Gå til innhold

Legger dere om dialekten

Anbefalte innlegg

Skrevet

I spesielle situasjoner? F.eks i butikken, på jobb, på besøk, med svigermor etc.

Jeg gjør. Er bergenser og sier til vanlig eg, meg, deg, isje, måsje, kansje, visje osv. Men på jobb når jeg snakker til pasienter blir det jei, mei, dei, ikke, må ikke, kan ikke, vil ikke.

Kollegaer av meg ler litt, fordi jeg snakker vanlig til dem. Men ikke til pasientene. Jobber på røntgen, så ser jo de ikke de mer enn i 5 minutter stort sett.

Jeg har også en tendens til å tiltale eldre med "herr" og "fru".

"Sitt helt stille fru fransen, jei skal bare trykke på knappen. De må ikke bevege dem."

Jeg dauer av flauhet. Er 26 år og høres ut som en 80 åring.

Anonymous poster hash: 9affb...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så slutt med det da! Tragisk!! 👼

Anonymous poster hash: 1d993...10b

Skrevet

Ikke dialekten, men måten jeg snakker på. Snakker ikke likt til en dame på 80 som til en tenåringsgutt. det er vel egentlig ganske naturlig å gjøre, tror jeg.

Skrevet

Ååååå... Jeg snakker helt likt til et barn på 2 år, som til en mann på 43 år!!

Skrevet

"nommen, hælledussen da, nå synes jeg du var en flink gutt":)

Skrevet

Jeg er også bergenser å når jeg bodde på hamar å jobbet på lekeland så skjønte jeg fort at jeg måtte legge om visse ord for at de skulle skjønne meg.

Kas brus vil du ha?

Var det ingen som skjønte,så måtte fort legge om til Hvilken brus vil du ha.

Var mange sånne ting jeg måtte legge om på.

Anonymous poster hash: fc71f...a55
Skrevet

"nommen, hælledussen da, nå synes jeg du var en flink gutt":)

He he, snakker ikke sånn, til verken en 2- åring eller 43- åring,., men, det var ironisk ment! Klart man har forskjellig måte å snakke på, avhengig av hvem man snakker med!! Hallo, i luken!!

Skrevet

Jeg forfiner nok dialekten min en del. Men, det er 17 år siden jeg flyttet fra hjemplassen på Sunnmøre. Bor nå på østlandet og jobber som lærer. Det er ikke alltid like enkelt da for alle barna å vite både hva "låke" og "æite" betyr. Så barna mine har vondt og spiser 😜

Men, det er ingen tvil om hvilken dialekt jeg har. Får veldig mye skryt her nede for at jeg er så flink å holde på dialekta, men får tyn når jeg kommer hjem og snakker så "pent" og "språker" 😝

Skrevet

Jeg er bergenser i oslo og legger også om noen ord som ikke østlendingene skjønner.

Gjorde det ikke i begynnelsen, men skjønte etterhvert at jeg måtte gjøre det i jobbsammenheng ihvertfall.

Anonymous poster hash: 4bee3...895

Skrevet

Jeg blander veldig, men ikke alltid bevist.

Jeg er fra Hedmarken og hver gang jeg passerer Lillestrøm legger jeg om til den bredeste dialekten min, utrolig hvor hjelpsomme Oslofolk er når du snakker skikkelig hedmarksdialekt. De anntar at du er fullstendig fortapt og forklarer, viser og demonstrerer...

Reiser jeg til Trondheim snakker jeg trønder ( er halvt trønder) ellers rundt i Norge, tenker jeg igjennom om folk faktisk skjønner hva jeg sier.

Hjemme på Hedmarken i samtale med f.eks helsevesenet snakker jeg bokmål. Hvis jeg er i utlandet å må snakke norsk snakker jeg også som regel bokmål, på flyturen derimot, Hedmarking.

En tommelfingerregel er dessto større klyse jeg møter dessto mer Hedmarking blir jeg.

Anonymous poster hash: 3a469...eec
Skrevet

Jeg er fra en by litt utenfor Oslo, her prater de bredere enn hvor jeg har bodd de siste 12 årene i Oslo. 

Jeg har alltid pratet "vanlig" bokmål og må nok innrømme jeg endrer meg i forhold til hvem jeg prater med. 

Slik du skriver om pasienter. Ikke alle eldre vil bli tilsnakket med fornavn og da bruker jeg herr og fru i jobbsammenheng. Med mindre de sier jeg kan bruke fornavn. :) 

Men det handler jo om litt respekt synes jeg da. 

Så om noen mener det er tragisk at man endrer seg, så tror og mener jeg mange gjør det ubevisst i sosiale sammenhenger for å tilpasse seg de man skal kommunisere med. 

Prat som du vil du :) Det er det viktigste. Bare det ikke blir for kunstig og påtatt. 

Anonymous poster hash: c8879...d1d
Skrevet

Ja, snakker flytende engelsk og norsk, så bytter selvsagt på dem alt etter hvem jeg snakker med. Kan også legge om så ingen tror annet enn at jeg er fra nordvestlandet:)

Snakker forresten normalt til barna mine, bruker ikke dille og dullespråk til dem.

Anonymous poster hash: 8f45f...7ab
Skrevet

Jeg savner litt dette med Herr (hvor kommer hen fra??) og Fru. De eldre pasientene synes sikkert det er respektfullt og fint, HI.

Hilsen Fru Franzen.

Anonymous poster hash: 3b9e8...bfd

Skrevet

Jeg savner litt dette med Herr (hvor kommer hen fra??) og Fru. De eldre pasientene synes sikkert det er respektfullt og fint, HI.

Hilsen Fru Franzen.

Gid, jeg leste visst feil isted. De to rr'ene ble en n i mitt hode, beklager så ærbødigst.

Hilsen Fru Franzen igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...