Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #1 Skrevet 20. desember 2013 De gjør det for å føle seg bedre selv. Påstand fra minn mann. Hva mener du? Anonymous poster hash: 83753...2f5
Elskerhøsten2014 Skrevet 20. desember 2013 #2 Skrevet 20. desember 2013 Dummeste jeg har hørt,de som har god økonomi har bare godt av og hjelpe andre .
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #3 Skrevet 20. desember 2013 Denne var så sprø at jeg har problemer med å argumentere. Latterlig, kort sagt. Anonymous poster hash: 09517...bd7
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #5 Skrevet 20. desember 2013 Flott sitat fra TV-serien Friends det! Anonymous poster hash: 48ce9...6ea
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #6 Skrevet 20. desember 2013 Delvis enig. Man får jo unektelig en god følelse etter å ha hjulpet andre. Anonymous poster hash: b8783...c76
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Noen ytterst få gjør gjerne det, for fasadens skyld, for å virke bedre overfor andre, for å smøre sin egen samvittighet og ego. Men det er nå likevel mange, rent de fleste vil jeg tro, som hjelper fordi de ønsker det. Og uansett, so what? Egentlig spiller det liten rolle hvorfor noen hjelper, så lenge de faktisk gjør det. Det barnet som får mat i magen den dagen, får varme sko denne vinteren, får en livreddende vaksine, spør nok ikke akkurat om hvorfor de får denne hjelpen, de er bare glad til. Bedre at enda flere barn hjelpes, om så det er fordi en eller annen er ego. Anonymous poster hash: ff499...d00
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Jeg tror og mannen til hi har rett Anonymous poster hash: efc9b...fc4
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Det er bare å spørre seg selv om man ville utført den samme handlingen helt anonym. Dvs at folk ikke vet hvem som har hjulpet til. Det er jo veldig usannsynlig i de fleste tilfeller men ofte hjelper folk for sin egen samvittighet men også anerkjennelse fra de rundt. Anonymous poster hash: 0a0ae...092
*Miss Marple* Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Det var et godt argument for å slippe å gjør noe for andre.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Litt enig, men det kan man jo si om alt man foretar seg her i livet. Anonymous poster hash: 32b61...39a
Virginia. Skrevet 20. desember 2013 #12 Skrevet 20. desember 2013 Tull og tøys. Det finnes ekte prososialitet, det har man visst innen forskning på området i åresvis. Mennesker kan løpe inn i brennede hus for å redde andre, med fare for eget liv. Og se bare på ungdommene på Utøya som ga alt for ukjente.... Jeg synes det sier mer om noen at de ikke kan forestille seg at andre gjør noe uten å ha en bevisst eller ubevisst selvisk baktanke ved det...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #13 Skrevet 20. desember 2013 Da tenker jeg at det er vel samme det vel om det er egoisme eller ei. Bare still opp for dine medmennesker. Du vet aldri når du selv står i den situasjonen at du trenger hjelp selv. Anonymous poster hash: f5734...af8
Kathrine. Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 Det føles bra å hjelpe, så fint om det motiveref folk til å hjelpe. Blir ikkje det isåfall en vinn-vinn situasjon. Du får det til å høres ut som noke negativt. Eg tenker da ikkje mindre om dei som ikkje har anledning til å hjelpe enn eg gjer om meg sjølv. Og nei; eg blei ikkje provosert. Kjeder meg så hadde lyst å gi deg et svar.
BareMas Skrevet 20. desember 2013 #15 Skrevet 20. desember 2013 Alle våre handlinger er i større eller mindre grad drevet av personlig ønsker og interesser. Dette er ikke noen ny vitenskap og er heller ikke utelukkende negativt.
Nullstress;) Skrevet 20. desember 2013 #16 Skrevet 20. desember 2013 Da er det i så fall snakk om en veldig god egoisme ikke fsrlig å være ego om andre får goder av det Men helt alvorlig ment, nei. Ofte sitter jeg igjen med en bitter-sweet feeling av å hjelpe. Det er klart det føltes godt å gi uteliggeren litt penger, men samtidig går jeg da i lange tider å tenker på han. Hvor er han nå, hvorfor har han havnet i den situasjonen osv. Skulle heller ønske det ikke fantes noen som trengte min hjelp...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #17 Skrevet 20. desember 2013 Det er ikke snakk om egoisme i negativ forstand. Og det er heller ikke nødvendigvis snakk om å bruke penger på noen. Det er snakk om at uansett hva godt du gjør for andre så gir det deg en god følelse, og det er det som driver deg til å gjøre gode ting. Egoisme med andre ord. Det får DEG til å føle deg bra. Hi Anonymous poster hash: 83753...2f5
Zaphira Skrevet 20. desember 2013 #18 Skrevet 20. desember 2013 Jeg tror det er det dårligste argumentet jeg har hørt for å slippe å hjelpe andre!
Virginia. Skrevet 20. desember 2013 #19 Skrevet 20. desember 2013 Alle våre handlinger er i større eller mindre grad drevet av personlig ønsker og interesser. Dette er ikke noen ny vitenskap og er heller ikke utelukkende negativt. Så fint at du vet så mye bedre enn det psykologisk forskning på området hevder da. Du hadde f.eks. ikke ringt politiet om du hadde sett en tynnkledd gammel dame virre rundt på gaten i minusgrader da- siden hun mest sannsynlig var så dement at hun ikke ville ha takket deg? Og du hadde ikke vært blant de 7 av 10 som Aftenposten fant ut ved en test at gjorde en innsats for å returnere lommebøker med penger i til eierne?
Virginia. Skrevet 20. desember 2013 #20 Skrevet 20. desember 2013 Det er ikke snakk om egoisme i negativ forstand. Og det er heller ikke nødvendigvis snakk om å bruke penger på noen. Det er snakk om at uansett hva godt du gjør for andre så gir det deg en god følelse, og det er det som driver deg til å gjøre gode ting. Egoisme med andre ord. Det får DEG til å føle deg bra. Hi Anonymous poster hash: 83753...2f5 Vel, du tar feil. Kanskje dette driver deg, men det betyr ikke at det stemmer for andre.
Virginia. Skrevet 20. desember 2013 #21 Skrevet 20. desember 2013 På Utøya svømte utslitte ungdommer flere hundre meter med ukjente andre på ryggen, med risiko for eget liv. Det var lite "dette kommer til å gi meg en god følelse" over det.
Elsker livet Skrevet 20. desember 2013 #22 Skrevet 20. desember 2013 Alle våre handlinger er i større eller mindre grad drevet av personlig ønsker og interesser. Dette er ikke noen ny vitenskap og er heller ikke utelukkende negativt. Så fint at du vet så mye bedre enn det psykologisk forskning på området hevder da. Du hadde f.eks. ikke ringt politiet om du hadde sett en tynnkledd gammel dame virre rundt på gaten i minusgrader da- siden hun mest sannsynlig var så dement at hun ikke ville ha takket deg? Og du hadde ikke vært blant de 7 av 10 som Aftenposten fant ut ved en test at gjorde en innsats for å returnere lommebøker med penger i til eierne? Man gjør det jo ikke for å få takk eller anerkjennelse, men for det å hjelpe andre får en til å føle seg bra og man slipper å ha en gagnede samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #23 Skrevet 20. desember 2013 Det var et godt argument for å slippe å gjør noe for andre.Han fjør mye for andre, det er ikke det det står på. Men han føler seg helt klart bra når han har gjort noe for andre, så det er derfor han gjør det. Hi Anonymous poster hash: 83753...2f5
Tired mama Skrevet 20. desember 2013 #24 Skrevet 20. desember 2013 Den har jeg hørt før. Mulig det stemmer, men så lenge det virkelig hjelper andre, så er det jo bare bra. Skulle ønske alle var like "egoistiske". Da hadde verden vært et mye bedre sted. Er i hvert fall enig i at det gir en utrolig deilig følelse å hjelpe andre. Blir tilfreds på en måte.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 #25 Skrevet 20. desember 2013 Det føles bra å hjelpe, så fint om det motiveref folk til å hjelpe. Blir ikkje det isåfall en vinn-vinn situasjon. Du får det til å høres ut som noke negativt. Eg tenker da ikkje mindre om dei som ikkje har anledning til å hjelpe enn eg gjer om meg sjølv. Og nei; eg blei ikkje provosert. Kjeder meg så hadde lyst å gi deg et svar. Da misforsto du innlegget for det var ikke negativt ment eller meningen å provosere.Jeg hadde en diskusjon med min mann der han kom med denne påstanden og ble rett og slett nysjerrig på hva andre mente om det. Hi Anonymous poster hash: 83753...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå