Gå til innhold

Når ta med barn på 3D kino?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en seksåring som liker å gå på kino. Selv syns jeg også at kino er stas, så gøy at vi koser oss sammen. Nå liker han filmer som er gøy også for mamman.

Mange filmer blir laget både i 2D og 3D. Hittil har vi kun sett 2D filmer. Når testet dere ut 3D film med barna deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste på 12 har akkurat fått lov å gå på 3D kino nå i jula.

Anonymous poster hash: 7da59...067

Skrevet

Tusen takk for at du delte :)

Skrevet

De sier det ikke er anbefalt før samsynet er skikkelig utviklet, og det skjer en gang mellom 6 og 8 år ettersom jeg har forstått. Før samsynet er skikkelig utviklet har de ikke full glede av 3D siden det du ser med de to øynene ikke blir koblet riktig sammen inni hjernen enda og da ser du ikke filmen helt sånn som den skal sees og du risikerer hodepine og ubehag. Om man har skader på samsynet eller en annen feil som skjeling liggende latent er det ikke bra med 3D.

Mine gutter som nå er 10 og 12 år har sett 3D ihvertfall de siste 2-3 årene, de to yngste på 5 og 6 har ikke sett 3D enda, de får vente et par år til.

Anonymous poster hash: d8428...48c
Skrevet

Og epelepsi. Jeg innbiller meg at folk med epelepsi ikke får store gleden av 3D-kino.

Anonymous poster hash: bc292...f41
Skrevet

Øyeleger jeg kjenner sier dette med samsynet og alderen er en ren myte. Det stemmer at man vil kunne utløse epilepsi om man er disponert for det, men det kan også skje ved vanlig kino/tv m.m.

Vi har hatt med barna på 3D fra fireårsalderen.

Anonymous poster hash: ac9ce...8c4
Skrevet

aldri tenkt over at det burde være noe aldersgrense for 3d. men ifh til ungenog dens vilje til å ha på briller.. hehe

dattra mi elsker nemo.hun ble 4 i november. des 2012 kom jo nemo på kino på nytt i 3d. da tok vi hun med. da var hun akkurat blitt 3. det var vel 3dbillebe som ikke var like kjekt å ha på.. så tar hun ikke med på 3d igjen flr om noen år tenker jeg ;p..

Gjest Julia1984
Skrevet

Kusina mi og onkelen min er også øyeleger. De bekrefter også dette er en myte at barn ikke kan se 3D, så de har gitt grønt lys for mine barn. Nå har jeg ikke tatt med 3,5 åringen min på 3D, men det er fordi han er så urolig. Eldste har sett 3D siden 4-årsalderen

HI, ta en tlf til en øyelege og forhør deg. Her inne er folk ufaglærte, selv om mange tror de vet alt.

Skrevet

Kusina mi og onkelen min er også øyeleger. De bekrefter også dette er en myte at barn ikke kan se 3D, så de har gitt grønt lys for mine barn. Nå har jeg ikke tatt med 3,5 åringen min på 3D, men det er fordi han er så urolig. Eldste har sett 3D siden 4-årsalderen

HI, ta en tlf til en øyelege og forhør deg. Her inne er folk ufaglærte, selv om mange tror de vet alt.

Du svarer ganske bastant mange ganger selv, så folk bør ikke tro på det du sier heller.

Anonymous poster hash: 7da59...067

Skrevet

Svært mange barn har vinkelfeilsyn og da vil ikke samsynet fungere som det skal. Da kan 3D føre til kvalme, hodepine og i verste fall trigge feil og operasjon (som han gutten på Nordkapp).

Vinkelfeilsyn vil i de fleste tilfeller ikke oppdages på øyekontroll hos helsesøster og om barnet ditt har det så kan 3D få noen uheldige bieffekter.

Anonymous poster hash: a37c3...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...