Gå til innhold

Blir nesten deprimert økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i permisjon og har valgt 80% tenkte at det skulle gå bra, og det skal i teorien det.. Men vi kjøpte hus/enebolig i høst og fikk da dyrere huslån, et barn til (koster jo ikke så mye første mnd) og endel ekstra utgifter på litt oppussing osv så vi har ett etterslep på rundt 25 000... Og nå var det jo jul så vi fikk ikke spart inn så mye i desember heller....

Utrolig kipt å starte ett nytt år slik, men jeg ser nesten ikke muligheten med min 80% og nesten 5-6000 kr mindre i måneden å få tatt igjen etterslepet

Alt 1, ligge etter til jeg er ferdig med permisjon i august...

Alt.2 ta et forbrukslån for å unngå inkasso

Alt.3 ta ut feriepengene nå -mot at da får vi ikke feriepenger når vi skal ha ferie, mot å krysse fingrene for å få igjen på skatten

Alt4. Si opp BSU med 21 000 bare (vi har jo bolig/boliglån)

-ER DET MULIG Å BYTTE TIL 100% permisjon ?

Hva ville dere ha gjort? Veldig fortvilt over situasjonen

Anonymous poster hash: 9df7d...f10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har utbetalt 18 000 ca etter skatt pluss to barnetrygd (som vi egentlig burde ha spart)

Mannen har utbetalt 25-28 etter skatt

Skrevet

Du kan forandre på permisjonen men det skal gjøres 3(?) mnd i forveien

Anonymous poster hash: e1e16...606

Gjest Pusikatt
Skrevet

Velg alternativ 4, si opp BSU-kontoen, og så blir du hjemme til august. Hvor ofte i livet får du mulighet til å være hjemme liksom. Hus har dere jo allerede. Og når du er i jobb igjen, så kan dere begynne å spare opp litt penger igjen. Det går så bra så!

Skrevet

Du trenger jo ikke å krysse fingrene for skattepenger, det er ikke Lotto. Gå inn og regn ut hva dere får igjen. Får du igjen tar du feriepenger nå. Hvis ikke prøver du å få betalingsutsettelse på det du henger etter, evt et privat lån :)

Skrevet

Velg alternativ 4, si opp BSU-kontoen, og så blir du hjemme til august. Hvor ofte i livet får du mulighet til å være hjemme liksom. Hus har dere jo allerede. Og når du er i jobb igjen, så kan dere begynne å spare opp litt penger igjen. Det går så bra så!

Er fristende å si opp bsu, satt inn 10 000 i juni13 og da skal jeg jo få igjen 2000 på skatten nå i 14? Får jeg det hvis jeg tar de ut nå i januar?

Skrevet

Nå det gjerne bedre rente på BSU enn på boliglånet, så det vil lønne seg å beholde den. I tillegg får du jo skattefradrag. Ville fortsatt å spare i BSU så lenge som mulig.

Jeg ville tatt ut feriepenger nå og forsøkt å endre permisjonen.

Skrevet

Du trenger jo ikke å krysse fingrene for skattepenger, det er ikke Lotto. Gå inn og regn ut hva dere får igjen. Får du igjen tar du feriepenger nå. Hvis ikke prøver du å få betalingsutsettelse på det du henger etter, evt et privat lån :)

Går det an på Skatteetaten? Skal man føre inn huslån, barnehageplassen og inntekt? Studielån? Aldri gjort det før siden det alltid har kommet automatisk -skatter tabelltrekk

Skrevet

Du kan forandre på permisjonen men det skal gjøres 3(?) mnd i forveienAnonymous poster hash: e1e16...606

Jeg begynte permisjonen i september, kan jeg forandre nå å få 100% fra mars/april da?

Det vil jeg tro, hadde selv 80% og forandret det til gradert uttak underveis da jeg begynte å jobbe litt igjen

Skrevet

Bedre med forbrukslån enn å si opp BSU dersom du planlegger å spare litt fremover. 

Anonymous poster hash: 30826...854
Skrevet

Går det an på Skatteetaten? Skal man føre inn huslån, barnehageplassen og inntekt? Studielån? Aldri gjort det før siden det alltid har kommet automatisk -skatter tabelltrekk

Her: 

http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2013_20130107.htm

Er masse felter du ikke trenger å fylle inn. Informasjonen står på den siste lønnsslippen din (summer alle om du har hatt flere jobber i år). Generelt må du fylle inn inntekter, renter og spesielle fradrag som reise og barnehage. Det holder for de fleste. Lån og formue trenger du ikke å tenke på med mindre du tror dere må betale formueskatt :)

Skrevet

Har du valgt 80% kan det ikke endres til 100%, men du kan eventuelt endre den til gradert. Men da må noen passe baby når du skal jobbe.

Anonymous poster hash: dd54e...b47

Skrevet

Har dere forresten avdragsfrihet?

Skrevet

Har dere forresten avdragsfrihet?

Ja vi har avdragsfrihet til jeg er ferdig i permisjon, så da blir det 4000 mer i avdrag og 2500 i bhgplass. Vi har huslånet på 85% av kjøpesummen men skal få det taksert til våren siden vi har pusset opp endel, kjøkken/bad/spotter -nytt gulv :) fint -men angrer litt nå som vi "sliter" med å få betalt...

Har 2,7 i lån, men vi har betalt mye renter i 2013 siden leiligheten ikke ble solgt før lillejulaften... Vi har betalt dobbelt opp siden juli, og nå når oppgjøret var klart dekte dette bare 15% kravet og 50 000 som vi betalte nye kjøkkenet med -fortsatt 25 000 i underskudd...

Skrevet

Ville helt klart kuttet ferien! Det sier liksom seg selv. I tillegg sett over utgiftene og kuttet drastisk der det lot seg gjøre fram til du er i jobb igjen.

Skrevet

Obs! Bsu kan bare brukes til boligen! Her kan du få skattesmell..... Sjekk regelverk først. Høres ikke ut som en smart løsning. Forbrukslån koster ofte mer enn det smaker... Enten endre permisjonen til hundre eller kutte kostnader. Og helt klart kutte ferien. Noen ganger må voksne gjøre kjedelige avgjørelser fordi de er riktige...

Skrevet

Du kan forandre på permisjonen men det skal gjøres 3(?) mnd i forveien

Jeg begynte permisjonen i september, kan jeg forandre nå å få 100% fra mars/april da?

Nei, hadde det vært rett etter første utbetaling du ville endre så kunne du gjort det, men nå har du jo hatt flere måneder med utbetalinger - da lar de deg ikke endre på dekningsgraden...  Sånne ting må man nok tenke på før man søker.. 

Anonymous poster hash: 689c2...ba3

Skrevet

Du kan forandre på permisjonen men det skal gjøres 3(?) mnd i forveienAnonymous poster hash: e1e16...606

Det vil jeg tro, hadde selv 80% og forandret det til gradert uttak underveis da jeg begynte å jobbe litt igjen

Anonymous poster hash: e1e16...606 [/acronym

Å søke gradert uttak er ikke det samme som å endre på dekningsgrad... 

Skrevet

IKKE forbrukslån iallefall! Kan dere få lånt 25 000 ekstra på huslånet? Snakk med banken :)

Anonymous poster hash: 2d33c...cc5
Skrevet

Jeg ville tatt ut ferie pengene. Det høres ut som dere/mannen har greie lønninger. Så dere kommer jo ikke til å bruke opp alle feripengene på å betale ned de 25 000 dere er i minus. Også får dere ta en sommerferie hjemme i det nye huset istede for å reise på syden ferie. ;-) Pluss at bsu'en har gått opp, rentene er som de er så ville jeg ha beholdt den. Lykke til med valget. :-) Eventuelt kan dere jo gå i banken der dere har lån å få økonomisk rådgivning?? :-)

Skrevet

Man kan ikke velge selv når man får ut feriepengene nå, de skal taes ut når man har ferie...

§ 11.Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Skrevet

Jeg er i permisjon og har valgt 80% tenkte at det skulle gå bra, og det skal i teorien det.. Men vi kjøpte hus/enebolig i høst og fikk da dyrere huslån, et barn til (koster jo ikke så mye første mnd) og endel ekstra utgifter på litt oppussing osv så vi har ett etterslep på rundt 25 000... Og nå var det jo jul så vi fikk ikke spart inn så mye i desember heller....

Utrolig kipt å starte ett nytt år slik, men jeg ser nesten ikke muligheten med min 80% og nesten 5-6000 kr mindre i måneden å få tatt igjen etterslepet

Alt 1, ligge etter til jeg er ferdig med permisjon i august...

Alt.2 ta et forbrukslån for å unngå inkasso

Alt.3 ta ut feriepengene nå -mot at da får vi ikke feriepenger når vi skal ha ferie, mot å krysse fingrene for å få igjen på skatten

Alt4. Si opp BSU med 21 000 bare (vi har jo bolig/boliglån)

-ER DET MULIG Å BYTTE TIL 100% permisjon ?

Hva ville dere ha gjort? Veldig fortvilt over situasjonen

Alternativ : ring kreditorene og be om nedbetaling før det går til inkasso.. Tro meg- når det går til inkasso blir det fort MYE mer penger du må ut med. Jobbet i inkassoselskap og vi er ikke så snille som kreditorene kan være.. Da vi har litt andre regler å forholde oss til.

Anonymous poster hash: 515fa...975

Skrevet

Man kan ikke velge selv når man får ut feriepengene nå, de skal taes ut når man har ferie...

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Det er helt opp til arbeidsgiver!

Skrevet

(1) (Alminnelige regler)

Det er helt opp til arbeidsgiver!

Nei, det er lovverket som bestemmer dette... 

http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/du-kan-faa-feriepenger-paa-forskudd/20337579

Dessverre for arbeidstaker er det etter loven ikke mulig å kreve å få forskuddsutbetalt feriepenger tidligere enn 1 uke før ferien begynner. Det er lovgiver som har bestemt dette, med den begrunnelse at feriepengene skal holdes tilbake som sparing til ferie.

Man KAN altså få feriepenger utbetalt tidligere enn sommeren ved avtale, men da under forutsetning av at man faktisk har ferie da.... HI skriver ingenting om at hun skal ta ferie - hun vil bare ha pengene nå isteden for i sommer. Disse reglene har blitt kraftig innskjerpet i senere år..... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...