det har aldri fungert for oss så her blir det legging kl. 20:00 som regel, eller litt over. Nå til dagens problem: Vi som mange andre var også velsignet med sykdom i julen, og selv om jeg forsøkte å legge til riktige tider har vi nå fått et stort problem med legging og oppvåkning hele natten gjennom. Det gjør det jo vanskelig med disse rutinene da jeg i tillegg er høygravid og sover dårlig nok fra før. Han vil nå ikke sovne alene og virker kjemperedd når jeg går ut av rommet. Spretter opp før jeg rekker å gå ut av senga(han ligger ved siden av meg i egen sprinkelseng). Har prøvd noen dager å gå inn ofte, men det fungerer ikke og jeg vil ikke gjøre han utrygg heller. Samvittigheten gnåler og jeg har bestemt meg for å ligge på rommet sammen med han til han sovner fordi det går mye fortere. I kveld tok det 2 timer før han sovnet og han lå å vred på seg. Aldri ro et sekund. Selv om han gjespet hele tiden. Gir han null oppmerksomhet. Prøvde jeg å gå ut ble han hysterisk så det gikk ikke. Som snart mor til to har jeg ikke mulighet til å ligge så lenge i tilfelle nestemann må mates oftere enn hver 2. time. Og jo han har en far, men han blir mye fortere frustrert enn meg. Jeg vet forresten at han er frisk og det ikke er noe annet som plager han. 1. Dere som har barn på samme alder og som IKKE går i barnehage, hvordan er rutinene der i gården? Når står dere opp, når og hvor lenge soves det dupp og når er det leggetid? 2. Råd mottas med takk, men ingen av soveKarins råd fungerer. Anonymous poster hash: 936ed...c95
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #2 Skrevet 8. januar 2014 Hei, kjære deg! Hva med å stå opp fast kl 07? Det er en helt akseptabel oppvåkningstid. Hvert fall om dere skal klare å få til en dagdupp som gjerne bør starte i 11-12-tida og avsluttes aller senest kl 14, helst kl 13:30. Om dere står opp slavisk kl 07 i 2-3 uker og IKKE NOEN SOVING før kl 11, så er det veldig sannsynlig at dere får i gang en god rutine. Og at han så våkner/vekkes senest kl 13:30 slik at han er god og trøtt igjen til leggetid kl 19. Vet ikke om du er velsignet med en gutt som klarer å sove i 12 timer på natta altså, men nøkkelen er å stå opp tidlig nok til å få gjennom en dagdupp og nok våkentid før legging. Håper forresten inderlig at du har fått en barnehageplass til denne gullegutten. Om du skal ha ham + en baby hjemme så kommer du til å møte veggen i løpet av kort tid, hvert fall om babyen slekter på sin bror. Ang det å la gutten sovne alene; han har jo trillet deg rundt lillefingeren. Det ha trenger er trygge og faste rammer. Dette etterspør han fra deg, og dette bør du gi ham. Fortell ham hvordan det kommer til å være om kveldene. F eks middag kl 17, etterfulgt av kveldsbad. Hveeeer bidige kveld! Så er det demping av lys og barne-tv, og så er det kveldsstell og tannpuss. Min eldste har en nattlampe med musikk og prosjektorbilder i taket som vi setter på etter at vi har lagt ham og han elsker den. Du og mannen må sette dere ned og bestemme dere for å ha en forent front, like mål og være enige og konsekvente. Dere kan ikke la et barn på halvannet år diktere kveldene og nettene! Hvis du vet at han har tørr bleie, han er mett, ikke tørst og han er trøtt, da lar du ham være i fred. Gå inn og ut med jevne mellomrom om han hyler, men ikke la deg diktere av et lite barn som ikke vet sitt eget beste. Våg å være upopulær, våg å være en trygg og bestemt forelder. Anonymous poster hash: 1527e...0e4
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #3 Skrevet 8. januar 2014 Ved ca 16 mnd alder gikk det også an å gå ut av soverommet så han sovnet alene uten at han sa noe på det. Og det var så deilig noen mnd når han faktisk sovnet uten at jeg måtte ligge ved siden av og at han sov hele natten gjennom til klokken 9:30. Så begynte trøblinga med at han ikke var trøtt nok for dagduppen. Prøvde å skyve på tidspunkter, uten at det hjalp. Fant ut at det eneste som så ut til å hjelpe litt var å stå opp tidligere. Så for at han skal bli trøtt nok til dagdupp må vi våkne kl 08:15. Han sover da dagdupp ca kl 12:45 fordi han ikke sovner før. Dropper vi dupp er han enkel å legge om kvelden, men våkner veldig ofte hele kvelden og natten. Anonymous poster hash: 936ed...c95 Ikke rart at du trøblet med å få gjennom dagdupp når gutten ikke våknet før kl 09:30. Er vel få barn på halvannet år som vil legge seg igjen to timer etter at de har stått opp for dagen. Og det er heller ikke så rart med trøblete legging om han ikke sovner for dagduppen før nesten kl 13 på ettermiddagen. Det er veldig sent å sovne for dagens dupp, da blir det som regel altfor kort våkentid mellom duppen og leggetid på kvelden. Og han trenger tydeligvis en dagdupp. Du skriver at om dere dropper dagduppen så våkner han mye på kveld og natt. Det er klassiske symptomer på en overtrøtt unge som har fått for lite søvn på dagtid. Anonymous poster hash: 1527e...0e4
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #4 Skrevet 8. januar 2014 Hei, kjære deg! Hva med å stå opp fast kl 07? Det er en helt akseptabel oppvåkningstid. Hvert fall om dere skal klare å få til en dagdupp som gjerne bør starte i 11-12-tida og avsluttes aller senest kl 14, helst kl 13:30. Om dere står opp slavisk kl 07 i 2-3 uker og IKKE NOEN SOVING før kl 11, så er det veldig sannsynlig at dere får i gang en god rutine. Og at han så våkner/vekkes senest kl 13:30 slik at han er god og trøtt igjen til leggetid kl 19. Vet ikke om du er velsignet med en gutt som klarer å sove i 12 timer på natta altså, men nøkkelen er å stå opp tidlig nok til å få gjennom en dagdupp og nok våkentid før legging. Håper forresten inderlig at du har fått en barnehageplass til denne gullegutten. Om du skal ha ham + en baby hjemme så kommer du til å møte veggen i løpet av kort tid, hvert fall om babyen slekter på sin bror. Ang det å la gutten sovne alene; han har jo trillet deg rundt lillefingeren. Det ha trenger er trygge og faste rammer. Dette etterspør han fra deg, og dette bør du gi ham. Fortell ham hvordan det kommer til å være om kveldene. F eks middag kl 17, etterfulgt av kveldsbad. Hveeeer bidige kveld! Så er det demping av lys og barne-tv, og så er det kveldsstell og tannpuss. Min eldste har en nattlampe med musikk og prosjektorbilder i taket som vi setter på etter at vi har lagt ham og han elsker den. Du og mannen må sette dere ned og bestemme dere for å ha en forent front, like mål og være enige og konsekvente. Dere kan ikke la et barn på halvannet år diktere kveldene og nettene! Hvis du vet at han har tørr bleie, han er mett, ikke tørst og han er trøtt, da lar du ham være i fred. Gå inn og ut med jevne mellomrom om han hyler, men ikke la deg diktere av et lite barn som ikke vet sitt eget beste. Våg å være upopulær, våg å være en trygg og bestemt forelder. Anonymous poster hash: 1527e...0e4 Hadde problemet bare vært at det er tvinning rundt lillefingeren. Hører forskjell på om han faktisk er redd eller bare sint. Og vi har hatt faste rutiner der vi gjør det samme hver eneste ettermiddag/kveld så er ikke det at han ikke har trygge, faste rammer. Jeg er ganske streng sånn. Faren er mildere og derfor får ikke han legge han. Fordi at jeg ber han om å være streng, men det klarer han ikke fordi han syns synd på han. Han skal forhåpentligvis 3 dager i barnehage fra august om vi får plass. Har valgt å ha han hjemme fram til da. Men takk for råd. Vi kan godt prøve å stå opp tidligere og se om det har effekt:) Anonymous poster hash: 936ed...c95
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #5 Skrevet 8. januar 2014 Ved ca 16 mnd alder gikk det også an å gå ut av soverommet så han sovnet alene uten at han sa noe på det. Og det var så deilig noen mnd når han faktisk sovnet uten at jeg måtte ligge ved siden av og at han sov hele natten gjennom til klokken 9:30. Så begynte trøblinga med at han ikke var trøtt nok for dagduppen. Prøvde å skyve på tidspunkter, uten at det hjalp. Fant ut at det eneste som så ut til å hjelpe litt var å stå opp tidligere. Så for at han skal bli trøtt nok til dagdupp må vi våkne kl 08:15. Han sover da dagdupp ca kl 12:45 fordi han ikke sovner før. Dropper vi dupp er han enkel å legge om kvelden, men våkner veldig ofte hele kvelden og natten. Anonymous poster hash: 936ed...c95 Ikke rart at du trøblet med å få gjennom dagdupp når gutten ikke våknet før kl 09:30. Er vel få barn på halvannet år som vil legge seg igjen to timer etter at de har stått opp for dagen. Og det er heller ikke så rart med trøblete legging om han ikke sovner for dagduppen før nesten kl 13 på ettermiddagen. Det er veldig sent å sovne for dagens dupp, da blir det som regel altfor kort våkentid mellom duppen og leggetid på kvelden. Og han trenger tydeligvis en dagdupp. Du skriver at om dere dropper dagduppen så våkner han mye på kveld og natt. Det er klassiske symptomer på en overtrøtt unge som har fått for lite søvn på dagtid. Anonymous poster hash: 1527e...0e4 Ja er derfor jeg spør hvilke sovetider andre har. Har søkt etter leggetid på dagtid, men aldri lest noe om det, bare at de bør sove senest 14:30. Men så er kanskje disse anbefalingene ment for barnehagebarn også Anonymous poster hash: 936ed...c95
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #6 Skrevet 8. januar 2014 Er nok en grunn for at de har disse tidene i barnehagen, fordi de fungerer Det vil si frokost ca kl 08, lunsj kl 11 og soving etter det. Da er det som regel nok våkentid mellom duppen og kveldsleggingen. Noen unger er ekstremt enkle når det gjelder soving og andre er helt håpløse! Nevøen min sov ikke natten gjennom før han var 3 1/2 og ikke alene på eget rom før han var nesten 4 år. Søsteren hans sov natta gjennom på eget rom fra hun var 2 mnd... Så det er ikke nødvendigvis at man gjør noe feil som forelder heller. Men du sier du hører forskjell på om han er redd eller sint. Blir han redd når du går ut av rommet altså? Har dere prøvd med nattlampe, og at du fjerner deg lengre og lengre fra sengen hans for hver kveld når han skal sove? Anonymous poster hash: 1527e...0e4
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #7 Skrevet 8. januar 2014 Er nok en grunn for at de har disse tidene i barnehagen, fordi de fungerer Det vil si frokost ca kl 08, lunsj kl 11 og soving etter det. Da er det som regel nok våkentid mellom duppen og kveldsleggingen. Noen unger er ekstremt enkle når det gjelder soving og andre er helt håpløse! Nevøen min sov ikke natten gjennom før han var 3 1/2 og ikke alene på eget rom før han var nesten 4 år. Søsteren hans sov natta gjennom på eget rom fra hun var 2 mnd... Så det er ikke nødvendigvis at man gjør noe feil som forelder heller. Men du sier du hører forskjell på om han er redd eller sint. Blir han redd når du går ut av rommet altså? Har dere prøvd med nattlampe, og at du fjerner deg lengre og lengre fra sengen hans for hver kveld når han skal sove? Anonymous poster hash: 1527e...0e4 Nattlampe kan vi ikke ha fordi da vil han aldri sovne. Han er ekstremt utholdende. Har vært dagmamma og begge de barna på samme alder kunne sovne midt på gulvet når de ble trøtte nok. Min sovnet aldri og kommer aldri til å sovne av seg selv på sofaen. Den metoden med å gå lengre og lengre unna fungerte da vi øvde på å sovne selv ved 16 mnd. I dag er han for utholdende. Han kan stå i 3 timer uten å legge seg ned. Og et annet problem er at han da finner ut at det går an å komme ut av sprinkelsenga, noe jeg syns er for tidlig mtp. at ting vil bli enda vanskeligere. Anonymous poster hash: 936ed...c95
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #8 Skrevet 8. januar 2014 Er nok en grunn for at de har disse tidene i barnehagen, fordi de fungerer Det vil si frokost ca kl 08, lunsj kl 11 og soving etter det. Da er det som regel nok våkentid mellom duppen og kveldsleggingen. Noen unger er ekstremt enkle når det gjelder soving og andre er helt håpløse! Nevøen min sov ikke natten gjennom før han var 3 1/2 og ikke alene på eget rom før han var nesten 4 år. Søsteren hans sov natta gjennom på eget rom fra hun var 2 mnd... Så det er ikke nødvendigvis at man gjør noe feil som forelder heller. Men du sier du hører forskjell på om han er redd eller sint. Blir han redd når du går ut av rommet altså? Har dere prøvd med nattlampe, og at du fjerner deg lengre og lengre fra sengen hans for hver kveld når han skal sove? Anonymous poster hash: 1527e...0e4 Nattlampe kan vi ikke ha fordi da vil han aldri sovne. Han er ekstremt utholdende. Har vært dagmamma og begge de barna på samme alder kunne sovne midt på gulvet når de ble trøtte nok. Min sovnet aldri og kommer aldri til å sovne av seg selv på sofaen. Den metoden med å gå lengre og lengre unna fungerte da vi øvde på å sovne selv ved 16 mnd. I dag er han for utholdende. Han kan stå i 3 timer uten å legge seg ned. Og et annet problem er at han da finner ut at det går an å komme ut av sprinkelsenga, noe jeg syns er for tidlig mtp. at ting vil bli enda vanskeligere. Anonymous poster hash: 936ed...c95 Høres ut som om han er litt lik min kjære nevø Men hadde definitivt gått for morgen kl 07, dupp kl 11 og leggetid kl 19 i 2-3 uker, for å se om det kunne bedret ting. Og så må jo pappaen få ta sine 50 % av ansvaret her, du er høygravid og får snart en baby. Anonymous poster hash: 1527e...0e4
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 Er nok en grunn for at de har disse tidene i barnehagen, fordi de fungerer Det vil si frokost ca kl 08, lunsj kl 11 og soving etter det. Da er det som regel nok våkentid mellom duppen og kveldsleggingen. Noen unger er ekstremt enkle når det gjelder soving og andre er helt håpløse! Nevøen min sov ikke natten gjennom før han var 3 1/2 og ikke alene på eget rom før han var nesten 4 år. Søsteren hans sov natta gjennom på eget rom fra hun var 2 mnd... Så det er ikke nødvendigvis at man gjør noe feil som forelder heller. Men du sier du hører forskjell på om han er redd eller sint. Blir han redd når du går ut av rommet altså? Har dere prøvd med nattlampe, og at du fjerner deg lengre og lengre fra sengen hans for hver kveld når han skal sove? Anonymous poster hash: 1527e...0e4 Nattlampe kan vi ikke ha fordi da vil han aldri sovne. Han er ekstremt utholdende. Har vært dagmamma og begge de barna på samme alder kunne sovne midt på gulvet når de ble trøtte nok. Min sovnet aldri og kommer aldri til å sovne av seg selv på sofaen. Den metoden med å gå lengre og lengre unna fungerte da vi øvde på å sovne selv ved 16 mnd. I dag er han for utholdende. Han kan stå i 3 timer uten å legge seg ned. Og et annet problem er at han da finner ut at det går an å komme ut av sprinkelsenga, noe jeg syns er for tidlig mtp. at ting vil bli enda vanskeligere. Anonymous poster hash: 936ed...c95 Høres ut som om han er litt lik min kjære nevø Men hadde definitivt gått for morgen kl 07, dupp kl 11 og leggetid kl 19 i 2-3 uker, for å se om det kunne bedret ting. Og så må jo pappaen få ta sine 50 % av ansvaret her, du er høygravid og får snart en baby. Anonymous poster hash: 1527e...0e4 Faren er dessverre et annet problem jeg har... men det vil jeg ikke henges ut for:) Har nok med søvnproblemene akkurat nå. Da stilles klokken på 07:00 i morgen tidlig og skal prøves ut før baby ankommer;) Forhåpentligvis sover han hele natten i natt slik at det er gjennomførbart. Pga. alt trøbbelet med soving har jeg ikke hatt samvittighet til å la noen andre ta ansvaret for legging heller og det hjelper jo ikke akkurat på situasjonen. Huff som jeg sliter med denne samvittigheten. Vil gjøre alt selv med gutten min og angrer i blant på at jeg ble gravid igjen så tidlig. Han er jo bare en liten gutt som trenger mammaen sin jo! Og mammaen har blitt avhengig av gutten sin også... Anonymous poster hash: 936ed...c95
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2014 #10 Skrevet 8. januar 2014 Hei, kjære deg! Hva med å stå opp fast kl 07? Det er en helt akseptabel oppvåkningstid. Hvert fall om dere skal klare å få til en dagdupp som gjerne bør starte i 11-12-tida og avsluttes aller senest kl 14, helst kl 13:30. Om dere står opp slavisk kl 07 i 2-3 uker og IKKE NOEN SOVING før kl 11, så er det veldig sannsynlig at dere får i gang en god rutine. Og at han så våkner/vekkes senest kl 13:30 slik at han er god og trøtt igjen til leggetid kl 19. Vet ikke om du er velsignet med en gutt som klarer å sove i 12 timer på natta altså, men nøkkelen er å stå opp tidlig nok til å få gjennom en dagdupp og nok våkentid før legging. Håper forresten inderlig at du har fått en barnehageplass til denne gullegutten. Om du skal ha ham + en baby hjemme så kommer du til å møte veggen i løpet av kort tid, hvert fall om babyen slekter på sin bror. Ang det å la gutten sovne alene; han har jo trillet deg rundt lillefingeren. Det ha trenger er trygge og faste rammer. Dette etterspør han fra deg, og dette bør du gi ham. Fortell ham hvordan det kommer til å være om kveldene. F eks middag kl 17, etterfulgt av kveldsbad. Hveeeer bidige kveld! Så er det demping av lys og barne-tv, og så er det kveldsstell og tannpuss. Min eldste har en nattlampe med musikk og prosjektorbilder i taket som vi setter på etter at vi har lagt ham og han elsker den. Du og mannen må sette dere ned og bestemme dere for å ha en forent front, like mål og være enige og konsekvente. Dere kan ikke la et barn på halvannet år diktere kveldene og nettene! Hvis du vet at han har tørr bleie, han er mett, ikke tørst og han er trøtt, da lar du ham være i fred. Gå inn og ut med jevne mellomrom om han hyler, men ikke la deg diktere av et lite barn som ikke vet sitt eget beste. Våg å være upopulær, våg å være en trygg og bestemt forelder. Anonymous poster hash: 1527e...0e4 Hvor får en kjøpt slik lampe? Anonymous poster hash: 94c81...6ac
Appelsinpiken Skrevet 8. januar 2014 #11 Skrevet 8. januar 2014 Hva skjer om far legger da? Høres ut som min igrunn så lenge jeg er hjemme.. Skal bare sove helst oppå meg, våkner ofte ( min har alltid vært en high need) og med sykdom etterfulgt av juleferie så har ting sklidd helt ut. Men når pappan eller bestemor legger, så er det sjeldent problemer. Våkner gjerne igjen, men de klarer å roe henne i egen seng. Dessverre lukter hun når mor trør over dørstokken..
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 Hva skjer om far legger da? Høres ut som min igrunn så lenge jeg er hjemme.. Skal bare sove helst oppå meg, våkner ofte ( min har alltid vært en high need) og med sykdom etterfulgt av juleferie så har ting sklidd helt ut. Men når pappan eller bestemor legger, så er det sjeldent problemer. Våkner gjerne igjen, men de klarer å roe henne i egen seng. Dessverre lukter hun når mor trør over dørstokken.. Han er ikke streng nok og tar han opp i armene når jeg mener han kan trøstes i senga si, når han virkelig må ha trøst. Så da får vi dessverre bare et større problem. Min "vet" også når jeg er hjemme eller ikke. For han våkner alltid om pappan går inn etter han har sovnet og skal bre over dyna... Anonymous poster hash: 936ed...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå