Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Jeg fant dette på advokatenhjelperdeg.no: En ektefelle får ikke odelsrett til en odelseiendom som den andre ektefellen/samboeren eier før ekteskapet/samboerskapet inngås eller som den andre ektefellen/samboeren overtar fra sin slekt. Det er bare odelsfrie eiendommer ektefellene blir eiere av under ekteskapet som de begge kan hevde odelsrett til for seg og sine etterkommere. Loven inneholder imidlertid regler som verner gjenlevende ektefelle uten odelsrett mot å måtte flytte fra gården. Vi har vært samboere i mange år, betyr det da at jeg får odelen på gården dersom samboeren min faller fra? Gården vil stå i hans navn siden det er han som arver den. Anonymous poster hash: 4fcb7...f8f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Odelsretten går videre til hans første barn. Det er gård uten odel du kan overta. Anonymous poster hash: 6412f...bf5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Ikke slik jeg tolket det ihvertfall.. Anonymous poster hash: f4f2a...f56
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Ok, men det hadde det ikke gjort dersom vi var gift før han overtok gården? Takk for svar:) Anonymous poster hash: 4fcb7...f8f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Hvordan tolket du det da #3 ? Veldig komplisert dette med odel Hi Anonymous poster hash: 4fcb7...f8f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Jeg fant dette på advokatenhjelperdeg.no: En ektefelle får ikke odelsrett til en odelseiendom som den andre ektefellen/samboeren eier før ekteskapet/samboerskapet inngås eller som den andre ektefellen/samboeren overtar fra sin slekt. Det er bare odelsfrie eiendommer ektefellene blir eiere av under ekteskapet som de begge kan hevde odelsrett til for seg og sine etterkommere. Loven inneholder imidlertid regler som verner gjenlevende ektefelle uten odelsrett mot å måtte flytte fra gården. Vi har vært samboere i mange år, betyr det da at jeg får odelen på gården dersom samboeren min faller fra? Gården vil stå i hans navn siden det er han som arver den. Anonymous poster hash: 4fcb7...f8f Nei som det står over får du ikke det. Anonymous poster hash: 3b742...345
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Ok, men det hadde det ikke gjort dersom vi var gift før han overtok gården? Takk for svar:) Anonymous poster hash: 4fcb7...f8f Selv om dere var gifte da han arvet ville du ikke fått odel på gården. Kun om dere sammen hadde kjøpt en gård etter at dere hadde giftet dere. Anonymous poster hash: 3b742...345
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Ok, men det hadde det ikke gjort dersom vi var gift før han overtok gården? Takk for svar:) Anonymous poster hash: 4fcb7...f8f Om dere er gift kan du fortsatt bo på gården og om gården er uten odelsrett blir gården din, men odel går alltid fra foreldre til barn. Du kan aldri få odel på gården. Odel går i arv fra foreldre til barn. #2 Anonymous poster hash: 6412f...bf5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Nei. Odel føler "blodsbåndet". Så enten dere er gift eller samboere får du aldri odel på hans gård. Det er det hans barn som får. Anonymous poster hash: 54188...8e7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Hvordan tolket du det da #3 ? Veldig komplisert dette med odel Hi Anonymous poster hash: 4fcb7...f8f Må bare presisere at dette har jeg NULL peiling på, bare slik jeg tolket det Men jeg forsto det slik at dette med odel er en beskyttet tittel (?), at det kun er den som er odelskvinne/mann som kan eie gården. At selv om dere gifter dere så er det fortsatt bare mannen din som kan ha odel. Meningen med å ha odel på en eiendom/gård er vel at denne eiendommen skal forbli i familien. Derfor var det ihvertfall vanlig før at gården gikk i arv til første barnet og ikke til ektefelle. Det med at det kunne være andre omstendigheter som gjør det mulig for gjenlevende ektefelle å bli boende regner jeg med kan gjelde om fx odelsbarnet fortsatt er umyndig, eller noe sånt. Men det står også "ektefelle", så jeg aner ikke om samboer i det hele tatt har noen rettigheter. Er vel egne regler på dette med odel og arv.. Men igjen, jeg aaaaner ikke hva som stemmer Anonymous poster hash: f4f2a...f56
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Det er hans barn som får odelen, er hans førstefødte barn, ditt barn, så blir du odelsverge frem til barnet er 18 år. Jeg er odelsverge for min datter nå, hun er 8 år, 10 år til gården går under hennes styring. Jeg holder gården funksjonell frem til da, men har skaffet meg hjelp, så jeg er sikker på at jeg ikke tuller til noe for henne Anonymous poster hash: 46a2b...d24
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Du har rett til å bo i boligen, men det er fortsatt barna som har odelsrett. Det blir noe ala som å sitte i uskiftet bo. Sånn ble det iallefall gjort hos oss etter at besyefar døde. Bestemor hadde fortsatt rett til å bo der. Anonymous poster hash: 523a3...c3f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Du har rett til å bo i boligen, men det er fortsatt barna som har odelsrett. Det blir noe ala som å sitte i uskiftet bo. Sånn ble det iallefall gjort hos oss etter at besyefar døde. Bestemor hadde fortsatt rett til å bo der. Anonymous poster hash: 523a3...c3f Bestefar skulle det stå. Og det gjelder da ektepar. Men hvis du har kjøpt gården sammen med samboeren din er reglene andre. Da er gården din, men odel kan du fortsatt aldri få. Skulle du da ønske å selge gården og dere f.eks ikke har barn, og andre slektninger av mannen som har odelsrett, så har disse rett til å kjøpe gården før hvermannsen. Anonymous poster hash: 523a3...c3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå