Gå til innhold

Det er ingenting som heter psyk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psyk er en forkortning. Kanskje ikke et godkjent ord, men i dagens samfunn er det mange ord som ikke er det, likevel skjønner man hva som menes.

Psyk er en helt ok forkortning etter min mening

Anonymous poster hash: 9cf1e...df1

Det er også et ord som gir enkelte en dårlig følelse, på lik linje som ord som 'neger' og 'pakkis'. Derfor synes jeg man skal akseptere at noen føler seg støtt og/eller stigmatisert av det og la være å bruke det.

Anonymous poster hash: d4f89...d61

"Psykisk syk" er også noe som enkelte tar seg nær av. Det var derfor man sa "nerver" i så mange år. Problemet var bare at i og med at "vi må ikke fornærme henne ved å prate om det", gjorde at man aldri pratet om det.

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Det har ikke noe med hvorvidt man skal snakke om det eller 'dysse det ned' å gjøre. Det har med det å gjøre at ordet 'psyk' svært ofte blir brukt i negativ forstand/nedlatende tone. Man snakker om en person som er psyk som om det er en innbildt tilstand og ikke et ekte problem bl.a.

Aha, det har ikke noen relevans til noe objektivt, det handler kun om din subjektivitet. Godt at vi fikk det avklart, HI. Hva er det du lider av da? Paranoia kverulantis?

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Din evne til å være frekk og nedlatende er i alle fall bedre utviklet enn det å faktisk følge med på hvem du diskuterer med, observerer jeg... Herregud.

Jeg har aldri sagt noe om hva jeg personlig synes om ordet, eller hvilken betydning jeg ilegge ordet. Det jeg derimot sier noe om, er hvordan folk som faktisk er psykisk syk oppfatter bruken av ordet. Og dette vet jeg en del om siden jeg jobber innen psykisk helsevern selv.

Og ja, det finnes unntak hvor ordet ikke blir brukt i den sammenheng jeg har skissert. Alle regler har er unntak, bare for å legge det motsvaret dødt med en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Språket er i utvikling. Ordet "psyk" blir forstått av de fleste. Det har en klar mening i dagligtalen og dekker et behov. Jeg ser derfor ikke birt fra at dea bli godkjent som et offesielt ord på sikt.

Anonymous poster hash: 5f60d...53a

Skrevet

Hørt om dialekt?

Anonymous poster hash: 985c6...6be

Reglene sier klart: "Innlegg som postet på Barn i magen/Din baby skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig, Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt...."

Anonymous poster hash: 39797...123

LOL. Ikke lov å skrive på dialekt. Skal vi få "dialektpolitiet" etter oss også nå. :-)

Anonymous poster hash: 7e5c7...445

Skrevet

Språket er i utvikling. Ordet "psyk" blir forstått av de fleste. Det har en klar mening i dagligtalen og dekker et behov. Jeg ser derfor ikke birt fra at dea bli godkjent som et offesielt ord på sikt.

Hvordan mener du at man i muntlig tale skal forstå forskjellen på psyk og syk? Det uttales jo likt! Det er en grunn til at det heter psykisk syk, nettopp for at man skal forstå at det er snakk om en mental sykdom - ikke en somatisk.

HI

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Skrevet

Hørt om dialekt?

Reglene sier klart: "Innlegg som postet på Barn i magen/Din baby skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig, Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt...."

LOL. Ikke lov å skrive på dialekt. Skal vi få "dialektpolitiet" etter oss også nå. :-)

Det er faktisk sant. Det er bare å lese forumreglene. Det er faktisk et forbud mot å skrive på dialekt her inne, hvis ikke forumreglene er blitt forandret helt nylig.

Skrevet

Hørt om dialekt?

LOL. Ikke lov å skrive på dialekt. Skal vi få "dialektpolitiet" etter oss også nå. :-)Det er mye rart som ikke er lov her. Dialek er bare en ting. I tillegg til at det ikke er lov er det visrnok likevel lov hvis det er dialekter moderatorene behersker.

Skrevet

Hørt om dialekt?

LOL. Ikke lov å skrive på dialekt. Skal vi få "dialektpolitiet" etter oss også nå. :-)Det er mye rart som ikke er lov her. Dialek er bare en ting. I tillegg til at det ikke er lov er det visrnok likevel lov hvis det er dialekter moderatorene behersker.

Skrevet

Hørt om dialekt?

Ja, og det selvsagt. :P

Skrevet

Hvorfor skal språket vårt hele tiden dummes ned? Det er toppen av latskap når man ikke -gidder- å skrive psykisk syk. "Neiiii for langt ooooord....sliten i fingen..."

Skrevet

Du ER psyk, HI. Virkelig!

Sikkert derfor du er så oppatt av det!!

Anonymous poster hash: 3f247...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...