Gå til innhold

Ikke trygt med forovervendt bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har familyfix og bilsete maxi cosi pebble. Vi kjøpte dette fordi det skulle være best i test. Tenkte å bruke familyfixen til neste sete han trenger også. Ble veldig skuffet da bilsetet pearl (som er det eneste som passer til familyfix), ikke kan brukes bakovervendt :(

Tror dere det er trygt nok med et forovervendt bilsete?

Hvilket vil dere evt anbefale? (Prøvt besafe men guttungen hater det...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk bakovervendt til han er ihvertfall 3-4 år.

Sjekk ut Cybex sirona. Det er bra.

Skrevet

Ville aldri satt en unge fremovervendt i 5punktsbelte. Prøv cybex sirona. Om dere må snu han, så anbefaler jeg heller cybex pallas 2fix.

Men bakovervendt er absolutt det beste.

Skrevet

Det er påbudt å ha barn bakovervendt til de er 15 mnd, og det er sterkt anbefalt til de er fire år. Bakovervendt utgjør forskjellen mellom liv og død. Jeg ville aldri satt et barn under fire år forovervendt!

Anonymous poster hash: 19f00...39b

Skrevet

Må bare spørre her; Det der med at barn som sitter forovervendt ikke skal ha bilsete med 5 punkstsele har jeg ikke funnet noen si utenom på mammaforumer! Ikke noe sted på Trygg Trafikk anbefaler de det, eller ved googling finner jeg noe andre enn mammaforumer som sier dette. Derimot sier TT at hvis du abosolutt må ha små barn forover ( selvsagt da det er lov å snu de) så burde de sitte i barneste med 5 punksele. Det er kun når baran blir 4/5 at de sier bilsen vanlige seler sammen med andre seter. Så hvis noen kan gi meg denne infoen så blir jeg glad, for det er litt skummelt hvis masse folk gir tips som ikke henger på greip.

Men selvsagt burde barna sitte bakovervendt så lenge som mulig, jeg bare er skeptisk til noen råd som blir gitt her inne innimellom.

Anonymous poster hash: 74615...435
Skrevet

Når mine barn sitter forovervendt er det med pute foran og ikke i 5 pubktsbelte. Dette fordi jeg ser sannsynligheten for en frontkrasj større enn å rulle rundt 4 ganger med bilen.. I 5 punktsbelte er skuldrene til barnet låst bak i setet, og derfor vil alt trykket komme på nakken til barnet. I tillegg er hodet til et barn prosentvis større enn hos et eldre barn/voksen, og dermed vil trykke bli enda større. Det er en grunn til at hjelmen til racerbilsjåfører (som er de eneste voksne jeg vet om i 5 pubktsbelte) er festet i taket med stropp for å unngå at de knekker nakken. Med pute foran magen er skuldrene til barnet fri, og ryggsøylen får en mer bananbøy.

Skrevet

Om du sjekker testkrasjer, så kommer ofte de med pute ut som de beste forovervendte setene.

Skrevet

Større barn 15 – 36 kg (vektklasse 3)

Barn skal bruke beltestol til de er minst 135 cm høye. Barn mellom 135 og 150 cm (men under 36 kg) skal bruke beltestol dersom det finnes i bilen. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Det er også viktig at beltet ligger over hoftene, ikke magen, og strammes godt.

Dette er sakset fra trygg trafikk. De skriver at det er anbefalt med bakovervendt stol til de er minst fire år, men mange velger jo å snu barna før det. Så lenge barnet er over 15 kg og sitter forovervendt skal det da sitte i beltestol - dvs bruke bilens belter.. Jeg finner ingen steder at de anbefaler 5 punkts sele til forovervendte stoler annet enn om man MÅ snu dem og de er under 15 kg... Da må man nok bruke 5 punktssele men jeg ville ikke brukt det på større barn. 

Anonymous poster hash: ab2f2...1ef
Skrevet

Når mine barn sitter forovervendt er det med pute foran og ikke i 5 pubktsbelte. Dette fordi jeg ser sannsynligheten for en frontkrasj større enn å rulle rundt 4 ganger med bilen.. I 5 punktsbelte er skuldrene til barnet låst bak i setet, og derfor vil alt trykket komme på nakken til barnet. I tillegg er hodet til et barn prosentvis større enn hos et eldre barn/voksen, og dermed vil trykke bli enda større. Det er en grunn til at hjelmen til racerbilsjåfører (som er de eneste voksne jeg vet om i 5 pubktsbelte) er festet i taket med stropp for å unngå at de knekker nakken. Med pute foran magen er skuldrene til barnet fri, og ryggsøylen får en mer bananbøy.

Men hva gjør at du føler du kan tenke og se sannsynligheten for ulike hendelser og deretter tillate deg å gi råd til andre som strider i mot offentlige anbefalinger? Det er jo høyst merkelig! En ting er hva du velger for deg og dine, men å snakke om noe så alvorlig som om det du tenker er sannhet er rett og slett litt skummelt!

Anonymous poster hash: 4b41e...45f

Skrevet (endret)

Har ikke pc tilgjengelig, men er bare å google de ulike setetypene i kræsjtester på youtube feks. Google feks cybex pallas.

Jeg sier ikke hva andre skal gjøre, mm fortelle hva jeg gjør og hvorfor. Hva andre gjør med informasjonen er opp til dem.

Og nei, de sitter ikke i seter som ikke passer til vektklassen deres, seter i klasse to. Virker ikke som om du skjønner helt hva slags seter jeg snakker om. Cybex sirona har feks 5pubktsbelte når det er bakovervendt, og magepute når det er forovervendt.

Endret av Appelsinpiken
Skrevet

Men hva gjør at du føler du kan tenke og se sannsynligheten for ulike hendelser og deretter tillate deg å gi råd til andre som strider i mot offentlige anbefalinger? Det er jo høyst merkelig! En ting er hva du velger for deg og dine, men å snakke om noe så alvorlig som om det du tenker er sannhet er rett og slett litt skummelt!

Anonymous poster hash: 4b41e...45f

Nå må du rulle inn litt her. Damen har valgt stolen som har kommet best ut i test av forovervendte stoler. Den har også kommet ut bedre en mange bakovervendte stoler.

Når hun nevner å rulle rundt med bilen, antar jeg det er for å stoppe en videre diskusjon fra kverulanter som hevder denne stolen er farlig pga du ikke har skulderstropper.

Anonymous poster hash: de7c9...d22

Skrevet

Skulle gjerne hatt begge barna bakovervendt, men med en mann med lange bein så var dette ikke dessverre mulig. Ikke alle har råd til å bytte bil når som helst heller. Så da leser jeg meg opp på alle testresultater jeg kommer over og velger sete deretter. Så selvfølgelig vil ikke jg anbefale noe som jeg anser som et dårligere alternativ.

Står forøvrig ingenting på trygg trafikks side angående 5punkts vs magepute.

Skrevet

Reglene sier jo 15 mnd kan de sitte forovervendt,men når det er abefalt til de er 4 år og sitte bakovervendt hadde jeg overholdt det, barnets behov og sikkerhet går alltid først

Anonymous poster hash: 44002...caa
Skrevet

Reglene sier jo 15 mnd kan de sitte forovervendt,men når det er abefalt til de er 4 år og sitte bakovervendt hadde jeg overholdt det, barnets behov og sikkerhet går alltid først

Er det ikke plass, så er det ikke plass. Hva skal man gjøre da? Stroppe det fast i bagasjerommet så lenge det er bakovervendt? Det blir for dumt. Man må finne det aller sikreste man kan innen de rammene man har.

Skrevet

Jeg mener det er stolprodusentene selv som anbefaler å bruke trepunktsselene på barn over 15 kg og forovervendt.

Dersom en unge på iver 15 kg sitter i fempunktssele vil belastningen på skuldre/nakke bli enorm ved en kollisjon. Mens en ved å bruke trepunktsselene reduserer rykket forover ved å tvinge energien mot siden.

Har visst vist mindre nakkeskader på den måten.

(Iflg butikken jeg kjøpte siste setet)

Anonymous poster hash: 3ef39...862

Skrevet

Er det ikke plass, så er det ikke plass. Hva skal man gjøre da? Stroppe det fast i bagasjerommet så lenge det er bakovervendt? Det blir for dumt. Man må finne det aller sikreste man kan innen de rammene man har.

Hvis du ikke har plass til en fireåring bakovervendt, har du en ekstremt liten bil.

Anonymous poster hash: 19f00...39b

Skrevet

Når førersetet omtrent står bak i baksetet for at mannen skal klare å kjøre den så blir det slik. Han sitter kun i passasjersetet når det ikke er forsvarlig for ham å kjøre, og da sitter han med knærne omtrent oppå dashbordet. Ikke spesielt liten bil egentlig, stasjonsvogn. Prøvde flere seter, men de som passet best i vår bil tar dessverre litt plass.

Skrevet

da får du bare ta sjansen da,men kommer du i en ulykke med fatale utfall,så tenker jeg at du angrer

Skrevet

#14 som skriver: Er det ikke plass, så er det ikke plass. Hva skal man gjøre da? Stroppe det fast i bagasjerommet så lenge det er bakovervendt? Det blir for dumt. Man må finne det aller sikreste man kan innen de rammene man har.

Kjøper du f.eks Britax Hi-way/Max-way, kan setet monteres i midten og det vil da passe inn mellom forsetene, slik at mannen din kan regulere setet så langt bak som mulig. Våre barn på snart 3 og snart 4 sitter begge bakovervendte. Mannen min er lang men ingen av setene er montert bak sjåførsetet. De står i midten samt på høyre side. Et Bitax hi-way og et besafe x3 izofix.

Anonymous poster hash: 497db...fef
Skrevet

Å? Hva slags bil har dere?

Skrevet

Jeg lurer på hva slags bil dere har, Appelsinpiken?

Vi kjøpte en litt eldre bil enn det vi hadde da barn nummer to ble født for at vi skulle ha råd til en bil med plass til to bakovervendte seter. Så det finnes flere muligheter innenfor de rammene man har.

Anonymous poster hash: 43580...4d3

Skrevet

Skrevet

Argh…får ikke til å sitere på macén. 

#20 (appelsinpiken): Vi har en Toyota verso 7-seter, men bruker den som 5 seter. Ikke en spesielt stor bil, ser veldig liten ut fra utsiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...