Gå til innhold

Hjelp, min stedatter er blitt tenåring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig forsvinner det penger fra lommene mine, sminken min blir borte fra skapene, kjøkkenskapene er rasert hver ettermiddag vi kommer hjem ( har kjeks og godteriregler) avtaler brytes. Hun har alltid hatt respekt for meg, men nå er respekten borte. og siden det ikke er min datter er det vansklig å være like streng som jeg er med min egen sønn. Forholdet mellom oss er fint, men gud som jeg sliter med dette hormonsirkuset hun er kastet ut i. Gruer meg til de neste fem årene, forholdet mellom meg faren hennes er ikke spesielt bra heller, og dette gjør det ikke akkurat bedre.

Dere som har tenåringer i huset, stebarn eller ikke. Hvordan håndterer dere situasjonene som jeg nevnte ovenfor? Jeg vet at dette jeg nevner er normalt tenåringsopprør, men hva er en passende straff/ reaksjon når jeg for eksempel finner mine ting på hennes rom og hun nekter å ha tatt dem?

Jeg vil ikke ha svar som at dette bare er fillesaker som jeg må se igjennom øynene med, for det begynner å bli fryktelig mange fillesaker og slik vil jeg ikke ha det.

Anonymous poster hash: c07d8...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en datter som er likedan.. Hun slipper ikke unna med stjeling, småting eller ikke. Har sagt til henne at jeg må kunne stole på henne og må kunne legge fra meg sminke og penger i mitt eget hjem uten å være redd for at det blir stjålet. Hun forstår, men sier at hun ikke klarer å kontrollere det i det hun tar det.. Hun blir rett og slett tvunget til å si sannheten, for jeg blir ennå mer sinna om hun blir tatt for stjeling og ikke "legger seg flat" men forsøker å legge skyld over på andre eller rett og slett lyve. Det har roet seg mye etter noen få harde runder. Heldigvis... Aner ikke hva du kam gjøre. Bor hun hos dere eller er hun der annenhver helg? Er hun der annenhver helg, ville jeg bedt far fikse dette.. Bor hun hos dere, bør du kunne ta dette opp med henne.. Lykke til uansett:)

Anonymous poster hash: 8d088...050

Skrevet

Jeg forventer faktisk at min hormonbombe oppfører seg greit selv om det skjer mye i kropp og sinn jeg altså.

Jeg aksepterer overhodet ikke stjeling av penger eller andre ting, og jeg lager ikke middag til "unger" som allerede har spist seg mett på kjeks og annen søppelmat.

Jeg har medfølelse med humørsvingninger, bråsinne, akutte gråteanfall o.l. og prøver være litt rund i kantene og akseptere litt smelling med dører og utagering, men jeg finner meg ikke i å bli behandlet som en dritt, snakket frekt til, bli stjålet fra e.l.

Når "ungen" har frest inn på rommet sitt og smelt med døra lar jeg det gå litt tid så vi begge har hvilepuls igjen før jeg går inn og tar en samtale på sengekanten. Jeg sier at jeg forstår at det er mye som skjer, det er mye frustrasjoner, mye skjer på skolen, vennskap og relasjoner er i forandring, det er forelskelser og læringspress, samtidig som hormonene raser. MEN, selv om vi alle har tøffe perioder innimellom er vi helt nødt til å ta oss selv litt i nakken og oppføre oss anstendig mot de menneskene vi har rundt oss. 

Anonymous poster hash: 0b289...6cc
Skrevet

Takk, hun bor mesteparten av tiden hos oss. Far vil ha meg på banen heldigvis, det som er mine kamper her vil jeg ta selv. Men synes det er vanskelig å tenke klart, om jeg er sint på henne får jeg dårlig samvittighet og ond-stemor-følelse,,og synes synd på det stakkars barnet som kastes mellom to heimer.

Hvordan har dere det med faste plikter da? Vi har laget en veldig overkommelig ukeplan, men pga lekser,treninger, og uendelig mange skal-bare... så blir lite gjort. Pga penger fra bursdag og besteforeldre er hun ikke avhengig av penger fra meg.

Skrevet

Lås inne alt av penger som må ligge hjemme, eller ta alt med dere. Gjem lommebok osv slik at hun ikke finner det.

Ikke kjøp inn kjeks og godteri annet enn på lørdagen og kjøp i så liten mengde at alt blir spist den dagen.

Lås inne sminke, parfyme og alt annet hun tar, så har hun ikke tilgang til det.

Dette selvfølgelig etter at hun har fått en sjangse på å slutte med dette, men om det ikke virker, gå så drastisk til verks.

Anonymous poster hash: 4d1b8...2b4
Skrevet

Lås inne alt av penger som må ligge hjemme, eller ta alt med dere. Gjem lommebok osv slik at hun ikke finner det. Ikke kjøp inn kjeks og godteri annet enn på lørdagen og kjøp i så liten mengde at alt blir spist den dagen. Lås inne sminke, parfyme og alt annet hun tar, så har hun ikke tilgang til det. Dette selvfølgelig etter at hun har fått en sjangse på å slutte med dette, men om det ikke virker, gå så drastisk til verks. Anonymous poster hash: 4d1b8...2b4

Hm, vil jo helst ha et forhold som er basert på tillit. Men det med kjeks i skapene kun på lørdager er uansett en god ide.

HI

Skrevet

Jeg har ikke tenåringsbarn, men jeg har vært tenåring og hjemme hos oss fikk jeg inndratt goder og måtte jobbe inn når jeg ikke oppførte meg. Jeg stjal aldri penger, men husker at jeg "lånte" sminken til mamma, raidet gotteriskapet og slike ting.

Fikk inndratt å dra på skolefest, null tv på en uke, måtte sitte gratis barnevakt for mindre søskenbarn og slike ting. Pappa var ganske streng der så jeg lærte fort at dersom jeg ville ha goder og frihet (være litt lengre ute, få dra på skolefester) måtte jeg oppføre meg som folk.

Anonymous poster hash: 86325...968
Skrevet

Takk, hun bor mesteparten av tiden hos oss. Far vil ha meg på banen heldigvis, det som er mine kamper her vil jeg ta selv. Men synes det er vanskelig å tenke klart, om jeg er sint på henne får jeg dårlig samvittighet og ond-stemor-følelse,,og synes synd på det stakkars barnet som kastes mellom to heimer.

Hvordan har dere det med faste plikter da? Vi har laget en veldig overkommelig ukeplan, men pga lekser,treninger, og uendelig mange skal-bare... så blir lite gjort. Pga penger fra bursdag og besteforeldre er hun ikke avhengig av penger fra meg.

Du er IKKE ond stemor for dette altså! Da er i så fall jeg en ond mor:) oppdragelse er viktig og de vil takke deg når de er voksne og ser tilbake på hvor flotte mennesker de er blitt.. Tro meg- jeg er stebarn selv:)

Jeg forlanger å ta vare på pengene hun får. Og hun må delta hjemme. Får ikke penger for det heller. Jeg vasker ikke klærne hennes, så har hun ikke noe å ha på seg, er det ikke min skyld. Den viktigste oppgaven foreldre har er å lære barna å klare seg selv, for det MÅ de en dag.

Og ryddet hun ikke rommet selv.... Ja, da rydder jeg det for henne mens hun er hos far og alt som kastes på gulvet er regnet som søppel..

Anonymous poster hash: 8d088...050

Skrevet

Hvordan har dere det med faste plikter da? Vi har laget en veldig overkommelig ukeplan, men pga lekser,treninger, og uendelig mange skal-bare... så blir lite gjort. Pga penger fra bursdag og besteforeldre er hun ikke avhengig av penger fra meg.Anonymous poster hash: c07d8...c61

Du er IKKE ond stemor for dette altså! Da er i så fall jeg en ond mor:) oppdragelse er viktig og de vil takke deg når de er voksne og ser tilbake på hvor flotte mennesker de er blitt.. Tro meg- jeg er stebarn selv:)

Jeg forlanger å ta vare på pengene hun får. Og hun må delta hjemme. Får ikke penger for det heller. Jeg vasker ikke klærne hennes, så har hun ikke noe å ha på seg, er det ikke min skyld. Den viktigste oppgaven foreldre har er å lære barna å klare seg selv, for det MÅ de en dag.

Og ryddet hun ikke rommet selv.... Ja, da rydder jeg det for henne mens hun er hos far og alt som kastes på gulvet er regnet som søppel.. Anonymous poster hash: 8d088...050

Jøss, har jeg skrevet dette selv ;)

Har en bonusdatter på snart 14 i hus, og Gud hjelpe meg... Fullstendig gjennomtrekk i topplokket der til tider ;)

Men det er en fantastisk reise å følge de gjennom, drama og styr fra alle kanter.

Og når man i tillegg overhørte at jenta ga videre råd hun hadde fått av meg, ble jeg nesten litt blank i øya;)

De er så skjønne også , og veldig ,veldig sultne;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...