Gå til innhold

Det er ingenting som heter psyk!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Argh, det er så irriterende at folk bruker ordet psyk om å være psykisk syk!

Syk er syk, uansett om sykdommen sitter i hjernen eller lilletåa. Psyk er ikke et ord.

 

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørt om dialekt?



Anonymous poster hash: 985c6...6be
Skrevet

 

Hørt om dialekt?

 

Anonymous poster hash: 985c6...6be

 

 

Reglene sier klart: "Innlegg som postet på Barn i magen/Din baby skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig, Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt...."

 

 

Anonymous poster hash: 39797...123

Skrevet

Er du paragrafrytter? Er det så farlig med et og annet ord på dialekt? Folk forstår jo hva som blir skrevet.

 

Da er det noe annet med alle de frekke svarene til folk som trenger støtte og oppmuntring.



Anonymous poster hash: 985c6...6be
Skrevet

 

Er du paragrafrytter? Er det så farlig med et og annet ord på dialekt? Folk forstår jo hva som blir skrevet.

 

Da er det noe annet med alle de frekke svarene til folk som trenger støtte og oppmuntring.

 

Anonymous poster hash: 985c6...6be

 

 

Hold deg til reglene du og ser du frekke svar så rapporterer du dem inn

 

Anonymous poster hash: 39797...123

Skrevet

Da er jeg veldig spent på hvilken dialekt ordet tilhører.

Dialekt er jo muntlig, og siden psyk uttales syk uansett dialekt, ser jeg ikke relevansen i kommentaren din. Psyk er ikke et ord eller en skrivemåte på hverken bokmål eller nynorsk.

 

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Skrevet

Ser faktisk ikkje det store problemet med "psyk". Det er ei ganske nøytral forkorting for "psykisk syk".

 

I mange (kanskje til og med dei fleste) samanhengar er det ikkje relevant å skille mellom somatisk og psykisk sjukdom, men slettes ikkje alle.

Skrevet

Heller "psyk" enn "syk i hodet"...



Anonymous poster hash: 04b8c...1f8
Skrevet

 

Hørt om dialekt?

 

Anonymous poster hash: 985c6...6be

 

Unnskyld meg, men psyk er ikke et dialektord, det er et oppkonstruert mote/slang-ord som har bredt om seg de siste årene.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

Skrevet

 

Heller "psyk" enn "syk i hodet"...

 

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Heller psykisk syk enn psyk!

 

HI

 

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Skrevet

Psyk er en forkortning. Kanskje ikke et godkjent ord, men i dagens samfunn er det mange ord som ikke er det, likevel skjønner man hva som menes.

 

Psyk er en helt ok forkortning etter min mening

 

Anonymous poster hash: 9cf1e...df1

Skrevet

 

Hørt om dialekt?

 

Anonymous poster hash: 985c6...6be

 

Unnskyld meg, men psyk er ikke et dialektord, det er et oppkonstruert mote/slang-ord som har bredt om seg de siste årene.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

 

Da er det på vei inn i det norske språket og står nok snart i den norske ordbok. Er det så nøye da? Alle forstår jo hva som menes.

 

Anonymous poster hash: 985c6...6be

Skrevet

Alt man skal nå irritere seg over... 

Jeg bruker psyk når jeg snakker om psykiatrisk sykehus. Det er mange sykehus her i byen, og når jeg skal skrive hvor jeg er, synes jeg det ser bedre ut med psyk enn med psykiatrisk sykehus. 
Skriver vel innimellom psyk når jeg mener psykisk sykdom også... 



Anonymous poster hash: 8b51b...eee
Skrevet

Psyk er en forkortning som brukes i helsevesenet, ikke i journal, men muntlig. Det betyr i den sammenheng IKKE at pasienten er psykisk syk, men at en lege f.eks jobber på psyk (psykiatrisk avdeling) eller at pasienten er på psyk ( altså at pasienten er innlagt på psykiatrisk avd). Det er IKKE et skjellsord, men en muntlig forkortning på lik linje med annen medisinsk terminologi.

At det brukes i samfunnet forøvrig som en betegnelse på at en person er psykisk syk er nytt for meg, og høres veldig merkelig ut. Hvordan uttales det da forresten?

 

Anonymous poster hash: 04e30...d2e

Skrevet

Psyk er en forkortning. Kanskje ikke et godkjent ord, men i dagens samfunn er det mange ord som ikke er det, likevel skjønner man hva som menes.

 

Psyk er en helt ok forkortning etter min mening

 

Anonymous poster hash: 9cf1e...df1

 

Det er også et ord som gir enkelte en dårlig følelse, på lik linje som ord som 'neger' og 'pakkis'. Derfor synes jeg man skal akseptere at noen føler seg støtt og/eller stigmatisert av det og la være å bruke det.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

Skrevet

Heller "psyk" enn "syk i hodet"...

 

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Heller psykisk syk enn psyk!

 

HI

 

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Du tok den ikke? *svosj*

Heller at folk har et avslappet forhold til psykiske lidelser og sykdommer enn at folk er så strikte at de aldri prater om det.

 

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Skrevet

 

Psyk er en forkortning. Kanskje ikke et godkjent ord, men i dagens samfunn er det mange ord som ikke er det, likevel skjønner man hva som menes.

 

Psyk er en helt ok forkortning etter min mening

 

Anonymous poster hash: 9cf1e...df1

 

Det er også et ord som gir enkelte en dårlig følelse, på lik linje som ord som 'neger' og 'pakkis'. Derfor synes jeg man skal akseptere at noen føler seg støtt og/eller stigmatisert av det og la være å bruke det.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

 

"Psykisk syk" er også noe som enkelte tar seg nær av. Det var derfor man sa "nerver" i så mange år. Problemet var bare at i og med at "vi må ikke fornærme henne ved å prate om det", gjorde at man aldri pratet om det.

 

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Skrevet

Psyk er en forkortning som brukes i helsevesenet, ikke i journal, men muntlig. Det betyr i den sammenheng IKKE at pasienten er psykisk syk, men at en lege f.eks jobber på psyk (psykiatrisk avdeling) eller at pasienten er på psyk ( altså at pasienten er innlagt på psykiatrisk avd). Det er IKKE et skjellsord, men en muntlig forkortning på lik linje med annen medisinsk terminologi.

At det brukes i samfunnet forøvrig som en betegnelse på at en person er psykisk syk er nytt for meg, og høres veldig merkelig ut. Hvordan uttales det da forresten?

 

Anonymous poster hash: 04e30...d2e

 

Jeg synes det er overraskende at du ikke har hørt om den 'alternative' tolkningen av ordet psyk, siden du jobber innen psykisk helsevern selv. Dette er jo et meget etablert 'ord' i mange miljøer. (Jeg jobber også i psykisk helsevern btw.)

 

For å svare på spørsmålet ditt:

Psyk som i avd på et sykehus uttales med trykk på K-en (som om det er dobbel k).

Psyk som i at en person er psykisk syk uttales med lang y.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

Skrevet

 

 

 

Hørt om dialekt?

 

Anonymous poster hash: 985c6...6be

Unnskyld meg, men psyk er ikke et dialektord, det er et oppkonstruert mote/slang-ord som har bredt om seg de siste årene.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

Da er det på vei inn i det norske språket og står nok snart i den norske ordbok. Er det så nøye da? Alle forstår jo hva som menes.

 

Anonymous poster hash: 985c6...6be

 

Ja, her inne er det nøye synes jeg, fordi folk har en tendens til å bruke dialekt som en unnskyldning for at de har tabbet seg ut og tråkket i salaten. En uting rett og slett.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

Skrevet

Psyk er en forkortning som brukes i helsevesenet, ikke i journal, men muntlig. Det betyr i den sammenheng IKKE at pasienten er psykisk syk, men at en lege f.eks jobber på psyk (psykiatrisk avdeling) eller at pasienten er på psyk ( altså at pasienten er innlagt på psykiatrisk avd). Det er IKKE et skjellsord, men en muntlig forkortning på lik linje med annen medisinsk terminologi.

At det brukes i samfunnet forøvrig som en betegnelse på at en person er psykisk syk er nytt for meg, og høres veldig merkelig ut. Hvordan uttales det da forresten?

 

Anonymous poster hash: 04e30...d2e

Ja, slik har jeg også hørt det brukt, og som en forkortelse synes jeg det er helt ok. Det som irriterer meg er når det brukes som en erstatning for psykisk syk - for hvis man bruker det muntlig hører man jo uansett ikke forskjell på psyk og syk. Slik som det brukes i de eksemplene du nevner uttales det jo som om det hadde dobbel k, altså psykk. Skal man bruke det om psykisk syk hører man ikke forskjell, og da synes jeg man kan kalle en spade for en spade.

 

HI

 

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Skrevet

Men ellers har du det bra, hi?

 

Anonymous poster hash: aa297...3f4

Skrevet

 

 

 

Psyk er en forkortning. Kanskje ikke et godkjent ord, men i dagens samfunn er det mange ord som ikke er det, likevel skjønner man hva som menes.

 

Psyk er en helt ok forkortning etter min mening

 

Anonymous poster hash: 9cf1e...df1

Det er også et ord som gir enkelte en dårlig følelse, på lik linje som ord som 'neger' og 'pakkis'. Derfor synes jeg man skal akseptere at noen føler seg støtt og/eller stigmatisert av det og la være å bruke det.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

"Psykisk syk" er også noe som enkelte tar seg nær av. Det var derfor man sa "nerver" i så mange år. Problemet var bare at i og med at "vi må ikke fornærme henne ved å prate om det", gjorde at man aldri pratet om det.

 

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

 

Det har ikke noe med hvorvidt man skal snakke om det eller 'dysse det ned' å gjøre. Det har med det å gjøre at ordet 'psyk' svært ofte blir brukt i negativ forstand/nedlatende tone. Man snakker om en person som er psyk som om det er en innbildt tilstand og ikke et ekte problem bl.a.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

Skrevet

Men ellers har du det bra, hi?

 

Anonymous poster hash: aa297...3f4

Ellers har jeg det strålende, takk som spør. ;)

 

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Skrevet

Men ellers har du det bra, hi?

 

Anonymous poster hash: aa297...3f4

Ellers har jeg det strålende, takk som spør. ;)

 

Anonymous poster hash: ddf66...30e

Skrevet

 

 

 

Psyk er en forkortning. Kanskje ikke et godkjent ord, men i dagens samfunn er det mange ord som ikke er det, likevel skjønner man hva som menes.

 

Psyk er en helt ok forkortning etter min mening

 

Anonymous poster hash: 9cf1e...df1

Det er også et ord som gir enkelte en dårlig følelse, på lik linje som ord som 'neger' og 'pakkis'. Derfor synes jeg man skal akseptere at noen føler seg støtt og/eller stigmatisert av det og la være å bruke det.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

"Psykisk syk" er også noe som enkelte tar seg nær av. Det var derfor man sa "nerver" i så mange år. Problemet var bare at i og med at "vi må ikke fornærme henne ved å prate om det", gjorde at man aldri pratet om det.

 

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Det har ikke noe med hvorvidt man skal snakke om det eller 'dysse det ned' å gjøre. Det har med det å gjøre at ordet 'psyk' svært ofte blir brukt i negativ forstand/nedlatende tone. Man snakker om en person som er psyk som om det er en innbildt tilstand og ikke et ekte problem bl.a.

 

Anonymous poster hash: d4f89...d61

 

Aha, det har ikke noen relevans til noe objektivt, det handler kun om din subjektivitet. Godt at vi fikk det avklart, HI. Hva er det du lider av da? Paranoia kverulantis?

 

Anonymous poster hash: 04b8c...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...