Gå til innhold

Hvordan er det med tennene til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ettåring, og har litt problemer med tannpussen. Han kniper munnen sammen og det er vanskelig å komme til, særlig nå som det har kommet to jeksler oppe. Vi prøver så godt vi kan morgen og kveld, men jeg er så redd vi ikke får pusset godt nok og det vil oppstå hull. 

Også dette med at alle roper om barnevernet hvis man kommer til tannlegen og barna har hull, går det ann å ta dette opp med tannlegen? Så hvis han skulle komme på kontroll med hull i tennene, så vet de hvorfor? 

Noen som har sliti med tannpuss, men som har klart å unngå hull? Og blir tannpussen lettere jo eldre de blir? 

Kjenner jeg blir frustrert og redd, både for tannhelsen hans og disse truslene om barnevernet.. 

Anonymous poster hash: 422d9...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tannpussen har vært litt ymse her når de har vært så små. Så kjenner til problemet. Alle har idag flott tenner uten et eneste hull. Alle, fra de eldste på 22 til yngstemann på 3,-som også yter endel motstand.... Slapp av, det går nok helt fint! Ihvertfall om barnet ikke bruker flaske om natta.

Skrevet

Tannpuss må tidvis gjøres ved tvang i mange husholdninger. Noen ting må bare være slik, selv om det er pyton. Prøv å gjøre Tannpuss om til noe gøy. En lek. Vi har jaget matrester mang en gang vi. Om ingenting fungerer så er det bare en ting som funker. Dere må holde gutten og pusse. Får han fluor? Det er et tips hvis ikke. Og så blir det jo enda viktigere å tenke over hva tennene utsettes for. Han er så liten at jeg regner med han bare drikker vann? I så fall hjelper det på.

Tannlegen melder ikke dere for at barnet har et lite hull ved første kontroll. Har han derimot 6 hull og det kun kan begrunnes med at han er vanskelig ved tannpuss , så kan set muligens skje. Og da med rette spør du meg. Så vanskelig er det ikke å pusse, når barnet er liten og du er voksen. Men det er ikke kjekt altså, så all mulig sympati.

Anonymous poster hash: babb3...601

Skrevet

Har fire barn og den ene av dem var som din.

Vi prøvde alt, forskjellige tannbørster, lek og sang, pusse selv før vi pusset, lot henne pusse mine tenner mens jeg pusset hennes, elektrisk tannbørste osv osv, ingenting nyttet.

Hun er nr tre i rekken her og nektet plent å pusse tenner, kneip leppene stramt rundt fortennene og kneip igjen munnen. Vi pusset med makt hver eneste dag, måtte holde henne fast, bryte opp munnen og tvinge en finger mellom leppene og tennene før tannbørsten kom til. Sier seg selv at tannpussen ble for dårlig.

Hun var nærmere 2 år gammel før hun innså at denne kampen kom hun ikke til å vinne og resignerte, etter det har tannpussen gått helt fint. Men hun fikk to hull, midt foran på fortennene, det var faktisk der det var vanskeligst å pusse siden hun knep leppene så stramt rundt tennene.

Tannlegen har aldri vært bebreidende, tannpussen går jo greit nå og hun har ellers fine tenner. Aldri hørt noe om barnevernet..

Vi har jo som sagt fire barn, og ingen av de andre tre har noen hull. Tror nok tannlegen har vært borti barn som nekter pusse tenner før altså... Men det går an å spørre om råd både på helsestasjonen og hos tannhelsetjenesten der dere bor.

Anonymous poster hash: bc3f4...202
Skrevet

Det blir som regel lettere ja, heldigvis. :) Min gutt er 2,5 år, og det er ikke lenge siden første gangen jeg kunne være helt sikker på at jeg hadde fått pusset over alt på alle tennene. Nå gaper han fint ganske ofte, sitter ikke så veldig rolig, men nok til at det går. Avbryter med litt prating innimellom, men det er jo ingenting i forhold til tvangspussingen med tilhørende skriking som vi måtte gjennom før.

Nå har ikke vi vært hos tannlegen med ham enda, men jeg har inntrykk av at de ikke får hull så fort, i allefall hvis man passer på hva de spiser. Vi er nøye med at det kun er vann mellom måltidene og etter tannpuss, og at annen drikke drikkes til måltider og av glass. Tror det hjelper bra på jeg. :) Også får han fluortabletter da.

Anonymous poster hash: a044c...6c6
Skrevet

Tusen takk for svar. Godt å høre at fler har hatt det som oss. 

Hvordan fluor gir jeg til ettåring? Finnes det flytene? Han kan vel ikke få en sånn fluortablett enda.. ? 

HI 

Gjest Julia1984
Skrevet

Aldri hatt problemer med tannpuss på ingen av mine 3 barn

Skrevet

Aldri hatt problemer med tannpuss på ingen av mine 3 barn

Har gått helt fint med tre av mine også, men det fjerde barnet nektet plent. Det er ikke alltid det er foreldrenes feil at et barn setter seg på bakbena altså, jeg kan ihvertfall ikke se at jeg har gjort noen forskjell på mine.. Alle har fått leke med tannbørsten på stellebordet fra de var helt små, brukt tannbørsten som gnageleke når de klødde i gommene og blitt kjent med tannbørsten fra før tennene kom. Likevel var det bare 3 av 4 som godtok tannpuss da de hadde rundet året...

Anonymous poster hash: bc3f4...202

Skrevet

Oh yes!! Tror vi har slitt med tannpussen til alle tre rundt 1-årsalderen.

Her gjelder det å bende opp kjeven og tvangspusse. To kamper har barna ingen sjans til å vinne: tannpuss og medisiner.

Det har selvfølgelig vært ville protester mot å pusse tennene, men det går over etter hvert, når de skjønner at de ikke har noe valg.

Ingen har hatt hull i tennene *bank i bordet*.

Både mannen og jeg har "svake" tenner og har hatt mange hull opp gjennom årene. Håper bare at barna ikke "arver" dette. Sikkert derfor vi er så strenge når det kommer til akkurat tannnpuss også...

Skrevet

Her varierar tannpussen frå grundig til harelabb, og frå heilt frivillig til under tvang med hyl og skrik. Nattflaske er dog uaktuelt, samme med anna drikke enn vatn utanom måltida. Så eg håpar tannhelsa er god til tross for litt pussetrøbbel.

Skrevet

Jeg er barnevernspedagog og har som de fleste andre i perioder problemer med å pusse tennene til barna.

Tannleger melder fra til oss først og fremst ved mistanke om seksuelle overgrep (barn som virkelig nekter å åpne munnen, barn som kaster opp, tisser på seg eller blir godt over normalt hysteriske når de får noe i munnen, barn med store syreskader og slike ting). Det skal ellers mye til for at tannleger melder fra.

Det kan være mange årsaker til at barn har hull i tennene og hull i tennene er i seg selv ikke en sterk indikator på omsorgssvikt.

Mine barn har fine tenner, men vi har vært igjennom våre perioder med trøbbel rundt tannpussen.

Anonymous poster hash: 9ed0a...4f5
Skrevet

Min førstefødte er 7 år og har faktisk et par - tre hull i tennene, ikke store nok til å bore, men de er der. Hvorfor han har fått hull, vet jeg rett og slett ikke. Vi har alltid vært nøye med tannpussen, tanntråd, får flux hver dag. Han er glad i søtt pålegg på brød, ellers kan jeg ikke finne noen grunner. 

Minstejenta på 6 har null hull:) Like flink til å pusse som sin storebror. 

Jeg har aldri hørt noe fra bv. 

Anonymous poster hash: 7050c...c11
Skrevet

Null hull her, og tannpuss går greit nå som han er blitt eldre. Men jeg husker når han var 1,5-2,5 og tannpuss virket nesten som mishandling. Han måtte holdes med makt, det hendte jeg knep neseborene sammen for å få han til å åpne munnen, og var jeg ikke forsiktig (og rask) bet han meg. Det måtte gjøres, men det var ikke gøy.

De første årene er det mer snakk om å inarbeide vanen, for de spiser i utgangspunktet ikke så mye som er så usunt for tennene. Nå er vi mye grundigere, men som sagt, etter at de har hatt Karius og Baktus i bhg er det blitt MYE lettere å pusse tenner. Han er livredd for at de skal flytte inn i tennene hans. ;)

Anonymous poster hash: 73210...fcc

Skrevet

Elektrisk tannbørste (Braun med Mikke Mus etc) hjelper mye.

Anonymous poster hash: c74da...223

Skrevet

Vår første jente nektet plent å pusse tenner fra hun var rundt året til hun var omtrent 2 og et halvt. Vi pusset selvfølgelig, med tvang og hylskriking ved hver runde, men selve pussingen ble nok heller dårlig. Hun bet sammen tennene, knep sammen munnen, ristet på hodet hit og dit,, kastet seg bakover, var som en mark i armene våre, skrek til hun ble illrød i ansiktet osv osv. Vi kjempet en kamp uten like hver dag. Det ble lokket og lurt, spilt skuespill, avledet, vært strenge, sunget, ledd osv, men ingenting funket. Plutselig en dag var det over og hun pusset tennene uten problemer. Hun har ikke hatt et eneste hull i tennene, og hun er nå straks 10 år.

Anonymous poster hash: b9a2b...ec0

Anonymous poster hash: b9a2b...ec0

Skrevet

Kameraten til sønnen min på 3 år hadde ikke fortenner, bare brune, råtne stubber som så vidt var synlige i tannkjøttet. Da de endelig gikk til tannlegen for et par måneder siden måtte han legges i full narkose på sykehus og trekke alle fortennene oppe. De ble ikke meldt til bv. 

Anonymous poster hash: d6667...2e1
Skrevet

Vi har også hatt perioder med nekt og tvang. Innførte fluortabelett ved ca 1,5 år og da gikk det hele så mye lettere. Ihvertfall når de skjønte at tannpuss= fluortabelett. Den med banansmak er spesielt populær. Så her er fluortabeletten belønning for gjennomført tannpuss. Men særlig eldste var umulig lenge. Ingen hull enda :)

Anonymous poster hash: dd79f...34f

Skrevet

haha jeg kan altså forvente melding til barnevernet pga at min ene jente har noen ødelagte jeksler? Oppdaget det nylig, det har vært skikkelig trass og helvete et par år. Får håpe det ikke ender med fengsel da

Anonymous poster hash: dcc87...4ce
Skrevet

Ingen av mine tre har hatt antydning til hull i tennene. Har vendt de til tannkoste fra første antydning til tann av. Da var de 4mndr, 4mnr og 6 mndr. Husker Hege knuste en halv fluortablett(laveste styrke), og gav de det fra de var 6 mndr. Tannpussen var en naturlig del av kveldsrutinene deres, og har aldri hatt tull med noen av de. Vi hopper aldri over tannpussen snom er hver kveld og hver morgen.

Anonymous poster hash: 2418b...616

Skrevet

Eldste har ikke hatt antydning til hull eller dårlige tenner. Men hun elsker å pusse. Yngste på 15 mnd er verre. Skal bare pusse selv. Men holder hun lett fast og klemmer lett på kinnene for da tvinges kjevene til å åpne. Samme metode som om hun har noe i munn hun ikke skal ha;) Pusser fort for så en pusse-selv-pause. Om hun gråter åpnes munnen uansett. Gjør dette meget fort, og merker hun blir mer og mer villig for hver dag som går;)

Skrevet

Usja, den helsikes tannpussen.. Har et par ganger satt meg på jenta mi for å få pusset tennene hennes. Hun nekter plent å pusse tennene. Og den kampen syns jeg ikke hun kan få vinne..

Jeg syns det var fælt å tvinge det såpass igjennom. Så nå blir det bare hurtig tannpuss når det stormer som værst. Hun er 6 år og har fremdeles ingen hull da. Men det er lett for at vi hopper over morgen pusset. Det har blitt mye enklerer. Men hun blir veldig utålmodig etter 1 min med pussing. 

Anonymous poster hash: 61a5f...25d
Skrevet

Målet her var ei stund at tannkosten skulle ha berørt alle tennene på et tidspunkt, itillegg til fluor. Etter tannpussen får hun alltid leke med tannkosten og vann, nå går tannpussen som en drøm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...