Gå til innhold

Spise/ikke spise i jula...


Rosarose8

Anbefalte innlegg

Ville dere spist hjemmelagt gravlaks?? Sushi er jo greit og fryser ned fisken i et døgn...det som det rådes til er at det er greit så lenge den er helt fersk...hmmm...er jo sååå godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk matportalen. Er ganske sikker på at gravlaks ikke skal spises, men at du kan spise nyåpnet røkelaks hvis det er lenge til siste forbruksdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke 😊. Gravlaks er visst noen av de få tingene du virkelig skal holde deg unna som gravid (pga botulisme og listeria). Jeg har jobbet i matvareindustrien i en del år så mulig jeg er litt hysterisk på mye. Men akkurat gravlaks råder jeg deg til å stå over. Klem 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du kan spise riskrem :)

Off nå begynte jeg å lure, har ikke lest noe om det... og svigermor skal lage god riskrem på julaften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rakfisk som er fyfyfy....min gravlaks holder jeg i alle fall langt unna jorda!!.tror gravet laks er greit så lenge det er en stund til holdbarhetsdato, samme som røket laks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står det om riskrem: Riskrem: Den må lages på forsvarlig vis og ikke er utsatt for bakterier. Generelt så elsker bakterier fløte og sukker. Det kan være lurt å velge en annen dessert akkurat denne sesongen.

 

Her:http://www.tv2.no/gmn/nettprat/dette-er-julematen-du-boer-unngaa-som-gravid-3642897.html#.Ura507QVVlU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klart du kan spise riskrem :)

Off nå begynte jeg å lure, har ikke lest noe om det... og svigermor skal lage god riskrem på julaften. :)

 

Står at man burde velge noe annet mens man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke riskrem? Neei! Det var dårlig nytt! Riskrem er noe av det beste med jula jo. Da blir vi i hvertfall nødt til å fortelle det i jula, ingen som kjøper at jeg ikke har lyst på riskrem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette står det om riskrem: Riskrem: Den må lages på forsvarlig vis og ikke er utsatt for bakterier. Generelt så elsker bakterier fløte og sukker. Det kan være lurt å velge en annen dessert akkurat denne sesongen.

 

Her:http://www.tv2.no/gmn/nettprat/dette-er-julematen-du-boer-unngaa-som-gravid-3642897.html#.Ura507QVVlU

I følge denne linken skal man heller ikke spise gravlaks.

 

Gjør du andre søk, vil du finne at det er helt greit å spise riskrem så lenge den er laget med god mathygiene. Dette gjelder riskrem og all annen mat.

Jeg forholder meg til matportalens anbefalinger. Dette er nasjonale anbefalinger som oppdateres jevnlig. Og riskrem kommer jeg til å spise i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her;

http://www.tv2.no/gmn/nettprat/dette-er-julematen-du-boer-unngaa-som-gravid-3642897.html#.Urami7-9LTo[/quote

 

Jeg har tenkt at gravlaks og rakfisk er det samme? Men det er kanskje flere måter å lage den på? Det jeg snakker om er at fiskenerlagt i jorden i alle fall... :-)

 

 

Rakfisken graves ned og kan gi deg botulisme(råtten fisk), gravlaks er ikke det samme på noen måte!:) men det er jo råbehandlet fisk. På matportalen står det at du kan spise den som røket laks når du spiser fra butikk, det var hjemmelaget jeg er usikker på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her;

http://www.tv2.no/gmn/nettprat/dette-er-julematen-du-boer-unngaa-som-gravid-3642897.html#.Urami7-9LTo[/quote

 

Jeg har tenkt at gravlaks og rakfisk er det samme? Men det er kanskje flere måter å lage den på? Det jeg snakker om er at fiskenerlagt i jorden i alle fall... :-)

 

 

Rakfisken graves ned og kan gi deg botulisme(råtten fisk), gravlaks er ikke det samme på noen måte!:) men det er jo råbehandlet fisk. På matportalen står det at du kan spise den som røket laks når du spiser fra butikk, det var hjemmelaget jeg er usikker på:)

 

Tradisjonelt sett var det GRAVlaks som ble gravet ned. Rakfisk saltes og legges i saltlake, og modnes der. Eller råtner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel rakfisk man får botulisme av i dag??!! Broren til tanta mi og mannen hennes holdt på å dø av botulisme for noen år siden, og jeg er helt sikker på at det var rakfisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest meg opp TanteTroll:) du har helt rett i gravingen, men det er rakfisken man får botulisme av;) noe av den samme prosessen i starten kan det virke som:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å lage og spise riskrem med god samvittighet! Hva i all verden kan nå være galt med nykokt grøt og fersk pisket kremfløte??? Mulig at jeg dropper å spiste rester etter 3-4 dager da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står det om riskrem: Riskrem: Den må lages på forsvarlig vis og ikke er utsatt for bakterier. Generelt så elsker bakterier fløte og sukker. Det kan være lurt å velge en annen dessert akkurat denne sesongen.

 

Her:http://www.tv2.no/gmn/nettprat/dette-er-julematen-du-boer-unngaa-som-gravid-3642897.html#.Ura507QVVlU

Oi! Dette var nytt for meg. Har to barn fra før, men riskrem har jeg spist med god samvittighet både i går og i dag... Får nok holde meg unna resten av julen skjønner jeg. Det samme gjelder vel da all annen type kremdessert? Multekrem og jordbær krem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør andre søk, så finner du at du helt fint kan spise riskrem bare det er brukt god mathygiene ved tilberedning. Spiste riskrem med god samvittighet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...