Gå til innhold

Vekke baby hver tredje time for mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble keisersnitt i uke 34+5, guttungen veide 2580 gram. Han er nå 1 mnd på mandag og veier 3200 gram. Han har til nå fått MM på flaske men de siste dagene har vi fått i gang ammingen, nå ammer jeg han på dagtid så får han MM på flaske om natten. Men det jeg lurer på, jeg fikk beskjed på sykehuset å vekke han hver tredje time for å mate han, hvor lenge skal jeg gjøre det? Er det ikke noe som sier at de skal få sove også sier de ifra når de er sulten? og at de skal lære seg å kjenne på sulten, altså lære seg hva det vil si å være sulten sånn at de klarer å si ifra når de vil ha mat?. har hørt at de ikke klarer det når de blir vekket for å mates. 

Som sakt så er vi godt igang men ammingen, og han sover godt og virker fornøyd generelt. Nå får han mat hver tredje time men får litt vondt av han når jeg må vekke han for at han skal få mat når han sover så godt. Idag lot jeg han sove litt lengre, så da fikk han mat etter 4 timer, da våknet han av seg selv og sa ifra. 

Hva er deres mening? noen råd?

Anonymous poster hash: fd83e...38d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fortsatt over helgen og ringt helsestasjonen på mandag (hvis de har åpent) og spurt dem, evt ringt sykehuset på mandag hvis helsestasjon har stengt.

Anonymous poster hash: 7b0f2...ce7
Skrevet

Synes det er skummelt å uttale meg om premature barn då eg har null erfaring med dei, men eg har ikkje vekt mine. Men dei var født tyngre enn din er no (3450 og 3815) og ikkje minst født 41+4 og 42+0.

Skrevet

Vi fikk beskjed om at han skulle ha mat hver 3 time da vi ble sendt hjem fra sykehuset.

Vi var 14 dager på nyfødtintensiven, men ikke pga av tidlig fødsel eller lav vekt.

Da vi kom hjem var vi ganske raskt på kontroll hos HS. Hun sa at jeg ikke trengte å vekke han for mat på natten hver tredje time, så lenge han hadde normal vektøkning.

Anonymous poster hash: 90bab...1d4
Skrevet

Ville ikke vekt han. Tror det kan føre til at han venner seg til å våkne og få mat. Har en som ble født fire uker før og var 2800. Fikk beskjed om å vekke han om natta og gi mat. Angret på det i ettertid. Men går han ned i vekt må du selvfølgelig begynne å vekke han igjen. Kan selvfølgelig være lurt å høre med helsepersonell, selv om jeg syns jeg har fått litt ymse svar derfra. Særlig fra helsesøstre. Stol på magefølelsen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kan bare svare for meg selv, men jeg måtte gjøre det til hun var over 3 kilo

Skrevet

Har ei veninne som nettopp fikk tvillinger. Hun fikk beskjed om å vekke minstemann til han var over 2,5 kg og deretter kontrollveie en gang i uka for å se om det fortsatt gikk opp.

Anonymous poster hash: 930cd...260

Skrevet

Takk for gode råd :) Jeg tror jeg vil prøve å la han sove på dagtid og amme når han sier ifra, også vekker jeg kan hver tredje time på natten. Så kan vi kontrollere vekten han oftere, og hvis den går opp som normalt så er det jo et tegn på at det går bra :) så lenge han går opp og er fornøyd ellers så vil jeg tro at det er det rette. 

Anonymous poster hash: fd83e...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...