LillyAllen Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 Heisann. Jeg er helt ny her inne. Dette er mitt første innlegg. Etter å ha tenkt litt ble jeg enig med meg selv i at et forum må være greit for å lufte tanker og eventuelle bekymringer. Det er ikke lenge siden jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg er i uke 16, 17 på Mandag. Fant ut av graviditeten i uke 13. Har vanligvis hatt en helt ustabil syklus hvor det har vert vanlig at det går to måneder mellom hver gang til tider. Plutselig var det gått tre, og jeg kom på å ta en test. Har ellers følt meg helt fin. Ingen kvalme, ømme bryster, ingenting som har fått meg til å fatte mistanke om graviditet. Vi har brukt prevensjon i tillegg, så det var ikke så forventet kan du si. Når det først er blitt sånn at jeg er gravid, så er barnet mer enn velkomment. Vi gleder oss veldig til å bli foreldre nå, selv om vi i utgangspunktet hadde tenkt å vente litt med å bli gravide. Nå er det sånn at jeg har fått tilbud - og takket ja til ett vikariat i en ny jobb. Svangerskapsvikariat fra 1. Januar og ut året. Jeg var på intervju i November, og fikk tlibud og takket ja samme måned. Sa opp nåværende jobb som uansett gikk ut ved nyttår. Sjefen i den nye jobben vet ingenting om graviditeten, og jeg har jo selv ikke visst noe heller. Jeg har gledet meg sånn til å begynne i den nye jobben, det er rett og slett drømmejobben - nå kjenner jeg at jeg gruer meg skikkelig til å fortelle at eg er gravid! Jeg har ikke fått kontrakten enda, så jeg har blitt rådet til å ikke si noe før etterpå. Er så redd at det skal bli dårlig stemning, det er det siste jeg ønsker i en ny jobb. Tenker også mye på hva mine kollegaer vil snakke om seg imellom. Sjangsen er vell stor for at de tenker at dette visste jeg om da jeg takket ja til jobben. Er det noen som har vert i samme eller lignende situasjon ? Hva sa du til sjefen når du skulle fortelle at du var gravid ? Tenker også mye på det at jeg nå ikke har en jobb å komme tilbake til etter permisjon, og at det kanskje er vanskelig å få seg en jobb som nybakt mor. Noen erfaringer her ? Snakket med min mor og hennes samboer om disse tingene, og de var ikke særlig oppmuntrende. Sa blant annet at de hadde hørt om flere saker hvor dette var blitt et problem, hvor man som gravid i et vikariat ble sagt opp i prøvetiden av forskjellige grunner, og at man heller ikke var så attraktiv som jobbsøker og nybakt mor. Kjenner at det hjalp ikke så mye på bekymrings-hjertet mitt med denne tilbakemeldingen..
Frk Fjong Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 Skjønner frustrasjonen din.. men har ikke så mange gode råd å komme med desverre…. Den gamle jobben din har du jo sagt opp… og jeg ville nok ha ventet med å fortelle ny-sjefen om nyheten til kontrakten var signert i alle fall! Men vær ærlig med han, om at du ikke fant ut av graviditeten selv en gang, før det var gått såpass lang tid.. At de har lov til å si deg opp under prøvetiden tror jeg er heller tvilsomt…. Men hvor langt vikariat er det snakk om? Du må i alle fall ha jobbet de siste 6 mnd før termin for å få full opptjening til foreldrepenger hos NAV.. noe som helt klart er en fordel Det jeg imidlertid har erfaring med, er å søke ny jobb etter endt permisjon... Da vi flyttet på oss like før termin med førstemann, måtte jeg også ut å søke ny jobb som nybakt mamma.. Det bøy i alle fall ikke på noen problemer for meg, og jeg fikk tilbud om 2 av 3 jobber som jeg søkte på.. Hos oss har de i alle fall full forståelse for at 1-åringen, med barnshagestart og alt, kan bli mer syk enn ellers.. Men dette er jo likt for alle… Det kommer jo kanskje litt an på hvilken type sjef man har, og om sjefen klarer å sette seg inn i din situasjon..
LillyAllen Skrevet 28. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2013 (endret) Tusen takk for svar. Godt å høre at det gikk greit for deg å få deg ny jobb etter endt permisjon. Det vikariatet jeg skal begynne i starter 1. Januar og varer ut 2014. Jeg vil mest sansynlig måtte ut i permisjon i slutten av mai en gang, slik at jeg vil bare kunne jobbe i underkant av ett halvt år i den nye jobben. Skjønner godt om sjefen blir skuffa over at jeg ikke kan jobbe ut vikariatet, og de må skaffe en ny ansatt. Bare håper at han ikke føler seg ført bak lyset på noen måte. Jeg kommer til å være ærlig på at jeg fant det ut såpass sent. Håper han tar det greit. Samtidig tenker jeg på at dette er vel en risk arbeidsgivere må være klar over når de ansetter unge voksne, som er midt i alderen for familieforøkelse ofte. Jeg er 27. Legger merke til at jeg nå om dagen bekymrer meg for omtrent alt som går an å bekymre seg for. Er sikkert ikke bra for verken meg, eller spiren i magen, så jeg må prøve å roe meg litt ned. En venninne av meg sa; ''dette er bare begynnelsen, tenk på når barnet er kommet ut og hvor mye du kommer til å bekymre deg da''. Hehe, jo takk... det blir sikkert ikke bedre da Endret 28. desember 2013 av huhuo
fr0zen84 Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 Nå var du jo ikke klar over graviditeten selv, så jeg ville ventet til etter kontraktskrivningen. Vanskelig å skulle si hva som er rett og galt, ingen fasit. Men jeg kan fortelle såpass at jeg har ei venninne som søkte jobb etter hun fant ut at hun var gravid, hun fikk jobben og skrev så under kontrakten og fortalte så at hun var gravid. Hun kvidde seg veldig, men for hennes del gikk det bra, selvom det ikke nødvendigvis ble godt motatt. Men hun fikk i det minste jobbet så hun fikk tjent til Permisjon. Uansett, lykke til.
Jenjoh Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Hej =) Jag är i samma situation som du... Jag är gravid i v.10 och var på en intervju som gick jätte bra igår. Jag har en känsla av att jag kommer få detta jobb. I så fall så ska jag starta i ett vikariat den 15 feb som varar i 1 år. Det är ett vikariat som butikschef i en klädbutik, där den orginala BC är ute i mamma perm. Jag vill så gärna ha detta jobb och jag kommer stor trivas med det. Dessutom är det bra att jag har det med mig på CV:n i framtiden. Den dagen vi flyttar hem till Sverige igen så är det inte lika lätt att få jobb inom min bransch, men får jag detta vikariat så stärker det mina chanser för arbetsmarknaden i Sverige. Jag kommer kunna jobba i 5 mån. Hur har det gått för dig? Har du avslöjat din graviditet och har du några råd att komma med till mig? Jag hade egentligen tänkt att jag skulle tacka ja till tjänsten om jag får den, sen ta kontakt igen före kontrakts skrivning och vara ärlig om graviditeten. Jag tänker att dem hellre borde ge jobbet till den dem väljer som 1.a hands val, dock för en kortare period... men då har dem tid på sig att sen anställa en ny som kan ta de resterande 7 mån av vikariatet. Jag kommer ju göra ett bra jobb dessa 5 mån. Men om jag berättar så riskerar jag då att dom drar sig ur och inte låter mig skriva på kontraktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå