Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #1 Skrevet 27. desember 2013 Jada, jeg har behov for å ha tid for meg selv av og til, men når jeg har fri fra jobb, har barna fri fra bhg og SFO. Det er en tung jobb å gå lange dager i bhg og på SFO, på lik linje som det er for oss voksne å gå på jobb, enten man jobber på kontor, i butikk eller kjører buss. Vi trenger en pause fra jobben innimellom, det gjør også barna. De trenger tid sammen med familien sin, mor, far og avt andre søsken. Man har krav på fem uker ferie i løpet av et år. Er man to, kan barna i teorien ha ti uker ferie. Nei, man velger ikke å ta ut hver sine ferie uker, for ferien skal være sammen med familien, men man velger ikke å ta ut ferien sin uten at barna får ferie de også. Så dere kan si hva dere vil, men barna trenger også ferie.... Anonymous poster hash: cbad2...92c
*Smiley* Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Jeg har både fri med og uten barn og de har mye ferie og fri iløpet av året.Det er ikke enten eller:) Tror de fleste ser hva som er best for seg og sine og ja barna trenger ferie de også.Her har de juleferie nå og den er 3uker lang.Men jeg må ikke på ha de hjemme hver gang jeg har en fridag .Så ja barna trenger ferier og det får de også.Men det går an å ha fri en gang iblandt uten å ha de hjemme.Syns det kommer litt an på alderen til barna også. Endret 27. desember 2013 av *Smiley*
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #3 Skrevet 27. desember 2013 Bla bla bla... Anonymous poster hash: cbd9f...2d0
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #4 Skrevet 27. desember 2013 Skjønner ikke helt hvor denne kommer fra? Det at barna er i barnehagen i romjulen betyr da ikke at de ikke har ferie. Mitt barn er i bhg i dag, men har fri minst 10 uker i løpet av året, så jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg har også tro på at de fleste klarer å velge det som passer best for seg og sine. Anonymous poster hash: 3567f...b40
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #5 Skrevet 27. desember 2013 Har fri både med og uten barn. Barna har 6 ukers sommerferie, 2 uker fri til jul og til påske. Har jeg fri en dag fra jobb har jeg barna i barnehagen. Fridagen benytter jeg til husvask, tannlege, frisør, storhandel og andre ting som er kjedelig å gjøre med barna på slep når man er 100% alenemor. Mulig jeg er egiostisk som ikke alltid har barna hjemme, men jeg velger det slik. Å ha EN dag uten barn er luksus for meg og ja, jeg gjør det for min egel del. Anonymous poster hash: aeb31...0fa
Camillok Skrevet 27. desember 2013 #6 Skrevet 27. desember 2013 Hvis dette er inspirert av den andre tråden om å sende barna i bhg/SFO så var den tråden basert på et spørsmål om det var ok å levere i bhg/SFO hvis man som foreldre var hjemme generelt. Ingen som har ment at barna ikke skal ha ferie så vidt jeg kunne se da jeg leste ennå tråden sist...
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #7 Skrevet 27. desember 2013 Veldig enig, barn trenger også en lengre friperiode fra barnehage og sfo et par ganger i året. En periode hvor de bare er hjemme med familien, har rolige morgener, ingen stress, til og med kjeder seg litt og etterhvert kjenner savnet etter venner og hverdag. Mine barn har 4-5 uker fri om sommeren, 2 uker juleferie og 1,5 uke påskeferie, det er deilig for dem, akkurat som det er deilig for oss med sammenhengende ferie så vi får roet helt ned. Vi er heldige som klarer ordne det sånn at vi ikke jobber de samme dagene, i dag jobber mannen mens jeg er hjemme med barna, neste uke skal jeg jobbe et par dagen mens mannen er hjemme med barna. De har helt fri fra skole og sfo. Men jeg mener likevel ikke at barna trenger å ha fri hver gang jeg har fri, jeg har ikke dårlig samvittighet for å levere de i barnehagen selv om jeg har en fridag av og til. Det er faktisk sånn at jeg trenger tid for meg selv av og til jeg også (vi har aldri barnevakt i helgene eller på kveldene, så eneste tiden jeg er uten barna er når de er i barnehagen og skolen), det er ting som er greit å ordne uten at barna er med. Jeg jobber bare 80% og har en fridag hver uke, denne dagen er barna i barnehagen. Dette er den enste alenetiden jeg har i løpet av uka, så den tar jeg med god samvittighet. Verden er ikke her sort/hvit heller Anonymous poster hash: cff9d...84e
skjotta Skrevet 27. desember 2013 #8 Skrevet 27. desember 2013 Jeg har ikke bhg barn i år og sfo er stengt i romjula her, men jeg kjenner at jeg lurer litt på hva som er forskjellen egentlig? Her er været forferdelig, byggefeltet er ganske tomt pga juleferie. Jenta har vært ute på jakt etter lekekamerater 2 ganger men nå må jeg si stopp pga været. Hun furter og vil på sfo for der leker de og er mange barn sammen. Barn er forskjellige. Noen elsker late dager hjemme med mamma og pappa, andre vil ha andre barn å leke med. Jeg tenker at alle foreldre gjør det som fungerer for sitt barn jeg, og så gjør jeg det som er best for mitt. (Og alle barn HAR ferie.)
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #9 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de. Anonymous poster hash: 98865...fc1
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #10 Skrevet 27. desember 2013 Helt enig. Men det hender jeg har fri og sender barna i barnehagen. Da får jeg gjort det jeg ikke hadde fått gjort om de hadde vært hjemme. Men i sommerferien, jul og påske så har de ferie. Anonymous poster hash: cc845...b12
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #11 Skrevet 27. desember 2013 Helt enig med deg HI! Her er det alltid fri når vi har fri Det ironiske er at barnevakt er fy-fy her inne på DIB, men de skal være i barnehagen hele dagen fra de er ett år gamle. Anonymous poster hash: 18b10...0b6
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #12 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de. Anonymous poster hash: 98865...fc1 Er vel ikke mange arbeidsgivere som bare vil ha folk i jobb 15-20 t i uka? Mange har jo en halvtime + reiseveg hver vei. Beste er vel pga foreldre som kan forsørge barna sine selv. Og samfunnet hadde ikke overlevd økonomisk om alle enten måtte jobbe 50-60% eller ikke hatt barn. Anonymous poster hash: c86e8...7e0
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #13 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de. Anonymous poster hash: 98865...fc1 Ja, dette var jo et saklig innspill i debatten om ferie.... Hvordan i alle dager tror du det hadde gått med befolkningsveksten i dette landet om bare de som jobber 15-20 timer i uken og tjener nok på de timene til å forsørge en familie skulle fått barn? Hadde ikke blitt mange fødsler i dette landet da altså.... Da kan man snakke eldrebølge da, når alle vi blir gamle og skal leve på pensjonspenger fra staten og bo på institusjon, men de færreste av oss har fått barn så generasjonen yrkesaktive mennesker som betaler sin skatt er mye færre enn antall eldre. Da kan vi snakke skakkjørt økonomi, da kan ikke engang oljepengene redde oss! Vi er helt avhengige av at det fødes barn sånn at antallet mennesker i jobb opprettholdes, for å kunne finansiere alderdommen vår, veier, skoler, sykehus og allverdens annet må vi ha en befolkningsvekst pga eldrebølgen. En nedgang i fødselstallene vil skakkjøre hele økonomien til Norge AS. Anonymous poster hash: cff9d...84e
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #14 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de. Anonymous poster hash: 98865...fc1 Nå kan det vel hende at uforutsette ting skjer ETTER at man har fått barn også, så kommentaren din er helt bak mål. Foreldre skiller seg, dødsfall, flytting, oppsigelse jobb osv osv. Men det blir vel for komplisert for deg å tenkte så langt.... Anonymous poster hash: 7a1bc...707
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #15 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de.Anonymous poster hash: 98865...fc1 Ja, dette var jo et saklig innspill i debatten om ferie.... Hvordan i alle dager tror du det hadde gått med befolkningsveksten i dette landet om bare de som jobber 15-20 timer i uken og tjener nok på de timene til å forsørge en familie skulle fått barn? Hadde ikke blitt mange fødsler i dette landet da altså.... Da kan man snakke eldrebølge da, når alle vi blir gamle og skal leve på pensjonspenger fra staten og bo på institusjon, men de færreste av oss har fått barn så generasjonen yrkesaktive mennesker som betaler sin skatt er mye færre enn antall eldre. Da kan vi snakke skakkjørt økonomi, da kan ikke engang oljepengene redde oss! Vi er helt avhengige av at det fødes barn sånn at antallet mennesker i jobb opprettholdes, for å kunne finansiere alderdommen vår, veier, skoler, sykehus og allverdens annet må vi ha en befolkningsvekst pga eldrebølgen. En nedgang i fødselstallene vil skakkjøre hele økonomien til Norge AS. Anonymous poster hash: cff9d...84e Så rart at det gikk rundt når mor var hjemme med barna tidligere da.. Man skal ikke mer enn 15 år tilbake i tid før det var kamp om de få barnehageplasser som var og veldig mange overlevde på en og litt lønning. Dere som får deres første barn nå om dagen tror det må være sånn at barna er full tid i Barnehage fra de er 10-12 mnd for at økonomien skal gå rundt. Dessuten er det fullt mulig å jobbe en full stilling og en 60-80% stilling, eller to 80% og få mye tid til barna. Det er snakk om å tilpasse seg litt livet med barn, kanskje en begynner kl 6 og en kl 9 for å kutte ned på antall timer i bh. Det er kun snakk om å tilpasse seg litt et liv med barn hvis man er to friske foreldre om jobben. Prater selvfølgelig ikke om dere som er alene eller er syke på den ene eller andre måten. Anonymous poster hash: 98865...fc1
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #16 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de.Anonymous poster hash: 98865...fc1 Ja, dette var jo et saklig innspill i debatten om ferie.... Hvordan i alle dager tror du det hadde gått med befolkningsveksten i dette landet om bare de som jobber 15-20 timer i uken og tjener nok på de timene til å forsørge en familie skulle fått barn? Hadde ikke blitt mange fødsler i dette landet da altså.... Da kan man snakke eldrebølge da, når alle vi blir gamle og skal leve på pensjonspenger fra staten og bo på institusjon, men de færreste av oss har fått barn så generasjonen yrkesaktive mennesker som betaler sin skatt er mye færre enn antall eldre. Da kan vi snakke skakkjørt økonomi, da kan ikke engang oljepengene redde oss! Vi er helt avhengige av at det fødes barn sånn at antallet mennesker i jobb opprettholdes, for å kunne finansiere alderdommen vår, veier, skoler, sykehus og allverdens annet må vi ha en befolkningsvekst pga eldrebølgen. En nedgang i fødselstallene vil skakkjøre hele økonomien til Norge AS. Anonymous poster hash: cff9d...84e Så rart at det gikk rundt når mor var hjemme med barna tidligere da.. Man skal ikke mer enn 15 år tilbake i tid før det var kamp om de få barnehageplasser som var og veldig mange overlevde på en og litt lønning. Dere som får deres første barn nå om dagen tror det må være sånn at barna er full tid i Barnehage fra de er 10-12 mnd for at økonomien skal gå rundt. Dessuten er det fullt mulig å jobbe en full stilling og en 60-80% stilling, eller to 80% og få mye tid til barna. Det er snakk om å tilpasse seg litt livet med barn, kanskje en begynner kl 6 og en kl 9 for å kutte ned på antall timer i bh. Det er kun snakk om å tilpasse seg litt et liv med barn hvis man er to friske foreldre om jobben. Prater selvfølgelig ikke om dere som er alene eller er syke på den ene eller andre måten. Anonymous poster hash: 98865...fc1 Så du tror at Staten evt. tar hensyn til om man er 2 eller 1 når de da evt. skal sette dette "taket" på bhgtimer? Fordi de har jo gjort det på alt annet - tv-lisens, veiavgift, kommunale avgifter bare for å nevne noe. Det er så tydelig å se at dere som aldri har måttet ta valg når det gjelder økonomi og arbeidstid/vei ikke har peiling på hva slike oppgulp vil si i familier hvor det ikke er 2 foreldre. Og det blir faktisk flere og flere av disse familiene også. Anonymous poster hash: 7a1bc...707
Kliko Skrevet 27. desember 2013 #17 Skrevet 27. desember 2013 Jeg er litt enig egentlig. Unntaket er egentlig de som har mye fri ellersbi året. Syns synd på de barna som kun har tre uker fri på sommeren fordi det er lovfestet at barn skal ha minimum tre uker sammenhengende ferie, men ellers er i bh fra sju til fem HVER eneste dag. Tenk om vi skulle ha jobba så mye hver dag, og nesten ikke hatt ferie! Det dummeste jeg hører er at barna er i barnhagen fordi de da får vært litt ute å lekt. Hva med å ta en familieaktivitet ute?? Finne på noe??
Gjest Julia1984 Skrevet 27. desember 2013 #18 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de.Anonymous poster hash: 98865...fc1 Dårlig erfaring med barnehage? Trist at tilbudet er så dårlig der du bor. Da skjønner jeg at du mener det du gjør
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #19 Skrevet 27. desember 2013 Synes det er vel mange egoistiske foreldre her som ikke forstår små barns behov for nærhet og omsorg fra foreldrene sine. Det er ikke naturlig for små barn å bli satt bort i en institusjon hele oppveksten som jeg vil si at mange av dere gjør ved å ha full dager i barnehagen gjerne fem dager i uken. Det burde vært et tak på antall timer barn kan være i barnehage, synes det burde ligge på 20 timer i uken, samt at de burde ha rett på minst like mye fri som skoleferien utgjør. Dvs max 190 dager i året. Har man ikke tid og økonomi til å prioritere barna sine, burde man heller ikke fått de.Anonymous poster hash: 98865...fc1 Ja, dette var jo et saklig innspill i debatten om ferie.... Hvordan i alle dager tror du det hadde gått med befolkningsveksten i dette landet om bare de som jobber 15-20 timer i uken og tjener nok på de timene til å forsørge en familie skulle fått barn? Hadde ikke blitt mange fødsler i dette landet da altså.... Da kan man snakke eldrebølge da, når alle vi blir gamle og skal leve på pensjonspenger fra staten og bo på institusjon, men de færreste av oss har fått barn så generasjonen yrkesaktive mennesker som betaler sin skatt er mye færre enn antall eldre. Da kan vi snakke skakkjørt økonomi, da kan ikke engang oljepengene redde oss! Vi er helt avhengige av at det fødes barn sånn at antallet mennesker i jobb opprettholdes, for å kunne finansiere alderdommen vår, veier, skoler, sykehus og allverdens annet må vi ha en befolkningsvekst pga eldrebølgen. En nedgang i fødselstallene vil skakkjøre hele økonomien til Norge AS. Anonymous poster hash: cff9d...84e Så rart at det gikk rundt når mor var hjemme med barna tidligere da.. Man skal ikke mer enn 15 år tilbake i tid før det var kamp om de få barnehageplasser som var og veldig mange overlevde på en og litt lønning. Dere som får deres første barn nå om dagen tror det må være sånn at barna er full tid i Barnehage fra de er 10-12 mnd for at økonomien skal gå rundt. Dessuten er det fullt mulig å jobbe en full stilling og en 60-80% stilling, eller to 80% og få mye tid til barna. Det er snakk om å tilpasse seg litt livet med barn, kanskje en begynner kl 6 og en kl 9 for å kutte ned på antall timer i bh. Det er kun snakk om å tilpasse seg litt et liv med barn hvis man er to friske foreldre om jobben. Prater selvfølgelig ikke om dere som er alene eller er syke på den ene eller andre måten. Anonymous poster hash: 98865...fc1 Nå har verden forandret seg ganske mye på en generasjon. Bare da jeg var lite var kravene helt annerledes til hvordan livet skulle leves, for ikke å snakke om boligpriser, matpriser osv. Det er ikke lett å få økonomien til å gå rundt når bare en forelder jobber. Utgiftene til staten har også blitt temmelig mye høyere enn de var for en generasjon siden, om alle mødre skulle jobbe redusert vil det bety en betydelig nedgang i skatteinntekter, men ikke minst i arbeidskraft. Dette landet trenger arbeidskraften for å gå rundt! Nå er jeg så heldig selv å ha en mann som er selvstendig næringsdrivende med veldig fleksible dager, og jeg jobber bare 80% selv, så mine barn har veldig korte dager i barnehagen og lange gode ferier. Men jeg er da ikke så trangsynt at jeg ikke ser at alle ikke har samme mulighet som oss, og jeg ser også at om alle hadde valgt som oss hadde vi slitt med å få kabalen til å gå opp i dette landet. Alle mødre kan ikke jobbe redusert, og heldigvis er det mange av dem som ikke ønsker det heller, all respekt til dem. Vi ønsker oss ikke tilbake til 50-tallet altså, selv om mødrene gikk hjemme fikk ikke barna mer omsorg som du kaller det. Den gangen måtte barna aktivisere seg selv og bli passet av eldre søsken, for mor skulle i vaskekjelleren, vaske klær for hånd, lage middag fra bunnen, stoppe strømper og allverdens annet. Barn i dag får oppmerksomhet og omsorg i massevis, i dag er vi veldig bevisst at vi skal være sammen med barna på deres premisser, det var man ikke på 50-tallet. Anonymous poster hash: cff9d...84e
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #20 Skrevet 27. desember 2013 Jada, jeg har behov for å ha tid for meg selv av og til, men når jeg har fri fra jobb, har barna fri fra bhg og SFO. Det er en tung jobb å gå lange dager i bhg og på SFO, på lik linje som det er for oss voksne å gå på jobb, enten man jobber på kontor, i butikk eller kjører buss. Vi trenger en pause fra jobben innimellom, det gjør også barna. De trenger tid sammen med familien sin, mor, far og avt andre søsken. Man har krav på fem uker ferie i løpet av et år. Er man to, kan barna i teorien ha ti uker ferie. Nei, man velger ikke å ta ut hver sine ferie uker, for ferien skal være sammen med familien, men man velger ikke å ta ut ferien sin uten at barna får ferie de også. Så dere kan si hva dere vil, men barna trenger også ferie....Anonymous poster hash: cbad2...92c Jeg er 100% enig med deg! Vi har aldri sendt barna i barnehage eller SFO når vi selv har hatt fri. De er borte timesvis hver dag, så fridagene mine vil jeg mer enn gjerne bruke sammen med det kjæreste jeg har. Selv om de trives godt på SFO og barnehage, så synes de det er fantastisk godt med helg og ferie selv også. Gleder seg! Anonymous poster hash: d0103...39d
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #21 Skrevet 27. desember 2013 Helt enig! Her har ungene alltid fri når jeg og/eller faren har fri. Naboen sine unger er i barnehagen 07-17 hver eneste dag, og da er mor hjemmeværende og far arbeider skift. De er alltid i barnehagen når den er åpen selv om begge foreldrene sitter på ræva hjemme... Jeg skjønner det bare ikke, hvorfor få barn når man ikke gidder å være sammen med de?! Anonymous poster hash: 9c898...a84
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #22 Skrevet 27. desember 2013 Datteren min begynte å gråte i dag, fordi hun ville i barnehagen og leke med venninnene sine. Det blir faktisk mange kjedelige dager hjemme i julen. Jo, vi finner på masse morsomt også, men jeg kan ikke erstatte en jevnaldret venninne i lek. Sånn er det bare. Ellers har jeg henne i bv, 50 % , selv om jeg er hjemme hver dag for tiden. Har ikke det spor dårlig samvittighet for det. Anonymous poster hash: 37bb5...52f
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2013 #23 Skrevet 27. desember 2013 Hadde jeg vært så uheldig å være alene med barna mine hadde jeg fort blitt en du så ned på. Jeg har me, ser frisk ut for de fleste og mange mener jo me også bare er noe tull. Vi som har me og de som jobber med me er derimot av en ganske annen oppfatning. Så si min mann hadde dødd.... Jeg hadde aldri klart hele jula feks alene, men måtte hatt noen hviletimer innimellom, der jeg ligger i senga mi. Stille.., mørkt.... På den annen side er jeg så "heldig" at barna aldri må ha lange dager på sfo eller i Bhg, men mange fridager på rad uten avlastning hadde simpelthen ikke gått. Det ville jeg kalt barnemishandling! Så noen ganger må mennesker dessverre tenke barnas beste er SFO eller barnehage, fremfor å leke perfekte husmødre... Anonymous poster hash: f5472...6a9
prekæs Skrevet 27. desember 2013 #24 Skrevet 27. desember 2013 Jeg lever muligens i en beskyttet del av verden, men er det så veldig vanlig da, og la ungene være fulle dager hele året i barnehage? Og er det vanlig å se på barnehage og sfo som kun oppbevaring? De fleste jeg kjenner er veldig opptatt av å være sammen med barna sine mest mulig, levere sent å hente tidlig. I tillegg trives stort sett ungene veldig godt sammen med andre barn og jeg tror vel barnehage er en god bidragsyter til glade og veltilpassede barn. Opplever også at minstemann ber oss om å ikke komme for tidlig å hente ham på sfo, fordi han har planer med lekekamerater etter skole. Ikke fordi han ikke trives hjemme, men fordi han får vært med på både frilek og organisert moro. Og ja, det blir litt jobbing i jula på både meg og mann. Men denne gangen er han godt plassert hos besteforeldre og tante:)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. desember 2013 #25 Skrevet 27. desember 2013 Tja, når jeg var ute og handlet på lille julaften, tenkte jeg flere ganger når jeg så barn at "Du burde heller ha vært i barnehagen eller på sfo".... det hadde vært mye artigere og bedre både for foreldre og barn enn å dra dem med rundt på nødvendige handleturer. Foreldre har aldri vært så masse sammen med barna sine som nå, lekt så mye med dem, hatt så mye ferie med dem osv osv. I min drømmeverden er det nok sånn at det hadde vært fint å jobbe mindre enten barna går på skolen eller i barnehagen, men ettersom jeg lever i virkeligheten, så blir det ikke sånn. Vi kan leve på en inntekt om vi absolutt må, det er sikkerhetsnettet vårt. Men vi mener bestemt at både vi og barna har det bedre med litt mer inntekt og dermed litt mer frihet til å gjøre forskjellige ting vi har lyst til. Samfunnet trenger at vi begge jobber, og både jeg og mannen trenger å jobbe for egen trivsels skyld og for fremtidig trivsels skyld. Det dreier seg om egen pensjon og om at samfunnet har nok inntekt og nok folk i jobb til å betale skatt og ta seg av oppgavene sine. Skal man absolutt sette ting opp mot hverandre, så er det antageligvis like skadelig for våre barns fremtid å ikke være i jobb nå som at de tilbringer noen ekstra timer i barnehagen. Og setter man det på spissen, så kan man jo si at man snylter på fellesskapet ved å ikke være i jobb når man kan. Velferdsstaten settes i alle fall i fare. Det er sånn samfunnet har blitt og egentlig på mange måte vært også. Jeg kan godt tenke meg at mange av de mødrene som ikke jobbet for 20-30 år siden kommer til å angre på det når de skal leve på minstepensjonen, hvis de da ikke har hatt menn som tjener så godt at de har hatt sjans til å spare opp godt med penger underveis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå