Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Kom ikke på noe bedre ord Men jeg selv fikk mensen da jeg var rundt 10/11 år. Hadde fått kjønnshår og litt pupper. Min eldste datter er nå 10, hun har ennå ikke fått pupper, om hun har dått hår nedentil vet jeg ikke, er ikke noe jeg blir å spør om heller. Men kan keg forvente at mensen hennes er i komminga? Mener å ha hørt at det kan ligge litt arv i det Anonymous poster hash: d2ae6...401
geitemarken Skrevet 2. januar 2014 #2 Skrevet 2. januar 2014 Man ser vel at noen familier er tidligere ute og har "alltid" vært det. Vi er tidlig ute i min familie og jeg fikk mensen da jeg var 10 år. Det var helt forferdelig. Min mor var 11 år. Derfor begynte jeg å forberede jenta mi fra 8 års alderen, da begynte hun å få antydninger til pupper. Men hun fikk faktisk ikke mensen før hun var 13, og det var perfekt tid
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #3 Skrevet 2. januar 2014 det kan være, men ikke alltid. Moren min fikk ikke mensen før hun var 17 (!), så jeg trodde ikke jeg skulle få det med det første heller.. Men var 12, ble såå skuffa hahah, trodde jeg skulle få vente hvertfall et par år til Anonymous poster hash: baa79...90f
<3 2G <3 Skrevet 2. januar 2014 #4 Skrevet 2. januar 2014 Selv om mor får tidlig så kam vel datter arve fra far hvor tidlig puberteten starter.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #5 Skrevet 2. januar 2014 Tror ikke det har så mye å si. Jeg fikk det nesten samtidig som min 5år eldre søster. Jeg var 11år. Har ett barn på 11årnå, hun har ikke fått den enda. Forberedt de lenge. Har en i huset som fikk det når hun var 15år. Hun på 13år har heller ikke fått den. Minsta på 9år har begynt å få pupperr, imotsettning til de to andre såkan virke som hun får det først Anonymous poster hash: c3f92...5c7
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #6 Skrevet 2. januar 2014 Mamma var 9 år, jeg og mine 2 søstre var fra 14 år og oppover... Anonymous poster hash: 2d887...98a
monson Skrevet 2. januar 2014 #7 Skrevet 2. januar 2014 Er ikke det arvelig? leger spørr jo om når kom din mor i overgangs alderen, for å "kartlegge" når du mest sannsynelig kommer til å komme i overgangs alderen. Og når du får mensen og når du kommer i overgangsalderen henger vel sammen (?) Jeg vill tro det er ganske arvelig. Men, det betyr ikke at dette gjelder alle..
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #8 Skrevet 2. januar 2014 Det er noe arv i det, men kosthold og ernæring spiller faktisk også en stor rolle. Du finner en del om det hvis du googler. Noe med at for mye raske karbohydrater lurer kroppen til å produsere mer av noen hormoner, østrogen lagres f.eks. i fettvev og kan hope seg opp. Hos gutter kan et kosthold med mye raske karbohydrater får motsatt effekt - deres pubertet kan utsettes lenge. De vil også kunne få for mye østrogen som lagres i fettvev, og de risikerer derfor å utvikle mindre kjønnsorgan, ha mindre testosteron i kroppen, dårligere muskelmasse osv. Ganske fascinerende, egentlig Anonymous poster hash: 034c5...e40
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #9 Skrevet 2. januar 2014 Tja jeg vet ikke om det er arvelig, det kommer jo litt ann på farsgener også og ikke bare mors. Jeg fikk min da jeg var 11, min eldre søster da ho var 12, minste søstra mi har ikke fått det enda å ho er 14, når mine to brødre eller far kom i puberteten aner jeg ikke, men min mor fikk sin da ho var 17. Av oss barna er det jeg som er mest lik min mor, i både utseende, kroppsfasong og væremåte. Så jeg tror det er mye annet som spiller inn også. Anonymous poster hash: 03599...e04
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #10 Skrevet 2. januar 2014 Aner ikke når faren kom i puberteten. Men ser hun har arvet kroppsfasongen(foreløpig) av faren. Jeg var litt kraftig på den tiden, så kan sikkert ha en sammenheng. Kanskje begynne å forberede litt da. Hi Anonymous poster hash: f2072...11e
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #11 Skrevet 2. januar 2014 Stemte her. Mamma fikk den som 10 åring å jeg fikk den som 10 åring. Men søstra mi var 13 år, så stemmer ikke helt... Håper jenta vår ikke får den som 10 åring:( Jeg syntes det var helt forferdelig og at barndommen var slutt. Anonymous poster hash: fbaab...276
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #12 Skrevet 2. januar 2014 En annen interessant ting er at de som tidlig kommer i puberteten er fruktbare lengre. De kommer altså senere i overgangsalderen og har flere år hvor de kan få barn. Skulle nesten trodd at det var motsatt, men dengang ei. Anonymous poster hash: 38e61...ab3
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2014 #13 Skrevet 2. januar 2014 Selvsagt.Men kan selvfølgelig også komme av diett (F.eks ser man at en diett høy på soya kan ha negativ innvirkning på hormonbalansen) og andre hormonelle ubalanser som sykdom, etc. Når man kommer i overgangsalder er også noe man arver, som regel. Anonymous poster hash: ae5f4...fe2
Camillok Skrevet 3. januar 2014 #14 Skrevet 3. januar 2014 Det ofte en sammenheng, men er ikke direkte arvelig. Det som er vel så viktig er å snakke med jentene om sex og prevensjon etterhvert når de har fått mensen, jenter som får tidlig mens debuterer stort sett tidligere (naturlig nok). Litt oftopic, men jeg har gjort en del forskning på dette, viktig å få med seg alle aspekter av å få mensen!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2014 #15 Skrevet 3. januar 2014 En fergilitetslege sa en gang til meg at "menstruasjons-genene" arver jenter fra far sin side, altså er det lagret i x kromosomet. For å finne ut sånn ca når min datter kommer i puberteten måtte jeg høre med hennes farmor når hun gjorde det, sa denne legen. Denne megen sa også at sykdommen PCOS (cyster på eggstokken) kun er arvelig gjennom far, det er far som er bærer av dette genet. Jeg vet ikke mye om dette, men dette sa altså min fergilitetslege på Ullevål. Anonymous poster hash: 28a62...80c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå