Gå til innhold

Spørsmål vedrørende julefri og delvis sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av sykdom hos sjefen og mye rart som oppstod siste arbeidsdag før jul fikk jeg ikke spurt om alt jeg lurte på i forbindelse med jul, håper noen har mulighet til å hjelpe.

Før jul ble jeg 50% sykemeldt pga stress som fører til oppkast. Jeg er gravid. Avtalen er at jeg skal ha fri en dag per uke og jobbe 4 korte dager.

I nyttårsuken har hele kontoret fått fri mandagen, tvungen avspasering på nyttårsaften, helligdagen= fri, og så jobber jeg torsdag og fredag. Har jeg da krav på å jobbe korte dager disse dagene, eller blir sykemeldingen påvirket av at uka er preget av mye fri?

Håper noen kan svare så jeg vet hva jeg går til neste uke:)

Anonymous poster hash: 9da8f...3fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På grunn av sykdom hos sjefen og mye rart som oppstod siste arbeidsdag før jul fikk jeg ikke spurt om alt jeg lurte på i forbindelse med jul, håper noen har mulighet til å hjelpe.

Før jul ble jeg 50% sykemeldt pga stress som fører til oppkast. Jeg er gravid. Avtalen er at jeg skal ha fri en dag per uke og jobbe 4 korte dager.

I nyttårsuken har hele kontoret fått fri mandagen, tvungen avspasering på nyttårsaften, helligdagen= fri, og så jobber jeg torsdag og fredag. Har jeg da krav på å jobbe korte dager disse dagene, eller blir sykemeldingen påvirket av at uka er preget av mye fri?

Til sammenligning.

Jeg jobber turnus, dvs jeg har av og til fri midt i uken.

Jeg er også sykmeldt 50%.

Hvis jeg f.eks. har to fridager midt i uken, da jobber jeg halv dag de andre dagene.

Med andre ord, jeg jobber halv tid av det jeg er satt opp på.

Jeg antar at du jobber korte dager i romjulen.

Anonymous poster hash: f634c...0ee

Skrevet

Du jobber som om det var en helt vanlig uke.

Anonymous poster hash: 1c4bc...534

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du jobber som om det skulle vært en vanlig uke. Hadde du feks vært sykemeldt torsdag og fredag, så ville du ikke jobbet den uka i det hele tatt. Du skal ikke ta igjen for dager som er fri, det gjør jo ikke vi som ikke er syke heller.

Skrevet

Denne problemstillingen var jeg faktisk oppe i i fjor. Og det finnes faktisk intet fasitsvar. Jeg kontaktet både Nav og HK/LO, og fikk svevende svar fra begge. Det er rett og slett opp til overenskomsten mellom deg og arbeidsgiver, og/eller hva legen din mener. 

Dette svarte nav:

"Dette har ikke NAV myndighet til å legge føringer for, altså hvordan graderingen skal gjennomføres i praksis på din arbeidsplass. Den praktiske gjennomføringen av en gradert sykemelding er avhengig av at arbeidsgiver tilrettelegger for delvis arbeid. Arbeidsgiveren og den sykmeldte må samarbeide om å finne fram til en funksjonell og akseptabel arbeidsordning.

Du kan eventuelt forhøre deg med legen din (eller den som har sykemeldt deg) om vedkommende har noen formening om hva som er helsemessig tjenlig for deg med tanke på hvordan dette skal praktiseres i juleuken."

Og dette svarte HK:

"Jeg kjenner ikke til at det finnes noe regelverk (fastsatt av offentlig myndighet) for delvis sykmeldte i uker med en eller flere røde dager. Og det er vel derfor medlemmet, har fått ulike svar, også ved henvendelse til NAV. Hva hun har fått av svar, sier hun ikke noe nærmere om. Hun sier ingenting om hvor lenge hun har vært delvis sykmeldt, bare at hun pt er 40 % sykmeldt, og jobber 60 %.

Normalt vil det jo bli drøftet og avklart mellom den sykmeldte og arbeidsgiver (kanskje også med fastlege/sykmelder) om hvordan restarbeidsevnen på 60 % skal legges opp. Og da bl.a. i forhold til hva som er årsaken til sykmeldingen (den graderte sykmeldingen), og omstendighetene omkring dette (kanskje også spørsmål om tilrettelegging på arbeidsplassen). Eksempelvis kan det avtales at det jobbes 3 dager per uke (og vedkommende er sykmeldt de øvrige 2 dager), eller at det eksempelvis jobbes 4,5 timer per dag. (Jeg legger da til grunn 5 dagers uke á 7,5 timer = 37,5 timer per uke.)

Om det da kommer en rød dag eller to (altså bevegelig helligdag), skal ikke det endre den fastsatte og avtalte arbeidstidsordningen for de 60 % med restarbeidsevne. Det finnes ikke noe saklig grunnlag for å foreta en (midlertidig) endring i den arbeidstidsordningen som er avtalt for den delvis sykmeldte / i den perioden arbeidstakeren går på gradert sykmelding, fordi om det kommer en bevegelig helligdag eller to."

Så i prinsippet skal man jobbe som om det er en "vanlig" uke- har du fri fredag, så har du fri fredag (og jobber de resterende dagene/har fri alt ettersom). Men det kan også gjøres på en annen måte alt etter årsaken til at du er sykmeldt og etter hva du og din arbeidsgiver kommer frem til. 

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg tar utgangspunkt i at det blir jobb begge dager med forkortet arbeidstid. Jeg tror ikke jeg klarer fulle dager. Så får jeg heller ta det som en ubehagelig overraskelse hvis sjef og personalansvarlig er uenig og heller ta det som minustid.

Da vet jeg ihvertfall at det ikke er helt på jordet av meg:)

Skrevet

Håper noen kan svare så jeg vet hva jeg går til neste uke:) Anonymous poster hash: 9da8f...3fd

Vil tru du ska jobba 50% av det som er igjen. (Torsdag og fredag) Dvs du kan jobba ein av dagane eller to reduserte dagar. Lykke til med graviditeten!

Vanligvis er det slik at ein registrerer sjukemeldingen over heile sjukemeldingsperioden. Rekne med frien mandag til fredag var lagt inn før du blei sjukemeldt si du blei sjukemeldt rett før jul. (Di fleste bedrifter planlegg jo jula i god tid). Då e da sånn at du ska jobba/vera sjukemeldt 50% av tida du er satt opp på vakt i sjukemeldingsperioden! Dvs at dei ikkje kan sei at du alt har fått fri 50% av nyttårsveka

Skrevet

Der jeg jobber, jobber vi som vanlig uke.. Har jeg fri onsdag og torsdag gr. sykemelding og de dagene er fri automatisk får jeg ikke gå kortere de andre dagene.. 

Anonymous poster hash: a360f...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...