Gå til innhold

Inspirert: Ville du latt ditt barn se en død person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis de blir tilbudt det, og det er en person i nær relasjon til barnet selvfølgelig.

Og i såfall, alder på barnet...

Anonymous poster hash: 30b74...4f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine har sett en død person. Det ble gjort litt feil vil jeg si, og vet ikke om jeg hadde gjort det samme igjen. Men når det er sagt, så virker det ikke som noen av dem "tok skade" av det. De var ganske små dengang. Bhg-alder begge to. 

Anonymous poster hash: c95ca...52b
Skrevet

Min gutt på 9 fikk ta farvel med sin morfar et par timer før han døde. Vi visste det sto om timer.

Angrer ingenting.

Anonymous poster hash: f0481...ac1

Skrevet

Mine tre fikk se sin døde oldefar i fjor vår. 6, 7 og 15 år gamle. Ingen traumer i etterkant, de yngste fikk en bedre forståelse, 7 åringen spurte hvor sjela til oldefar var, tenåringen syntes det var godt å få ta farvel. De var ikke redde, ksnsje fordi jeg hadde forklart dem endel på forhånd.

Jeg anser døden for en naturlig del av livet, selvsagt må man ta hensyn til hvordan den døde ser ut ol, barna må også selv få velge om de ønsker det.

For oss var det en fin og verdig avskjed, barna hadde med hver sin hvite rose som de la på oldefaren. De fikk stryke på handa, kinnet og håret. Han var kald, men huden glatt og myk. De syntes det var rart, men ikke skummelt.

Skrevet

Svigerfar døde nettopp. Våre barn på 4 og 5 fikk ikke tilbudet om å se ham. Men i begravelsen sa eldstemann at han gjerne ville se at bestefar lå i kista. Var jo for sent da men...

Men, jeg tror ikke de hadde tatt skade av det om de fikk se.

Selv så jeg min bestefar da jeg var ca 13. Det var den første døde jeg så. Siden har det blitt mange flere, både privat og i jobben. Det har aldri vært et skremmende syn.

Anonymous poster hash: e06d6...3fd

Skrevet

Et av mine barn og hennes tremeninger så sin oldefar død. De var da 11, 10 og 8 år.. De to andre barna mine var ett og tre.. De fikk ikke se han..

Anonymous poster hash: 5c365...522

Gjest Julia1984
Skrevet

Ja, så absolutt. Ingen av besteforeldrene som er døde ennå, men ser på dette som en svært naturlig ting, ikke noe er farlig med det. Det som er farlig er å farliggjøre døden, noe som er en del av livet

Skrevet

Svigerfar døde nettopp. Våre barn på 4 og 5 fikk ikke tilbudet om å se ham. Men i begravelsen sa eldstemann at han gjerne ville se at bestefar lå i kista. Var jo for sent da men...

Men, jeg tror ikke de hadde tatt skade av det om de fikk se.

Selv så jeg min bestefar da jeg var ca 13. Det var den første døde jeg så. Siden har det blitt mange flere, både privat og i jobben. Det har aldri vært et skremmende syn.

Anonymous poster hash: e06d6...3fd

Nei, hvilken skade kunne de ha tatt av det. De ville tatt det så naturlig.

Anonymous poster hash: 3e2e7...c69

Skrevet

Mitt barn var 7 år da han fikk se sin døde oldemor. Han ønsket dette veldig selv. Han synes selv det var rart, men fint. Han var sammen med faren sin så jeg var der ikke selv. Han gråt litt fordi det var trist å ta farvel og vite det at han aldri mer skulle få se henne. De hadde et veldig nært og godt forhold. Det hele ble også litt mer virkelig for han etter han så henne død. Virkelig på en god måte! 

Det som ikke var like fint var at en som jobbet på sykehjemmet der hun bodde den siste tiden sa til han: "Nå må du slutte med å gråte! Det er ingen ting å gråte for! Det var bra at hun døde så gammel som hun var. Nå har hun ikke vondt lenger". Hun mente det sikkert bare godt, men gutten turte ikke å gråte mer og måtte holde det inni seg...

Skrevet

Min datter på 4 så sin oldemor nå i sommer. Hun lå i kisten.

Min sønn på ti så også oldemor i sommer. Han har også sett sin pappa. Er ikke helt sikekr på hva jeg syntes om det. Han så så annerledes ut. De hadde jobbet med han i 15 timer før de erklæerte han død. Personalet på rikshospitalet anbefalte oss at han budre se pappa. Han tok det veldig fint! Han var da 9.

Skrevet

Selv har ikke mine barn sett noen døde. De har besøkt 2 oldeforeldre på sykehus kort tid før de døde som en avslutning.

Hadde de blitt tilbudt å se, eller blir det i framtiden, da vil jeg si ja om det er noe de ønsker.

Barna er i barneskole-alder.

Anonymous poster hash: 30b74...4f2

Skrevet

Ja, så lenge man snakker og svare på spørsmål både før, under og etterpå og forbereder ungene på hva de kommer til å se. 

Man må være veldig konkrete og ikke pakke inn sannheten. 

Jeg lot min treåring se bestefar da han døde. De hadde en nær relasjon og han hadde sett ham syk. For å forstå bedre så mener jeg det var helt riktig. 

Det var bare godt og fint, og vi har hatt veldig mange fine samtaler om det etterpå. Helt naturlig at barn kan få være med å ta farvel. Spesielt når det er eldre mennesker som dør naturlig og udramatisk. 

Anonymous poster hash: c1aa9...838
Skrevet

Min sønn på ti så også oldemor i sommer. Han har også sett sin pappa. Er ikke helt sikekr på hva jeg syntes om det. Han så så annerledes ut. De hadde jobbet med han i 15 timer før de erklæerte han død. Personalet på rikshospitalet anbefalte oss at han budre se pappa. Han tok det veldig fint! Han var da 9.

Kan jeg spørre hva som skjedde med faren til sønnen din?

Anonymous poster hash: f88ea...def

Skrevet

Hvis det var en i nær relasjon til barnet ville jeg tatt med barnet på svøpning/syning uansett alder.

Anonymous poster hash: e8bda...463

Skrevet

Uten tvil. Min har sett oldemoren og sin far (hhv 5 og 9 år når det skjedde) Tror det hadde vært langt verre og vanskeligere om han ikke hadde fått sett og tatt på dem. Det ble konkret, og vakkert og godt.

Skrevet

Nå har ikke vi vært i den situasjonen at vi har mulighet.
men sånn umiddelbart så tenker jeg at jeg ikke ville tilbudt barnet mitt å sett et dødt menneske, uansett hvor nær mennesker har vært til barnet.

Skrevet

De har sett oldeforeldre.

Eldste var 6,5 og 9 år.

Yngste var 3 år.

Anbefaler å se den døde raskest mulig etter døden har inntruffet, dersom det lar seg gjøre. Uansett, forbered dem godt på så mye som mulig.

Anonymous poster hash: f6c54...7b8

Skrevet (endret)

Kan jeg spørre hva som skjedde med faren til sønnen din?

Anonymous poster hash: f88ea...def

Han vente på nytt hjerte. Men rakk det ikke :( men sønnen min har sett bilde av han fra minnestunden. Der er faren mer lik seg selv, om man kan du det... Uansett, jeg er glad vi så han på sykehuset men var redd sønnen min skulle reagere i ettertid. Men som sagt, det har gått over all forventning. Endret av 2trollunger;)
Skrevet

Det kommer an på hvem og hvor lenge personen har vært død.

Barna fikk ikke se oldeforeldrene som døde når de var 4 og 6 år.

Hadde det vært besteforeldrene eller andre i nær familie ville jeg vurdert det der og da.

For meg kommer det an på som sagt hvor lenge personen har vært død, er det en naturlig død eller en stygg ulykke osv.

Skrevet

Jeg var 10 år da min bestefar døde. En barnepsykolog sa til mammen min at han mente det kunne være bra for oss å se han ligge dø i kista, for å faktisk forstå bedre at han var dø. Eller noe sånt. Husker ikke ordrett hva han sa.

Jeg så bestefar i kista i bisettelsen før begravelsen.... Har ingen varige men av det. Han var så kjekk og fredfull og så bare ut som han sov.

Jeg tror ikke at barn har vondt av å se det, så lenge det ikke er et sterkt misshandlet lik....

Skrevet

Ja, så lenge det kan gjøres på barnas premisser, at de kan få stille de spørsmålene de måtte ha og få svar på dem. Har vært med på dette en gang som tenåring, da var hele slekta til stede samtidig, og barna ble hysjet på når de prøvde å si noe fordi de skulle være stille av hensyn til de voksne. Om det skulle være sånn hadde ikke jeg tatt mine barn med.

Anonymous poster hash: 9d132...086
Skrevet

Ja, men det kommer litt an på den døde og hvordan den ser ut. 

Min onkel er begravelsesagent, og stelte også min mormor da hun døde. Da anbefalte han rett og slett at hverken voksne eller barn fikk se henne, fordi hun var blitt helt skjev i ansiktet, hadde blodutredelser osv og var rett og slett ikke noe hyggelig syn. 

Jeg vet også at det er forskjell på folk ift hvor lenge siden det er de døde- en venninne av meg så sin mor rett etter at hun døde, men også 4 dager senere. Hun sier at hun angrer på det siste, fordi hun da så helt annerledes ut, og hun heller hadde ønsket å huske henne slik hun var første gangen. 

Jeg ville uansett sett an barnet, og jeg ville også sett den døde selv før jeg lot barnet gjøre det. Og det er viktig at vi voksne er til stedet i en slik situasjon, er trygge, til støtte og forteller barnet om døden på en naturlig måte. 

Generelt er det ingenting skummelt eller unaturlig ved døde mennesker, og det å se dem etter de er døde kan være en fin opplevelse, en måte å få tatt farvel på. Det er ikke noe annerledes for barn. Vi farliggjør og fjerner oss fra døden- som jo faktisk er en del av livet,- i alt for stor grad nå til dags..

Skrevet

Da min bestefar døde var min lillebror 11 år. Da frarådet begravelsesfolka at han fikk komme inn. Så han gjorde ikke det. Dette er 15 år siden da, mulig ting blir annerledes gjort idag.

Anonymous poster hash: c3e2d...91d
Skrevet

Nå har ikke vi vært i den situasjonen at vi har mulighet.

men sånn umiddelbart så tenker jeg at jeg ikke ville tilbudt barnet mitt å sett et dødt menneske, uansett hvor nær mennesker har vært til barnet.

Trist!

Døden er naturlig og barn takler det veldig bra! Hva er farlig med å se f.eks en bestemor/oldemor ligge fredfullt i sengen sin/kisten sin?

Tror du bør jobbe med egne holdninger

Anonymous poster hash: 3e2e7...c69

Skrevet

Ja, vil nesten slenge på sjølvsagt.

Døden er ei heilt naturleg avslutting på livet, og ikkje noko vi bør distansere oss frå.

Unntak finst sjølvsagt, eit ille tilredt lik etter td ulykker ville eg skjerma barn frå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...