Gå til innhold

Er jeg ansvarlig for min sønns regninger? (Under 18)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har begynt å få en del bøter og erstatningskrav, og har jo null kroner i inntekt. Blir disse stående og hope seg opp, eller er det jeg som blir stående ansvarlig?

Anonymous poster hash: 98bf8...84c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor kommer de fra? Og når blir han 18?

Anonymous poster hash: 67c3e...ae2

Skrevet

Du er ansvarlig for sønnen din ja :/

Skrevet

Det er bøter for besittelse og bruk av hasj,flere tusen kroner, erstatningskrav på ting han har ødelagt på skolen ol. Blir 18 i desember i år, altså nesten ett år til...

Skrevet

Akkurat slike ting er jeg usikker på, siden det er straffer. Men jeg tror faktisk han kan la være å betale. Tror han kun er ansvarlig for gjeld oppstått etter myndighetsalder :/ men er ikke helt sikker.

Skrevet

Sukk... :-(

Skrevet

Det er du nok ja. Din sønn under 18 - ditt ansvar. Slik er det å få barn.

Anonymous poster hash: 0dd20...b81

Skrevet

Når man er over 15 år som er kriminal lavalder så trodde jeg man måtte ta straffen selv. Men jeg tar kanskje feil...

Anonymous poster hash: 67c3e...ae2

Skrevet

Det blir hengende ved han til han er "voksen" så lenge han er over 16 kriminelle lavalder, men det er du som er forsørger og har et ansvar. Handlingene hans får jo konsekvenser i fremtiden, og han bør også få det av deg nå.

Anonymous poster hash: a32b7...851

Skrevet

Opptil 5000,- er du erstatningsansvarlig per sak når barnet er under 18 år.

Lov om skadeerstatning:

1-2.(foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Bøter er du ikke ansvarlig for.

Anonymous poster hash: aac10...f1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...