Gå til innhold

Venner som ikke håndterer ens fremgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Dette er ikke et innlegg for de med lav selvtillit som henger seg på Janteloven)

Min venninne som jeg har hatt hele livet har brutt kontakt. Hun forklarer det med at jeg ikke stiller opp på riktig måte for henne. sannheten er vel mer i retningen av at etter 25 år som venn med en dame som har store mentale problemer er jeg sliten av å gi etter. Jeg har alltid vært glad i henne og forsøkt etter beste evne å slippe alt når hun har hatt behov for dette. At hun ikke klarer å få til noe i sitt eget liv har jeg alltid synes har vært vondt.

Jeg gjør det svært godt på mange fronter i livet. Jeg har vært uheldig med sykdom tidligere i livet, men bortsett fra dette har jeg brilliert på alle plan. Jeg ble som veldig ung beskrevet som et barn med uvanlig høy iq. Jeg spiller 6 instrumenter godt og har vunnet viktige konkuranser. Jeg har utmerket meg på skolen, jeg er en fremgansgrik lege som er gift med en lege. Jeg tjener godt og jobber innen et felt som er ansett å være veldig tøfft. 

Da vi gikk på skole sammen ble hun svært opprørt over at jeg ikke ville skulke forelesninger og heller være med henne. At hun ikke fikk til noe av pensum og at jeg brillierte var nok tungt for henne men hun ønsket å dra meg ned med henne. At jeg sa rett ut at jeg velger meg selv og min karriere tror jeg sjokkerte henne da jeg aldri har sagt noe slikt før. Det ubehagelige med det hele var jo at jeg mistet mye tid og dette kunne potensielt ødelagt for meg også.

Nå har hun altså brutt kontakt rett før jul og jeg føler at det er deilig. Hun var så rasende og sa så mye vanvittig at jeg ikke tørr å gjengi det her.

Sannheten her er at hun er ødelagt alt for seg selv i alle år og kommer mest sannsynlig ikke til å få til noen ting. Sannheten er at jeg valgte henne bort fordi jeg så at det kom til å koste meg dyrt å skulle fortsette som før med henne. Sannheten er at jeg ikke har angret på det fordi jeg hver dag kan gå på jobb og redde mødre i akutte fødsler. For meg var det verdt det. Det er synd at hun alltid har stått i skyggesiden, men herregud jeg har jobbet hardt og jeg fortjener hvert ord av skryt som kommer.

Anonymous poster hash: 8674c...a0f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da synes jeg du skal nyte livet ditt og din fremgang- se fremover og legg bak deg hennes forsøk på å dra deg ned-Gjort er gjort og du har da gjort det valget som er riktig for deg!?Ellers må du ha en God Jul!

Skrevet

Skryt,skryt og enda mer skryt!

Stakkars vennine som må sitte å høre på dette skryte ditt hele tiden!

Itellegg er du så frekk å sier at hun mest sannsynlig ikke får til noenting i livet??

Nei venninen din skal bare være glad for at hun er kvitt deg!

En mer selvopptatt person enn deg,skal en faen leite lenge etter!

Anonymous poster hash: 31e6b...416
Skrevet

Kan man ikke bare konstatere at dere har vokst fra hverandre?

Jeg, som deg, HI, har tatt høy utdanning og har en høy IQ. Jeg merker godt at noen barndomsvenner (som ikke har utvidet horisonten sin på noen måte i form av utdanning og reising, og som har en horisont som går sånn ca innenfor hagegjerdet deres og fra hånd til munn) ikke har noe til felles med meg lengre. Det er ikke noe galt i å leve sånn, men det er bare veldig forskjellig fra meg. Veldig trist at tidligere gode venner ikke er til å kommunisere med lengre; vi har forskjellige interesser og forskjellige måter å tenke på. Sånn er det bare.

Kan det hende venninnen din ville unngå at du skulle forsvinne ut av livet hennes gjennom å utvikle deg slik du har gjort, mens dette ikke har passet for henne i det hele tatt? Det er forståelig, men samtidig (som du sier) ikke til å akseptere for den som må bli holdt tilbake. Om man ikke kan respektere hverandres interesser og mål i livet som venner er vennskapet dødsdømt, psykisk ustabilitet eller ei.

Og så vil jeg gjerne tilføye at det vel er ganske vanlig at like barn leker best (uten at dette er ment snobbete i det hele tatt) - du og venninnen din er vel et klassisk eksempel på det.

Anonymous poster hash: b06ba...5b8
Skrevet

Itellegg er du så frekk å sier at hun mest sannsynlig ikke får til noenting i livet??

Det er vel nettopp det som er problemet når to mennesker utvikler seg i hver sin retning. Skal det ikke være lov å være stolt over det man har kjempet hardt for? Skal det ikke være lov å være ambisiøs og målrettet i utdanningsveien og ellers? Greit at du fronter janteloven, det gjetter jeg på at venninnen også gjør, men det er altså ikke slik at alle velger å leve etter den. Om det er "skryt skryt skryt" å prate om jobben sin og at man er stolt av noe, vel, da hadde jeg funnet deg svært misunnelig. Lavmål er det: jeg er ikke noe, så derfor skal du heller ikke være det. Vær hellere stolt av de valgene du selv har tatt og finn det som passer for deg fremfor å konstant sammenligne deg med andre - det blir man bare deprimert av.

Anonymous poster hash: b06ba...5b8

Skrevet

Jeg forstår deg godt! Selv kan jeg ikke skryte av en fremgangsrik karriere eller spesielt høy iq, men allikevel merker jeg jo at jeg på mange måter har vokst fra endel av barndomsvennene mine. Det er et helt naturlig steg i livet, man kan ikke alltid holde på de man har selvom man skulle ønske det.

Nyt denne friheten du nå har fått, og omgi deg med mennesker som vil deg vel!

Anonymous poster hash: 3b0e4...ea1

Skrevet

Takket være at jeg er hardtarbeidende kan jeg gå til en jobb der jeg redder kvinner i potensielt dødelige fødsler? Skryt, skryt, skryt? Ja, det gjør jeg. Jeg går i død hver dag og det krever sin kvinne. Selvoptatt? Ja.  Det er veldig viktig for meg å kunne utvikle mine medisinske ferdigheter. 

Skrevet

Takket være at jeg er hardtarbeidende kan jeg gå til en jobb der jeg redder kvinner i potensielt dødelige fødsler? Skryt, skryt, skryt? Ja, det gjør jeg. Jeg går i død hver dag og det krever sin kvinne. Selvoptatt? Ja.  Det er veldig viktig for meg å kunne utvikle mine medisinske ferdigheter. 

Bra du redder liv,men du trenger ikke skryte av det likevel.

Hold kjeft om jobben din  å snakk om felles interesser istedenfor å kjede hun i hjel med jobbsnakk.

Skrevet

Skryte? Hun nevner det. 

Og er ikke sikkert de har noen felles interesser lengre... og de felles samtaleemnene man har blir vanskelige fordi perspektivene kan bli så ulike. 

HI, jeg skjønner deg godt. Det er ikke alle man kommer like godt overens med, bare så synd når det ender opp med å være noen man kjenner fra gammelt av... Men man vokser fra hverandre, og det er det ikke så enkelt å gjøre noe med. De vennene jeg har beholdt fra gammelt av er de som er mest "like" meg i livssituasjon, vi har rett og slett mer å snakke om. 

Anonymous poster hash: 5e8a5...afa
Skrevet

Har vokst fra flere venninner, uten at jeg nødvendigvis er i samme situasjon som deg. Noen har jeg overfladisk kontakt med i form av julekort, bursdagshilsen etc. Helt uproblematisk og helt naturlig.

Skrevet

Til å ha usedvanlig høy IQ finner jeg det rart at du søker bekreftelser her inne??

Anonymous poster hash: aaeda...77c

Skrevet

Hold kjeft om jobben din  å snakk om felles interesser istedenfor å kjede hun i hjel med jobbsnakk.

Spøker du? Skryte av at jeg redder liv? Holde kjeft om jobben? Jeg skryter av at jeg har jobbet hardt. Jeg forteller at det bra på jobben. Jeg snakker om jobben fordi jeg jobber 60 timer i uken. Herre herre fred. Syens du bør forlate tråden, så kan jeg heller diskutere sakens anliggende med noen som evner ådiskutere fakta uten at janteloven må trå til. Takker for bidraget, men tror jeg klarer meg uten flere "velmenende råd" fra deg, anonym.

Skrevet

Får inntrykk av at venninnen også er lege siden hun nevner at de hadde forelesninger sammen så jobbsnakk blir vel en naturlig del av samtalen?

Anonymous poster hash: ce640...a5b

Skrevet

Skryt,skryt og enda mer skryt!Stakkars vennine som må sitte å høre på dette skryte ditt hele tiden!Itellegg er du så frekk å sier at hun mest sannsynlig ikke får til noenting i livet??Nei venninen din skal bare være glad for at hun er kvitt deg!En mer selvopptatt person enn deg,skal en faen leite lenge etter!Anonymous poster hash: 31e6b...416

Takket være at jeg er hardtarbeidende kan jeg gå til en jobb der jeg redder kvinner i potensielt dødelige fødsler? Skryt, skryt, skryt? Ja, det gjør jeg. Jeg går i død hver dag og det krever sin kvinne. Selvoptatt? Ja.  Det er veldig viktig for meg å kunne utvikle mine medisinske ferdigheter.  Anonymous poster hash: 8674c...a0f

Du høres ut som en av dem som jobber på KK: Jeg sanser ikke et minimum av emosjoner i innlegget ditt og det er det som gjør at jeg reagerer-du virker iskald. Jeg reagerer ikke på at du er flink, for det er gjerne vi leger, og skryt fortjener du-men holder det ikke at du får skryt av din mann, av kolleger eller andre venner?

Anonymous poster hash: ee61c...3f2

Skrevet

Vet ikke hvordan de på KK arbeider så det kan jeg ikke si noe om. Jeg bor i Oslo. Iskald? Det skjønner jeg ikke helt hvorfor du sier. Jeg skryter ikke over jobben, jeg skryter over at jeg har jobbet hardt for å komme hit jeg er i dag. Ingen emosjoner sier du? Nei, jeg har ikke noen skyldfølelser i forhold til at en venn ville dra meg ned i dragsuget med seg. Vil egentlig ikke ha råd eller meninger i fohold til hva andre tenker om meg som person. Jeg ønsker å høre erfaringer i forhold til liknende situasjoner. 

Skrevet

Dette høres kjent ut. Og sannheten er at det alltid finnes minst to sider av en sak.

Anonymous poster hash: fdb15...34d

Skrevet

Virker som om dere har noenlunde samme utdanning, men at livene deres har tatt veldig forskjellige retninger, kanskje også karrieremessig?

I tillegg har din venninne tydeligvis slitt mye som nok har gjort at hun føler seg mindre verdt enn deg, og så kommer det at du lykkes i karrieren i tillegg.

Ut fra måten du skriver innlegget ditt så tenker jeg at det sikkert er det riktigste for dere begge at dere ikke har særlig kontakt lenger.

Men du skriver først at din venninne ble rasende da hun kuttet kontakten nå rett før jul. Og så sier du at du valgte henne bort. Vet ikke om jeg har rett, men ut fra det leser jeg at du har trukket deg veldig unna henne tidligere, og at hun reagerer på dette?

Har du vært åpen og ærlig med henne tidligere at du ønsket mindre kontakt med henne, eller har du valgt den fremgangsmåten altfor mange velger i samme situasjon - nemlig å bare trekke seg unna, ikke gi tilbakemeldinger, ikke svare på henvendelser, men aldri si annet enn at det er så travelt, du er så opptatt osv?

Jeg spør fordi jeg er en lignende situasjon, hvor min venninne gjennom 25 år har trukket seg helt unna. Vi har vært gjennom vanvittig mye sammen, begge har slitt med ting som folk flest heldigvis slipper. Hun har støttet meg i årevis, jeg har støttet henne i årevis. I til sammen flere år snakket jeg bl.a. med henne så godt som daglig. Ikke fordi jeg alltid hadde tid eller ork, men fordi jeg visste at dette var veldig viktig for henne denne perioden. Jeg trodde vennskapet vårt gikk begge veier. Inntil hun bare trakk seg unna for et år siden, ingen forklaring, ikke noe. Jeg fikk en "forklaring" etter et halvt år, men.... ja, trenger ikke si hva jeg mener om den, ikke poenget her.

Poenget mitt er - kan det være at du har gitt din venninne inntrykk av at du ønsker mer kontakt med henne enn det du faktisk har gjort? Har du valgt den feige veien ut av dette?

Var det at hun nå brøt kontakten med deg egentlig noe du selv har bidratt med indirekte?

Hvis så så skal du vite at du har såret din tidligere venninne mer enn du forstår. Ikke noe er mer sårende av noen man bryr seg om å bare bli oversett og glemt...

Ikke misforstå, jeg støtter deg i mange av de valgene du tydeligvis har gjort underveis. Selvfølgelig skulle du ikke skulke forelesninger for hennes del. Og du skulle heller ikke prestere dårligere fordi hun ikke greide å ligge på samme nivå som deg.

Men tenk likevel litt gjennom om du ikke har bidratt til at din venninnes reaksjon ble så sterk som den nå ble?

Når det er sagt så tenker jeg at man trenger ikke alltid ha venner gjennom hele livet. Men det går an å vise disse vennene respekt i måten man evt avslutter et vennskap - og det gjelder begge parter.

Anonymous poster hash: 78562...865
Skrevet

Hun kom seg aldri inn på medisin. 

Skrevet

Jeg er farmasøyt selv og gjennom min utdanning fra barnehage til farmasi har jeg vært i liknende situasjoner. Og ja, jeg snakker om jobb med venner. Skulle bare mangle. jobber lange dager og det er en stor del av mitt liv. Det meste jeg snakker om, dreier seg om ting som er universale og må ikke knyttes til den jobben jeg utfører. Og ser ikke helt poenget med å holde kjeft om noe som okuperer meg så lenge som min jobb gjør. Ja, jeg har vokst fra en del mine venner men det er stortsett de som hadde problem med mine valg, ikke omvendt. Jeg har en del barndomsvenner som ble ikke mer enn kassedame på butikken men likevel kan vi snakke i mange timer når vi møttes. vi deler vår liv med barna i barnehagen, men når vi starter på skolen, får de fleste barne nye venner. i barneskolen får vi en del venner men vi finner ut nye i videregående osv. det beste er å se det beste i den tid vi har med hverandre. livet går videre i hverfall og med nye utfordringer og interesser, kommer nye venner. Om vi er bestebestevenner hele livet, avhenger hvor tilpassningdyktig er begge og hvor mye vi jobber med å forstå hverandre. og da snakker vi om bare en, eventuelt to bestebestebestevenner som en kan få i livet. Men uansett, jeg er innstilt til å være en god venn i den tiden jeg befinner meg i.

Anonymous poster hash: d208b...9a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...