Gå til innhold

Hvor stor er smittefaren for et uvaksinert barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par uker siden fikk vi et skriv fra legesenteret og helsesøster hvor de skriver at det nå var et barn på min datters klassetrinn som hadde fått kikhoste og de anbefalte på det sterkeste at de som ikke var vaksinert samt de i faresonen umiddelbart oppsøkte dem for å få vaksine. Denne eleven ble kjempedårlig (8.klassing).Og gjett EN gang om dette barnet var vaksinert eller ikke?Skjønner bare ikke hvordan enkelte tør å gamble med barnas helse! Og ihvertfall ikke i disse dager hvor man reiser verden rundt, vi får stadig kontakt med nye landsmenn som ikke er vaksinert osv.Vaksinene vi får i dag er godt utprøvd og har blitt tatt på millioner av barn i årenes løp. Hvor mange normalt friske barn har tatt skade av det?Anonymous poster hash: 66d27...a9a

Er det ikke for sent å vaksinere når man allerede er utsatt for smitte? Anonymous poster hash: 18778...8ea

Altså, de oppfordret oss til å vaksinere barna våre snarest om de ikke allerede var vaksinert, nettopp for å unngå å bli smittet. Ingen har heldigvis ikke blitt smittet av denne eleven (så vidt jeg vet). Gjenforteller bare det som sto i skrivet.. :)

Anonymous poster hash: 66d27...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er meget betenkelig at det faktisk ikke finnes en eneste langtidsstudie ift evt bivirkninger av vaksiner. Heller ikke på følgene av å kombinere så mange ulike komponenter/sykdommer i en og samme vaksine. Jo flere sykdommer i samme vaksine jo større utfordring for immunforsvaret.

Anonymous poster hash: d2ea2...385

Dette er jo bare oppspinn. Klart det finnes langtidsstudier av vaksiner, også på kombinasjoner. Vaksineprogrammene i verden har man jo flere tiår med erfaring fra, det er et formidabelt hav av forskning der ute. Ta for eksempel noe anti-vaksinasjonsfolk elsker å påstå, at vaksiner øker forekomsten av astma og allergier. Vel, her er en god del studier som motbeviser akkurat dét. (Om det er andre spesifikke tilstander du er mer interessert i, er det bare å si fra - jeg jobber med medisinsk forskning og kan hjelpe. Dette er bare et eksempel).

One well-controlled study was performed using the computerized records of children born between 1991 and 1997 who were enrolled in four large health maintenance organizations (HMOs). Researchers identified 18,407 children with asthma. The risk for asthma was not greater in children who received DTP vaccine, oral polio vaccine, MMR vaccine, Hib vaccine or hepatitis B vaccine compared with children who did not receive these vaccines.

Another large well-controlled study prospectively evaluated the risk of allergies following receipt of the pertussis vaccine in 669 children. Infants were randomized to receive one of three different diphtheria-tetanus-pertussis vaccines or a control vaccine that did not contain pertussis beginning at 2 months of age. Children were followed for about two and a half  years and the risk of allergies was determined by parent questionnaires and examination of medical records. Allergic disorders studied included asthma, skin reactions, hay fever, hives and food allergies. No differences in the incidence of allergic diseases were observed in children who did or did not receive pertussis vaccine. Of interest, children with natural pertussis infections were more likely to develop allergic diseases than children not infected with pertussis.

Taken together, these studies fail to support the hypothesis that vaccines cause allergic diseases.

References

Anderson HR, Poloniecki JD, Strachan DP, et al. Immunization and symptoms of atopic disease in children: results from the international study of asthma and allergies in children. Am J Public Health 2001;91:1126-1129.

DeStefano F, Gu D, Kramarz P, et al. Childhood vaccinations and the risk of asthma. Pediatr Infect Dis J 2002;21:498-504.

Gruber C, Kulig M, Bergmann R, et al. Delayed hypersensitivity to tuberculin, total immunoglobulin E, specific sensitization, and atopic manifestations in longitudinally followed early Bacille Calmette-Guerin-vaccinated and nonvaccinated children. Pediatrics 2001;107:e36.

Kramarz P, DeStefano F, Gargiullo PM, et al. Does influenza vaccination exacerbate asthma? Arch Fam Med 2000;9:617-623.

Nilsson L, Kjellman N, Bjorksten B. A randomized controlled trial of the effect of pertussis vaccines on atopic disease. Arch Pediatr Adolesc Med 1998;152:734-738.

Nicholson KG, Nguyen-Van-Tam JS, Ahmed AH, et al. Randomised placebo-controlled crossover trial on effect of inactivated influenza vaccine on pulmonary function in asthma. Lancet 1998;351:326-331.

Reid DW, Bromly CL, Stenton SC, et al. A double-blind placebo-controlled studyof the effect of influenza vaccination on airway responsiveness in asthma. Resp Med 1998;92:1010-1011.

Wickens K, Crane J, Kemp T, et al. A case-control study of risk factors for asthma in New Zealand children. Aust NZ Public Health 2001;25:44-49.

Skrevet

Usolidarisk å ikke vaksinere barn. Skjønner godt dilemmaet ditt, hi. Tror at ditt barn er relativt trygt. Nettopp fordi vi fortsatt har en høy vaksinasjonshyppighet her i landet. De som ikke er vaksinert er på en måte 'gratispassasjerer" som drar nytte av at andre er vaksinert. Det er dette som kalles kollektiv immunitet.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Sjansen for å bli smittet, for det var det du spurte om, var det ikke?  - er temmelig liten så lenge du oppholder deg i Norge og spesielt på områder hvor de fleste andre man omgås er norske.  Men dette er kun fordi det er en høy andel av nordmenn som er vaksinert.  Når/om den andelen synker, kommer smittefaren til å øke også.

At mange voksne ikke er revaksinert utgjør ikke nødvendigvis noen stor smitterisiko.  For det første fordi mange har hatt disse sykdommene fra før vaksineprogrammet ble satt i gang, for det andre føler jeg meg temmelig sikker på man som voksen fremdeles beholder en viss immunitet, ikke minst gjennom kontakt med syke barn som gjør at man kanskje til og med får en passelig dose virus til at man oppnår beskyttelse, men ikke blir syk og også fordi sjansen for å voksne blir smittet er mye lavere enn at barn blir smittet.  

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

#11: Det du skriver er skremmende. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere ikke forstår prinsippet om kollektiv immunitet. Barnesykdommer kan være dødelig også for friske barn.

Anonymous poster hash: 62393...da1

Når størstedelen av befolkningen faktisk går rundt med ikke-virkende gamle vaksiner så faller mye av "kollektiv immunitet"-argumentet bort.

Jeg skriver ikke at barnesykdommer ikke kan være alvorlig (eller til og med dødelig) også for såkalt friske barn. Jeg skriver at med et velfungerende immunforsvar så er sjansen for at det skal skje liten.

Men hva er et velfungerende immunforsvar? I hvert fall ikke et hvor barnas kosthold ikke er godt. Sukker vil f.eks. hemme immunforsvaret, jo større doser jo lengre vil immunforsvaret hemmes.

Et barn som da lever med et dårlig kosthold og med mye søtt (eller for mye raske karbohydrater) vil kunne fremstå som friskt, men vil i virkeligheten ha et redusert immunforsvar. Stress, lite søvn, forurensing osv. osv. vil ytterligere svekke immunforsvaret.

Det er f.eks. mange som tror at vaksinerte ikke kan føre smitte med seg. Dette er feil. Forskjellen er om de blir syke eller ikke. Og om man blir syk eller ikke er avhengig av om vaksinen har virket eller ikke hvis man har tatt vaksine - eller hvor motstandsdyktig immunforsvar man har som ikkevaksinert.

Kollektiv immunitet er i teorien en fin ting. Spesielt hvis vaksiner var uten risiko for de som tar dem.

Når de aller fleste av landets innbyggere pr i dag må regnes som ikkevaksinerte (fordi de ikke er revaksinerte), så finnes det ingen kollektiv immunitet i praksis.

Når det gjelder kikhoste som noen over her nevner så er det som ei skriver ikke alle kikhostevaksinen virker på. Dessuten har utviklingen av kikhostevaksinen ført til en mutasjon av bakterien, noe som har ført til at det også finnes en alvorligere variant av kikhoste - som det ikke finnes vaksine mot.

Jeg er faktisk enig med mye av det du sier, men det med sukker er feil.

Dette har faktisk kun blitt "bevist" en gang, og det ved å sprøye sukker inn i blodprøver, altså ikke inn i et menneske. Man har heller aldri kunne rekonstruere denne forskningen.

Anonymous poster hash: 5a16f...105

Skrevet

Det er meget betenkelig at det faktisk ikke finnes en eneste langtidsstudie ift evt bivirkninger av vaksiner. Heller ikke på følgene av å kombinere så mange ulike komponenter/sykdommer i en og samme vaksine. Jo flere sykdommer i samme vaksine jo større utfordring for immunforsvaret.

Dette er jo bare oppspinn. Klart det finnes langtidsstudier av vaksiner, også på kombinasjoner. Vaksineprogrammene i verden har man jo flere tiår med erfaring fra, det er et formidabelt hav av forskning der ute. Ta for eksempel noe anti-vaksinasjonsfolk elsker å påstå, at vaksiner øker forekomsten av astma og allergier. Vel, her er en god del studier som motbeviser akkurat dét. (Om det er andre spesifikke tilstander du er mer interessert i, er det bare å si fra - jeg jobber med medisinsk forskning og kan hjelpe. Dette er bare et eksempel).

One well-controlled study was performed using the computerized records of children born between 1991 and 1997 who were enrolled in four large health maintenance organizations (HMOs). Researchers identified 18,407 children with asthma. The risk for asthma was not greater in children who received DTP vaccine, oral polio vaccine, MMR vaccine, Hib vaccine or hepatitis B vaccine compared with children who did not receive these vaccines.

Another large well-controlled study prospectively evaluated the risk of allergies following receipt of the pertussis vaccine in 669 children. Infants were randomized to receive one of three different diphtheria-tetanus-pertussis vaccines or a control vaccine that did not contain pertussis beginning at 2 months of age. Children were followed for about two and a half  years and the risk of allergies was determined by parent questionnaires and examination of medical records. Allergic disorders studied included asthma, skin reactions, hay fever, hives and food allergies. No differences in the incidence of allergic diseases were observed in children who did or did not receive pertussis vaccine. Of interest, children with natural pertussis infections were more likely to develop allergic diseases than children not infected with pertussis.

Taken together, these studies fail to support the hypothesis that vaccines cause allergic diseases.

References

Anderson HR, Poloniecki JD, Strachan DP, et al. Immunization and symptoms of atopic disease in children: results from the international study of asthma and allergies in children. Am J Public Health 2001;91:1126-1129.

DeStefano F, Gu D, Kramarz P, et al. Childhood vaccinations and the risk of asthma. Pediatr Infect Dis J 2002;21:498-504.

Gruber C, Kulig M, Bergmann R, et al. Delayed hypersensitivity to tuberculin, total immunoglobulin E, specific sensitization, and atopic manifestations in longitudinally followed early Bacille Calmette-Guerin-vaccinated and nonvaccinated children. Pediatrics 2001;107:e36.

Kramarz P, DeStefano F, Gargiullo PM, et al. Does influenza vaccination exacerbate asthma? Arch Fam Med 2000;9:617-623.

Nilsson L, Kjellman N, Bjorksten B. A randomized controlled trial of the effect of pertussis vaccines on atopic disease. Arch Pediatr Adolesc Med 1998;152:734-738.

Nicholson KG, Nguyen-Van-Tam JS, Ahmed AH, et al. Randomised placebo-controlled crossover trial on effect of inactivated influenza vaccine on pulmonary function in asthma. Lancet 1998;351:326-331.

Reid DW, Bromly CL, Stenton SC, et al. A double-blind placebo-controlled studyof the effect of influenza vaccination on airway responsiveness in asthma. Resp Med 1998;92:1010-1011.

Wickens K, Crane J, Kemp T, et al. A case-control study of risk factors for asthma in New Zealand children. Aust NZ Public Health 2001;25:44-49.

Med langtidsstudier så mener jeg ikke et studie på 2,5 år, men påvirkninger over f.eks. 20-30-40 år.

Studier som påviser langtidsvirkninger på immunforsvaret, som kan si noe om risiko for senere sykdommer som f.eks. kreft, alzheimers, reumatisme osv. osv.

I de tiårene som vaksiner er brukt har også forekomsten av slike sykdommer eksplodert. Det betyr ikke at det er noen sammenheng mellom vaksiner og disse sykdommene (jeg tror det er mer sammensatt), men det finnes heller ingen studier - såvidt meg bekjent - som kan utelukke noen sammenheng.

Men for all del, kan du legge frem studier som går over flere tiår, så vil jeg gjerne bli oppmerksom på disse! :)

Skrevet

#11: Det du skriver er skremmende. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere ikke forstår prinsippet om kollektiv immunitet. Barnesykdommer kan være dødelig også for friske barn.Anonymous poster hash: 62393...da1

Når størstedelen av befolkningen faktisk går rundt med ikke-virkende gamle vaksiner så faller mye av "kollektiv immunitet"-argumentet bort. Jeg skriver ikke at barnesykdommer ikke kan være alvorlig (eller til og med dødelig) også for såkalt friske barn. Jeg skriver at med et velfungerende immunforsvar så er sjansen for at det skal skje liten. Men hva er et velfungerende immunforsvar? I hvert fall ikke et hvor barnas kosthold ikke er godt. Sukker vil f.eks. hemme immunforsvaret, jo større doser jo lengre vil immunforsvaret hemmes.Et barn som da lever med et dårlig kosthold og med mye søtt (eller for mye raske karbohydrater) vil kunne fremstå som friskt, men vil i virkeligheten ha et redusert immunforsvar. Stress, lite søvn, forurensing osv. osv. vil ytterligere svekke immunforsvaret. Det er f.eks. mange som tror at vaksinerte ikke kan føre smitte med seg. Dette er feil. Forskjellen er om de blir syke eller ikke. Og om man blir syk eller ikke er avhengig av om vaksinen har virket eller ikke hvis man har tatt vaksine - eller hvor motstandsdyktig immunforsvar man har som ikkevaksinert. Kollektiv immunitet er i teorien en fin ting. Spesielt hvis vaksiner var uten risiko for de som tar dem.Når de aller fleste av landets innbyggere pr i dag må regnes som ikkevaksinerte (fordi de ikke er revaksinerte), så finnes det ingen kollektiv immunitet i praksis. Når det gjelder kikhoste som noen over her nevner så er det som ei skriver ikke alle kikhostevaksinen virker på. Dessuten har utviklingen av kikhostevaksinen ført til en mutasjon av bakterien, noe som har ført til at det også finnes en alvorligere variant av kikhoste - som det ikke finnes vaksine mot. Anonymous poster hash: d2ea2...385

Jeg vet ikke hva jeg skal si til slike som deg. Jeg ber om at du fremlegger vitenskapelig dokumentasjon angående dine påstander,, og om du har dem så får du henvende deg til helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet med dine meninger, som har helt andre anbefalinger enn deg. Du farer med mye svada her.

Skrevet

#11: Det du skriver er skremmende. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere ikke forstår prinsippet om kollektiv immunitet. Barnesykdommer kan være dødelig også for friske barn.Anonymous poster hash: 62393...da1

Når størstedelen av befolkningen faktisk går rundt med ikke-virkende gamle vaksiner så faller mye av "kollektiv immunitet"-argumentet bort. Jeg skriver ikke at barnesykdommer ikke kan være alvorlig (eller til og med dødelig) også for såkalt friske barn. Jeg skriver at med et velfungerende immunforsvar så er sjansen for at det skal skje liten. Men hva er et velfungerende immunforsvar? I hvert fall ikke et hvor barnas kosthold ikke er godt. Sukker vil f.eks. hemme immunforsvaret, jo større doser jo lengre vil immunforsvaret hemmes.Et barn som da lever med et dårlig kosthold og med mye søtt (eller for mye raske karbohydrater) vil kunne fremstå som friskt, men vil i virkeligheten ha et redusert immunforsvar. Stress, lite søvn, forurensing osv. osv. vil ytterligere svekke immunforsvaret. Det er f.eks. mange som tror at vaksinerte ikke kan føre smitte med seg. Dette er feil. Forskjellen er om de blir syke eller ikke. Og om man blir syk eller ikke er avhengig av om vaksinen har virket eller ikke hvis man har tatt vaksine - eller hvor motstandsdyktig immunforsvar man har som ikkevaksinert. Kollektiv immunitet er i teorien en fin ting. Spesielt hvis vaksiner var uten risiko for de som tar dem.Når de aller fleste av landets innbyggere pr i dag må regnes som ikkevaksinerte (fordi de ikke er revaksinerte), så finnes det ingen kollektiv immunitet i praksis. Når det gjelder kikhoste som noen over her nevner så er det som ei skriver ikke alle kikhostevaksinen virker på. Dessuten har utviklingen av kikhostevaksinen ført til en mutasjon av bakterien, noe som har ført til at det også finnes en alvorligere variant av kikhoste - som det ikke finnes vaksine mot. Anonymous poster hash: d2ea2...385

Jeg vet ikke hva jeg skal si til slike som deg. Jeg ber om at du fremlegger vitenskapelig dokumentasjon angående dine påstander,, og om du har dem så får du henvende deg til helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet med dine meninger, som har helt andre anbefalinger enn deg. Du farer med mye svada her.

Hva var det du tenkte var svada av det jeg skriver her?

Såvidt jeg ser så kommer jeg ikke med noen anbefalinger i det hele tatt.

Hvis du føler behov for dokumentasjon så står du fritt å bruke tid på å finne den selv.

Skrevet

Men hva er årsaken til at han ikke vil? Hadde aldri turt å lå være, med unntak av svineinfluensa vaksinen som var fremstilt i en fei og hel ny.. Tenk om vi alle kutta ut vaksiner, det hadde skapt mye dritt det. Synes det er ekstremt lite gjennomtenkt! Tenk hvor heldige vi er som har gratis vaksinasjonsprogram, og tenk på alle barna som blir alvorlige syke/dør i andre land grunnet mangel på vaksine. Dagens vaksiner er ikke farlig.

Anonymous poster hash: 7cba8...ef0

Jeg vil jo vaksinere, men ikke han. Han er redd bivirkningene og han legger frem pakningsvedlegg osv. Ikke så lett å argumentere mot det. Det eneste er jo at det er svært sjelden alvorlige bivirkninger, men han har jo rett i at de er der. Men nå har jeg sett litt på statestikker her og ser jo nå at sjansen er svært liten for at det skal skje noe alvorligt med barnet uten vaksine også. Mange av sykdommene vi har er jo ikke eksisterende. Tror jeg bare roer ned nå og lener meg på at mange voksne og 10% av barna er uten beskyttels og ingen blir syke i følge statestikkene.

Anonymous poster hash: f2f77...e4b

Vis han pakningsvedlegget på paracet osv. La han lese mulige bivirkninger!

Anonymous poster hash: 8f73c...852

Litt verre med vaksiner...

Hentet fra felleskatalogen.no

MMR: Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Paracet:

Bivirkninger: 

Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Blod/lymfe: Trombocytopeni, leukopeni og hemolytisk anemi. Hud: Allergilignende reaksjoner, eksantem. Immunsystemet: Hypersensitivitet. Lever/galle: Leverpåvirkning. Leverpåvirkning ved bruk av paracetamol har oppstått ved alkoholmisbruk.

Anonymous poster hash: f2f77...e4b

Skrevet

Særlig i byene er det stadig oftere utbrudd av diverse, særlig tuberkulose. Med mer reising øker også sjansen for at sykdommer blir med hjem. Er ikke lenge siden det var polio utbrudd i Polen og uvaksinerte ble anbefalt å avlyse ferien/ reise dit.

Anonymous poster hash: 40516...15d

Skrevet

jeg ble ikke vaksinert videre etter andre DTPer da jeg hadde voldsom reaksjon etter den og de kunne ikke ekskludere bivirkning fra vaksine. Det har gått veldig bra sålangt, jeg er 33 år i dag og fikk ikke de fleste vaksiner. Er redd til å prøve nå.

Skrevet

References

Med langtidsstudier så mener jeg ikke et studie på 2,5 år, men påvirkninger over f.eks. 20-30-40 år.

Studier som påviser langtidsvirkninger på immunforsvaret, som kan si noe om risiko for senere sykdommer som f.eks. kreft, alzheimers, reumatisme osv. osv.

I de tiårene som vaksiner er brukt har også forekomsten av slike sykdommer eksplodert. Det betyr ikke at det er noen sammenheng mellom vaksiner og disse sykdommene (jeg tror det er mer sammensatt), men det finnes heller ingen studier - såvidt meg bekjent - som kan utelukke noen sammenheng.

Men for all del, kan du legge frem studier som går over flere tiår, så vil jeg gjerne bli oppmerksom på disse! :)

I disse tiårene som du nevner her har også diagnosebruk for disse tilstandene (særlig revmatisme og demens) eksplodert, og gjennomsnittlig levealder har økt (noe som vil ha betydning for prevalens av kreft). Også insidensen av disse sykdommene vil øke, fordi vi finner flere (eller, rettere sagt, definerer og registrerer flere av dem). Så; correlation does not imply causation! En eventuell sammenheng mellom slike sykdommer og vaksiner blir dermed vanskelig å finne, og man risikerer å tolke en sammenheng som ikke nødvendigvis er der... Et kjent problem med alt av retrospektive studier. 

....som du og påpeker her. Men spørsmålet til HI her var jo tross alt smitterisikoen til et uvaksinert barn.

HI; smitterisikoen vil varierer avhengig av hva barnet utsettes for av smitte. Hvis dere går i steinerskolemiljø (eller andre miljø med mange ikke-vaksinerte), reiser mye/omgår mennesker som reiser mye/kommer utenlands fra.... og det vil avhenge variere fra sykdom til sykdom, både på hvor lett det smitter og hvor vanlig sykdommen er. 

Dvs risikoen er relativt liten hvis dere bor et sted med høy vaksinedekning, ikke omgås folk som reiser mye, og hvis dere ikke reiser mye selv. Med en gang dere skal utenfor Skandinavia

(eller, for den del innad i Norge og: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6601&Main_6157=6263:0:25,6562&MainContent_6263=6601:0:25,6928&Content_6601=6430:73279::0:6596:15:::0:0), 

vil risikoen øke. Desverre vil risikoen øke mest i de tilfellene man gjerne er lengst hjemmefra... Og hvis barnet ditt først får sykdommen kan det gå bra, men barnet risikerer også langvarige skader.

Jeg skjønner virkelig problemet ditt, hvis mannen ikke gikk med på vaksinering hadde jeg synes det var kriminelt. Men man har jo kanskje ikke så mange muligheter... Ta med barnet på vaksinasjonskontoret, si at dere skal på reise, og bare gjøre det?

Anonymous poster hash: 3e420...0f9

Skrevet

Jeg har et par venninner som jobber på som sykepleiere på barneavdeling på sykehus, og som virkelig har sett konsekvensene av at noen velger å ikke vaksinere barna sine. De kan bli kjempesyke! Og de blir helt kvalme ved tanken på at noen kan velge å utsette egne barn for en slik fare… Flere sykdommer som vi nærmest tenker på som "utryddet" i vår del av verden, er på vei opp igjen fordi flere og flere barn ikke er vaksinerte. Og jeg er enig i at dette er et slags kollektivt ansvar. Det finnes barn som ikke kan vaksineres, og da bør vi andre ta ansvar for at disse sykdommene fortsetter å være marginale også i framtiden.

Anonymous poster hash: b05af...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...