Gå til innhold

Vi er begge studenter og økonomi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Vi venter barn i april, og jeg (far) er student med stipend fra arbeidsgiver. Min samboer er også student, og jobber hver tredje helg.

Vi har grov oversikt i forhold til støtte fra Lånekassen, men har vi noe krav på økonomisk hjelp fra NAV utenom engangsstønaden?

 

Jeg er ferdig med skolen 15 des 2014 og vil begynne å arbeide igjen. Kan jeg gå i farsskapspermisjon og hvordan beregnes dette? Utifrå morsinntekt,som også er student?

 

Hvis noen har diskutert dette tidligere, gjerne send link eller link fra NAV.. På forhånd takk ;)

 

Anonymous poster hash: b21e4...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at du skal ha rett på fedrekvoten må dere begge ha rett på foreldrepenger, dvs at dere må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og ha tjent minst 0,5 G omregnet til årsinntekt.

 

Om mor ikke har rett på foreldrepenger og søker engangsstønad får ikke du fedrekvoten, men du kan ha mulighet til å ta ut foreldrepenger på egen opptjening forutsatt at mor enten jobber minst 75% eller studerer på fulltid i perioden du skal ha permisjon. Permisjonen må taes ut innenfor vanlig stønadsperiode - dvs innenfor 46 eller 56 uker etter fødsel. 

 

Om du får fedrekvote eller foreldrepenger regnes det ut fra din inntekt, hovedregelen ved beregning er at det er den inntekten man har ved permisjonsstart som legges til grunn. Din arbeidsgiver må sende inn inntektsopplysningsskjema og der oppgi din inntekt og det er det nav vil gå ut fra.. 



Anonymous poster hash: 8ec80...3d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg som svarte i går, det satt jeg pris på.

Planen er å mor skal begynne å studere fulltid igjen og da kan jeg gå i permisjon. Forstår jeg deg da riktig, at jeg kan ta ut foreldrepenger på egen opptjening? Fra året 2014? Med støtte fra arbeidsgiver og jobbe ved siden av, vil det bli mindre enn når jeg begynner å jobbe igjen... Da må permisjonen taes ut innenfor uke 46 - 56.

Må det søkes til NAV om dette?

 

På forhånd takk ;)



Anonymous poster hash: b21e4...602
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk til deg som svarte i går, det satt jeg pris på.

Planen er å mor skal begynne å studere fulltid igjen og da kan jeg gå i permisjon. Forstår jeg deg da riktig, at jeg kan ta ut foreldrepenger på egen opptjening? Fra året 2014? Med støtte fra arbeidsgiver og jobbe ved siden av, vil det bli mindre enn når jeg begynner å jobbe igjen... Da må permisjonen taes ut innenfor uke 46 - 56.

Må det søkes til NAV om dette?

 

På forhånd takk ;)

 

Anonymous poster hash: b21e4...602

 

 

Om du skal ta ut permisjon (altså foreldrepenger) og mor skal studere må du begynne når barnet er 7 uker gammel for å få "full" uttelling. De første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor av medisinske årsaker så de kan du ikke få. Starter du når barnet er 7 uker gammel kan du ta ut 40 eller 50 uker permisjon - om mor er hjemme utover de første 6 ukene bruker hun opp av ukene du kunne tatt ut.. Din utbetaling vil være basert på inntekten du har før permisjonen starter. Venter du helt til slutten slik at det er mellom 40-50 uker vil det være 80% av grunnlaget ditt.

 

Du må søke til nav ja, ta ut skjema nav 14-05.09 samt de må ha inntektsopplysningsskjema fra arbeidsgiveren samt dokumentasjon på at mor deltar på heltidsstudie i den perioden du skal ha permisjon. Om du skal ha permisjon tidlig kan du ikke søke før etter barnet er født pga man vet jo ikke når barnet blir født og dermed ikke når de første 6 ukene er over..  

 

Husk at dersom du tar full permisjon med barnet vil ikke mor få fødselsstipend fra lånekassen.... 

 

Anonymous poster hash: 8ec80...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ;)

 

Takk for gode svar, trur planen blir som følger. Mor får støtte fra lånekassen i 44 uker og går denne nesten fullt ut eller fullt ut. Når januar 2015 kommer, begynner jeg å jobbe for fullt. Når hun er ferdig med sine uker og begynner fulltid på skolen, vil jeg gå ut i permisjon. Da vil jeg få 80 prosent (?) av min lønn, og det får jeg igjennom NAV?

 

 



Anonymous poster hash: b21e4...602
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...