Gå til innhold

Hjelp! Er dette ordentlige rier? (flau)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å få flere sammentrekninger i livmoren for ca en time siden, kom med ca 5 min mellomrom. Jeg kjente at det begynte med litt murring nederst i magen, for så å ''toppe'' seg hvor det gjorde ganske vondt for så å gradvis gi seg igjen. Livmoren blir helt hard. Men synes faktisk ikke det gjør så vondt, at jeg har tenkt at det kan være rier!

Når dette kom igjen og igjen så begynte jeg å plotte det inn på rieteller. Smertene øker også i styrke, og det gjør mer og mer vondt på ''toppen''.

Men fortsatt, så er det ikke SÅ vondt.

Så ser jeg på rietelleren her:

Det begynte med 5-6 min mellomrom, for så å gå over til 2-3 min mellomrom. Men nå har det plutselig økt til 3-4 min mellomrom. Er dette altfor uregelmessig til å være rier? Nå er det over 5 min siden forrige igjen... :/

De varer i fra 30 sek til 1 min (litt vanskelig å vite nøyaktig når det begynner og stopper da jeg som sagt ikke synes det gjør så utrolig vondt, det er mest på toppen det er verst)

Jeg vil IKKE ringe føden pga noen maserier! Men er jeg bare dum som lar være? Hadde sex i dag morges, og vet at det kan sette i gang saker...

Har aldri født før... 

Anonymous poster hash: b1e83...57c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan absolutt være rier, ikke alle synes det gjør veldig vondt, kanskje spesielt ikke i starten. Jeg fikk beskjed om at jeg merker forskjell på riene når jeg kommer over i aktiv fødsel (4 cm), men det kan jeg ikke si at jeg gjorde... Det var kun de to siste riene som var vonde... Resten av fødselen var heller ikke vond! Ville ringt til føden i alle fall :) lykke til :)

Skrevet

Takk for godt svar!

Men er det ikke litt vel uregelmessig? Har fått det så stemplet inn hos lege/jordmor/kurs at måten man gjenkjenner riene på er at de er så regelmessige! Og synes kanskje disse kom litt i hytt og pine...

Skrevet

Mine rier i fødsel nr 2 var ikke spesielt vonde. Akkurat fra 8-10 cm var det helt grusomt, men bortsett fra det helt overkommelig. Jeg tipper du har ordentlige rier.

Anonymous poster hash: a164f...45d

Skrevet

Det kan absolutt være rier!

Jeg startet med svak murring kl 11..

De kom med 15 min mellomrom i en time.

Deretter hips om haps - 1 min, 7 min, 15 min, 2, min, 1 min, 3 min, 8 min, 15 min, 1 min osv..

Ble ALDRI regelmessig, så ikke stol 100% på det som blir fortalt.

Kl. 16 var baby ute :)

Dette var fødsel nr 2, nr 1 hadde vannavgang og regelmessige rier fra start av.

Lykke til!!!

Anonymous poster hash: ccccd...628
Skrevet

Det kan helt klart være rier. Jeg syns heller ikke det var spesielt vondt, og de var ikke helt regelmessige.

Mannen "truet" meg til slutt til å dra på sykehuset, og det var så lite vondt at jeg kjørte selv.

Og når jeg kom inn der og ble sjekket, så ble både jeg, pappaen og jordmoren rimelig overrasket over at jeg hadde 5 cm åpning, og ble lagt inn med en gang.

Uansett, lykke til hvis det er fødsel :)

Anonymous poster hash: 03e2b...f51

Skrevet

Tja, man bør helst ikke ha mer enn ca 3 rier på ti min selv under aktiv fødsel. Følte ikke at mine kom med nøyaktig likt mellomrom heller... Har du lang vei til føden? Det er ingen skam å dra inn, få en sjekk og eventuelt komme tilbake :) har du lang vei er det kanskje greit å dra uansett? Min fødsel tok bare 2 t og tre kvarter fra 3 cm til gutten var ute (første gang, vaginal setefødsel). Ikke alle første gangs bruker eeeeevigheter ;)

Skrevet

Du skal ikke være flau :) De sier at man merker når det er rier, men det trenger man slett ikke. Da jeg skulle ha nummer 4 skjønte jeg det ikke. Begynte med 5 minutter mellom "kynnerene" og etterhvert kom de hvert 20 ende  minutt, og det var ikke vondt. 

Etter 2 timer ringte jeg jm for å få henne til å strippe meg, eller sette noen nåler. Kom inn og viste seg at jeg hadde 8 cm åpning. Da leste jeg under riene (som fortsatt kom med 20 minutter mellomrom) og i ambulansen hadde jeg rier uten at jm la merke til det. Merkeligste fødselen jeg har hatt ;)

Skrevet

Jeg har veldig kort vei til føden! :)

Ringte de og de mente at det virket som noe var på gang, og at jeg skulle ringe igjen/ta turen inn når de ble enda vondere. 

Foreløpig har det ikke blitt vondere i hvertfall. Til og med mindre vondt enkelte ganger nå... Må legge til at det gjør ikke like vondt når jeg er oppe å går f.eks... vet ikke om det betyr noe :/ 

HI

Skrevet

Sånn hadde jeg det også. Var heller ikke sikker på om det var rier. Måtte ringe sykehuset og spørre. Og rier var det :)

Anonymous poster hash: fff0f...e51
Skrevet

Ringte de og de mente at det virket som noe var på gang, og at jeg skulle ringe igjen/ta turen inn når de ble enda vondere. 

Foreløpig har det ikke blitt vondere i hvertfall. Til og med mindre vondt enkelte ganger nå... Må legge til at det gjør ikke like vondt når jeg er oppe å går f.eks... vet ikke om det betyr noe :/ 

HI

Dette er vel en måte man (på de fleste) kan skille rier og kynnere: Rier oppleves svakere ved bevegelse (derfor man ser mange fødende vagge rundt i korridorene på disse fødeseriene på tv), kynnere dempes ved ro og øker ved aktivitet. Så jeg hadde nok tatt en tur innom for en sjekk ja. 

Lykke til :-) 

Skrevet

HI

Dette er vel en måte man (på de fleste) kan skille rier og kynnere: Rier oppleves svakere ved bevegelse (derfor man ser mange fødende vagge rundt i korridorene på disse fødeseriene på tv), kynnere dempes ved ro og øker ved aktivitet. Så jeg hadde nok tatt en tur innom for en sjekk ja. 

Jeg trodde det var omvendt jeg :o At rier IKKE ble svakere av å bytte stilling, mens kynnere kunne gjøre det?

Sitter her enda, og håper det skal ta seg enda mer opp snart :) Er så redd for at de skal slutte... Jeg vet ikke hvorfor det føles så uvirkelig for meg å føde  :blush:

Skrevet

HI

Jeg trodde det var omvendt jeg :o At rier IKKE ble svakere av å bytte stilling, mens kynnere kunne gjøre det?

Sitter her enda, og håper det skal ta seg enda mer opp snart :) Er så redd for at de skal slutte... Jeg vet ikke hvorfor det føles så uvirkelig for meg å føde  :blush:

Jo, når det sies slik stemmer det, men samtidig øker gjerne kynnere ved aktivitet, i motsatt fall man opplevers riene gjerne som mindre intense ved bevegelse. Så det kommer litt an på hvordan man sier/tolker det. Rier blir jo ikke borte av å legge seg, men det kan man oppleve med kynnere. Rier derimot vil ofte være minst like intense om man ligger og slapper av. 

Skrevet

Du må si fra hva det var:)

Og gratulere på forhond hvis det er en fødsel!:)

Anonymous poster hash: a3fc0...3e3

Skrevet

Jeg hadde aldri kynnere som jeg fikk med meg. Og antok at riene var kynnere da de endelig kom. Flaks at jeg kom meg på føden for å si det sånn. For fra å være null vondt om dagen, så var ungen ute før tolv. Men jeg hadde ikke sex den dagen, og det var termindatoen. 

Men ikke alle har vondt under rier nei. 

Ta deg en tur til føden du. Jeg var også livredd for å være teit førstegangsfødene som dro dit ved feil. Men de var flinke på føden der jeg kom, og tok meg på alvor på telefonen og ba meg komme inn. Glad for det!!!! 

Anonymous poster hash: d3d13...37d
Skrevet

Jeg hadde maserier som lignet på de du har i mange dager før fødsel. Ringte føden mange ganger siden de kom tett og det var ganske så vondt etterhvert. Fikk beskjed om å prøve å ta meg en varm dusj. Da ville evt maserier vanligvis svekkes, mens ordentlige rier ville bare fortsette å øke på. Det samme sa de om bevegelse generelt. Var dessuten inne for sjekk flere ganger før det var ordentlig i gang.. Jordmødrene synes bare det var fint  at jeg tok kontakt, så ikke vær redd for å ringe eller dra inn en tur hvis du er usikker:)

Anonymous poster hash: 938b6...06e
Skrevet

Da jeg kom oppi badekar under aktiv fødsel gikk riene fra ubehagelig til helt ok... Så ekte rier trenger ikke nødvendigvis å bli sterkere de heller... Men etter dn times tid i badekaret økte de på ;) er også spent på om det ble fødsel på deg! Det er jo spennende og magisk med fødsel :)

Skrevet

Tror nokk det ble en fødsel i og med at hun ikke har svart mere her?:)

Anonymous poster hash: a3fc0...3e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...