Anonym bruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 Jeg lurer på hvordan dere som har delt bosted gjør det med jul og gaver? Jeg har et barn fra før, og et fellesbarn sammen med min nye mann. Barna er 4 og 6 år. I år skal begge barna være her, og vi har kjøpt likt antall gaver til dem, til samme sum. Vi har alltid vært opptatt av at begge barna behandles likt her, og at det ikke er noen forskjellsbehandling. Min manns familie er heldigvis veldig med på den tanken, og selv om vi aldri ha diskutert det har de alltid behandlet dem likt. De får gaver fra nære og relativt fjerne slektninger på den kanten, og da får alltid begge gave. So far so good. "Problemet" oppstår når barnet jeg har fra tidligere også får gaver fra sin far og hans familie. De er kjempegreie og kjøper alltid gave til mitt yngste barn også. Det setter jeg ufattelig stor pris på, og tar alldeles ikke for gitt. Det er bare det at det eldste barnet får veldig store og dyre gaver i forhold. Det yngste barnet ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om dette foreløpig, men er ikke den som skriker høyest. Jeg er redd han blir lei seg, og at dette eventuelt kan bli et problem etterhvert? Hva tenker dere om denne problemstillingen? Jeg føler det blir feil om vi kjøper flere gaver til fellesbarnet, siden vi tenker på oss som en familie der det skal være likt. Jeg tenker også at det kanskje er ok for barna å lære seg allerede nå er det er slik det er, for slike situasjoner kommer nok til å dukke opp i mange år fremover. (Det eldste barnet får generelt veldig mye mer hos far enn de får hos oss.) Men samtidig får jeg litt vondt av yngstemann, for det er jo ganske tydelig at eldste får mer. Jeg vil gjerne ha litt synspunkter på dette, og kanskje også noen erfaringer på hvordan andre har løst det. På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: f8308...6d1
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 Skjer stadig vekk at barn feirer jul med andre barn som får flere gaver enn de selv får. Større familie er en logsik forklaring på det hele og ofte er det vi voksne som legger mer merke til dette enn barna gjør. Anonymous poster hash: ab3cd...085
Gjest ronja røverdatter Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 Vel, dette "problemet" har dere selv lagt opp til ved å få hans familie med på tanken at de skal gi like mye til ditt barn som til sitt barnebarn. Det ville jeg aldri ha gått med på som bestemor og aldri funnet på å "forlange" som svigerbarn. Tvert i mot, i alle fall så lenge barnet har en farsfamilie som tar vare på det og sørger for gaver, ville jeg gitt mine svigerforeldre beskjed om å ikke kjøpe like dyre presanger til mitt barn som til sine egne barnebarn. Det er en missforstått likhetsteori det der med at "mine barn" skal ha like mye som "våre barn".
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 Vel, dette "problemet" har dere selv lagt opp til ved å få hans familie med på tanken at de skal gi like mye til ditt barn som til sitt barnebarn. Det ville jeg aldri ha gått med på som bestemor og aldri funnet på å "forlange" som svigerbarn. Tvert i mot, i alle fall så lenge barnet har en farsfamilie som tar vare på det og sørger for gaver, ville jeg gitt mine svigerforeldre beskjed om å ikke kjøpe like dyre presanger til mitt barn som til sine egne barnebarn. Det er en missforstått likhetsteori det der med at "mine barn" skal ha like mye som "våre barn". Vel, dette "problemet" har dere selv lagt opp til ved å få hans familie med på tanken at de skal gi like mye til ditt barn som til sitt barnebarn. Det ville jeg aldri ha gått med på som bestemor og aldri funnet på å "forlange" som svigerbarn. Tvert i mot, i alle fall så lenge barnet har en farsfamilie som tar vare på det og sørger for gaver, ville jeg gitt mine svigerforeldre beskjed om å ikke kjøpe like dyre presanger til mitt barn som til sine egne barnebarn. Det er en missforstått likhetsteori det der med at "mine barn" skal ha like mye som "våre barn". Som skrevet i hovedinnlegget har dette temaet ALDRI blitt tatt opp på noe som helst måte i min manns familie. Det er noe de bare føler er naturlig. Vi ble sammen da det eldste barnet var veldig lite, og min mann ser på ham som sin sønn. Jeg har aldri forlangt noe som helst, men de har alltid blitt behandlet likt, og det har jeg satt pris på. De får gaver av mennesker på den siden jeg knapt har møtt, så jeg har hvertfall aldri snakket med dem om rettferdig gavegivning. HI. Anonymous poster hash: f8308...6d1
Gjest ronja røverdatter Skrevet 21. desember 2013 #5 Skrevet 21. desember 2013 OK. Men om du da synes at særkullsbarnet får for mange gaver, så bør løsningen på det være å be svigerforeldrene dine om å kjøpe mindre gaver. Et annet alternativ er at fellesbarnet får en ekstra gave fra sin far - dette kan fint forklares overfor særkullsbarnet med at ettersom han får gave av sin far, så er det bare rett og rimelig at fellesbarnet også får en gave av sin far slik at det blir omtrent samme antall. Du kan ikke be barnets besteforeldre om å slutte å kjøpe gaver, ikke barnets far om å gjøre det, og ikke kan man forvente at eks-familien bruker like mye penger på fellesbarnet heller. Så dermed må utgjevningen skje fra faren til fellesbarnet sin side.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2013 #6 Skrevet 21. desember 2013 OK. Men om du da synes at særkullsbarnet får for mange gaver, så bør løsningen på det være å be svigerforeldrene dine om å kjøpe mindre gaver. Et annet alternativ er at fellesbarnet får en ekstra gave fra sin far - dette kan fint forklares overfor særkullsbarnet med at ettersom han får gave av sin far, så er det bare rett og rimelig at fellesbarnet også får en gave av sin far slik at det blir omtrent samme antall. Du kan ikke be barnets besteforeldre om å slutte å kjøpe gaver, ikke barnets far om å gjøre det, og ikke kan man forvente at eks-familien bruker like mye penger på fellesbarnet heller. Så dermed må utgjevningen skje fra faren til fellesbarnet sin side. Takk, det var gode idéer. Jeg mener selvfølgelig ikke at barnets familie skal slutte å kjøpe gaver eller bruke like mye penger på fellesbarnet. Alldeles ikke! Jeg vil bare ikke at noen av barna skal føle seg forskjellsbehandlet, og trengte litt input. Jeg vil tro det ikke er særlig problematisk i år ettersom yngste ikke virker til å bry seg nevneverdig, men greit å tenke på i årene fremover. HI. Anonymous poster hash: f8308...6d1
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2013 #7 Skrevet 21. desember 2013 Vi har litt tilsvarende problemstilling, våre felles barn får mer presanger enn hans barn. Dette mener jeg er uaktuelt, alle barna som feirer jul sammen skal under åpningen føle de får temmelig likt. Her får barna våre overskuddspresangene etter hans barn er tilbake til sin mor. Ingen barn skal sitte å fråtse i presanger fremfor andre barn. Anonymous poster hash: 2cdde...993
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå