Gå til innhold

Kollektiv for familier


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en liten familie med to voksne og et barn. Vi har sett etter ny bolig en stund. I det siste har jeg fått noen nye tanker: hva med et familiekollektiv? Vi kunne bodd sammen to eller flere familier, spist middag sammen når det passer, kanskje passet hverandres barn litt, kanskje vært litt sammen om kveldene når man ønsket det...

Jeg tenker også på en løsning hvor hver familie har sin leilighet, men hvor man i tillegg har et fellesskap med flere fellesrom, felles middag o.l. Det virker som et utrolig flott oppvekstmiljø!

 

Jeg tenker at det må være mange fordeler, også for barna, med en sånn løsning! Jeg tror det kunne blitt veldig bra, men vet ikke om jeg er sær som ser for meg noe sånt? Finnes det andre her som kan være interessert i noe slikt?

 

Jeg bodde i kollektiv som student og koste meg med det, men man kan jo ikke flytte inn i et "vanlig" kollektiv med barn. Vi bor i Oslo og ønsker å bli boende sentrumsnært. Jeg tenker at det kanskje finnes andre i en lignende situasjon... Men hvor finner man dem, tro?

 

Noen tanker? 



Anonymous poster hash: 08240...da9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde hippie-tiden var over for lenge siden?



Anonymous poster hash: bd502...c81
Skrevet

Her var det mange useriøse svar! Jeg er tydeligvis sær som ser for meg at noe slikt kunne vært fint... Uten at det trenger å være så veldig "hippie"....

 

Flere tanker? HI



Anonymous poster hash: 08240...da9
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en svært god ide! Nå har jeg stor familie og kunne ikke tenkt meg å bodd sentralt, men håper du går videre med det:) Tror faktisk det er en meget fremtidsrettet boform:) 

Skrevet

En far med barn eide et stort hus, og ville leie ut halve huset til en annen familie. Delte stue og kjøkken, og hadde egne soverom og bad :) Hadde jeg vært alene med barnet mitt kunne det faktisk vært aktuelt :)

 

Anonymous poster hash: e9b15...2d0

Skrevet

Synes det var en fin tanke jeg.

Hørte om et slikt kollektiv i Trondheim da jeg studerte der. Vet desverre ikke noe mer, så har ingen tips.

Men vil nok tro det er flere der ute som kunne tenke seg noe slikt!

Legge ut en annonse kanskje?

:)

Skrevet

Så fint at det er flere som synes ideen er god. Jeg tenker også at dette er en framtidsrettet boform. Jeg er kanskje ikke helt sprø, da :) hi



Anonymous poster hash: 08240...da9
Skrevet

Å! Jeg synes det er en kjempegod ide! For noen år siden var jeg inne på samme tanke selv, men nå har jeg fått stor (!) familie, så dessverre/heldigvis er det ikke aktuelt lenger.. For LENGE siden vet jeg at det var et familiekolektiv på Vinderen, men aner ikke om det eksisterer mer. Håper du finner noen fine mennesker å bo sammen med!

Skrevet

Å! Jeg synes det er en kjempegod ide! For noen år siden var jeg inne på samme tanke selv, men nå har jeg fått stor (!) familie, så dessverre/heldigvis er det ikke aktuelt lenger.. For LENGE siden vet jeg at det var et familiekolektiv på Vinderen, men aner ikke om det eksisterer mer. Håper du finner noen fine mennesker å bo sammen med!

Det må ha vært på 70-tallet. Du vet, hippietiden... Siden ble folk voksne og kjøpte seg egne steder å bo i stedet.

 

Anonymous poster hash: bd502...c81

Skrevet

 

Å! Jeg synes det er en kjempegod ide! For noen år siden var jeg inne på samme tanke selv, men nå har jeg fått stor (!) familie, så dessverre/heldigvis er det ikke aktuelt lenger.. For LENGE siden vet jeg at det var et familiekolektiv på Vinderen, men aner ikke om det eksisterer mer. Håper du finner noen fine mennesker å bo sammen med!

Det må ha vært på 70-tallet. Du vet, hippietiden... Siden ble folk voksne og kjøpte seg egne steder å bo i stedet.

 

Anonymous poster hash: bd502...c81

 

 

Øh... Hva er ditt problem?

 

Anonymous poster hash: 08240...da9

Skrevet

Jeg har vært inne på tanken selv, dog ville jeg ikke flyttet i kollektiv med fremmende familier, men med kusiner/fettere m barn og evnt noen vennepar m barn.

 

Hvis du har lyst kan du jo begynne å gjøre litt research og se om du finner likesinnede? Lykke til :)

Skrevet

Neida surpomp, det var på 90tallet med folk som tenker på mer enn seg selv og som ønsker fellesskap og sosialt liv! ;)

Skrevet

Høres ut som en fin ide. Er litt for privat av meg av og til så jeg hadde ikke ønsket det men jeg ser alle kvalitetene med en slik boform for dem som ønsker :) annonser på finn eller facebook da? Eller ta kontakt med kollektiver i Oslo generelt, kanskje det er flere der ute som har bodd i kollektiv men også flyttet ut da de fikk barn men som går i samme tanker som dere uten å vite det er flere der ute.

Skrevet

Jeg hadde syntes det hadde vært kjempefint, spesielt for barnet mitt sin del. Vi er også to voksne og ett barn, og skal ikke ha flere barn, men jeg merker det blir veldig stille og stusslig for han med bare oss av og til. Også liker jeg å være sammen med folk selv.

 

Men for oss hadde det nok ikke gått pga mannen min. Han er litt sær og blir fort irritert om noen gjør noe annerledes enn han, så han passer nok ikke til å bo sammen med flere. Dessuten bor vi på vestlandet. :P

 

Jeg tror det skal noe til å få det til å klaffe, man må jo finne de riktige folkene sånn at man kommer overens og ikke får for store konflikter. Men får man det til så tror jeg det kan bli helt topp. :)



Anonymous poster hash: 7ce38...2ca
  • 3 år senere...
Skrevet

Hei!

Jeg henger etter her nå, men har sendt ut tråder på samme temaet for en god stund tilbake, så gøy å lese at vi er flere 😊

Hvordan har det gått? Fant dere et kollektiv?

Jeg er en liten familie på en voksen og to barn som bare ser fordeler ved bokollektiv, ta gjerne kontakt med meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...