Mamma`n til turbo Skrevet 23. desember 2013 #1 Skrevet 23. desember 2013 Jenta mi skal egentlig dra i morgen tidlig med pappaen og lillebroren sin til ett annet europeisk land som familien til far bor i. De skal være der i 12 dager. Hun er veldig knyttet til dem og var sist på besøk i november. Når hun skulle legge seg nå begynte hun plutselig å gråte og si at hun vil være hjemme og ikke reise. At hun har dårlig samvittighet ovenfor familien der men at hun har bestemt seg. Jeg er redd for at hun har dårlig samvittighet pga meg men jeg har sagt mange ganger at jeg kommer til å savne henne men at hun kommer til å kose seg masse. Tidligere i kveld overhørte hun en samtale om at det sikkert ble litt stress da flyet går 6.30 og vi må dra hjemfra kl 4. Hun er litt bedagelig av seg og hun nevnte også at hun ønsket ikke å stresse sånn på bursdagen sin og våkne opp midt på natten. Jeg ser den at hun kanskje ikke er stor nok til å bestemme dette, samtidig vil jeg ikke at hun skal føle at hun ikke er ønsker her. Far og bror sover over her i natt siden vi bor nærmere byen og far sa at vi ikke kan tvinge henne men dobbeltsjekke med henne igjen når de står opp så kan hun se om hun fortsatt ikke ønsker å dra. Er det riktig å la henne bli hjemme? Jeg har forklart at det ikke går an å ombestemme seg og angre om noen dager og at Sfo er stengt her og vennene bortreist og at hun hadde kost seg masse der med familien og masse barn. Hun er 9 år gammel.
nasse nøffen Skrevet 24. desember 2013 #2 Skrevet 24. desember 2013 jeg tenker nok kanskje at det blir bedre når hun våkner etterpå... man kan jo ikke tvinge noen, men kanskje du kan bagatellisere det hun sier på en måte... " neida, nå må du jo reise, dere skal ha det såååå hyggelig" .. min datter reiste ofte fra meg i julen, til sin far på andre siden av landet. Hvordan jeg fremstod var helt avgjørende for om hun ville dra... se det ann synes jeg. Nekter hun så må hun såklart bli hørt=) samtidig er hun jo så stor at hun bør forstå at noenn blir lei seg også, Tenker hun bør ha en god forklaring i det minste=) lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #3 Skrevet 24. desember 2013 Når det allerede er bestemt så reiser hun. Jeg ville ikke latt et barn avlyse i siste liten. Slike ting bestemmer far og jeg, ikke barna. Anonymous poster hash: 90ee0...b68
Mamma`n til turbo Skrevet 24. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 24. desember 2013 Ja jeg skulle kanskje bagatellisert det mer men jeg ble så satt ut når vi gikk inn på badet og tårene hennes plutselig begynte å sprute. Har gjort klar alle tingene hennes så får se når jeg våknet henne. Uff kjenner dette var vanskelig altså :-(
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #5 Skrevet 24. desember 2013 Ja jeg skulle kanskje bagatellisert det mer men jeg ble så satt ut når vi gikk inn på badet og tårene hennes plutselig begynte å sprute. Har gjort klar alle tingene hennes så får se når jeg våknet henne. Uff kjenner dette var vanskelig altså :-( Datteren deres opplever at dere vingler og da vingler hun også. Hvorfor skal dere dobbeltsjekke med henne i morgen? Avtalen er at de skal reise og da reiser de. Tullete av dere voksne å holde på slik. Klart jenta blir i tvil når dere holder på slik. Anonymous poster hash: 90ee0...b68
Mamma`n til turbo Skrevet 24. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 24. desember 2013 Ja det sa venninnen min også, at hun kan ikke bestemme dette. Det er lettere sagt enn gjort når den skjønne 9åringen min plutselig hylgråter og virkelig ikke vil dra. Jeg vil jo at hun skal skjønne at hun ikke bestemmer, samtidig så vil jeg ikke hun skal føle seg avvist eller tvunget til å gjøre noe hun virkelig ikke ønsker.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #7 Skrevet 24. desember 2013 Ja det sa venninnen min også, at hun kan ikke bestemme dette. Det er lettere sagt enn gjort når den skjønne 9åringen min plutselig hylgråter og virkelig ikke vil dra. Jeg vil jo at hun skal skjønne at hun ikke bestemmer, samtidig så vil jeg ikke hun skal føle seg avvist eller tvunget til å gjøre noe hun virkelig ikke ønsker. Hun lærer at voksne bestemmer og at man holder en avtale. At voksne er stødige og at voksne er trygge. Hun er sikkert veldig usikker nå fordi hun ikke vet hva hun skal forholde seg til. Bestemmer jeg? Bestemmer mamma? Blir mamma lei seg? Blir pappa lei seg om jeg ikke reiser? osv. Høres det ut som en god situasjon for et barn? Dere har skapt den og nå må dere fikse det. Dere bestemmer, hun skal reise og sånn er det. Anonymous poster hash: 90ee0...b68
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. desember 2013 #8 Skrevet 24. desember 2013 Det er da ikke det minste rart at ungen kan vingle og plutselig ikke ha lyst osv. Men da er det deres jobb som voksne å ikke vingle. Det er ikke noe spørsmål om hva hun vil eller ikke, hun skal reise og det har selvfølgelig ingenting med at hun ikke er ønsket hos deg å gjøre. Sier hun at "Du ville ikke ha meg hjemme du" (Unger i den alderen vet hvilke knapper de skal trykke på), så svarer du bestemt at det vil du selvfølgelig, men nå er det bestemt at hun skal reise med til farmor og farfar - eller hvem det nå er, så da blir det sånn. Dere kan fort havne i trøbbel om dere begynner å la 9 åringen bestemme etter innfallsmetoden.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. desember 2013 #9 Skrevet 24. desember 2013 Anonym #7 - Nettopp, der sa du det!
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #10 Skrevet 24. desember 2013 Jeg ville hatt henne hjemme. Hun vil tydeligvis være hos deg i julen Anonymous poster hash: 0e642...e6d
Gjest enlitenfraatilå Skrevet 24. desember 2013 #11 Skrevet 24. desember 2013 Hun burde dra! Voksne som bestemmer ikke barn på 9, mener jeg da. God jul!
Honningmelon Skrevet 24. desember 2013 #12 Skrevet 24. desember 2013 Bare for å ha sagt det, så hender det at man blir tvunget til å gjøre ting man ikke ønsker når man er barn. Det er ganske normalt og viser at det er oppegående foreldre som bestemmer.
Mamma`n til turbo Skrevet 24. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. desember 2013 Jeg skjønner absolutt hva dere mener og hodet mitt er helt enig! 24 desember er også bursdagen hennes og jeg har ikke hjertet til å sende henne fra meg om hun er lei seg. Pappaen sa vi våkner henne så får hun gi beskjed om hun fortsatt ønsker å være hjemme. Det var kanskje dumt av oss å ha den innstillingen men det er for sent å gjøre noe med nå. Uff dette ble veldig dumt altså :-(
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #14 Skrevet 24. desember 2013 Hun skal reise bort til ett annet land, men hun vil tydeligvis ikke reise. Hold henne hjemme Anonymous poster hash: 0e642...e6d
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #15 Skrevet 24. desember 2013 Jeg skjønner absolutt hva dere mener og hodet mitt er helt enig! 24 desember er også bursdagen hennes og jeg har ikke hjertet til å sende henne fra meg om hun er lei seg. Pappaen sa vi våkner henne så får hun gi beskjed om hun fortsatt ønsker å være hjemme. Det var kanskje dumt av oss å ha den innstillingen men det er for sent å gjøre noe med nå. Uff dette ble veldig dumt altså :-( Ja, det ble litt dumt. Veldig dumt, mener jeg. Det er et stort ansvar å legge på en 9åring til selv å bestemme hvor hun vil feire jul. Anonymous poster hash: 90ee0...b68
Mamma`n til turbo Skrevet 24. desember 2013 Forfatter #16 Skrevet 24. desember 2013 Jeg føler også det blir feil å tvinge henne. Hun har vært der masse, uten meg, fra hun var baby og det har aldri vært snakk om at hun ikke har hatt lyst før. Hun sa det er bursdagen min og jeg har ikke lyst til å dra, jeg vil være her.
Mamma`n til turbo Skrevet 24. desember 2013 Forfatter #17 Skrevet 24. desember 2013 Ja jeg har en vond smak i munnen nå. St hun kanskje hadde forandret innstilling om vi hadde ikke tatt henne så "alvorlig" men heller snilt det bort og sagt selvfølgelig skal du dra Osv.
soleia Skrevet 24. desember 2013 #18 Skrevet 24. desember 2013 Synes ikkje ein 9 åring skal få ansvar for å bestemme slikt. Dei fleste vaksne hadde heller ikkje avlyst ei planlagd reise fordi det der og då verkar slitsomt og meir fristande å berre vere heime, fordi me har erfart at når ein først har kome avgarde så vert det kjekt. Synes jenta di skal få gjere seg den erfaringa og Det har ingenting med at ho ikkje er ønska heime.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #19 Skrevet 24. desember 2013 Du skal vekke henne kl 4 og la en trøtt, forvirret 9åring ta valget om hun vil feire jul hos mamma eller pappa? Du sier hun liker å være der hun skal. Hva om hun om et par timer ombestemmer seg og gråter for hun vil være med pappa likevel? Ærlig talt, dette er et valg barn ikke skal ta. Dersom hun gråter og vil pappa og broren skal være hjemme de og får hun viljen sin? Anonymous poster hash: b5946...77e
Sint naken biltyv Skrevet 24. desember 2013 #20 Skrevet 24. desember 2013 Det er da ikke det minste rart at ungen kan vingle og plutselig ikke ha lyst osv. Men da er det deres jobb som voksne å ikke vingle. Det er ikke noe spørsmål om hva hun vil eller ikke, hun skal reise og det har selvfølgelig ingenting med at hun ikke er ønsket hos deg å gjøre. Sier hun at "Du ville ikke ha meg hjemme du" (Unger i den alderen vet hvilke knapper de skal trykke på), så svarer du bestemt at det vil du selvfølgelig, men nå er det bestemt at hun skal reise med til farmor og farfar - eller hvem det nå er, så da blir det sånn. Dere kan fort havne i trøbbel om dere begynner å la 9 åringen bestemme etter innfallsmetoden. Enig:-)
Superdolly Skrevet 24. desember 2013 #21 Skrevet 24. desember 2013 Hvordan endte dette da HI? Dro hun eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #22 Skrevet 24. desember 2013 Bare Jeg som synes hun burde få slippe hvis hun absolutt ikke hadde lyst? Anonymous poster hash: b9b2b...67b
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #23 Skrevet 24. desember 2013 Bare Jeg som synes hun burde få slippe hvis hun absolutt ikke hadde lyst? Anonymous poster hash: b9b2b...67b Jeg er enig med deg Anonymous poster hash: 0e642...e6d
Mamma`n til turbo Skrevet 24. desember 2013 Forfatter #24 Skrevet 24. desember 2013 Det endte med at hun ikke dro. Hun våknet av seg selv etter at jeg svarte her sist og sa hun virkelig ikke vil dra. Nå sitter jeg igjen med en følelse om at jeg skulle vært hardere her og hun skulle absolutt ha dratt. Hun sier selv hun er glad for å være hjemme men at hun skulle ha dratt og at hun jo hadde kost seg der. Var nok en kombinasjon om at hun syntes det ble lenge borte fra meg med 12 dager og at hun har vært litt sliten med masse som har skjedd de siste ukene. Så ble nok gjort en skikkelig mamma bommert her :-0 Jeg blir altfor berørt og lar følelsene styre fornuften av og til. Takk for alle svar og god jul til alle :-)
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2013 #25 Skrevet 24. desember 2013 Det går ikke noe fly i romjulen da? Så hun kan dra ned å være der noen dager? Anonymous poster hash: 560e4...759
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå