Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lulusen

Anbefalte innlegg

Til dere som ikke har fortalt familie og andre noe enda...

Hva gjør dere om dere for eksempel er på middagsbesøk og det blir servert noe gravide ikke skal spise (f.eks. spekemat og myke oster) og vertene vet du elsker det.

Hvordan ville dere takket nei uten å røpe dere? Eller ville dere sakt det selv om det er før dere planla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor tidlig må man bestille ultralyd egentlig? Tenker å vente til uke 12, men er det sånn at man bør bestille i god tid? (Oslo)

Du kan bestille nå hvis du vil ;) har ikke hatt noe problem med å ikke få time altså :) er veldig fornøyd med familieklinikken på Majorstuen flott jordmor som bruker god tid og er vel inne der 45-60 min. Vært der selv med første i uke 15 (fikk vite kjønn) og i uke 30 for å se hvordan han så ut i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke har fortalt familie og andre noe enda...

Hva gjør dere om dere for eksempel er på middagsbesøk og det blir servert noe gravide ikke skal spise (f.eks. spekemat og myke oster) og vertene vet du elsker det.

Hvordan ville dere takket nei uten å røpe dere? Eller ville dere sakt det selv om det er før dere planla?

Det er vel alltids noe av det som er spiselig, så da hadde jeg holdt meg til det, kanskje forsynt meg bittelitt med det andre for syns skyld og fått mannen eller en annen medsammensvoren til å spise det i smug om mulig. Kanskje unnskyldt meg med dårlig mage eller noe, og sagt at jeg ikke orket så mye.

Jeg var faktisk ute og spiste med vennegjengen i går, matmessig var det ikke noe problem, men alkoholen tok mannen seg av. I festlig lag er det sjelden folk legger merke til om du virkelig spiser eller drikker, bare du har noe på tallerkenen eller i glasset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men min svigermor har det av natur å "tvinge" folk til å spise om man ikke har en VIRKELIG god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, OM jeg kjenner til det! :ler: Jeg er egentlig glad nå for at jeg ikke var gravid i julen, for rakfisk hos svigers hadde blitt vanskelig å sno seg unna. Måtte bare sagt at jeg var dårlig, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg orker ikke lyge meg unna noe, så om jeg får direkte spørsmål, så sier jeg det som det er. Har sluppet billig unna ennå, kjekt å ha nyheten litt for oss selv ennå! 5 uker idag, så er nok en stund ennå til det synes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant nok, men min svigermor har det av natur å "tvinge" folk til å spise om man ikke har en VIRKELIG god grunn.

Sånn er vår også. Hun sitter også og nistirrer på maten og spiser ikke noe selv. Og nøder/dvs tvinger en til å spise mer når en er ferdig. Helt underlig.

Har ikke vokst opp sånn for å si det mildt, så veldig uvanlig for meg. Og litt urovekkende.

 

Er helt utrulig glad for at jeg er over gjennomsnittet glad i mat og klarer å spise hva som helst, for hvis jeg ikke hadde vært det ville jeg nok utviklet en uvilje mot mat der. Er helt underlig å nesten bli tvunget til å spise mer når en ikke er sulten. Men klarer fint å si nei, vet jo at hun bare er høflig, men hun spør 3-4 ganger etter at en har sagt nei, og heller på når en sier stoppi og hun skjenker kaffe f.eks. 

 

Men, men. Da lar jeg bare kafferestene stå igjen. Men er tåpelig og sløseri og en dårlig tradisjon spør du meg. Det er jo ment å være høflig, men er bare tull og uhøflig når jeg faktisk sier nei. 

 

Sønnen min elsker å være der da. Han sitter som en liten gud ved matbordet og blir bevertet. 

 

Er vel en generasjonsting da. At en er en god vert. Men ikke noe jeg har tenkt å ta etter. 

 

Glad vi er prøverørspersoner sånn sett og helt åpen om det (alle i familien vet alt) for ellers hadde det vært utrulig slitsomt å være der. Men de er også flinke verter og skjønner det godt da jeg ikke spiser ting. Men de synes alle reglene nå er helt underlig (hæ, kan du ikke spise rakfisk eller ørret over en kilo? Litt øl kan du vel drikke?)

Endret av kaksy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å fortelle det hvis det skulle bli et problem. Men er ikke så glad i hverken oster eller spekemat til vanlig, så lettere å snike seg unna den. 

 

Slitsomt med de som ikke tar nei for et nei - min svigermor er også sånn. Men mannen er heldigvis enig med meg, så hun har faktisk begynt å godta det. Av og til ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops skal man ikke spise ørret over 1 kg? Det hadde vi til middag i går :-/

 

Selv om dette er nr 3 glemmer man fort dette "ja mat og nei mat". Får kanskje oppdatere meg litt :-)

 

Ellers skal vi på tidlig UL kl 14 i dag og jeg gruer meg som bare det..... Har nesten ikke sovet i natt i frykt for at hjertet ikke skal slå :-( har hatt en ma før så er nok litt ekstra var på det.

Vi vet ikke hvor langt jeg er på vei, derfor skal vi sjekke.

 

Håper å se et bankende hjerte <3

 

Nei, jeg får prøve å være litt produktiv på jobben nå:-)

 

Ha en fin dag alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, nå har jeg ringt blodbanken og avbestilt timen neste uke. Det var veldig rart å si høyt «jeg er gravid»! Synes det er litt trist at det er sååå lang karantene, det er jo et helt år etter fødsel. :sukk: Men jeg har tenkt å gi morsmelk hvis jeg kan, vet at de har veldig mangel på givere der også.

 

Masse lykke til på ultralyd i dag, 2008!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  Jeg er ny her inne.. å er så alle dere veldig spent på mitt svangerskap :)  gledes stort! men er så kvalm og trøtt å fryser hele tiden…termindato er 11 september iflg app  :smilorange: Jeg er 35 år å det er 13 år siden jeg sist var gravid…så gleden er stor!  Vi ble gravide ved 2 forsøk…det trodde jeg aldri ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2008 2009 Jeg innrømmer at jeg har tabbet meg ut en gang iblant med alle de rådene jeg. Husker godt den kg regelen da, fordi den er så absurd. Virker som den gjelder kun ørret, ikke laks og, noe som for meg er helt rart. Men er jo grunner til de reglene. 

 

Masse lykke til på ultralyd idag. Krysser fingrene for alt er fin-fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke absurd i det hele tatt, det har vel med tungmetaller og/eller miljøgifter (spesielt kvikksølv, tror jeg) som hoper seg opp i fettvevet til fisken, så jo større fisk, jo mer dritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melder meg inn her jeg også, endelig :) Er fem uker på vei i morgen og har foreløpig regnet meg ut til at termin er 26 september. Virker forferdelig lenge til!

 

Vi har valgt å vente med å fortelle det til noen, så merker at jeg "glemmer" det litt i hverdagen.. Har foreløpig veldig svake symptomer, litt ømme bryster og noe murringer i magen.. Ellers merker jeg lite til at jeg er gravid :) Nesten som jeg føler at jeg lyver når jeg sier at jeg er det.. Veldig rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan man gruer seg til disse blodprøvene selv om man mest sannsynlig ikke har noe... Tenker på hiv etc... Flere som tenker på det eller går dere helt uberørt?...

Jeg gruer meg like mye som sist, enda jeg ikke har en grunn til det... Tror hjernen psyker seg opp uansett jeg... :-) man er liksom redd for alt plutselig... Plutselig begynner jeg å tenke på om jeg kan ha stukket meg på noe etc... :-)

He he enda en uke til heg skal ta prøvene så kjenner at jeg må roe meg litt.. :-)

 

Da vet dere hva hodet mitt surrer rundt om dagen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei formen her om dagen er opp og ned jævelig trøtt a! Kan sove heeeeele tiden. Er sykemeldt pga en blødning men har ikke skjed igken heldigvis;) så mirakele mitt på torsdag å skal se det igjennpå fredag så torsdag neste uke igjen;) føler meg heldig;) men en ting jeg har ikke matlyst er det farlig? Er noen dager jeg kun spiser en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da er jeg tilbake fra ultralyd og det gikk bra :-) jeg er visst 9+3 uker så termin ble 22.august!

 

Trodde jeg bare var 6-7 uker så det var enda en overraskelse ! Hjerte slo og reka sprella rundt og viftet med 2 små armer<3 h*n var mellom 3-4 cm lang :-)

 

Da må jeg visst tusle inn i august klubben jeg da :-)

 

Lykke <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg :)

Har termin siste uka i september :)

Er akkurat 4 uker og 1 dag på vei idag.

Har vært innom legen min og fått graviditeten bekreftet!

Tok samtidig blodprøver for screening da jeg har hatt manko på D-vitamin tidligere. Skal inn til første kontroll allerede om 3 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. ;)

Jeg kan vel melde meg inn her. Tok test den 17/1 og fant ut at jeg er 4-5 uker på vei. Lykke <3

Etter en utenfor livmoren i oktober var jeg litt redd for å bli gravid igjen. Men nyttårsaften kom og det er kanskje den dagen vi ble gravid 😁

Min termin er rundt den 25/9!

 

Gratulerer til alle dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk vi også gleden av å se et bankende hjerte! <3 Så da må jeg vel prøve å roe ned bekymringene mine...Jordmor trodde kanskje termin var noen dager før, men fortsatt godt innenfor september! Heldig du 2008<3 2012! Tiden går jo så sent som gravid så greit å "hoppe" over noen uker! :)

 

Ellers spiser jeg mye kiwi og rista skive med masse smør og ost! Kan bli skummelt hvis det er det som skal være dilla mi...

 

Gratulerer til dere som akkurat rakk septemberklubben! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei formen her om dagen er opp og ned jævelig trøtt a! Kan sove heeeeele tiden. Er sykemeldt pga en blødning men har ikke skjed igken heldigvis;) så mirakele mitt på torsdag å skal se det igjennpå fredag så torsdag neste uke igjen;) føler meg heldig;) men en ting jeg har ikke matlyst er det farlig? Er noen dager jeg kun spiser en gang.

Hvis du ikke får i deg nok mat får du sannsynligvis for lite næringsstoffer til både deg og spira i magen. Hvis det ikke gir seg i løpet av noen dager ville jeg tatt det opp med legen. Det er jo viktig til vanlig, men enda viktigere nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan man gruer seg til disse blodprøvene selv om man mest sannsynlig ikke har noe... Tenker på hiv etc... Flere som tenker på det eller går dere helt uberørt?...

Jeg gruer meg like mye som sist, enda jeg ikke har en grunn til det... Tror hjernen psyker seg opp uansett jeg... :-) man er liksom redd for alt plutselig... Plutselig begynner jeg å tenke på om jeg kan ha stukket meg på noe etc... :-)

He he enda en uke til heg skal ta prøvene så kjenner at jeg må roe meg litt.. :-)

 

Da vet dere hva hodet mitt surrer rundt om dagen :-D

Regner med du selv er klar over at den frykten er fullstendig irrasjonell, men kanskje det hjelper å vite at HIV på langt nær er så smittsomt som folk flest tror. Du må nærmest injisere infisert blod rett i åra. (Ok, litt satt på spissen, men smittekilden må for det første ha en viss virusload, altså mengde virus, og for det andre må viruset komme inn i blodbanen din. Om du har fått blod fra en HIV-positiv på huden så får du IKKE HIV.) Folk som lever med HIV her i landet har dessuten ofte så lave virustall at det ikke engang er mulig å påvise, og kan faktisk ha et helt normalt sexliv uten å smitte partneren.

Det er absolutt ikke meningen å bagatellisere HIV/AIDS, som unektelig er et gigantisk problem på verdensbasis, men det kan være godt å vite at det faktisk skal MYE til for å bli smittet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk kjøttmeis :-)) mannen min sier akkurat det samme:-)

 

Forstår ikke hvorfor jeg stresser, kanskje det er hormoner .... Blæææ en hel uke til jeg skal ta test... Ha ha... Hva vi kan få oss til å tro altså!

Føler meg vel bare så heldig som skal få barn nummer to at jeg liksom venter på dårlig nytt.... :-)

 

Takk for svar søte deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...